Toon posts:

300GB Maxtor functioneert niet goed.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,
Ik, noobie, zit met een probleem waar ik graag wat hulp voor kan gebruiken.
Sinds enkele dagen ben ik in het bezit van een nieuwe computer met 1 hd, een 300gb van Maxtor.
Op deze comp zat alles voorgeinstalleerd inclusief een recovery partitie.
Aangezien ik hier niets van moest hebben besloot ik om deze te verwijderen en windows XP pro opnieuw te installeren.

Na de installatie maakte ik met Partition Magic 8, drie nieuwe partities. 1 van 50, 1 van 70 en 1 partitie met de rest van de beschikbare ruimte. Alles verliep eigenlijk prima dacht ik. De partities werkte op het eerste gezicht goed. Totdat ik besloot om Windows XP Pro opnieuw te installeren.

Wanneer ik Windows XP opnieuw wil installeren en ik in de setup beland krijg ik opeens te zien dat er maar 1 partitie zou zijn met 130gig. Hier begrijp ik dus echt helemaal niks van. Wanneer ik deze partitie selecteer om winxp op te installeren krijg ik de melding dat deze te vol of beschadigd zou zijn. Ik moet deze dan eerst verwijderen of formateren voordat een nieuwe installatie mogelijk is.

Na de installatie blijkt dan opeens dat al mijn gemaakte parties zijn verloren. Ik heb dan een partitie met 130 gig en een 'unallocated space' van 150 gig. De rest van de schijf dus.

Ik kan dan weer nieuwe partities maken maar ik beland weer in hetzelfde probleem wanneer ik Windows XP opnieuw wil installeren. De setup verteld mij dan wederom dat er maar 1 partitie is van 130 gig en ik ben weer alle data wat op de schijf stond kwijt.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Alvast bedankt voor de aandacht :)

• NielsHarley
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:49
kan je niet beter alle partities weg gooien en tijdens de setup van XP nieuwe partities aanmaken ipv met partitie magic?

• Nessuno
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19-02 15:06

Nessuno

io sono nessuno

maak gewoon via xp 1 partitie aan voor je windows
en maak de rest later aan in windows

windows xp heeft een probleem met schijven groyer dan 127gb
als windows eenmaal is geinstalleerd inc sp2 dan is he probleem verholpen en ziet hij wel de complete schijf

Na rose e cient spin

• Smht
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-01 10:50
Vitale

Welkom op GoT,

Heb je de search gebruikt? Er is volgens mij best wat te vinden over de schijnbare grens van 130GB die er wordt aangegeven.

Verder is het belangrijk om in dit forum zoveel mogelijk info te geven. Dus post eens de specificaties van je pc.

Intel Core i7-4790, 16GB DDR3-1600, 512GB SSD, GTX2060

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie snelle antwoorden!
Ik wist niet van het probleem die windows ondervind met schijven groter dan 130 gig.
Ik zal de search gebruiken om hier meer van te weten en het dan nog eens opnieuw proberen :)

Het is overigens een Targa computer van de Lidl :)
(amd athlon 64 3400+ (s939), 1024 MB geheugen DDR400 RAM (2 x 512 DUAL MEMORY)
, 300 GB schijf, geforce 6645)

Ik laat nog horen wanneer het gelukt is!

Verwijderd

Topicstarter
Het werk nog steeds niet :'(

Ik heb Windows XP Pro opnieuw geinstalleerd, Service Pack 2 erop gezet en Maxtor Big Drive Enabler gedraaid. Daarna heb ik weer met partition magic partities gemaakt. 1 van 50 (de c: schijf), 1 van 70 en 1 van 150.

Toch houd ik nog steeds hetzelfde probleem wanneer ik Windows XP Pro opnieuw wil installeren. In de setup, wanneer je een locatie moet aanwijzen voor de installatie staat:

C: Partitie 1 (onbekend) 131072 MB (131071 vrij)

Dit terwijl ik toch echt een schijf heb van 300gig en drie partities heb gemaakt. In windows' computerbeheer en in partition magic is dit wel op de juiste manier te zien en mee te werken.

Wanneer ik door wil gaan met de installatie moet ik de hele boel formateren en ben ik alle partities en wat erop stond kwijt.

Zijn er misschien nog meer oplossingen naast het installeren van SP2 en Maxtor Big Drive Enabler?

Verwijderd

waarom gebruik je partition magic? Ik zou het gewoon proberen door te booten van je winxp cd, partities te maken indien nodig en te installeren.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inderdaad ook eens geprobeerd om de partities aan te maken in de installatie van WinXP alleen het probleem is dat hij hier in het menu alleen een schijf laat zien van 131072 MB terwijl het eigenlijk een schijf is van 300gig. Ik hou dan dus 150 gig aan unallocated space over.

In partition magic of windows computerbeheer laat hij wel de volledige schijf zien. En kan ik parities maken van de unallocated space.

Dat gaat dus allemaal prima totdat ik besluit om een schone installatie van WinXP te maken. De setup beweert dan opeens dat ik maar 1 partitie heb van 131072 MB en ben ik na de installatie al mijn partities en data kwijt.

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-02 11:33
Draai de xp setup, maak een partitie die groot genoeg is voor XP
Dus in jouw geval 50 gig.

Installeer hierop windows.

Als windows geinstalleerd is kun je later in windows de rest van je schijfruimte toewijzen aan andere partities. Dat de schijf in DOS (windows setup) maar 130 gig aangeeft is inderdaad een maximum van dos.
Later in Windows zul je alle ruimte kunnen toewijzen.
Windows heeft hiervoor in de beheertools een optie zitten (schijfmaganement) of het kan met de tools van partitionmagic of andere soorten.

edit:

Als je later windows opnieuw zou moeten installeren, wordt de 50 gig partitie als het goed is weer zichtbaar tijdens setup, alles partities hoger dan 130 gig zullen nooit worden verwijderd, maar na de setup in windows weer zichtbaar zijn

[ Voor 20% gewijzigd door rdfeij op 15-05-2005 16:35 ]

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-03 16:09

makje

Professioneel prutser

De standaard Win XP zonder SP1 of SP2 kan inderdaad maar tot 130GB van de schijf zien. Elke keer dat jij je windows dus opnieuw gaat installeren zal je weer tegen dat probleem oplopen en weer moeten gaan partitioneren etc.

Wat je dus het beste kunt gaan doen is een Win XP installatie-CD regelen waar SP 1 of SP2 bij in zit. Kun je die niet ergens lenen/kopen/downloaden dan kun je die ook zelf maken doormiddel van SP1 of SP2 te slipstreamen in je eigen Win XP CD. De Howto staat hier:

[rml][ XP] Streaming SP1 en bootable cd maken[/rml]
[rml][ Howto] Windows XP Sp2 slipstreamen[/rml]

Ikzelf heb hiermee een SP2 installatie CD gemaakt en het is echt vrij simpel. Met de nieuwe CD kan Win XP gelijk de schijven groter dan 130GB zien en ook de dan reeds gemaakte partites goed herkennen :)

9800x3d

Verwijderd

ik had precies hetzelfde probleem en dit heeft bij mij ook gewerkt.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allemaal!

Een cd waar SP2 bij zit lijkt mij dan de meest handige oplossing. :)
Met de gegeven link ga ik proberen om SP2 te slipstreamen.
Ik zal daarna weer laten weten hoe het is gegaan :)

Verwijderd

Als het een sata schijf is kan het toch ook zijn dat hij die drivers moet installeren?

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-03 16:09

makje

Professioneel prutser

Verwijderd schreef op zondag 15 mei 2005 @ 17:11:
Als het een sata schijf is kan het toch ook zijn dat hij die drivers moet installeren?
Dat ligt eraan of de s-ata controller in de chipset gebakken zit of dat die via een losse chip op het moederbord is toegevoegd.

Als hij extern wordt toegevoegd (zoals bij jouw A7N8X Deluxe) dan moet je inderdaad altijd eerst de drivers installeren met F6. Bij de huidige chipsets zit het echter gewoon in de southbridge ingebakken en dan wordt de s-ata net zo herkend als p-ata/IDE en is een driver daarvoor dus niet meer nodig.

Of de drivers dus nodig zijn bij de installatie is direct af te leiden van de gebruikte chipset en staat daarnaast natuurlijk altijd wel vermeld in de bij het moederbord behorende manual.

In het geval van de TS blijken de drivers niet nodig te zijjn daar de schijf wel herkend wordt, alleen niet met de goede grootte, maar dat heeft dus niets te maken met drivers voor externe s-ata controllers...

9800x3d

Verwijderd

Topicstarter
Succes! _/-\o_ ;)
Het is gelukt. Ik heb SP2 geintegreerd met mijn oude WinXP Pro installatie-cd.
De cd werkt prima en ik kreeg dit keer in de setup precies te zien wat ik wenste :)
Dit keer word de schijf netjes weergegeven en ik kan rustig 1 partitie formateren zonder de andere partities aan te raken.

Iedereen hartelijk bedankt voor de hulp. Dit is een prettig forum met snel reagerende en behulpzame mensen.

Ik kan weer rustig slapen vanavond ;)
Pagina: 1