Waar dient -5v voor?

Pagina: 1
Acties:

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ik heb een kort vraagje die ik niet heb kunnen vinden met search of google. Ik heb een paar voedingen liggen. Sommige hebben wel -5v aansluiting terwijl andere die niet hebben. Nu heb ik net een mini voeding binnen gekregen en die wil ik graag gebruiken maar die heeft dus geen -5v. Waar wordt dit voor gebruikt? Graag geen antwoorden zoals 'het is vast wel ergens voor'.

edit:
Ik wist niet precies waar dit moest omdat het wat te maken heeft met mobos maar ook met electronica

[ Voor 17% gewijzigd door lemming_nl op 15-05-2005 13:06 ]

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Het is vast wel ergens voor :) :+

De -5 volt wordt oa gebruikt voor je compoorten en voor rare ISA kaarten. Bij de meeste nieuwe moederborden heb je de -5 volt niet meer nodig :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Er zit niets op de com poort en er zitten ook geen isa kaarten in. Bedankt, dan kan ik de voeding gewoon gebruiken.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• SIMPY.be
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-07 09:42
lemming_nl schreef op zondag 15 mei 2005 @ 13:05:
Ik heb een kort vraagje die ik niet heb kunnen vinden met search of google. Ik heb een paar voedingen liggen. Sommige hebben wel -5v aansluiting terwijl andere die niet hebben. Nu heb ik net een mini voeding binnen gekregen en die wil ik graag gebruiken maar die heeft dus geen -5v. Waar wordt dit voor gebruikt? Graag geen antwoorden zoals 'het is vast wel ergens voor'.

edit:
Ik wist niet precies waar dit moest omdat het wat te maken heeft met mobos maar ook met electronica
Is dat toevallig niet van de oude centronix - prallele poort (is nu een DB25)... Deze had bij mij weten -5volt nodig om de opamps te kunnen voeden. ofwel bij RS485, deze heeft ook opamps. Beiden zijn niet meer aanwezig bij een moderne computer. dus gaan met de banaan! (alé voeding dan)
// Bij RS232 is wel -12 volt nodig, maar deze wordt meestal tegewoordig niet meer uit de voeding genomen maar geproduceerd met condenstatoren.

[ Voor 9% gewijzigd door SIMPY.be op 15-05-2005 15:52 ]

• T_E_O
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 10:56
De -5 was ooit ook nodig voor geluidskaarten, maar misschien dat dat ook door het moederbord zelf gedaan wordt tegenwoordig ? Weet weinig van de nieuwe moederborden kwa elektronica, dus misschien is dit nog uit de tijd van de eerder genoemde ISA-kaarten ;)

Verwijderd

lemming_nl schreef op zondag 15 mei 2005 @ 13:05:

edit:
5 volt lijn op mijn mobo,msi neo2, word gebruikt voor mn videokaart>molex connector.

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Ik heb eens iets gelezen dat de onboard soundcard van bepaalde MSI motherboards een -5V aansluiting vereist. Als ik tijd heb zoek ik wel een linkje.

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:57

Milmoor

Footsteps and pictures.

Zie hier voor iets meer info...

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:05

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op maandag 16 mei 2005 @ 14:03:
[...]

5 volt lijn op mijn mobo,msi neo2, word gebruikt voor mn videokaart>molex connector.
Dat is +5V, TS heeft het over -5V :z

Oslik blyat! Oslik!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:05
Is niet helemaal juist wat op de site staat van PC Megastore. De -5V lijn is alleen vereist voor de K8N Diamond van MSI ivm de onboard SB 7.1 24 bits soundchip, voor een AC97 chipset die op een A8N-SLI zit maakt dit niks uit
Pagina: 1