[XP commandline] Environment variable voor Desktop/etc?

Pagina: 1
Acties:

• Glaanie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:15

Glaanie

Medewerker Product Content

All your spec are belong to us

Topicstarter
Ik ben nu een script mbv de Windows XP commandline aan het maken om een Powerpoint presentatie + bijbehorende viewer te installeren op de C: schijf met snelkoppelingen naar het bureaublad/desktop en het register. Ik maak hierbij soms gebruik van Environment Variables (geen idee hoe dat in het Nederlands heet), omdat dat iets makkelijker werkt als een machine de spullen niet op de C: schijf heeft staan, maar op een andere schijf, om maar een dwarsstraat te noemen. Een andere reden voor het gebruik van EV is omdat het script redelijk idiot-proof moet zijn, dwz het moet gewoon werken, zonder fouten.

Enfin, het gaat redelijk goed tot nu toe (%ALLUSERSPROFILE% is een goeie, scheelt een zooi typen), alleen het ik heb problemen met het start menu en het bureaublad/desktop. In een Engelse versie van XP (waar ik dit script schrijf) staat de desktop van alle gebruikers op "%ALLUSERSPROFILE%\Desktop", terwijl dit in de Nederlandse versie op "%ALLUSERSPROFILE%\Bureaublad" staat. Hetzelfde geldt voor het Programs/Programma's map in het Start Menu, Engels is dit Programs en Nederlands is dit Programma's.
Hoe kan ik dit afvangen? Ik heb hier geen EV voor gevonden en de zoektocht op internet is ook vruchteloos gebleken, vooral omdat ik niet weet welke zoekstring ik moet gebruiken.

Dus mijn vraag is: Hoe kan ik het script automagisch laten werken op zowel een NL (waar de naam Bureaublad als map wordt gebruikt) als een Engelse machine (waar de naam Desktop als map wordt gebruikt). Ik hoop dat mijn vraagstelling een beetje duidelijk is :)

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Je maakt een batchfile?
Denk dat het eenvoudiger kan met Windows Scripting (WSH / VBS) :)

Zie bijv http://www.windowsdevcent..._Shortcuts.html?page=last

[ Voor 36% gewijzigd door roelio op 15-05-2005 13:03 ]

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Glaanie

Glaanie

Topicstarter
Ja, daar heb ik ook over gedacht. Maar ik ken dat hele WSH/VBS niet (of nauwelijks) en ik wilde iets maken dat ik wel kende en ook eenvoudig kan aanpassen. Maar ik ga het zeker doorlezen, wellicht dat ik iets kan vinden. Bedankt

(dat wil nu niet zeggen dat ik niet meer op zoek ben naar de oplossing in de Windows Commandline ;) Dus laat de antwoorden maar komen :p)

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Heb zelf ook niet veel kaas gegeten van VBS scripting maar met een beetje googlen en wat voorbeeldscriptjes doorlezen moet je voor zover ik je "opdracht" doorheb een heel end komen :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Glaanie

Glaanie

Topicstarter
Call me a chicken, maar ik heb het opgegeven. Ik ben overgestapt naar Nullsoft Scriptable Install System en dat werkt in combinatie met HM NIS Edit perfect! Dat ik daar niet eerder aan gedacht heb... Ik heb nu een mooie installer/uninstaller in elkaar geknutseld.

Duzz, dit topic mag worden gesloten :)