Toon posts:

Panasonic FZ5, Canon S2, of Fuji F10?

Pagina: 1
Acties:
  • 4.003 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
De lumix series van Panasonic zijn al een tijdje beschikbaar...en was dus van plan er eentje te kopen.

Nu las ik onlangs een review op http://www.dpreview.com/reviews/panasonicfz5/ en daar vond ik dat de prestaties in ISO 400 toch ondermaats zijn qua noise gezien. Dan ben ik maar op zoek gegaan naar een gelijkaardig toestel. En kwam ik bij de Canon S1 en S2uit. Als ik de Canon S2 IS vergelijk qua specificaties met de Panasonic Lumix FZ5, zijn ze Identiek, maar...........de canon is algauw 100 duurder? Welke zou ik dan het beste nemen?
Mijn budget is ongeveer 400€
Is 12x optische zoom eigenlijk een handige eigenschap of is het meer een verkoopstruc? In dat geval heb ik nog de Fuji F10 op het oog met z'n sterke ISO prestaties (

(Voor de canon S2 IS ga ik af op de review van de S1 IS http://www.dpreview.com/reviews/canons1is/ )

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:49
De nieuwe Panasonics hebben OIS, voor mij reden genoeg om die te kiezen..
alleen de videoresolutie is beetje laag..
verder is de kwaliteit prima en de snelheid geweldig.

Verwijderd

Tsja, die FUji F10 is een klasse apart in de hoeveelheid ruis. Op iso1600 heeft ie minder ruis dan een ixus500 op iso400, me dunkt. Wat betreft de functionaliteit van een superzoomcamera zeg ik altijd het volgende:

Koop alleen een superzoomcamera als je in een van de volgende categorien valt (val je hier niet in, neem dan een camera met 3x optische zoom):
-je fotografeert veel sporters
-je fotografeert veel (spelende) kinderen
-je fotografeert veel details (kerkklokken oid)
-je fotografeert veel natuur en dan met name dieren
-je bent bloedbotergeil op een zoomgetalletje

Val je niet in deze categorien neem dan een camera met 3x zoom vanwege de betere optische prestaties. De Canon S serie vind ik sinds de introductie (van de S1) al te duur in vergelijking met de concurrentie. Daarnaast had de S1 veel te veel last van CA. Ik ben meer een liefhebber van de Panasonic producten (vanwege de kleuren, de gebruikte objectieven die in de randen vaak meer scherpte bieden en vanwege de prijs/ kwaliteit verhouding). Een nadeel van de FZ4 vind ik overigens wel de enigszins fragiel aanvoelende behuizing. Hoe dit bij de FZ5 is, weet ik niet aangezien ik die nog niet in mijn handen heb gehad.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 15 mei 2005 @ 14:23:
Tsja, die FUji F10 is een klasse apart in de hoeveelheid ruis. Op iso1600 heeft ie minder ruis dan een ixus500 op iso400, me dunkt. Wat betreft de functionaliteit van een superzoomcamera zeg ik altijd het volgende:

Koop alleen een superzoomcamera als je in een van de volgende categorien valt (val je hier niet in, neem dan een camera met 3x optische zoom):
-je fotografeert veel sporters
-je fotografeert veel (spelende) kinderen
-je fotografeert veel details (kerkklokken oid)
-je fotografeert veel natuur en dan met name dieren
-je bent bloedbotergeil op een zoomgetalletje

Val je niet in deze categorien neem dan een camera met 3x zoom vanwege de betere optische prestaties. De Canon S serie vind ik sinds de introductie (van de S1) al te duur in vergelijking met de concurrentie. Daarnaast had de S1 veel te veel last van CA. Ik ben meer een liefhebber van de Panasonic producten (vanwege de kleuren, de gebruikte objectieven die in de randen vaak meer scherpte bieden en vanwege de prijs/ kwaliteit verhouding). Een nadeel van de FZ4 vind ik overigens wel de enigszins fragiel aanvoelende behuizing. Hoe dit bij de FZ5 is, weet ik niet aangezien ik die nog niet in mijn handen heb gehad.
In dat geval ben ik wel een zoomer! maar wat je zegt over de Body van de panasonics geeft ik je gelijk, ze komen vrij cheap over. Ik heb zelf liever wat van dat koel metaal in de handen!!
En er is dus ook niet echt een technische verklaring waarom die Canons zo duur zijn. Ik heb zelfs gelezen dat de Im.Stab. van de canons voor geen meter werkt!!

• Twido
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-01-2021

Twido

Eens een ALFA, altijd een ALFA

Lezen en weten is iets heel anders, ik heb een canon S1 IS en mijn broer de panasonic FZ3 of zoiets :). In ieder geval hadden we na een weekje samen op verlof en wisselend gebruik van de toestellen de volgende conclusie.

De beste foto's worden genomen met de panasonic, hij is sneller en beter bij donkere omstandigheden.
Maar voor al de rest is de canon beter (filmen , IS , ergonomie zeker , en handelbaarheid, draaibaar display en kwaliteit hiervan,macro)

Mijn broer was dus aangenaam verast door de canon, alleen maak je makkelijker een goede foto met de panasonic en moet je hiervoor met de canon wel even experimenteren.

De grootste nadelen van de S1 worden dan ook weggewerkt in zijn opvolger.
Deze heeft een groter display 1.8" ipv 1.5" . De snelheid komt op het niveau van de huidige panasonic FZ5 en de lens is nieuw en dus ook 12X. Daarbij komt er ook een assistlamp voor op donkere momenten waar volgens mij de grootste zwakte ligt van de canon. En ook een heel deel nieuwe pre-instellingen. De nieuwe panasonic is reeds te koop voor rond de 400 euro (en die was ik ook zinnes te gaan kopen nu ik de S1 verkocht heb) maar de nieuwe canon lijkt me nu toch op andere gedachten te brengen. En hij is echt niet veel duurder want ik heb hem nu al op het net tegen gekomen voor 444 euro. Een verschil van max 50 euro dus en die spaar je snel bij de batterijen uit hoor. Want iets waar de canon echt in uitblinkt is het batterijleven (met PowerGP batterijen).

Ahja mig29, waarop ga je verder als je zegt dat de S1 veel last heeft van CA? heb je het getest want op mijn foto's was dit zelfs beter als bij de panasonic hoor. Daarbij heb ik al 3 camera's gehad met 3 x zoom en kan ik ook u niet bijtreden dat dit voor betere optische prestaties zorgt. Volgens mij is de keuze vooral bepalend voor wat je wil trekken en is een kleinere zoom alleen aangewezen indien je een zo compact mogelijk toestel wil en de extra zoom niet nodig hebt of omdat je budget te beperkt is. Maar eenmaal een grote zoom dan is een stap terug eruuug moeilijk hoor :)

Al bij al zijn beide toestellen de koplopers in de prosumer klasse. En wat je aan de ene meer geeft krijg je achteraf ook meer terug op de occasie markt :) Ik koop elk jaar een nieuwe en dus speelt dit ook wel een (klein) beetje mee hier.

MVG

cooler master cosmo,gigabyte X58 ,Q720 ,3x2GB OCZ platinium,seagate 500gig 32 mb cache,HP ZR24W,Creative gigaworks progamer g500,creative X-fi Xtreme audio pci-e,selfmade waterkoeling 0db

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Al bij al zijn beide toestellen de koplopers in de prosumer klasse.
Even mierenneuken: zeg maar Ultra Zoom klasse. De Prosume klasse is nog altijd Minolta A serie, Canon Pro 1, etc. en min of meer ook de Panasonic FZ20.

Alors.

• raviculus
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:46
Ik heb zelf laatst een FZ5 aangeschaft. En hij bevalt tot nu toe zeer goed. Ik heb hem vorige week meegenomen naar Parijs. Daar heb ik behoorlijk wat nachtfoto's geschoten, ook met ISO400. En de ruis valt echt wel mee. Je kan zelf even door mijn album bladeren : http://parijs.no-ip.info/ (als deze site niet bereikbaar is : http://parijs.atspace.com/). Een aantal EXIF gegevens, waaronder de ISO waarde staan erbij.
De 12x zoom kan heel leuk zijn voor detailopnamen. De lens is iig ook van zeer hoge kwaliteit; de kleuren van deze camera zijn erg natuurgetrouw. Ik vind de camera ook erg plezierig om te gebruiken.
Wat betreft de prijs: de FZ5 bied veel waar voor zijn geld (ik heb m bij eg-electronics besteld, nu is de FZ5 daar voor 391 Euro incl verzendkosten). Alleen jammer dat de zwarte uitvoering nog zo duur was toen ik m kocht. ;( .
Wat mij betreft zeker een aanrader!

Verwijderd

Topicstarter
raviculus schreef op maandag 16 mei 2005 @ 18:49:
Ik heb zelf laatst een FZ5 aangeschaft. En hij bevalt tot nu toe zeer goed. Ik heb hem vorige week meegenomen naar Parijs. Daar heb ik behoorlijk wat nachtfoto's geschoten, ook met ISO400. En de ruis valt echt wel mee. Je kan zelf even door mijn album bladeren : http://parijs.no-ip.info/ (als deze site niet bereikbaar is : http://parijs.atspace.com/). Een aantal EXIF gegevens, waaronder de ISO waarde staan erbij.
De 12x zoom kan heel leuk zijn voor detailopnamen. De lens is iig ook van zeer hoge kwaliteit; de kleuren van deze camera zijn erg natuurgetrouw. Ik vind de camera ook erg plezierig om te gebruiken.
Wat betreft de prijs: de FZ5 bied veel waar voor zijn geld (ik heb m bij eg-electronics besteld, nu is de FZ5 daar voor 391 Euro incl verzendkosten). Alleen jammer dat de zwarte uitvoering nog zo duur was toen ik m kocht. ;( .
Wat mij betreft zeker een aanrader!
ik heb ja album bekeken, maar zijn die foto's gecropped?? want ik vond bij momenten dat ze niet echt goed waren. Vooral onderbelichte foto's van bijv. die museeum plaatjes, waar ik nogal wat korrel op terug vind!? en in sommige gevallen vond ik het licht te sterk, bij nacht foto's en de foto van de piramide van het Loeuvre!!! Alvast bedankt

• raviculus
Nee, ze zijn bijna niet gecropped. Soms alleen een beetje om de foto iets te draaien. Verder moet ik wel toegeven dat dit eigenlijk mijn eerste reeks foto's is. Dus er zitten wat (mislukte) expirimenten bij.

Verwijderd

Topicstarter
@Raviculus

Kheb ze nog eens bekeken, en bijvoordbeeld de foto's in de bus genomen zijn zelfs schokkerig! Stond je image stabilization aan??? thx
want begin toch mijn twijfels te krijgen!!!

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Verwijderd schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 16:20:
@Raviculus

Kheb ze nog eens bekeken, en bijvoordbeeld de foto's in de bus genomen zijn zelfs schokkerig! Stond je image stabilization aan??? thx
want begin toch mijn twijfels te krijgen!!!
Ja HALLO.... als je het over die foto met 1 seconde belichtingstijd hebt, die in een RIJDENDE bus is genomen, wat had je dan verwacht? :? :X 8)7

Digitale fotografie is geen magie. Image stabilisation is een hulpmiddel, geen toverspreuk.

[ Voor 11% gewijzigd door Stereotomy op 18-05-2005 16:30 ]

Alors.

• raviculus
Ja
Stereotomy schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 16:29:
[...]

Ja HALLO.... als je het over die foto met 1 seconde belichtingstijd hebt, die in een RIJDENDE bus is genomen, wat had je dan verwacht? :? :X 8)7

Digitale fotografie is geen magie. Image stabilisation is een hulpmiddel, geen toverspreuk.
Idd, dit was gewoon ff een expirimentje met een lange sluitertijd. En van de eerste serie nachtfoto's zijn er een hoop vanaf een een bewegende boot genomen. Ik heb de foto's soms ook een beetje belabberd nabewerkt met picasa 2. Ik zit nu een beetje met photoshop te spelen. In deze dir (let op gehost op eigen pc, dus alleen bereikbaar wanneer mn pc aanstaat) kan je de originals vinden: http://parijs.no-ip.info/Parijs/Origineel/ .

Verwijderd

Canon S2 ken ik nie, ik heb de S1, maar ben daar matig tevreden over.
Sure, handig model, handig in gebruik, wel manual focus, maaruh...

Mijn ervaringen met de S1:
- focussed absoluut belabberd bij lage lichtomstandigheden (foto's binnen, ... vergeet het maar, of vergt veel 'truucjes' en creativiteit.)
- focussed kut bij die 10x, zegguh godsonmogelijk. Kombinatie met hierboven.... inpakken en wegwezen
- kwaliteit van foto's nou niet heel erg strak. Beetje soft en vanaf ISO100 veel ruis. Zegguh heel veel ruis!
- Red eye bij Flits! Maakt niet uit waar en hoe je flitst, zelfs van veeeeeeer af.... kadeng, rooie oogjes! Niet een beetje, nee veel.
- die manual focus.... tsja... 't zit er op, maar vertrouw er niet op! Die 'instellineaal' is verre van betrouwbaar, en dit toestel heeft met z'n 10x en F2.8/3.1 zo'n DOF dat je dat simpelweg niet zo kunt 'gokken', kan alleen met diafragma's van F5.6 of hoger, of met lage zoom. Is veel te lastig in gebruik, alleen as je de tijd er voor neemt en een onderwerp hebt waar je duidelijk kan zien of het scherp is (letters, strepen, dat soort, zonder dat zie je het simpelweg niet, gezichten enzo, zijn zo al bijna niet te doen).

Flits is almachtig, dat moet gezegd. Ergonomisch allemaal top, al is de zoom erg 'touchy', ofwel gaat veel te rap! Verder, zoals hierboven ook al gezegd, gooi er 4 2000mAh batterijen in.... kun je eeuwen mee vooruit! Ik vergat die dingen zelfs op te laden! Maar ja, vind ik persoonlijk niet zo'n pré, want ik had altijd reserve pack bij me, die ik nooit hoefde te gebruiken.

Verder is Canon superieur in design en menuutjes, moe'k toegeven. Is allemaal super.

Alleen: ik zou die S1 nooit gekocht hebben, as ik die focus ellende van te voren wist (ik schiet wel tijdens extreme omstandigheden dan he).
Ik aas nu dus eigenlijk op die FZ5. Die 12x boeit me niet zo, maar ik weet uit ervaring dat zo'n mega zoom bij vlagen zo godsgruwelijk prettig is (doe veel concertfotografie, is het een must. Met de S1 is dat trouwens dus simpelweg veel foto's schieten en maar hopen dat er een paar scherp zijn, want eer ie gefocussed heeft, is de zanger/zangeres al lang naar huis).

Maar goed, waar ik wat tegenaan hang, is of die FZ5 een verbetering is tov die S1. Uiteindelijk wil ik toch naar DSLR (Canon 20D :9 ), maar ja,... zit wel in de haven, maar schip met geld zie'k nog nie.

Mijn vraag:
- hoe snel focussed die FZ5? 'Hangt' het EVF daar ook net als bij die S1 as ie probeert te focussen? (erg leuk, probeer je je kleine neefje te fotograferen, bevriest dat EVF, en as ie 'klik' staat dat mannetje al voor je neus.... :/ )
- hoe 'erg' is dat EVF bij weinig licht? Lees daar nogal wat negatieve dingen over ... die S1 enhanced het wel een beetje, maar dan zie je nog nie echt veel beter... sterker nog, andersom, bij zonnige situaties is die S1 hopeloos (je ziet dus helemaal niets dan).
- ik meen me te herinneren dat er een 'continue focus' stand op die FZ5 zat? Klopt dit? Dat zou super wezen nl! Heeft dit S1 nie.... groot gemis...

O ja, as iemand foto's van die S1 wil zien, kleine formaten dat wel, staan op www.jepe.nl. Alles vanaf juni 2004 is met die S1 geschoten, m.u.v. Within Temptation in Melkweg, daar is nog een Minolta 505si met zware Tokina 80-200/F2.8 PRO geschoten.

• raviculus
De focus van fz5 is vrij snel volgens mij (heb geen ervaring met andere digicams). Er is idd ook een constant auto focus mode en een highspeed focus. Je kan dan gewoon richten, meteen afdruk knop helemaal indrukken (wel camera stil houden), en je krijgt scherpe foto's (totaal meestal binnen 1,5 sec, bij een hogere sluiter natuurlijk langer). Maar bij hoge zoom faalt de AF wel af en toe. Manual focus zit overigens niet op de FZ5, verder kan je wel alles handmatig instellen. En bij het afdrukken wordt het beeld even zwart, maar bij het focussen niet. Over de EVF: opzich wel goed bruikbaar in normale en vooral zonnige omstandigheden, maar bij donkere situatie's kan je beter het lcd scherm gebruiken.

Verwijderd

Ah ok thnx! Nah, die 'manual' zal'k nie missen, want dat is bij al die camera's erg lastig, en bij snel bewegende objecten (kleine neefjes bijv... ;) ) niet te doen.
Dat het beeld even zwart wordt, vind ik niet zo'n ramp, dat 'bevriezen' is veel erger tijdens het focussen, want zo kun je niets 'tracken' . Ik woon bij Schiphol in de buurt, nah, moet je wel 's een vliegtuigje fotograferen nie waar... nah dat gaat dus niet! Beeld bevriest, vliegtuig vliegt door... nahja you get the picture (ik dus niet! :Y) )
Enige wat dan kan is zoiets... (wel vier keer geklikt natuurlijk maar met PS samengevoegd, aantal fps per seconde is best wel ok, zonder flits dan he)
Afbeeldingslocatie: http://www.jepe.nl/images/vliegtuig.jpg
o ja, focus hier gewoon op oneindig gezet.... Nou focussed die S1 onder normale omstandigheden ook vrij rap trouwens, tis alleen tijdens donkere omstandigheden dat ie het even moeilijk heeft, maar je leert er mee om te gaan.

hmmm... tumptietump... overweeg mijn S1 toch maar te koop te zetten (kopuh iemand?).. ik was vorig jaar al in twijfel tussen de Canon en de Panasonic FZ1 (toen nog), maar omdat dat zo'n bakbeest is, gekozen voor deze. Die FZ5 is acceptabeler qua formaat. Veel kleiner dan die S1 hoeft nou ook weer niet, want op 10x is het eigenlijk heel onhandig om zo'n klein toestelletje te hebben (erg moeilijk stabiel te houden )

Verwijderd

Topicstarter
Kheb ondertussen nog wat topics en reviews afgeschuimd en ben toch van plan die f10 te droppen, spijtig van de ISO 1200 maar 3x optische zoom is te weinig!
Nu ben ik ook op de Sony DSC-H1 gestoten en die spreekt qua body mij toch het meeste aan t.o.v de Canon S2 of de FZ5 (laat staan FZ20). Die classic look van de Sony vind ik gewoon bangelijk! en ben ook nog tot de conclusie gekomen dat Canon vrij duur is!!! Dan vind ik de FZ5 het beste kwaliteit/prijs verhouding, alleen is ie niet mooi 8)7 :| |:(

Verwijderd

Tsja, maar die Fuji F10 is een totaal ander soort camera dan die S2 of FZ5.
Je kunt compacts nooit vergelijken met megazooms. Daarnaast, met die S2 en FZ5 heb je volledige controle over alles, terwijl die F10 alleen het ISO in kan stellen (dus geen diafragma en sluitertijd vreemd genoeg), al is die 800ASA en 1600ASA wel indrukwekkend!

Je hebt me wel op een idee gebracht voor een 'compact' camera... ha'k nie gedacht van Fuji! Prijs moet nog wel ff zakken, want voor een toestel wat lett. een 'automaat' is, vin'k 360 euro toch wel wat veel.

• Nielsracing
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:40
Ik volg dit topic al een tijdje.
Heb je misschien wel eens gedacht aan een Fujifilm Finepix S5500?
Voordat ik nu een heel verhaal ga houden...is 't verstandig als je even aangeeft of je 't niks vind, of er wat meer over wilt weten. In dat geval kan ik je wel helpen. :)

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-01 22:25
Verwijderd schreef op zondag 22 mei 2005 @ 10:37:
Tsja, maar die Fuji F10 is een totaal ander soort camera dan die S2 of FZ5.
Je kunt compacts nooit vergelijken met megazooms. Daarnaast, met die S2 en FZ5 heb je volledige controle over alles, terwijl die F10 alleen het ISO in kan stellen (dus geen diafragma en sluitertijd vreemd genoeg), al is die 800ASA en 1600ASA wel indrukwekkend!

Je hebt me wel op een idee gebracht voor een 'compact' camera... ha'k nie gedacht van Fuji! Prijs moet nog wel ff zakken, want voor een toestel wat lett. een 'automaat' is, vin'k 360 euro toch wel wat veel.
Die F10 is inderdaad indrukwekkend. Alleen wel jammer dat er geen P, A, S, M modes op zitten. Denk dat het nog even afwachten is voordat Fuji die techniek ook in andere toestellen gaat toepassen, waar je dan wel alles zelf op kunt instellen. Dan wordt het echt interessant :)

Verwijderd

Topicstarter
Nielsracing schreef op zondag 22 mei 2005 @ 11:32:
Ik volg dit topic al een tijdje.
Heb je misschien wel eens gedacht aan een Fujifilm Finepix S5500?
Voordat ik nu een heel verhaal ga houden...is 't verstandig als je even aangeeft of je 't niks vind, of er wat meer over wilt weten. In dat geval kan ik je wel helpen. :)
Hmm ja...kheb inderdaad al zitten denken aan de s5500 maar nog geen reviews gevonden! tenzij de s5100, daar heb ik op dpreview wel een review van gevonden. Tsja kweet eigenlijk niet waarom de S5500 niet een optie zou kunnen zijn? kga het nog eens uitzoeken.
Het zijn echt verscheurende keuzes! De S2 lijkt me super maar ik hoop dat ie betere tijden neerzet dan de S1 en ik denk dat de FZ5 toch een betere kwaliteit / prijsverhouding herbergt. Echt moeilijke keuzes en een godverdomde verzadigde markt.

edit:
OK de s5100 is dezelfde als de s5500 en heb even de review gecheckt.
Hij heeft niet echt veel Mp's. Wel een stevige lens dat ding! Scoort goed in de tests. bijna geen distortion. En wel een pak noise!
Ook heeft ie geen Image Stab. en is het schermpje wel enorm klein!!!

http://www.dpreview.com/reviews/fujifilms5100/

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2005 16:17 ]

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2025

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Verwijderd schreef op zaterdag 21 mei 2005 @ 13:47:
Canon S2 ken ik nie, ik heb de S1, maar ben daar matig tevreden over.
Sure, handig model, handig in gebruik, wel manual focus, maaruh...

Mijn ervaringen met de S1:
- focussed absoluut belabberd bij lage lichtomstandigheden (foto's binnen, ... vergeet het maar, of vergt veel 'truucjes' en creativiteit.)
- focussed kut bij die 10x, zegguh godsonmogelijk. Kombinatie met hierboven.... inpakken en wegwezen
- kwaliteit van foto's nou niet heel erg strak. Beetje soft en vanaf ISO100 veel ruis. Zegguh heel veel ruis!
- Red eye bij Flits! Maakt niet uit waar en hoe je flitst, zelfs van veeeeeeer af.... kadeng, rooie oogjes! Niet een beetje, nee veel.
- die manual focus.... tsja... 't zit er op, maar vertrouw er niet op! Die 'instellineaal' is verre van betrouwbaar, en dit toestel heeft met z'n 10x en F2.8/3.1 zo'n DOF dat je dat simpelweg niet zo kunt 'gokken', kan alleen met diafragma's van F5.6 of hoger, of met lage zoom. Is veel te lastig in gebruik, alleen as je de tijd er voor neemt en een onderwerp hebt waar je duidelijk kan zien of het scherp is (letters, strepen, dat soort, zonder dat zie je het simpelweg niet, gezichten enzo, zijn zo al bijna niet te doen).
.
Veel van die items zijn bij de S2-is opgelost door onder andere assist-light

www.casarodriguillo.com

Verwijderd

Ik plaatste dit bericht ook al in de S2 IS topic, maar ik zal het maar even verspeiden aangezien ik het graag wil weten: Heeft iemand al enig idee wanneer de S2 IS nu definitief beschikbaar zal zijn? Ik ga namelijk begin Juli op vakantie naar India en zou de S2 graag meenemen naar dit kleurrijke land.

Verwijderd

Ik heb net die FZ5 gekocht. Kan'k nog weinig over zeggen, batterij moet nog opgeladen worden, maar 1 ding valt wel op, hij is bijna nog kleiner dan die S1! Alleen de lens steekt verder uit, maar hij is in ieder geval een stuk lichter! Dit vanwege die 4 batterijen van de S1 natuurlijk, maar merk je wel!

Oewie! Blijft toch leuk om weer een nieuwe gadget in huis te halen..... Fireworks mode ... oeh! Panning mode... aaaah! Party mode ... duh? Nog even en hij tapt nog een biertje ook! hehe, lachuh... en d'r zit een allerschattigste 'lenshood' bij! haha fantastisch.

Dus, iemand Canon S1 kopen? Inc. 32/64/128 CF kaartjes, mooi klein tasje, en evt. GP batterijen en lader (nu toch nie meer nodig). ;)

Ik zet later wel ff wat testshots op m'n site...

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Fireworks mode ... oeh
hm... ik gok:

sluitertijd 1/4 s
aperture: f/2.8
white balance: daylight
ISO: 50 of 100

Die modes zijn niets anders dan voorgeprogrammeerde instellingen die je in manuele modes ook zelf tevoorschijn kan toveren hoor.

Alors.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 10:42:
Ik plaatste dit bericht ook al in de S2 IS topic, maar ik zal het maar even verspeiden aangezien ik het graag wil weten: Heeft iemand al enig idee wanneer de S2 IS nu definitief beschikbaar zal zijn? Ik ga namelijk begin Juli op vakantie naar India en zou de S2 graag meenemen naar dit kleurrijke land.
Ik zit precies met hetzelfde, ik heb veel winkels gebeld, maar geen van allen konden mij een indicatie geven helaas. Op Pixmania staat ie nog steeds op 27 mei, maar dat gaat ook niet meer op nu....

Verwijderd

weet ik ook wel grappenmaker.... ;)
btw, voor alles bij nacht, ging'k eerder voor WB bewolkt. Voorkom je dat alles zo blauwig en kil wordt...
Stereotomy schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 17:29:
[...]
hm... ik gok:

sluitertijd 1/4 s
aperture: f/2.8
white balance: daylight
ISO: 50 of 100

Die modes zijn niets anders dan voorgeprogrammeerde instellingen die je in manuele modes ook zelf tevoorschijn kan toveren hoor.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 17:40:
[...]
Ik zit precies met hetzelfde, ik heb veel winkels gebeld, maar geen van allen konden mij een indicatie geven helaas. Op Pixmania staat ie nog steeds op 27 mei, maar dat gaat ook niet meer op nu....
bij de zaak waar ik deze FZ5 kocht, was men niet zo te spreken over Canon. Canon schijnt iedereen aan't lijntje te houden, en dat is al een tijdje gaande. Men noemde daar de datum 'juli' al... en zelfs daar had men vraagtekens bij.
Daarnaast heb je de grote kans dat er dan meteen veel verkocht worden, en dat ze alsnog schaars worden...
De verkoop van deze FZ5 liep ook as een trein, hadden nog maar 2 op voorraad... digicams worden blijkbaar as warme broodjes verkocht, mede ook door al die positieve reviews hoorde ik...

Verwijderd

Goddamn, wat focussed die FZ5 lekker zeg... pfoeh! In't donker.. no problem! Deze is in dus in't donker geschoten, thnx to dat assist lampje.. (klik voor origineel, 1.7Mb, is onbewerkt he..)
Afbeeldingslocatie: http://www.jepe.nl/images/P1000058_tmb.jpg
ik sta nu foto's te nemen (ok nie de meest interessante...), welke ik nooit met die S1 kon maken (of na erg lang focusgeneuzel).

Super! Focus is dus super, foto's zijn ook scherper, al kan dat ook aan het verschil in MP"s liggen... FZ5 heeft live histogram, wat erg cool is! Beste 'meter' om te zien of je de mist in gaat op onder/overbelichting. Dat EVF moeilijk zichtbaar zou zijn in't donker, nah niet veel anders dan bij die S1.
Idiote is dus dat de camera aangeeft 'alles ok, heb focus' terwijl ik dus geen fluit zie!

Mooi en handig ook, een optioneel raster over het EVF... nooit meer scheve horizons dus!! Heb dat vaak gehad met die S1 omdat dat schermpje zo verdomde klein is, zie je niet goed....

Maar op 1 punt wint die Canon. Gebruikersgemak! Canon S1 zit een stuk logischer in elkaar. Maar dat is volgens mij een kwestie van wennen. Heb liever een retesnel toestel dan eentje die slecht focussed maar wel 'lekker werkt'.
Al ga'k dat draaibare schermpje van Canon wel missen....

Dus... Panasonic FZ5 _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Verwijderd

vriend van me heeft er vanmiddag ook een gekocht. top ding hoor! die zoom is echt super. en ook de zoeker is ideaal. je ziet gewoon hetzelfde als op het scherm. (een kleine versie dus, die veel minder stroom vreet). live histogram werkt ook goed. en de focus is ook verrassend goed.

alleen dat ding is gewoon te licht. maar ja ben dan ook een d70 gewend :)

• Twido
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-01-2021

Twido

Eens een ALFA, altijd een ALFA

In PC- magazine is een eerste oordeel gegeven over de S2 IS, en hij komt er als "best buy" uit . Er stonden al de betere toestellen bij waaronder ook de Panasonic FZ5.
Heb zelf de S1 IS en mijn broer de Panasonic FZ3 en zoals hierboven aangehaald is de FZ3 dus de betere en snellere , maar de canon is de handigste ,heeft het swivel display(eens je dit hebt gehad...), en is veel gebruiksvriendelijker. Dus als , zoals de testen en gegevens aan tonen, al de zwakke punten opgelost zijn bij de S2 dan is er nog weinig reden (althans voor mij) om voor de Panasonic te kiezen.
En die was ik wel degelijk zinnes te kopen nu mijn S1 verkocht is :) , maar nu denk ik toch dat de balans weer duidelijk in het voordeel van de canon is (op de prijs na dan) Nog even wat reviews af wachten van de betere testsites (dpreview, enz..)

(ps : ik doe hier in geen geval afbraak aan de panasonic want dit is en blijft een uitstekend toestel)

cooler master cosmo,gigabyte X58 ,Q720 ,3x2GB OCZ platinium,seagate 500gig 32 mb cache,HP ZR24W,Creative gigaworks progamer g500,creative X-fi Xtreme audio pci-e,selfmade waterkoeling 0db

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-12-2025
Ik vind het onzin om een camera te kiezen die getest is door een PC magazine. Wat voor ervaring heeft PC magazine nou echt met fotocamera's???? Het is het beste als je je keuze maakt uit recensies door gerespecteerde, ervaren en bekende fotorecensenten als de mannen/vrouwen? van dpreview of dcresource.

Nog even en mensen gaan fotocamera's kopen op de recensies van de consumentengids |:(

[ Voor 5% gewijzigd door guillaumemay op 31-05-2005 04:08 ]

Verwijderd

Dan wordt het iig geen D70 :+

Helemaal eensch met het commentaar tav PC magazine overigens. Ik heb dat blad eens gekocht om te kijken hoe zij die camera's testen, maar dat was volslagen a la consumentenbondstyle. Niet dat ik de testen van kamera magazine of focus super vind, maar daar spreekt iig meer prefessionaliteit uit.

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan Gium alleen maar gelijk geven! De Pc bladen bakken er niet veel van. Check www.dpreview.com bijvoorbeeld dat is toch veruit de bekendste site en de meest gerenomeerde.

Sjonge jonge elke dag zit ik te surfen en gebruikerservaringen te lezen van de gelukkige mensen die al een S2 IS of een FZ5 of zelfs een Sony H1hebben !!! Waar blijven de reviews!!!
Canon lijkt er het best uit te komen maar is wel duurder :(

• Ivo NL
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-01 19:55
Mijn vader en ik zitten ook met dit probleem: FZ5, S2 IS of evt G6? Heel moeilijk!

De G6 wordt het waarschijnlijk sowieso niet, te weinig zoom (we hebben nu 3 x en dat vind ik echt heel weinig) en geen stabilizer.

Android fanboy

• Mad_Cow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-12-2025
Ik heb zelf de FZ5 en daar ben ik heel erg tevreden mee. Ik heb daarvoor even met iemand anders zn canon 300D gewerkt en die kwaliteit is natuurlijk wel veel hoger. echter de zoom en de stabiliser en het formaat (in combinatie met de toch nog hele goeie kwaliteit) zijn voor mij doorslaggevend geweest. Ik heb ook heel lang getwijfelt tussen de FZ5 en de K-M Z5, en zelfs de canon 350D (maar die was toch te duur) en veruit het beste advies wat iemand mij ooit heeft gegeven was dat de camera een hulpstuk is van de fotograaf. het maakt niet echt uit welke je neemt, want je leert ermee omgaan en dan ben jij de gene die voor de mooie plaatjes zorgt.

Verwijderd

Ik ben nu in het bezit van een Canon powershot A70, maar ben op zoek naar iets beters. Wat mij voornamelijk irriteert is de matige 3X zoom. Vandaar dat ik 12X zoom heel interessant vind. Een andere punt is de snelheid van foto's nemen. Als ik nu op de knop druk duurt het een tijdje voordat de foto daadwerkelijk genomen is. Is dat bij de S2 of de FZ5 ook zo? Ultiem zou zijn als een druk op de knop ook direct een foto is.

Verwijderd

dat is nooit he.... alleen met spiegelreflex. je moet altijd eerst scherpstellen en dan kan je pas drukken. de truc die je moet toepassen is het knopje half indrukken. als je dan doordrukt pak je hem meteen! maar ding uit het tasje, aan, drukken, foto kan nooit zomaar...

Verwijderd

Ik heb de S5500 gehad en na heeeeeeel korte tijd weer teruggebracht.
Best een leuke camera en de foto's zijn zeker redelijk. Niet zo mega als in de dprieview wordt beweert. Zeker niet. Wat daar ook niet wordt vermelt is de zeer zwakke lensconstructie. Als je maar heel zachtjes met de camera schudde leek het wel of alles los zat. Je kon hem ook heus vertikaal heen en weer bewegen over een toch wel erg grote speling. Dit was volgens Fuji nodig om vlot te kunnen bewegen met een minimale wrijving. Heel leuk zoveel speling maar ook tevens een heel gevoelig punt voor vuil. Werd dan ook in de beschrijving extra aangemerkt als punt om op te letten dat men niet in vochtige of stoffige ruimtes moet komen en ook warmte wordt door het toestel volgens hen slecht verdragen en kan tot storingen en zelfs defecten lijden. Bij mij deed de macro stand het na korte tijd al niet meer correct. Als ik een goede raad mag geven. NIET DOEN.
Ik heb daarna de S! van Canon gehad. Echt mega mooie foto's mee gemaakt. Alleen in echt donkere omstandigheden was het moeizaam maar dan was het echt donker. Verder miste ik de echte macro ondanks dat hij zonder macro ook al heel respectabele foto's kan maken. Hij is daarnaast zeer robuust. Alleen het schermje en de zoeker vond ik voor zo een camera beneden de maat. Goed met wat doorsparen (nouja best wel wat veel doorsparen) is de S2 een mega opvolger die niets meer onder doet voor de betere conculegae als Panasonic FZ5. Op het gebied van film is hij zelfs onovertroffen. Het is dan ook een echte hybride camera. Gezien zijn prijs laat ik hem echter nog even liggen en ga voor de FZ5. Heb eerst nog even de Olympus C 765 geprobeert. Echt een geweldige camera met een super lens en een mega goede macro. Nagenoeg alle foto's haarscherp en super van kleur. Alleen als het donkerder wordt is hij een echte ramp. Doet er eeuwig over als het al wil lukken. Jammer want verder prima ook zonder alle anti trilhulpjes.
Zo zie je maar het blijft altijd moeilijk.
Verwijderd schreef op zondag 22 mei 2005 @ 16:11:
[...]

Hmm ja...kheb inderdaad al zitten denken aan de s5500 maar nog geen reviews gevonden! tenzij de s5100, daar heb ik op dpreview wel een review van gevonden. Tsja kweet eigenlijk niet waarom de S5500 niet een optie zou kunnen zijn? kga het nog eens uitzoeken.
Het zijn echt verscheurende keuzes! De S2 lijkt me super maar ik hoop dat ie betere tijden neerzet dan de S1 en ik denk dat de FZ5 toch een betere kwaliteit / prijsverhouding herbergt. Echt moeilijke keuzes en een godverdomde verzadigde markt.

edit:
OK de s5100 is dezelfde als de s5500 en heb even de review gecheckt.
Hij heeft niet echt veel Mp's. Wel een stevige lens dat ding! Scoort goed in de tests. bijna geen distortion. En wel een pak noise!
Ook heeft ie geen Image Stab. en is het schermpje wel enorm klein!!!

http://www.dpreview.com/reviews/fujifilms5100/

Verwijderd

Heb je je camera al een keertje laten upgraden? Dat kan zeker wonderen doen.Gewoon proberen. Even canon bellen waar je het beste terecht kunt. Ik weet zeker dat je weer dolgelukkig bent. Tja een S2 is natuurlijk wat heel anders en ook heel andere kosten. Wel mega mooi. Ga maar eens naar http://www.dcresource.com/reviews/cameraDetail.php?cam=718 en dan verder met DCRP Review of PowerShot S2 onder het kopje reviews. (kwijl kwijl) Echt heel mooi. Maar goed het is weer zoals altijd, wat wil je ermee doen. Het is een echte hybride camera.
raviculus schreef op zaterdag 21 mei 2005 @ 17:27:
De focus van fz5 is vrij snel volgens mij (heb geen ervaring met andere digicams). Er is idd ook een constant auto focus mode en een highspeed focus. Je kan dan gewoon richten, meteen afdruk knop helemaal indrukken (wel camera stil houden), en je krijgt scherpe foto's (totaal meestal binnen 1,5 sec, bij een hogere sluiter natuurlijk langer). Maar bij hoge zoom faalt de AF wel af en toe. Manual focus zit overigens niet op de FZ5, verder kan je wel alles handmatig instellen. En bij het afdrukken wordt het beeld even zwart, maar bij het focussen niet. Over de EVF: opzich wel goed bruikbaar in normale en vooral zonnige omstandigheden, maar bij donkere situatie's kan je beter het lcd scherm gebruiken.
Pagina: 1