Canon S2 ken ik nie, ik heb de S1, maar ben daar matig tevreden over.
Sure, handig model, handig in gebruik, wel manual focus, maaruh...
Mijn ervaringen met de S1:
- focussed absoluut belabberd bij lage lichtomstandigheden (foto's binnen, ... vergeet het maar, of vergt veel 'truucjes' en creativiteit.)
- focussed kut bij die 10x, zegguh godsonmogelijk. Kombinatie met hierboven.... inpakken en wegwezen
- kwaliteit van foto's nou niet heel erg strak. Beetje soft en vanaf ISO100 veel ruis. Zegguh heel veel ruis!
- Red eye bij Flits! Maakt niet uit waar en hoe je flitst, zelfs van veeeeeeer af.... kadeng, rooie oogjes! Niet een beetje, nee veel.
- die manual focus.... tsja... 't zit er op, maar vertrouw er niet op! Die 'instellineaal' is verre van betrouwbaar, en dit toestel heeft met z'n 10x en F2.8/3.1 zo'n DOF dat je dat simpelweg niet zo kunt 'gokken', kan alleen met diafragma's van F5.6 of hoger, of met lage zoom. Is veel te lastig in gebruik, alleen as je de tijd er voor neemt en een onderwerp hebt waar je duidelijk kan zien of het scherp is (letters, strepen, dat soort, zonder dat zie je het simpelweg niet, gezichten enzo, zijn zo al bijna niet te doen).
Flits is almachtig, dat moet gezegd. Ergonomisch allemaal top, al is de zoom erg 'touchy', ofwel gaat veel te rap! Verder, zoals hierboven ook al gezegd, gooi er 4 2000mAh batterijen in.... kun je eeuwen mee vooruit! Ik vergat die dingen zelfs op te laden! Maar ja, vind ik persoonlijk niet zo'n pré, want ik had altijd reserve pack bij me, die ik nooit hoefde te gebruiken.
Verder is Canon superieur in design en menuutjes, moe'k toegeven. Is allemaal super.
Alleen: ik zou die S1 nooit gekocht hebben, as ik die focus ellende van te voren wist (ik schiet wel tijdens extreme omstandigheden dan he).
Ik aas nu dus eigenlijk op die FZ5. Die 12x boeit me niet zo, maar ik weet uit ervaring dat zo'n mega zoom bij vlagen zo godsgruwelijk prettig is (doe veel concertfotografie, is het een must. Met de S1 is dat trouwens dus simpelweg veel foto's schieten en maar hopen dat er een paar scherp zijn, want eer ie gefocussed heeft, is de zanger/zangeres al lang naar huis).
Maar goed, waar ik wat tegenaan hang, is of die FZ5 een verbetering is tov die S1. Uiteindelijk wil ik toch naar DSLR (Canon 20D

), maar ja,... zit wel in de haven, maar schip met geld zie'k nog nie.
Mijn vraag:
- hoe snel focussed die FZ5? 'Hangt' het EVF daar ook net als bij die S1 as ie probeert te focussen? (erg leuk, probeer je je kleine neefje te fotograferen, bevriest dat EVF, en as ie 'klik' staat dat mannetje al voor je neus....

)
- hoe 'erg' is dat EVF bij weinig licht? Lees daar nogal wat negatieve dingen over ... die S1 enhanced het wel een beetje, maar dan zie je nog nie echt veel beter... sterker nog, andersom, bij zonnige situaties is die S1 hopeloos (je ziet dus helemaal niets dan).
- ik meen me te herinneren dat er een 'continue focus' stand op die FZ5 zat? Klopt dit? Dat zou super wezen nl! Heeft dit S1 nie.... groot gemis...
O ja, as iemand foto's van die S1 wil zien, kleine formaten dat wel, staan op
www.jepe.nl. Alles vanaf juni 2004 is met die S1 geschoten, m.u.v. Within Temptation in Melkweg, daar is nog een Minolta 505si met zware Tokina 80-200/F2.8 PRO geschoten.