Epson Aculaser c1100 toner verbruik

Pagina: 1
Acties:
  • 155 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• harmenteeuwsen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-10-2021
Ongeveer 2 weken terug heb ik een Epson Aculaser c1100 gekocht.
Ik heb hiervoor gekozen omdat het verbruik van mijn oude inkjetprinter vrij hoog lag.
Volgens de verkoper moet je met dit soort kleurenlaserprinters een hele tijd kunnen printen voordat er een nieuwe toner in moet.

Meestal worden met deze printer elke (werk)dag wel een stuk of 5-6 kleurenafdrukken gemaakt, veel meer in ieder geval niet. Het gaat dan vooral om het afdrukken van foto's van huizen.
Zwarte afdrukken heb ik er trouwens wel meer mee gemaakt, ongeveer 200 schat ik.

Gisteren wilde ik iets afdrukken en toen kreeg ik een waarschuwing dat de blauwe toner al bijna op is. De zwarte toner heeft volgens de statusbalk ook niet lang meer te leven. De rode en gele zitten echter nog bijna vol.

Nu vraag ik me af of dit normaal is voor dit soort printers. Wordt een blauwe toner meer gebruikt of is er iets in de printer niet goed? En die zwarte zou volgens de informatie normaal gesproken ook een pagina of 4000 mee moeten gaan.

Ik hoop dat er mensen zijn die mij hiermee kunnen helpen

Alvast bedankt!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:30
Staat er veel lucht bij die huizen :+
alhoewel, helder blauwe hemel, Hmm, zal wel eerder wolken zijn

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• harmenteeuwsen
Echt veel lucht staat er meestal niet bij.
En als het erbij staat was het de laatste weken niet echt strakblauw ;)

• snooze
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-07-2025

snooze

kinda busy atm.

het is wel zo dat bepaalde kleuren meer gebruikt worden als andere (vooral als je veel foto's print met hetzelfde onderwerp).
maar dit is belachelijk 200 afdrukken moet je met een inktjet nog wel kunnen halen,
stel gewoon in dat er een nieuwe inzit en kijk hoelang hij nog meegaat (wel alvast een nieuwe in huis halen).

edit: die pagina's per toner die in de specs worden aangegeven zijn echter meestal wel bij een gemiddelde bedekking van 5% per pagina wat bij normale text wel ongeveer kan kloppen maar dus niet bij hele pagina's.

[ Voor 26% gewijzigd door snooze op 15-05-2005 11:42 ]

weet iemand nog een leuke signature?

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:46

gws24

Thinking is hard!

harmenteeuwsen schreef op zondag 15 mei 2005 @ 11:23:
Nu vraag ik me af of dit normaal is voor dit soort printers. Wordt een blauwe toner meer gebruikt of is er iets in de printer niet goed? En die zwarte zou volgens de informatie normaal gesproken ook een pagina of 4000 mee moeten gaan.
Tja, waarschijnlijk is het bij deze laserprinter net zo als bij inktjet printers die je koopt: de cartridges/toners die meegeleverd worden zijn vaak maar voor een gedeelte gevuld. Dan kan je wel alvast beginnen met printen maar moet je redelijk snel nieuwe toners kopen waar uiteindelijk het geld op wordt verdiend. Die 4000 pagina's voor zwart is een redelijk normale hoeveelheid voor een laser toner maar dat is dan idd bij een dekking van ongeveer 5%; hoe het zit met het dekkingsverhaal en de kleuren toners durf ik niet te zeggen.

Wat betreft de blauwe toner lijkt het me dat als de foto's die je print goed zijn dat het blijkbaar een normaal gebruik is en dat er niks mis is met de printer zelf. Het hoeft trouwens niet eens door de lucht te komen maar aangezien alle kleuren door het mixen van de drie basiskleuren worden gemaakt kan het zijn dat de kleuren van de huizen gewoonweg meer blauw vereisen voor het mixen.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

• harmenteeuwsen
De verkoper heeft wel duidelijk aangegeven dat bij deze printer de toners gewoon vol zaten. Daar zou het dus niet aan mogen liggen, tenzij hij dat uit z'n duim gezogen heeft.

Ik heb trouwens ook duidelijk aangegeven waar ik de printer voor wilde gebruiken en voor welke hoeveelheden. De verkoper vertelde dat ik dan zeker een maand of wat vooruit moest kunnen. Nou neem ik dat soort verhalen natuurlijk altijd wel met een korreltje zout, maar zoals het verbruik nu is schiet ik hier weinig mee op, want met inkjet is er qua kosten weinig verschil zo.

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:46

gws24

Thinking is hard!

als je op de website van epson kijkt kan je daar de toners vinden voor de c1100:
Epson AcuLaser C1100

Toner
Artikelnummer Type Pagina's Dekking
C13S050193 AcuBrite Toner (cyaan) 1500 Pagina's* 5.00%
C13S050192 AcuBrite Toner (magenta) 1500 Pagina's* 5.00%
C13S050190 AcuBrite Toner (zwart) 4000 Pagina's* 5.00%
C13S050189 AcuBrite Toner (cyaan) 4000 Pagina's* 5.00%
C13S050188 AcuBrite Toner (magenta) 4000 Pagina's* 5.00%
C13S050187 AcuBrite Toner (geel) 4000 Pagina's* 5.00%
C13S050191 AcuBrite Toner (geel) 1500 Pagina's* 5.00%

*Bij deze cijfers gaat het om gegevens bij benadering. Deze zijn gebaseerd op het aantal pagina's die zonder onderbreking na elkaar worden afgedrukt. Bij een niet-continue afdruk kan de opbrengst minder zijn.
Ze gaan dus voor de kleur ook uit van een dekking van 5%! Waarschijnlijk krijg je dan bij aankoop degene voor 1500 pagina's (dus de verkoper heeft niet gelogen, ze zijn immers vol maar wist blijkbaar ook niets van het dekkingsverhaal of het feit dat de toners voor minder pagina's erbij zaten).

Als ik dan ga rekenen kom ik op het volgende uit:

Toner: 5% dekking * 1500 = 75 pagina's volledig a4
Jouw gebruik: 10 (werk)dagen * 6 afdrukken (a4) = 60 pagina's

Dit komt redelijk overeen met het feit dat 1 toner, de blauwe, al bijna helemaal leeg is. Helemaal als je meeneemt dat bij niet-continu afdrukken de opbrengst lager is dan de maximaal haalbare. Het enige wat dan overblijft is dan het feit waarom er zoveel blauw wordt gebruikt en bijna geen geel of rood waarvoor ik niks anders kan bedenken dan wat ik in m'n vorige post heb geschreven.

Ohja, wat ook nog overblijft is natuurlijk het verhaal van de zwarte toner waarvoor ik eigenlijk niks anders kan bedenken dan dat het gewoon een toner is die alleen geleverd wordt bij nieuwe printers en waar gewoon bijna niks inzit.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Verwijderd

IK heb ook een Aculaser ongeveer net zo lang als jij. Bij mij is zwart op. Bij geleverd zijn 1.5K toner carts die voor 1/3 ongeveer gevuld zijn, maar dit varieerd per cart. bij mij zit Cyaan en Geel nog behoorlijk vol. Magento is ook bijna leeg. Dat is mij door de verkoper van OfficeCentre ook vooraf gemeld dat het zo werkt. Het is niet meer dan een thuiskomertje. Als je eenmaal de 4.5K carts er in hebt kan je er wel een jaartje (of in mijn geval misschien wel 2) vooruit. Die berekening klopt als je inderdaad enkel elke keer hele pagina's print. Bij normaal gebruiker is die 5% best reeel.

• harmenteeuwsen
Gisteren is er via Epson een monteur langs geweest.
Toen bleek dat de 2 toners op de een of andere manier lek zijn geraakt.
Van binnen was de printer helemaal smerig.
Waarschijnlijk is dus een groot deel van de toner in de printer gelopen.
Ik heb hem nu ongeruild.
Iedereen bedankt voor de hulp!
Pagina: 1