[iPod] Hoe de datum van productie achterhalen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-10 22:12

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Hallo Tweakz,

Net heb k ff wat info gelezen over de lithium-ion batterij, waarvan er ook één in de iPod zit. Het blijkt, dat de lithium-ion batterij capaciteit verliest en dus verslijt, ook al ligt hij ergens niks te doen! Dus ook al gebruik je zo'n batterij niet, toch verslijt hij.

Een paar dagen geleden heb ik in NYC een iPod 20 gig gekocht. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de datum waarop hij is geproduceerd. Op m'n Nokia 6230 kan je dat ontdekken, maar ik weet niet hoe je dat op een iPod kan checken. Misschien heeft mijn iPod wel een jaar in die winkel liggen verrotten (of tja, eigenlijk niet de iPod zelf maar de batterij), waarna hij aan mij is verkocht.

Bij instellingen-> info kan ik niks ontdekken, bij copyright staan er ©'s met jaartallen tot 2004 op. Op de bijgeleverde CD staat © 2005, in het "getting started"-boekje weer 2004.

Is er misschien ergens een datum in de iPod zelf te ontdekken?

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Evil Brain
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 15:49
bigchristiaan schreef op zondag 15 mei 2005 @ 00:40:
Net heb k ff wat info gelezen over de lithium-ion batterij, waarvan er ook één in de iPod zit. Het blijkt, dat de lithium-ion batterij capaciteit verliest en dus verslijt, ook al ligt hij ergens niks te doen! Dus ook al gebruik je zo'n batterij niet, toch verslijt hij.
Bron? Op http://www.apple.com/batteries/ kan ik er niet zo snel iets over vinden, is natuurlijk niet een geheel objectieve bron, vandaar dat ik benieuwd ben naar jouw sites :)
Een paar dagen geleden heb ik in NYC een iPod 20 gig gekocht. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de datum waarop hij is geproduceerd. Op m'n Nokia 6230 kan je dat ontdekken, maar ik weet niet hoe je dat op een iPod kan checken. Misschien heeft mijn iPod wel een jaar in die winkel liggen verrotten (of tja, eigenlijk niet de iPod zelf maar de batterij), waarna hij aan mij is verkocht.

Bij instellingen-> info kan ik niks ontdekken, bij copyright staan er ©'s met jaartallen tot 2004 op. Op de bijgeleverde CD staat © 2005, in het "getting started"-boekje weer 2004.

Is er misschien ergens een datum in de iPod zelf te ontdekken?
Als 't goed is, kun je ergens op de site het serialnummer van je iPod invullen, waarna je te zien krijgt waarneer je iPod gefabriceerd is. Kan die site nu niet zo snel vinden, maar ik neem aan dat ie ergens in de buurt van http://www.apple.com/support/ipod/ moet staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O.D.Smolik
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-06 00:59

O.D.Smolik

Geen dag, zonder een appel.

Die iPod's vliegen als warme broodjes over de toonbank hoor :D Dus zoiets heeft er echt niet een jaar ofzo gelegen. Hooguit paar weekjes!
Maar op deze pagina van chipmunk, kan je je serienummer analiseren,
http://www.chipmunk.nl/klantenservice/applemodel.html

[ Voor 3% gewijzigd door O.D.Smolik op 15-05-2005 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Ik denk dat de batterij pas "geactiveerd" wordt als je hem voor het eerst oplaad. Je merkt als het goed is dat de capaciteit dan nog erg goed is. Naarmate de iPod ouder wordt, zal de capaciteit van de batterij minder worden en blijft de iPod nog minder uren achtereen actief.

Ik zou me er dus niet zo'n zorgen over maken, zolang je iPod nu nog het beloofde aantal uren kan spelen...

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:34

Sabbi

je denkt aan mij.

Je moet niet denken, je moet weten. B)

Het is een eigenschap van lithium-ion accu's dat ze slechter worden als ze ouder worden, zelfs als ze ergens op een plankje liggen zonder connecties what so ever. Dit is gewoon een chemisch proces in de accu zelf. Dus een verse ipod zal alijd beter presteren dan eentje die een jaartje op de plank heeft gelegen, qua batterijen dan he. Nu zal een ipod niet zo lang op de plank liggen, 1) want hip geval en 2) te veel voorraad hebben als winkel kost meer geld dan het op het laatste moment inkopen.
Overigens komen lion accu's ook standaard met lading erin geleverd, ik denk dat je het verward met NIMH, die leeg uit de doos komen.

bron: www.batteryuniversity.com

[ Voor 11% gewijzigd door Sabbi op 15-05-2005 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
Sabbi schreef op zondag 15 mei 2005 @ 11:42:

Het is een eigenschap van lithium-ion accu's dat ze slechter worden als ze ouder worden, zelfs als ze ergens op een plankje liggen zonder connecties what so ever. Dit is gewoon een chemisch proces in de accu zelf. Dus een verse ipod zal alijd beter presteren dan eentje die een jaartje op de plank heeft gelegen, qua batterijen dan he. Nu zal een ipod niet zo lang op de plank liggen, 1) want hip geval en 2) te veel voorraad hebben als winkel kost meer geld dan het op het laatste moment inkopen.
Overigens komen lion accu's ook standaard met lading erin geleverd, ik denk dat je het verward met NIMH, die leeg uit de doos komen.

Altijd als ik een iPod kocht (ik ben nu al aan mijn 3e) moest ik de iPod bij het begin extra lang opladen. De batterij is dan nog helemaal leeg. Daarna kan in kortere tijden worden opgeladen...

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-10 21:03
Sabbi schreef op zondag 15 mei 2005 @ 11:42:

eruhmmm :? Het is wel zo dat LI-Ion batterijen in het begin beter zijn dan in een later stadium, maar wat juist de kracht van dat soort cellen is (iig bij Li-Po) dat ze na een jaar nog steeds 85-90% van hun originele capaciteit bezitten. Ook als je een LI-Ion of Li-Po een jaar lang (geladen) weg legt dan kan je em na een jaar nog gewoon gebruiken (Zonder te laden dus)!!!
In tegenstelling tot NIMH en NICD is het proces binnen de LI-ION batterij gewoon een stuk efficienter. Ook is de aanslag op de Anode en Kathode staaf stukken minder waardoor er erg weinig stoffen verloren gaan door oxidatie aan de kathode staaf.

Het is wel heel slim om in het begin de Ipod extra lang op te laden. De batterij gaat dat dan zien als een soort referentie punt van "vol".

[ Voor 6% gewijzigd door IJnte op 15-05-2005 12:11 ]

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
LI-ON batterijen zijn bij het eerste gebruik niet op hun best, althans zo heb ik het ondervonden, je kan ze het beste een paar keer goed gebruiken, dan weer opladen, en weer goed gebruiken. De batterijduur van mijn iPod is na 5 maanden alleen maar langer geworden. Uiteindelijk zal de batterij wel weer verzwakken maar ik geloof dat dit een proces is dat vrijwel onmerkbaar gebeurt als je m elke avond weer trouw oplaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
matiasjansen schreef op zondag 15 mei 2005 @ 12:15:
LI-ON batterijen zijn bij het eerste gebruik niet op hun best, althans zo heb ik het ondervonden, je kan ze het beste een paar keer goed gebruiken, dan weer opladen, en weer goed gebruiken. De batterijduur van mijn iPod is na 5 maanden alleen maar langer geworden. Uiteindelijk zal de batterij wel weer verzwakken maar ik geloof dat dit een proces is dat vrijwel onmerkbaar gebeurt als je m elke avond weer trouw oplaad.
Dat is ook nog een voordeel van dit type batterij, dat ze geen geheugen effect hebben zoals NiCd dat wel heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:34

Sabbi

je denkt aan mij.

juist, jelui kan nu wel hard roepen dat je het beter weet, maar jelui kan ook ff mijn bron checken en ontdekken dat het toch echt waar is wat ik zeg.... Anders als je een bron hebt om te staven dat ipods met een lege li-ion geleverd worden, of dat li-ion ook ongebruikt niet slechter worden door de ja ren heen wil ik je best geloven.

ik zal ff quoten voor je:
Waarom je een lion nooit leeg zal aantreffen:
Aging of lithium-ion is an issue that is often ignored. lithium-based batteries have a lifetime of 2-3 years. The clock starts ticking as soon as the battery comes off the manufacturing line. The capacity loss manifests itself in increased internal resistance caused by oxidation. Eventually, the cell resistance will reach a point where the pack can no longer deliver the stored energy, although the battery may still contain ample charge. Increasing internal resistance is common to cobalt-based lithium-ion, a chemistry that is found in laptops and cell phones. The lower energy dense manganese-based lithium-ion, also known as spinel, maintains the internal resistance through its life but loses capacity due to chemical decompositions.
...
Avoid purchasing spare lithium-ion batteries for later use. Observe manufacturing date. Do not buy old stock, even if sold at clearance prices.
...
Some lithium-ion batteries fail due to excessive low discharge. If discharged below 2.5 volts per cell, the internal safety circuit opens and the battery appears dead. A charge with the original charger is no longer possible. Some battery analyzers (Cadex) feature a boost function that reactivates the protection circuit of a failed battery and enables a recharge. However, if the cell voltage has fallen below 1.5V/cell and has remained in that state for a few days, a recharge should be avoided because of safety concerns. To prevent failure, never store the battery fully discharged. Apply some charge before storage, and then charge fully before use.
...
Kom, geef mij eens ongelijk dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Sabbi schreef op zondag 15 mei 2005 @ 12:58:
juist, jelui kan nu wel hard roepen dat je het beter weet, maar jelui kan ook ff mijn bron checken en ontdekken dat het toch echt waar is wat ik zeg.... Anders als je een bron hebt om te staven dat ipods met een lege li-ion geleverd worden, of dat li-ion ook ongebruikt niet slechter worden door de ja ren heen wil ik je best geloven.

ik zal ff quoten voor je:
Waarom je een lion nooit leeg zal aantreffen:

[...]

Kom, geef mij eens ongelijk dan...
Geef ik je ongelijk dan ;) Je verteld et alleen wat minder positief, en daar reageer ik even op :) Juist extra aanvulling op dit topic (feitelijk allemaal offtopic, maar goed).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
idd daar heb ik ook mijn info vandaan (van battery-university). Die kerel heeft een studie over batterijen van 20 jaar gemaakt :o

maar ontopic:
Ik heb dat chipmunk-geval gedaan. Perfect. Mijn iPod is geproduceerd op 15 april 2005. Ben ik ook weer gerust :*) als m'n batterij ook van die datum is tenminste

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
bigchristiaan schreef op zondag 15 mei 2005 @ 13:07:
idd daar heb ik ook mijn info vandaan (van battery-university). Die kerel heeft een studie over batterijen van 20 jaar gemaakt :o

maar ontopic:
Ik heb dat chipmunk-geval gedaan. Perfect. Mijn iPod is geproduceerd op 15 april 2005. Ben ik ook weer gerust :*) als m'n batterij ook van die datum is tenminste
Kewl die is dus net vers van de pers :) Ik denk dat je je over die accu datum niet echt zorgen hoeft te maken hoor tbh. Je moet ze vanaf nu alleen wel steeds goed opladen :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Ja ik denk dat ik in het begin telkens de batterij helemaal vol ga laden en dan helemaal leeg laat lopen. Volgens battery-university is het echter juist slecht voor Li-ons om ze helemaal vol te laden, dus na een tijdje ga ik em gewoon niet helemaal vol laten lopen als dat niet nodig is :)

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-09 07:31

sjaakaq

It might get loud

Volgens mij is het juist aan te raden een iPod NIET leeg te laten lopen; beter steeds als ie op 20% zit ofzo weer opladen.

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
Als je het maximale uit je iPod batterij wilt halen, lees dan dit verhaal van de Apple website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:29
Als je de productieweek van je iPod wil weten:
Het serienummer: Eerst staan er 2 letters, das de plaats waar ie inelkaar gezet is.
Dan komen er minstens 3 cijfers, de 1e is het laatste cijfer van het jaar (5 dus in dit geval) en de 2 daarna het weeknummer. Dan komen er 3 letters en / of cijfers (dat is je eigenlijke serienummer) gevolgd door 3 letters en / of cijfers welke het type aangeven.

Dit gaat tegenwoordig met de meeste apparatuur niet meer op maar als je spullen van een jaar oud hebt ofzo kan je het zo wel nagaan.

code:
1
2
3
4
5
6
7
CK401ABCC6K

CK  = Fabriek (Cork, Ierland in dit geval)
4   = Laatste cijfer jaartal productie, hier 2004
01  = Weeknummer, in dit geval eerste week januari
ABC = 3 Letters en / of cijfers die je eigenlijke serienummer zijn
C6K = Type apparaat (in dit geval een oude G4)

[ Voor 24% gewijzigd door Uberprutser op 16-05-2005 11:47 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Pagina: 1