[XP] computer flink vertraagd

Pagina: 1
Acties:

• Menghu
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-12-2025
[terzijde: had meer willen posten en bijdragen maar was mijn password kwijt, gelukkig weer gevonden]

Ik heb gezocht en de adviezen die ik vond gevolgd (nieuwe anti virus scan, andere spyware programma's, defragmenteren) maar niks heeft gewerkt.
Regclean en bootfix zijn er ook al overheen gegaan, geen effect.
Van de ene op de andere dag is mijn windows XP pro systeem flink vertraagd. Ik merk het vooral wanneer hij opstart: in het laadscherm van xp. Daar is een balkje dat normaal 2-3 maal heen en weer gaat voordat hij opstart, nu doet hij daar ruim twee minuten over. Daarna duurt het nog een minuut (zwart scherm) voordat ik in xp kom.
In xp zelf duurt het opstarten van programma's iets langer dan ik gewend ben en ook kan ik minder programma's tegelijkertijd draaien. Dit merk ik vooral met een muziekprogramma (winamp) op de achtergrond. Wanneer ik dan een extra programma open hapert het geluid een paar seconden, iets waar ik voorheen geen last van had.

Ik heb nagekeken of er niks mis is met het geheugen (draadje los gegaan?) maar alles is daar in orde. Heeft iemand een idee waar ik verder naar moet kijken of wat een mogelijke oplossing is? 3 minuten opstarten duurt me echt te lang en dan ook nog eens die vertraging in xp zelf erbij is te veel van het goede.

Systeemspecs:
Pentium 4 2,66 GHZ
Geforce 4 128mb
256MB, PC2100
(Windows XP pro: sp2 (engelstalig). Microsoft Antispyware, AVG Virusguard)

[edit: er zitten ook geen vreemde procedures in het opstarten tenzij ze verborgen zijn. Zowel bootfix als de task manager geven niks aan)

[ Voor 6% gewijzigd door Menghu op 15-05-2005 00:25 ]

Verwijderd

hijackthis al eens geprobeerd en gekeken wat er allemaal opstart?

• Nevie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-02 19:35
Met bootvis hier en daar iets optimizen?

• Menghu
yeps, maar daar (hijackthislog) zie ik niks vreemds in staan.
Bootvis bedoelde ik (niet bootfix, maar bootvis), daar dus ook niks mee bereikt.

Logfile of HijackThis v1.99.1
Scan saved at 0:40:01, on 15-5-2005
Platform: Windows XP SP2 (WinNT 5.01.2600)
MSIE: Internet Explorer v6.00 SP2 (6.00.2900.2180)

Running processes:
C:\WINDOWS\System32\smss.exe
C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe
C:\WINDOWS\system32\services.exe
C:\WINDOWS\system32\lsass.exe
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe
C:\WINDOWS\Explorer.EXE
C:\PROGRA~1\Grisoft\AVGFRE~1\avgamsvr.exe
C:\PROGRA~1\Grisoft\AVGFRE~1\avgupsvc.exe
C:\WINDOWS\system32\nvsvc32.exe
C:\PROGRA~1\Grisoft\AVGFRE~1\avgcc.exe
C:\PROGRA~1\Grisoft\AVGFRE~1\avgemc.exe
C:\Program Files\Logitech\Video\LogiTray.exe
C:\Program Files\D-Tools\daemon.exe
C:\Program Files\iTunes\iTunesHelper.exe
C:\Program Files\QuickTime\qttask.exe
C:\WINDOWS\system32\RUNDLL32.EXE
C:\WINDOWS\SOUNDMAN.EXE
C:\Program Files\Microsoft AntiSpyware\gcasServ.exe
C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\WINDOWS\system32\UAService7.exe
C:\WINDOWS\system32\LVComS.exe
C:\Program Files\iPod\bin\iPodService.exe
C:\Program Files\Microsoft AntiSpyware\gcasDtServ.exe
C:\Program Files\MSN Messenger\msnmsgr.exe
C:\Program Files\Internet Explorer\iexplore.exe
C:\Program Files\Total Commander\TOTALCMD.EXE
E:\maintenace\HijackThis.exe

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://www.google.nl/
O2 - BHO: AcroIEHlprObj Class - {06849E9F-C8D7-4D59-B87D-784B7D6BE0B3} - C:\Program Files\Adobe\Acrobat 7.0\ActiveX\AcroIEHelper.dll
O4 - HKLM\..\Run: [NvCplDaemon] RUNDLL32.EXE C:\WINDOWS\system32\NvCpl.dll,NvStartup
O4 - HKLM\..\Run: [nwiz] nwiz.exe /install
O4 - HKLM\..\Run: [AVG7_CC] C:\PROGRA~1\Grisoft\AVGFRE~1\avgcc.exe /STARTUP
O4 - HKLM\..\Run: [AVG7_EMC] C:\PROGRA~1\Grisoft\AVGFRE~1\avgemc.exe
O4 - HKLM\..\Run: [LogitechVideoRepair] C:\Program Files\Logitech\Video\ISStart.exe
O4 - HKLM\..\Run: [LogitechVideoTray] C:\Program Files\Logitech\Video\LogiTray.exe
O4 - HKLM\..\Run: [NeroCheck] C:\WINDOWS\system32\\NeroCheck.exe
O4 - HKLM\..\Run: [DAEMON Tools-1033] "C:\Program Files\D-Tools\daemon.exe" -lang 1033
O4 - HKLM\..\Run: [iTunesHelper] C:\Program Files\iTunes\iTunesHelper.exe
O4 - HKLM\..\Run: [QuickTime Task] "C:\Program Files\QuickTime\qttask.exe" -atboottime
O4 - HKLM\..\Run: [CheckMedi8or] C:\Program Files\Mediator 7 Pro\CheckNewUser.exe
O4 - HKLM\..\Run: [NvMediaCenter] RUNDLL32.EXE C:\WINDOWS\system32\NvMcTray.dll,NvTaskbarInit
O4 - HKLM\..\Run: [SoundMan] SOUNDMAN.EXE
O4 - HKLM\..\Run: [WinampAgent] C:\Program Files\Winamp\winampa.exe
O4 - HKLM\..\Run: [gcasServ] "C:\Program Files\Microsoft AntiSpyware\gcasServ.exe"
O4 - HKCU\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe
O4 - Global Startup: Adobe Reader Snelle start.lnk = C:\Program Files\Adobe\Acrobat 7.0\Reader\reader_sl.exe
O4 - Global Startup: Logitech Desktop Messenger.lnk = C:\Program Files\Logitech\Desktop Messenger\8876480\Program\LDMConf.exe
O8 - Extra context menu item: E&xporteren naar Microsoft Excel - res://C:\PROGRA~1\MICROS~2\OFFICE11\EXCEL.EXE/3000
O9 - Extra button: (no name) - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - C:\Program Files\Java\j2re1.4.2\bin\npjpi142.dll
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Sun Java Console - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - C:\Program Files\Java\j2re1.4.2\bin\npjpi142.dll
O9 - Extra button: Onderzoek - {92780B25-18CC-41C8-B9BE-3C9C571A8263} - C:\PROGRA~1\MICROS~2\OFFICE11\REFIEBAR.DLL
O9 - Extra button: Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Program Files\Messenger\msmsgs.exe
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Windows Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Program Files\Messenger\msmsgs.exe
O16 - DPF: {6414512B-B978-451D-A0D8-FCFDF33E833C} (WUWebControl Class) - http://v5.windowsupdate.m...eb_site.cab?1110724754750
O16 - DPF: {FA3662C3-B8E8-11D6-A667-0010B556D978} (IWinAmpActiveX Class) - http://cdn.digitalcity.com/_media/dalaillama/ampx.cab
O17 - HKLM\System\CCS\Services\Tcpip\..\{F9BA7675-B44F-4137-8C99-E8B0BECDC90C}: NameServer = 192.168.1.1
O23 - Service: AVG7 Alert Manager Server (Avg7Alrt) - GRISOFT, s.r.o. - C:\PROGRA~1\Grisoft\AVGFRE~1\avgamsvr.exe
O23 - Service: AVG7 Update Service (Avg7UpdSvc) - GRISOFT, s.r.o. - C:\PROGRA~1\Grisoft\AVGFRE~1\avgupsvc.exe
O23 - Service: iPod-service (iPodService) - Apple Computer, Inc. - C:\Program Files\iPod\bin\iPodService.exe
O23 - Service: NVIDIA Display Driver Service (NVSvc) - NVIDIA Corporation - C:\WINDOWS\system32\nvsvc32.exe
O23 - Service: SecuROM User Access Service (V7) (UserAccess7) - Unknown owner - C:\WINDOWS\system32\UAService7.exe

Verwijderd

O4 - HKLM\..\Run: [QuickTime Task] "C:\Program Files\QuickTime\qttask.exe" -atboottime

:9 slurp in je GDI, haal die er maar eens uit.

O17 - HKLM\System\CCS\Services\Tcpip\..\{F9BA7675-B44F-4137-8C99-E8B0BECDC90C}: NameServer = 192.168.1.1

Ik neem aan dat je naar je router verwijst of een servertje binnen je netwerk.
Wacht ie hier niet op?

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-12-2025
hd terug gesprongen naar pio ipv. dma?

Scheelt ook een enorme berg.

• Xiander
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-02 21:12
Menghu schreef op zondag 15 mei 2005 @ 00:23:
Ik heb nagekeken of er niks mis is met het geheugen (draadje los gegaan?) maar alles is daar in orde.
Wat bedoel je met dat draadje? :? Heb je je geheugen al getest met memtest?
256MB is ook niet echt veel meer (maar als het voorheen goed werkte is dat je probleem niet).

Heb je de dag voor alles trager werd nog iets geïnstalleerd of zo?
Probeer dit eens.

En is je harde schijf nog in orde?

Typ voor GoT!

• hellbringer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-11-2025

hellbringer

Weeeeeeee!

Zoals de reactie boven mij, is de HD wel in orde?

Simpel te testen met:
HDDLife: meuktracker: HDDlife 2.0.50
Of
Speedfan: meuktracker: SpeedFan 4.23

• Menghu
Volgens HDDlife is hij "ok" en "excellent", hd is in orde dus.

Ik zal die van quicktime eruit halen maar dat mag toch geen verschil maken, die zit er al maanden in.
"O17 - HKLM\System\CCS\Services\Tcpip\..\{F9BA7675-B44F-4137-8C99-E8B0BECDC90C}: NameServer = 192.168.1.1"
Verwijst idd naar het routertje maar ook die zit er al tijden in en is er volgens mij niet de afgelopen week ingekomen.

Ik weet zeker dat er de dag voordat hij langzamer werd niks is geinstaleerd, hij is echt van het ene op het andere moment zoveel trager geworden.
Memtest heb ik gebruikt, daar is ook alles in orde.

"hd terug gesprongen naar pio ipv. dma?"
Die moet je me uitleggen, zo gevorderd ben ik nu net weer niet. ;)

Naar mijn idee zit er iets tussen het opstarten v/d comp zelf en het opstarten van windows in dat veel geheugen in gebruik neemt en ergens op de achtergrond moet het nog actief zijn. Zonet vloog CPU usage zo'n 2 minutenlang naar 100% (nu weer normaal op 2-15%) terwijl alleen internet explorer aanstond (ja ik ga komende week over naar firefox, ben daar nog niet aan toegekomen :| )

• I Am Weasel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-11-2021
Menghu schreef op zondag 15 mei 2005 @ 04:18:
Zonet vloog CPU usage zo'n 2 minutenlang naar 100% (nu weer normaal op 2-15%) terwijl alleen internet explorer aanstond
Was het ook IE die de resources opslokte of heb je dat niet gezien?
Anders een volgende keer even kijken in taakbeheer welk proces er zoveel vraagt.

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-02 22:20

PcDealer

HP ftw \o/

Menghu schreef op zondag 15 mei 2005 @ 04:18:
Ik zal die van quicktime eruit halen maar dat mag toch geen verschil maken, die zit er al maanden in.
Klopt, die heb ik ook en heeft er IMO niets mee te maken.
"hd terug gesprongen naar pio ipv. dma?"
Die moet je me uitleggen, zo gevorderd ben ik nu net weer niet. ;)
Check bij Device Manager de instellingen van je HDD. Kijk daar of DMA aanstaat.
Naar mijn idee zit er iets tussen het opstarten v/d comp zelf en het opstarten van windows in dat veel geheugen in gebruik neemt en ergens op de achtergrond moet het nog actief zijn. Zonet vloog CPU usage zo'n 2 minutenlang naar 100% (nu weer normaal op 2-15%) terwijl alleen internet explorer aanstond (ja ik ga komende week over naar firefox, ben daar nog niet aan toegekomen :| )
Heb ik ook, maar dan alleen als ik een .PDF wil openen vanaf internet. Ook bij Firefox 1.0.3 en 1.0.4. Windows is nu wel een brakke installatie door het weghalen van wat bestanden om wat ruimte vrij te maken.

[ Voor 7% gewijzigd door PcDealer op 15-05-2005 04:57 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

• Menghu
Het is niet IE, toen ik in task manager keek nam niks veel geheugen in beslag.

Mijn primary en secondary IDE channel staan op DMA alleen primary, device 0 staat op "dma is available".
Current transfer mode: PIO.
Hoe zet ik die current transfer terug naar DMA?

Device 1 staat keurig op Ultra dma mode 2.

edit: nog steeds niet opgelost. Viel me vandaag bij het opstarten op dat in het zwarte scherm (met heen en weer gaande XP balk) onders windows xp niet "professional version" staat zoals voorheen. Kan dit er iets mee te maken hebben?

[ Voor 29% gewijzigd door Menghu op 16-05-2005 22:06 ]

• Menghu
heeft niemand meer een idee?

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-02 22:20

PcDealer

HP ftw \o/

Menghu schreef op zondag 15 mei 2005 @ 20:13:

Mijn primary en secondary IDE channel staan op DMA alleen primary, device 0 staat op "dma is available".

edit: nog steeds niet opgelost. Viel me vandaag bij het opstarten op dat in het zwarte scherm (met heen en weer gaande XP balk) onders windows xp niet "professional version" staat zoals voorheen. Kan dit er iets mee te maken hebben?
IDE drivers installeren?

LinkedIn WoT Cash Converter

• .daan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-09-2023

.daan

{visibility:hidden;}

[...] Viel me vandaag bij het opstarten op dat in het zwarte scherm (met heen en weer gaande XP balk) onders windows xp niet "professional version" staat zoals voorheen. Kan dit er iets mee te maken hebben?
Dit heeft te maken met SP2, ik weet niet waarom je dan een ander bootscreen krijgt maar dat heb ik iig ook, heeft dus niets met je probleem te maken. En misschien kun je inderdaad je ide-driver opnieuw installeren, die vind je waarschijnlijk op de driver cd van je moederbord.

public void ik()

• dailyleaf
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-01 19:05

dailyleaf

...

Niet toevallig die dag SP2 geinstalleerd?
Zou natuurlijk wel heel simpel zijn, maar verklaart iig waarom professional weg is.

SP1 -> Home of Professional onder het XP Logo
SP2 -> Home/Professional weg en alleen nog XP Logo.

Win XP SP2 vraagt ook zeker een stukje meer van je computer. Of dit het ook echt is weet ik niet.
Ik kan wel zeggen dat ik nog blij met SP1 werk thuis.

edit:
Daantjuh was me voor

[ Voor 4% gewijzigd door dailyleaf op 17-05-2005 14:16 ]

Mijn post is interessanter dan mijn Sig..

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
En heb je al gekeken in je eventvwr ?

En als je cpu belasting omhoog schiet, welk process pakt dan zoveel cpu ?

[ Voor 51% gewijzigd door aZuL2001 op 17-05-2005 14:16 ]

Abort, Retry, Quake ???

• Menghu
Niet toevallig die dag SP2 geinstalleerd?
Zou natuurlijk wel heel simpel zijn, maar verklaart iig waarom professional weg is.
Nee, die had ik al een aantal maanden hierop staan.
Klopt, profesional is weggehaald nadat sp2 er op kwam. Dat was ik even vergeten.

Ik heb de IDE drivers opnieuw geinstaleerd maar geen effect.

Moet ik niet bij device 0 de PIO mode naar DMA brengen? Hoe doe ik dit?
(ik ben een "gevorderd" computer gebruiker maar nog geen expert)

edit: ik kan niet zien welk proces zoveel CPU belasting inneemt. Geen enkel van de processen neemt abnormaal veel in.

[ Voor 13% gewijzigd door Menghu op 17-05-2005 22:53 ]

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-04 21:59
Even wat gezocht, misschien helpt het wat (XP schakelt terug naar PIO als DMA problemen geeft, maar schakelt soms niet terug naar DMA na een reboot om het weer te proberen) :

1) You basically need to set the Current Transfer Mode
to PIO only and then back to DMA if Available

2) If you want to try to reset the status, goto the device manager, and remove the devices that are connected to the IDE channel. Then remove the IDE Channel itself, then reboot.

Als dat allemaal niet helpt, misschien een brakke IDE kabel?

Whatever

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-12-2025
Verwijder even je primaire IDE controller en reboot.

Na het booten vind XP je controller opnieuw en stelt hem opnieuw in.

Kijk dan even in je apparaatbeheer of je HD weer op UDMA mode 5 of 6 staat ipv PIO

Als hij blijft terugschieten zit er dus ergens een conflict waarschijnlijk, je zult dan even in je event viewer moeten kijken of er iets geks is gebeurd.

Kijk inderdaad ook even je IDE kabels na op een eventuele breuk, die willen daar ook wel eens schuldig aan zijn.

• Menghu
Okee bedankt allemaal.

Primary IDE verwijderd en geherinstaleerd, hij is nu van 2 min opstarten naar 5 seconden gegaan.

Bedankt!
Pagina: 1