[XP] PC sluit spontaan af (standby?)*

Pagina: 1
Acties:

• Mexxus
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-09-2025
Beste mensen,

Sinds vandaag sluit m'n PC zomaar ineens spontaan af op de raarste momenten. Vaak al na enkele minuten na het opstarten. Het rare is dat de boel gewoon in een flits uit gaat, en de lampjes blijven branden op het toetsenbord, muis etc. Ook het ledlampje vooraan op de kast blijft knipperen. Misschien standby oid? De enige manier om 'm dan weer aan te krijgen, is de stekker er uit te halen, en opnieuw in te steken.

Wat me ook opvalt is dat ik dit alleen onder Windows heb. Nu ik Linux draai (dualboot), heb ik nergens last van...

Ik probeerde zonet een antivirus check te doen, maar tijdens die scan sloot de boel weer af. De temperaturen lijken me het niet echt te zijn. De HDD is telkens zo rond de 25 graden, de CPU rond de 35, hooguit 40 graden. Verder is er niets aan het systeem overgeclockt.

Enige specs:

AMD Athlon 3200+
Maxtor 120Gig 7200rpm
ATI Radeon 9800 Pro 128Mb
Dane-Elec 512Mb DDR

Iemand enig idee waar het aan zou kunnen liggen?

• faabman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-08-2024
ff opstarten in veilige modus en dan opnieuw je virusscan uitvoeren?

Op zoek naar een baan als Coldfusion webdeveloper? Mail me!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Ik zet even de Windows versie in je topic titel :)

Verwijderd

Toch wel vaag dit. Ik heb namelijk nog nooit iets dergelijks meegemaakt. Weet je zeker dat je systeem geen rare dingen doet onder linux?

• Steef
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:24

Steef

GoT's Most Eaten

Gezien je dit probleem onder linux niet schijnt te hebben lijkt het logisch om aan te nemen dat dit een software probleem is. Heb je eraan gedacht om in XP de oude bluescreens voor de memory dump bij critical errors aan te zetten ?

Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/wilkens/nxspics/autoreboot.gif

Zet dat vinkje uit, mocht dit veroorzaakt worden door een critical dan zal je systeem de volgende keer een BSOD weergeven met error informatie. De foutcode die in die BSOD te lezen is valt op internet wel terug te vinden.

Sony A7IV | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400 | Sigma 105 F2.8 MACRO

• Mexxus
Ik zet even de Windows versie in je topic titel
_/-\o_
ThaRabbit schreef op zondag 15 mei 2005 @ 12:19:
Gezien je dit probleem onder linux niet schijnt te hebben lijkt het logisch om aan te nemen dat dit een software probleem is. Heb je eraan gedacht om in XP de oude bluescreens voor de memory dump bij critical errors aan te zetten ?

[afbeelding]

Zet dat vinkje uit, mocht dit veroorzaakt worden door een critical dan zal je systeem de volgende keer een BSOD weergeven met error informatie. De foutcode die in die BSOD te lezen is valt op internet wel terug te vinden.
Denk dat ik dat inderdaad maar eens even ga proberen...

• Mexxus
Nope, na die aanpassing bleef het nog steeds..

Nu heb in de windows partitie geformatteerd, en geprobeerd XP opnieuw te installeren. Ik moest toch eens de boel opnieuw installeren, dus dit was mooi de tijd. Nu sloot 'ie tijdens de installatie weer af!! Na opstarten komt ie niet eens meer in de installatie, en ook doorstarten naar windows lukt niet meer, want dan sluit 'ie alweer af...

Ik heb m'n PC kast onder mn bureau gehaald, open gemaakt, en alle overbodige fans en lampjes eruit gehaald om stroom te sparen (300Watt voeding). Misschien dat dit het was, maar nog steeds sluit 'ie telkens af.. inmiddels dus al bij het opstarten...

Verwijderd

Dit klinkt bekend, dus misschien heb je mijn oude probleem.

Laatste keer dat ik dat had, zat m'n cooler niet helemaal goed. De cpu raakte oververhit en mijn asus bord zet dan als beveiliging direct de boel uit. Als eenmaal uitgaat, kan je 'm idd niet meer aanzetten of resetten via de normale weg, maar moet eerst de spanning eraf.
Zolang de cpu niet is afgekoelt gaat ie gewoon weer uit. Ik kon de temperatuur zien oplopen vanuit m'n bios monitor, maar hij ging al uit voordat ie de threshold haalde.

Dus... check ff je cpu cooler, misschien is dat 't.

• Mexxus
Ik heb m'n CPU koeler eraf gehaald, wat schoongemaakt en weer opnieuw d'r op gezet, maar nog werkt het niet...

• Mexxus
Volgens het BIOS komt de temperatuur van de CPU nog niet boven de 22 graden uit... Lijkt me ook niet erg iets waardoor 'ie kan afslaan...

• elevator
  • Niet online

elevator

Controleer je geheugen even met iets als memtest86 ofzo :)

• Mexxus
elevator schreef op zondag 15 mei 2005 @ 18:05:
Controleer je geheugen even met iets als memtest86 ofzo :)
Als dat zal gaan...

Tegen de tijd dat ik dat geladen heb, is de boel al weer afgesloten...

• Mexxus
Vandaag heb ik bij een maat een andere voeding geleend en die even geprobeerd. Nu is het probleem over, dus blijkbaar was m'n voeding gewoon naar z'n grootje. Deze week dus maar even op zoek naar een nieuwe voeding... :)

• elevator
  • Niet online

elevator

Mexxus schreef op zondag 15 mei 2005 @ 21:27:
Als dat zal gaan...
Tegen de tijd dat ik dat geladen heb, is de boel al weer afgesloten...
memtest86 is een (op een hele oude) Linux gebaseerd tooltje dat los van Windows draait - niet te vrewarren met dat memtest ding wat recentelijk op de tweakers.net frontpage stond :)

http://www.memtest.org/ danwel http://www.memtest86.com/ :)

• Mexxus
elevator schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 00:06:
[...]

memtest86 is een (op een hele oude) Linux gebaseerd tooltje dat los van Windows draait - niet te vrewarren met dat memtest ding wat recentelijk op de tweakers.net frontpage stond :)

http://www.memtest.org/ danwel http://www.memtest86.com/ :)
Ik weet het.. ik ken memtest wel :). Maar als je even verder het topic had doorgelezen had je gelezen dat ik al niet eens meer de kans kreeg ook maar iets op te starten. Na een minuut ofzo ging de PC gewoon uit.. ongeacht wat er braaiende was.

Verwijderd

Ik heb een tijdje geleden hetzelfde probleem gehad en vond toen in MSCONFIG een klein programmaatje waarvan ik dus helaas de naam niet meer weet. Ik heb de naam proberen te achterhalen, maar blijkbaar staat het er niet meer tussen. Dit programmaatje schreef binnen zeer korte tijd en op heel verschillende momenten opeens mijn hele memory buffer vol en de pc valt dan zomaar uit. De ene keer met een blauw scherm waarom staat MEMORY BUFFER OVERLOW (of zoiets)

Wat je kunt doen is even kijken in MSCONFIG en nagaan of r programma's zijn die je niet kent. Ik deed dit regelmatig waardoor ik al een beeld had van wat wel en niet hoorde en ik hoop dat je dat ook een beetje hebt.

succes..
Pagina: 1