Fileserver - is dit een goede configuratie?

Pagina: 1
Acties:

• Genius2000
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-12-2025
Ik ben aan het uitkijken naar een nieuwe configuratie voor mijn desktop computer omdat mijn huidige configuratie qua harddisk capaciteit en veiligheid niet meer voldoet.

Volgende configuratie heb ik op t'oog, ik wil graag jullie mening hierover:
Afbeeldingslocatie: http://www.5t1.com/hd/new-hd-config.jpg
De lijnen met prijs in euro is de hardware die ik denk aan te schaffen. (+/- 365 euro)

disk 1: 60 gb voor windows xp en te installeren programma's. Er is genoeg ruimte over voor meerdere operating systems
disk 2+3: een raid-1 van 2x200GB SATA voor belangrijke data zoals documenten, source code, afbeeldingen, websites, ... Ga wellicht 2 Seagate Barracuda 7200.8 (SATA) kopen omdat deze betrouwbaar zijn en 5 jaar garantie bieden. Bovendien zijn ze muisstil en produceren weinig warme.
disk 4:: voornamelijk voor video-montage. Ik had gedacht om deze te monteren in een verwisselbare frame omdat zo'n video-schijf gemakkelijk vol raakt. Het is ook belangrijk om deze HD aan en uit te kunnen zetten. Is deze constructie een goed idee? Of zouden jullie meerdere HD's in de computer plaatsen?
disk 5: externe HD om belangrijke data van disk 2+3 en eventueel andere HD's te backupen met Dantz Retrospect
disk 6: externe HD, hoofdzakelijk voor mp3's en music video's. Zo kan ik gemakkelijk mijn mp3 collectie meenemen. Eigenlijk is 80GB niet genoeg, maar deze HD heb ik reeds.
disk 7: DOWNLOADS.
<<Ik weet absoluut niet waar ik die HD moet plaatsen>>. Intern, extern? Sata of Pata?
- het moederbord heeft maar 2 sata aansluitingen
- Maxtor Maxline III (voor continu gebruik) of een eenvoudige 200GB HD?

Enkele bedenkingen:
1. Gaat de voeding dit kunnen trekken? Er zijn maar liefst 4 interne HD's (misschien 1 meer met de downloads), 1 dvd-writer. Voltages zijn in idle toestand: 5V: +4,95/-5,04 12V:+11,61/-12,44 3,3V: 3,26V core: 1,73V
2. zal de computer niet te warm worden?
2. Ik wil later kunnen uitbreiden wanneer meer HD capaciteit nodig is. Is dit de way to go? Of kan ik beter investeren in een super budget computer in een Coolermaster Stacker case? Of misschien zelfs een externe storage case met USB 2.0 aansluiting met plaats voor 4-SATA HD's. Ik zie het niet zitten om per externe HD een externe enclosure te kopen wegens plaats gebrek.

Mijn computer:
- a-open bigtower: 5x5.25" bays vooraan, 2x3.5" onderaan, 2x3.5" vanachter aan de bovenkant
- voeding: verax 300W - FSP300-60ATV(http://www.tomshardware.c...021/powersupplies-13.html)
- MSI KT6 Delta Series met onboard RAID-1 via SATA, 4xIDE

Tot slot, mijn maximum budget is op dit moment 500 euro. Dus in het geval ik voor een nieuwe voeding moet gaan, komt er nog eens 100 euro bij voor een OCZ 450WATT Ezmod .

Ik ben benieuwd wat jullie deze bovenstaande config vinden.
Alvast bedankt voor jullie mening!
Genius

[ Voor 9% gewijzigd door Genius2000 op 14-05-2005 23:17 ]

• Peter
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-02 20:23
Een hardisk trekt maar 12 tot 14watt hoor, de voeding zal dus weinig problemen opleveren :)