Toon posts:

[XP] Delay in boot

Pagina: 1
Acties:
  • 190 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,

Ik zit al een tijdje met een probleem. Als m'n WinXP SP2 opstart zit er tussen het eerste windows logo en 'welkom' een delay van 32 seconden. Ik heb m'n boot geanalyseerd met BootLogXP en daaruit bleek dat het programma smss.exe er 33,5 seconden over deed om op te starten. Een bestand dat hiervoor nodig is, is C:\WINDOWS\system32\sfcfiles.dll (versie: 5.1.2600.2180). Dit bestand doet er 32 seconden over om op te starten. Dit lijkt mij niet helemaal normaal. Ik heb een beetje rondgegoogled over de functie van sfcfiles.dll, maar daar heb ik geen oplossing uit kunnen vinden.

BTW, Als ie opstart brandt het lampje van m'n cardreader nog groen, maar als eenmaal 'Welkom' verschijnt, gaat ie op oranje/rood. Hij doet het verder prima.

Systeemspecs:
AMD Athlon 64,
MSI Mobo, K8TM-ILSR
MSI Geforce FX5200, VT128
512MB, PC3200
Maxtor DM9, 160G SATA

Volgens mij is dit alles wat er te melden valt. Kan iemand hier een gooi naar doen?

In ieder geval bedankt

• sarcast
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03 15:22
sfcfiles.dll (Windows System File Checker Library) - Details

The file sfcfiles.dll, is required by windows and is used to verify the integrity of files that are required for the system to operate. If it finds that critical system files are missing or damaged, it will attempt to automatically fix them. You should leave this file, as it may improve the reliability of your system.

tja, of dat je veel verder helpt.

probeer eens sfc /scannow handmatig te draaien, misschien voorkomt dit (onnodig) veel scannen tijdens boot?

chkdsk al gedraaid? defrag?

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tips, maar helaas...

sfc /scannow en chkdsk hebben helaas niet kunnen baten en ik had al gedefragmenteerd. Verder heb ik het het hele forum al afgestruind, maar dat heeft niets kunnen opleveren. Even een ander iets, tijdens die 32 seconden is de hele computer stil. Dus hij doet op dat moment helemaal niets...

Verder iemand nog ideeen?

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:46

StarWing

Huh ?!?

je hebt toevallig geen netwerkmapping staan die niet bereikbaar is ? Coz daar durft WXP ook nog al eens blijven bij hangen

Page intentionally left blank.

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

MS BootVis er al ff op losgelaten?

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• RMU
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-03 21:08

RMU

Scan ook even op virussen, volgens deze link... kan smss.exe ook worden gebruikt door een virus. misschien dat je PC daardoor traag wordt
Note: smss.exe is also a process which is registered as the Win32.Ladex.a Trojan. This Trojan allows attackers to access your computer, stealing passwords and personal data. It is a registered security risk and should be removed immediately.

[ Voor 39% gewijzigd door RMU op 15-05-2005 21:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb bootvis er al op los gelaten, maar daar krijg ik niet mee te zien waar de delay vandaan komt. Met BootLogXP kan dat wel... Of heb ik iets over het hoofd gezien?

En wat bedoel je met netwerkmapping? Ik heb een beetje rondgezocht, maar ik kan niet echt vinden wat dat hiermee te maken heeft...

En dat virus... Lijkt me niet. Ik heb alle spyware/antivirus progrmma's up-to-date en gedraaid. dus daar mag het niet aan liggen.

Misschien ligt het dus aan de netwermapping. Ik heb hier een simpel thuisnetwerk met twee computers, verbonden via router.

Verwijderd

Heb je er toevallig 2 netwerkkaarten inzitten, waarvan er eentje niet aangesloten is en op DHCP staat?
Sommige netwerkkaarten doen er lang over om te ontdekken, dat er niks aanhangt ;)
Als dat zo is kun je hem in apparaatbeheer op disabled zetten en kijken of dat helpt.

Verwijderd

Topicstarter
Er staan in apparaatbeheer idd twee netwerkkaarten geinstalleerd. Ik heb de ene uitgeschakeld en de ander staat nog ingeschakeld. Het heeft helaas nog niet mogen baten...

Werd dit nu bedoeld met netwerkmapping?

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Verwijderd schreef op zondag 15 mei 2005 @ 22:57:
Ik heb bootvis er al op los gelaten, maar daar krijg ik niet mee te zien waar de delay vandaan komt. Met BootLogXP kan dat wel... Of heb ik iets over het hoofd gezien?

....

Misschien ligt het dus aan de netwermapping. Ik heb hier een simpel thuisnetwerk met twee computers, verbonden via router.
Zal vast niet uitmaken, maar doe de Bootvis optimize dan ff :)

[ Voor 22% gewijzigd door roelio op 15-05-2005 23:42 ]

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Verwijderd schreef op zondag 15 mei 2005 @ 23:20:
Er staan in apparaatbeheer idd twee netwerkkaarten geinstalleerd. Ik heb de ene uitgeschakeld en de ander staat nog ingeschakeld. Het heeft helaas nog niet mogen baten...

Werd dit nu bedoeld met netwerkmapping?
Netwerkmapping -> bijv een driveletter die gemapt is naar een LAN locatie of weetikwat voor doel :)

Verwijderd

Topicstarter
Dan heb ik geen netwerkmapping....

Ik heb die optimalizatie al gedaan, maar dat heeft niet mogen baten.

Ik ben erachter gekomen dat C:\WINDOWS\system32\Drivers\Cdfs.SYS eenzelfde delay heeft als sfcfiles.dll

Een paar seconden later heeft C:\WINDOWS\system32\drivers\drmkaud.sys een delay van 7 seconden. Hetzelfde geldt voor:
C:\WINDOWS\system32\actxprxy.dll.
C:\WINDOWS\system32\ws2help.dll
C:\WINDOWS\system32\dbghelp.dll

En volgens mij heb ik ze nog niet eens allemaal...

Ze starten allemaal rond de 47 seconden. Terwijl sfcfiles.dll en cdfs.sys allebei na 45 seconden klaar zijn...

Dus het ligt wel een stuk complexer dan ik dacht en het wordt ook steeds moeilijker om dit op te lossen denk ik. Volgens mij is er gewoon structureel iets fout. Of heeft iemand nog een idee?

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:29
Probeer eens ide schijven die niet bestaan in device manager op "none" te zetten ipv "auto detect"
(device manager->ide controlers->channel->advanced)

Whatever

Verwijderd

Topicstarter
ik gebruik SATA....

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:29
Oke, maar je hebt wel IDE controllers neem ik aan? Dan worden die wel geinitialiseerd tijdens boot en bij mij (1 IDE schijf, 1 SATA) was het delay weg nadat ik de ontbrekende IDE schijven op none had gezet.

Whatever

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Je cryptographic service ook al eens herstart? Anders wil het herinstalleren van een service pack wel eens helpen.

Wat heb je voor veilgheidssoftware op je pc? Doe eens alles uit bij msconfig > tabblad opstarten? Heb je er dan nog last van?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Misschien wil de TS bootvis nog een keer laten draaien met driver delay en van de uitkomst een plaatje tonen? Misschien dat we dan meer info hebben.

Tot aan het welkomstscherm worden eigenlijk alleen de drivers en het grootste gedeelte van de services geladen, het starten van achtergrondprogramma's zonder een bijbehorende service is profiel-afhankelijk en komen dus pas aan bod ná het inloggen.
De meeste zaken bij msconfig - tabblad opstarten hebben betrekking op dit soort programma's.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2005 12:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik heb alle programma's in msconfig uitgezet en opnieuw geboot, maar wederom niets nieuws onder de zon.

Volgens mij moet ik maar eens aan een reinstall van windows gaan denken, want de prestaties zijn verder ook niet echt om naar huis te schrijven. In ieder geval bedankt allemaal!
Pagina: 1