Toon posts:

Geluid uit een Laptop

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vraag over het geluid uit mn laptop. Zowel met een goede professionele hoofdtelefoon als uit de boxen van de laptop zelf komt een opvallend slecht 'blikken' geluid. Nu ben ik niet zon ster in dat soort dingen en heb al een beetje zitten zoeken en proberen in de geluidsinstellingen van windows (XP), maar zonder resultaat. Op de laptop staat software van SigmaTel, C Major Audio. Een bezoek aan de website maakt me niet veel wijzer. Ik weet niet wat voor geluidskaart erin zit. Wie kan mij helpen en in begrijplijke taal :-) vertellen hoe ik dit probleem oplos? Alvast bedankt voor het delen van jullie kennis!

Corne

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het al ontdekt...het probleem zat hem in het dempen van de 3d Depth (??) in de volume control...gewoon een lucky shot, maar t werkt wel :-) In elk geval bedankt!

• rb338
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-01-2025
Dat er uit de boxen een blikken geluid komt is niet raar, dat is bij de meeste laptops zo. Die speakertjes zijn gewoon brak. Maar uit je hoofdtelefoon zou op zich goed geluid moeten komen. Misschien is het een idee om met de equalizer instellingen van je player te friemelen? Als je tenminste problemen hebt met het blikkige geluid van je mp3's enzo...

Op zich zit er ook een dikke kans in dat je geluidschip (die van SigmaTel is denk ik dan?) gewoon brak is. Dan valt er weinig aan te doen vrees ik. Maar wie weet sla ik de plank volledig mis ;)

edit:

Ah, dat kan natuurlijk ook :+

[ Voor 5% gewijzigd door rb338 op 14-05-2005 23:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
maar wat is de 3D depth dan?

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Marketing.

Zowiezo zul je dat niet uit je standaard speakers toveren, maar moet je op zijn minst zelf een koptelefoon aansluiten.

Verwijderd

Topicstarter
Marketing? Huh?

Verwijderd

Topicstarter
en waarom geeft het zo'n slecht geluid als ik die niet demp dan?

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Bespeur ik wat naïviteit? :P

Kijk, die fabrikant weet ook wel dat uit laptop speakers vrijwel nooit goed geluid kan komen. Maar ja, dat kun je moeilijk op de verpakking zetten.

Daarom worden er wat mensen opgezet die wat interessante termen mogen verzinnen zoals 3D Depth (3D diepte, sure), waardoor het geheel nog wat aanzien krijgt.

Aangezien je maar 2 speakers hebt, neem ik aan dat met 3D Depth ingeschakeld alles over de imaginaire 4 á 5 speakers word verdeeld (die je niet hebt). Daarom valt veel van het geluid weg.

[ Voor 18% gewijzigd door Roamor op 14-05-2005 23:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hahah, naiviteit...ja! :-) Ik snap het al, je hebt er geen fuck aan dus? Ook niet als je een of andere turbo geluidskaart hebt en een 3d bril opzet ofzo? ;-)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 14 mei 2005 @ 23:11:
Ik heb het al ontdekt...het probleem zat hem in het dempen van de 3d Depth (??) in de volume control...gewoon een lucky shot, maar t werkt wel :-) In elk geval bedankt!
zou je even willen beschrijven waar dat bij jouw stond? ik zit me daar al een half uur op scheel te kijken :)

• baquelappe
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-09-2025
Roamor schreef op zaterdag 14 mei 2005 @ 23:22:
[...]

Bespeur ik wat naïviteit? :P

Kijk, die fabrikant weet ook wel dat uit laptop speakers vrijwel nooit goed geluid kan komen. Maar ja, dat kun je moeilijk op de verpakking zetten.

Daarom worden er wat mensen opgezet die wat interessante termen mogen verzinnen zoals 3D Depth (3D diepte, sure), waardoor het geheel nog wat aanzien krijgt.

Aangezien je maar 2 speakers hebt, neem ik aan dat met 3D Depth ingeschakeld alles over de imaginaire 4 á 5 speakers word verdeeld (die je niet hebt). Daarom valt veel van het geluid weg.
Ook een 5.1 opstelling is 2D.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Verwijderd schreef op zaterdag 14 mei 2005 @ 23:23:
Hahah, naiviteit...ja! :-) Ik snap het al, je hebt er geen fuck aan dus? Ook niet als je een of andere turbo geluidskaart hebt en een 3d bril opzet ofzo? ;-)
Als je een turbo soundkaart hebt, kan je misschien via een hardwarematige equalizer het geluid mooier laten klinken, afhankelijk van je speakers/koptelefoon. (moet je natuurlijk geen last hebben van turbo-lag :P misschien is een supercharger dan beter :P )
Geluid "3D" laten lijken via 2 speakers is gewoon onmogelijk, hoewel de fabrikanten je iets anders willen laten denken.
Het geluid word anders weergegeven, maar 9 van de 10 keer pakt dat uit in blikkerig geluid.
Compaq had vroeger op hun ESS Sounddrive soundkaartjes soms "Spatializer" zitten.
Dat klonk niet zozeer 3D (wat het zou moeten doen), maar meer als een versterking van bepaalde frequenties. Het voegde een beetje "lege betonnen hal echo" achtig iets toe.
Ook met een 3D bril op werkt dat niet (well duhh, want dat is voor beeld ;) )
Alleen een echte 5.1 koptelefoon, zoals die van Zalman, kan een beter 3D geluidbeeld geven, want daar zitten serieus 6 losse speakertjes in, waardoor je geluid van voren en van achteren kan ervaren.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Afterburner79
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

Afterburner79

weak input?

(overleden)
FireWurX schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 01:10:
[...]
Compaq had vroeger op hun ESS Sounddrive soundkaartjes soms "Spatializer" zitten.
Dat klonk niet zozeer 3D (wat het zou moeten doen), maar meer als een versterking van bepaalde frequenties. Het voegde een beetje "lege betonnen hal echo" achtig iets toe.
.
Een stereo expander dus? Een hardwarematige, externe unit kan hele goede resultaten geven.
Maar dan koop je dus een 19" studio apparaat voor een effectje wat ook software"matig" kan
op bijvoorbeeld zo'n compaq kaartje . . . Tegenwoordig kan elke kaart het bijna . . .
Mits ondersteund door de software, ofcourse B)

It seems like I'm always getting stuck, between the handshake and the f**k ! < Fulltime partytimer! >
Whatever happens, be a Buddha!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Afterburner79 schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 01:24:
[...]

Een stereo expander dus? Een hardwarematige, externe unit kan hele goede resultaten geven.
Maar dan koop je dus een 19" studio apparaat voor een effectje wat ook software"matig" kan
op bijvoorbeeld zo'n compaq kaartje . . . Tegenwoordig kan elke kaart het bijna . . .
Mits ondersteund door de software, ofcourse B)
jah zoiets jah.
das het enige wat je via 2 speakers kan doen.
tis alleen dat het op de meeste soundkaartjes teh braque klinkt...
die van Compaq/ESS was nog wel te doen., en Yamaha is er ook wel een beetje in thuis (al is dat al minder).

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:19

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Verwijderd schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 00:06:
[...]

zou je even willen beschrijven waar dat bij jouw stond? ik zit me daar al een half uur op scheel te kijken :)
sorry hoor pletrox, mijn bovengangers hebben niet helemaal door dat ze in een omhooggeschopt topic bezig zijn terwijl jij gewoon antwoord op je vraag wilt hebben. :+

Meestal zit een dergelijke instelling bij de windows volume regeling:
* druk op de gele of grijze speaker (naast het klokje in de taakbalk)
* Onder de meest linkste fader zit in sommige gevallen een knopje, geavanceerd ofzo.
* Daarin zitten vaak van deze 'ergernis' instellingen. Zet alles uit zoals loudness, 3d, spatial, any other fancy name. Alles wat hier aanstaat klinkt crappy.
* Indien beschikbaar in datzelfde schermpje, controleer dan meteen of de tonen regelingen gelijk staan en in het midden.

Alles kan stuk.

Pagina: 1