Toon posts:

Beste Linux met precompiled kernel?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hoi,

Binnenkort wil ik op mijn PC Gentoo gaan draaien met een goede precompiled kernel, dit omdat ik echter vind dat de manier waarop Gentoo nu hardware detecteerd niet echt fijn (genkernel), en ik krijg het maar telkens niet voor elkaar om handmatig een goed werkende en snelle kernel op te zetten.

Daarom vraag ik me nu af of iemand weet welke linux distro de beste (=snelste in performance) precompiled kernel heeft. Dit, zodat ik de kernel config kan kopieren en vervolgens kan inladen en compilen op mijn Gentoo bak. :)

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Dat gaat niet makkelijk worden aangezien de grote distrobakkers altijd hun eigen modules in de kernel stoppen.
Gewoon wat extra's zodat het beter functioneerd, dat heeft als effect dat de config bij jou niet hetzelfde als reageren.

Maaruhm, wat is er mis met een eigen gemaakte kernel dan?
Als je iets mist dan voeg je de missende modules gewoon toe en je bent klaar.
Lijkt mij niet zo'n groot probleem.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

De meeste distributies hebben wel architectuur-optimised stock kernels.

Doe onder Gentoo maar eens een emerge -s kernel-image of onder debian apt-cache search kernel-image.

De verschillende hardware architecturen staan er over het algemeen gewoon tussen (i386 werkt op alle x86 processoren na de 386). Een K7 optimised kernel zal alleen op een AMD K7 (Athlon) draaien, enzovoorts.

Meestal krijg je dan zo'n beetje alle modules die er te vinden zijn bij cadeau, zodat het zeker op alle hardware werkt, maar daar hoef je je niet aan te storen: die vertragen je kernel niet als ze niet worden geladen :)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• nzyme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-12-2025

nzyme

terror

vind dit btj gare vraag :/ helemaal als je gentoo wil draaien.... Maak je je eigen kernel toch :/

| Hardcore - Terror |

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

als je gewoon een vanilla kernel (van kernel.org) scoort, en je die compileert heb je voor 99% van de consumer grade hardware de zaak wel hoor ;) Tsja en ik denk dat je gewoon even specifiek moet aangeven wat misgaat. Een debby kernel overpompen naar gentoo (om maar wat te noemen) is vragen of je aub problemen mag krijgen imo.

Ik ga er hier niet vanuit dat je een of andere exotische tapestreamer hebt (wss zou je in dat geval je vraag niet stellen).

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:33

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

@Dawuss
even los van de discussie over of je beter een pre-compiled of zelf gebakken kernel kan gebruiken, probeer ik eens te kijken of ik in Gentoo een pre-compiled kernel kan vinden, maar geen succes.
Ik weet niet precies hoe je de syntax van je emerge opdracht bedoelt, maar ik heb 3 dingen getest:
code:
1
2
3
emerge -s kernel-image
emerge -s 2.6.11
emerge -s kernel

De eerste 2 leveren geen resultaat op, en de laatste levert alleen gen-kernel en een kernel modules op, maar zeker geen complete kernel. Hoe zou je een pre-compiled kunnen vinden?

@Hellraizer
niet iedereen lukt het om gelijk een werkende kernel te bouwen (het heeft mij ook een tijdje gekost voor ik wist wat wel en wat niet nodig was). De TS heeft daar ook nog problemen mee (zie start post), en ik kan me zijn vraag wel indenken.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

deepbass909 schreef op zondag 15 mei 2005 @ 00:24:
@Dawuss
even los van de discussie over of je beter een pre-compiled of zelf gebakken kernel kan gebruiken, probeer ik eens te kijken of ik in Gentoo een pre-compiled kernel kan vinden, maar geen succes.
Ik weet niet precies hoe je de syntax van je emerge opdracht bedoelt
Gentoo en pre-compiled gaat niet echt samen :P
Als je in Gentoo naar een kernel wil zoeken dan moet je gewoon zoeken naar "sources" of naar 2.6 in de description.
Voorbeeld commandos:
emerge -s sources
emerge -S 2.6.
De eerste 2 leveren geen resultaat op, en de laatste levert alleen gen-kernel en een kernel modules op, maar zeker geen complete kernel. Hoe zou je een pre-compiled kunnen vinden?
Niet, die zijn er niet bij Gentoo, genkernel komt nog het meest in de buurt van een standaard kernel.

@TS: is het niet een idee om de config van de laatste livecd te kopieren?
Dat icm. hotplug en coldplug zou toch genoeg moeten zijn :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 14 mei 2005 @ 22:32:
hoi,

Binnenkort wil ik op mijn PC Gentoo gaan draaien met een goede precompiled kernel, dit omdat ik echter vind dat de manier waarop Gentoo nu hardware detecteerd niet echt fijn (genkernel), en ik krijg het maar telkens niet voor elkaar om handmatig een goed werkende en snelle kernel op te zetten.

Daarom vraag ik me nu af of iemand weet welke linux distro de beste (=snelste in performance) precompiled kernel heeft. Dit, zodat ik de kernel config kan kopieren en vervolgens kan inladen en compilen op mijn Gentoo bak. :)
Dus alle reacties over Gentoo en pre compiled gaan niet samen --> lezen ;) (ik las er ook overheen)

Verder, wat voor dingen moet je nou configureren in je kernel om het zo "snel" te maken dan :?

Processor juist instellen, vervolgens je kernel compilen met de optimalizaties voor jouw processor, en je bent er toch? Laatste kernel die ik heb gecompiled was een 2.4.2x geloof ik, maar ik kan me niet voorstellen dat dat nou ZO ingrijpend is veranderd.

• rb338
  • Laatst online: 05-01-2025
Stelt inderdaad weinig voor, je moet gewoon zorgen dat je je hardware goed aangeeft (anders kun je bv. gezeik met harde schijven krijgen die niet meer herkend worden). Als je daarna nog hardware hebt die niet werkt knal je er wat modules bij.

Vind het eigenlijk ook een beetje een rare vraag. Een kernel-config van een andere distro halen om die vervolgens in Gentoo te gebruiken... volgens mij kost dit alles bij elkaar zó veel tijd dat je een stuk sneller bent met zelf configureren.

• irondog
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Rayen16 stelt gewoon een hele goede, verstandige en realistische vraag. De kernel juist configureren is lastig. Zeker als je vandaag een lijstje wensen hebt waar op elk moment veranderingen in kunnen optreden.

De genkernel default config is allerminst handig. Dingen als netfilter (iptables) en bepaalde device drivers staan gewoon uit. Ik kan me voorstellen dat de maker van deze defaults daar goede redenen voor heeft gehad, maar een betere compile tijd is voor sommige gewoon geen voordeel als ze voor elke verandering in hun wensen opnieuw dingen moeten compilen.
Andere distro's als Gentoo hebben vaak één enkele kernel image voor álle hardware configuraties. Dat suggereert dat er slimme en minder slimme configuraties bestaan.

Rayen16: Download gewoon een RPM van Fedora of Mandrake en sloop de config daaruit (/boot/config). Bouw de config met make oldconfig. Het maakt echt niets uit als er verschillen zijn in de configuratieopties van de oude en de nieuwe kernel (deze zijn toch niet cruciaal) en dus ook niet als de config afkomt van een distro die de kernel volpropt met eigen code.

Merk op:
* Filesystem driver van je root filesystem moet direct in de kernel gelinkt zijn (geen module)
edit:
* De devicedriver van het block device waar je root filesystem op staat vaak ook (genkernel heeft niet alles aan boord)

* Compile tijd wordt beroerd omdat je honderden drivers (die je nooit zult gebruiken) moet bouwen
* Opstart tijd kan bij sommige rc-script configuraties slechter worden (calculating module deps)

[ Voor 6% gewijzigd door irondog op 15-05-2005 14:18 ]

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ik denk dat als je dat allemaal doet, het gewoon goedkoper is qua tijd en inspanning om zelf ee ns te inventariseren wat je allemaal hebt staan aan hardware\eisen (en wat er in de toekomst bij komt), en dan een kernel zelf te bakken ;)

Dit is namelijk ook niet al te makkelijk denk ik (heb het nooit geprobeerd).

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• weijl
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 15 mei 2005 @ 13:24:
[...]

Laatste kernel die ik heb gecompiled was een 2.4.2x geloof ik, maar ik kan me niet voorstellen dat dat nou ZO ingrijpend is veranderd.
wat "make menuconfig, make, make modules, make modules_install, make install" was (2.4 correct me if i'm wrong) is nu "make menuconfig, make, make modules_install, make install" (2.6 correct me if i'm wrong).

ik doe het nou niet op een distro manier, maar gewoon gewoon :)

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:33

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

make install mag je weg laten. Voor het compilere is make en make modules_install genoeg. Als je daarnaast een x-windows heb draaien, kan je voor de configuratie ook make xconfig gebruiken (als je qt hebt geïnstalleerd).

Mijn vraag over die pre-compiled kernel was naar aanleiding van een opmerking van dawuss.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• weijl
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
mja is idd genoeg, ik edit altijd de Makefile en comment et "export install_path=/boot" uit ;)

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-01 12:55

Bergen

Spellingscontroleur

Verwijderd schreef op zondag 15 mei 2005 @ 13:24:
[...]

Verder, wat voor dingen moet je nou configureren in je kernel om het zo "snel" te maken dan :?
Dat hangt er vanaf wat je met snel bedoelt. Als je bedoelt dat de kernel zo snel mogelijk moet laden bij 't booten, dan kun je 't beste zoveel mogelijk als module compileren. Wat de kernel tijdens/na het booten dan extra nodig heeft laadt hij dan dynamisch. Maar als je bedoelt dat de kernel moet laden en dat daarna niets dynamisch moet worden geladen om het tempo erin te houden, dan kun je 't beste het meeste in de kernel inbakken ipv als module.

In de praktijk merk je op een fatsoenlijke pc weinig verschil. Alleen op een ouwe bak met weinig geheugen merk je het misschien. Werk gewoon rustig alle kernel-opties door. Filter eruit wat je niet nodig hebt en spul wat de kernel zowieso laadt bij 't booten kun je wel inbakken. Plug'n'play zooi compileer je uiteraard als module.

Let ook even op dat je de vorige kernel wel behoudt. Als je eigen kernel niet werkt moet je natuurlijk nog wel met je vorige kernel kunnen booten. Dan komt alles wel goed. ;)

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:11

M-ThijZ

Riding on Rails

Bergen schreef op zondag 15 mei 2005 @ 19:50:
[...]
Dat hangt er vanaf wat je met snel bedoelt. Als je bedoelt dat de kernel zo snel mogelijk moet laden bij 't booten, dan kun je 't beste zoveel mogelijk als module compileren. Wat de kernel tijdens/na het booten dan extra nodig heeft laadt hij dan dynamisch. Maar als je bedoelt dat de kernel moet laden en dat daarna niets dynamisch moet worden geladen om het tempo erin te houden, dan kun je 't beste het meeste in de kernel inbakken ipv als module.

In de praktijk merk je op een fatsoenlijke pc weinig verschil. Alleen op een ouwe bak met weinig geheugen merk je het misschien. Werk gewoon rustig alle kernel-opties door. Filter eruit wat je niet nodig hebt en spul wat de kernel zowieso laadt bij 't booten kun je wel inbakken. Plug'n'play zooi compileer je uiteraard als module.

Let ook even op dat je de vorige kernel wel behoudt. Als je eigen kernel niet werkt moet je natuurlijk nog wel met je vorige kernel kunnen booten. Dan komt alles wel goed. ;)
Even iets offtopic:
Als je nou alles wat je nodig hebt in de kernel bakt, zodat je geen enkele module meer hebt, dan is het toch mogelijk om coldplug/hotplug uit je systeem te laten zodat je systeem nog sneller boot.

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

M-ThijZ schreef op zondag 15 mei 2005 @ 21:51:
[...]

Even iets offtopic:
Als je nou alles wat je nodig hebt in de kernel bakt, zodat je geen enkele module meer hebt, dan is het toch mogelijk om coldplug/hotplug uit je systeem te laten zodat je systeem nog sneller boot.
Ja en nee, coldplug en hotplug heb je dan idd niet meer nodig nee.
Maar sneller zal het waarschijnlijk niet worden door de gigantisch grote (en daarmee tragere) kernel die je krijgt.

Je hebt coldplug en hotplug eigenlijk helemaal niet nodig, net zoals udev/devfs zijn het geen vereiste onderdelen.
Het is ook geen probleem om een static dev te draaien en de modules te laden door de modulenaam (bij Gentoo iig) in /etc/modules.autoload.d/kernel-2.6 te zetten.

[ Voor 22% gewijzigd door Wolfboy op 15-05-2005 22:15 . Reden: toevoeging ]

Pagina: 1