[Laptop] Asus L2000D. Erg traag

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-10 12:57

Griffin

Is mythical

Topicstarter
Beste mede-tweakers,

Ik zit hier met een probleem.

Allereerst even wat specs van de laptop,
Het betreft de Asus L2000D

• Mobile AMD Athlon 1.4 GHz
• 20 GB hdd
• 256MB
• 32MB shared VGA
• DVD - Cdbrander combi

dit is wel genoeg denk ik. Als er meer nodig is roept u maar.

Probleem:

Ik heb een tijd geleden de laptop geformat en geinstalleerd.
Maar gelijk begon het problemen te geven. Zoals de titel al aangeeft hijs rete traag.
Dikke stront door een trechter is sneller.
Mn vader heeft het heel even laten liggen omdat er toch nog een andere pc is. Maar nu het lekkerder weer begint te worden wil ie in de tuin gaan zitten. Maar omdat de laptop zo traag is moet ik m nogmaals opnieuw installen.
Nu is dit het probleem niet, maar mn pa maakt gebruik van NIS2005 legaal en deze moet geactiveerd worden. Om nou niet weer te activeren en dit dan zonde vinden omdat de pc zo traag is dat je er geen zak aan heb, dacht ik; ik leg het probleem even hier voor en misschien komen we erachter wat ik de 1e keer verkeerd heb gedaan.

Werkwijze van vorige keer:
• nieuwe partities. 2x 10gig. beide NTFS
• Instal windows XP Pro SP1 NL
• Instal drivers
• instal NIS 2005
• instal netwerk / internet
• update windows
• update nis

Toen heb ik de benodigde software geinstald zoals nero office and such.

Zelf denk ik dat het probleem zit dat ik de partities NTFS heb geformatteerd ipv Fat32.
Denken jullie dat dit ook het probleem is.

Verder ligt het niet aan een virus ofzo want online scan vind het niet. Zelfs het opstarten duurt gewoon te lang. hieruit constateer ik dus dat het miss de HDD is, en hieruit dat het miss NTFS is.

Raden jullie mij aan om bij de volgende clean install FAT32 te gebruiken??

alvast bedankt voor alle hulp

[ Voor 5% gewijzigd door Griffin op 15-05-2005 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Norton Internet Security maakt je system enorm traag

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2005 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 14 mei 2005 @ 19:26:
Norton Internet Security maakt je system enorm traag
Oke dat is misschien een reden. Dat dacht ik ook wel, maar ik kan dan niet thuis brengen waarom de laptop ZO traag opstart (windows boot logo).

Maar 256 mb moet toch wel genoeg zijn om windows met nis te draaien. (en internet en msn en such)

[ Voor 15% gewijzigd door Griffin op 14-05-2005 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-10 22:14

FongWan

The Stormrider ...

nou vergis je daar niet in hoor, norton zorgt denk ik dat je zo langzaam opstart. daarnaast is 256MB niet echt veel om WinXP + Norton te draaien.

Tevens lees ik nergens iets over een grafische kaart dus ik ga er vanuit dat het een integrated graphics betreft. Die snoept ook nog eens een deel van je 256 mb ram op. In je bios kan je zien hoeveel er precies gebruikt wordt. Voor zover ik weet kom je bij Asus notebooks met F2 in je bios.

Ik zit gemiddeld toch wel tussen de 200 & 250 mb, zowel op mijn notebook als op mijn oude p3 desktop.

Probeer eerst eens norton eraf te halen en te kijken of WinXp sneller opstart. Dan weet je meteen dat Norton in ieder geval je systeem vertraagd, Daarnaast is het geen overbodige luxe om toch maar een extra reepje ram in je notebook te doen. 1x256 of 1x512 dat moet je zelf maar bepalen.

En je video ram lager in te stellen in de bios helpt ook wel.

| Fuji X-T1, 10-24, 18-55, 35 f2, 56 f1.2 | Surface Pro 2017 | Nintendo Switch | Apple iPad 2021 | Samsung Watch 6 Classic 47mm | Google Pixel 9 Pro XL |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -OPTICAL-
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:43
Kijk ook eens of je HDD in PIO of DMA modus staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
@fongwan:
Geheugen erbij gaat niet.
Ik dacht ik kijk even voor een 256 mb reepje. SO-DIMM PC133 is er voor rond de 50 eurie bij alternate.
Maar ik maak de laptop open en wat zie ik. 2x 128 mb dus ik kan er niets bij zetten.
Het wordt waarschijnlijk 512 MB ipv 2x 128MB.

Op 512MB (in totaal) moet NIS2005 gewoon goed draaien?

@ Optical:
En dit kijk ik in de bios?

@ iedereen:
Ik neus even door de bios en laat het jullie weten.

PS: wat is een genoege aantal MB's voor graka om te kunnen internetten, btje fotos , maar ook films af te spelen.

BID EDIT:
Er zit 256 MB in. waarvan 32mb shared voor mn graka is.
Voor mn graka kan ik 8 - 16 - 32 - 64 kiezen.
Kan de laptop het met 16 doen?? voor films muziek fotos en inet.

er zit een 20Gig hdd in met 8 mb cache.
of ie in PIO of DMA staat weet ik niet. ik kan het niet vinden in de BIOS.
wat ik wel zag is dat smart uitstaat. Dit kan toch niets uitmaken?

Ik heb even de laptop laten opstarten (hiervoor beruste mijn info op de info van mn pa).
de laptop doet ongeveer 1 min over opstarten tot WELKOM SCHERM. dit valt nog mee (dus die info is al een btje fout van mn pa.)
Hij is vooral traag in windows. hij laad NIS2005 als eerste maar daarna gaat het erg traag.
Hieruit concludeer ik dat het dus eingelijk NIS2005 is die het probleem veroorzaakt.

Als ik nu internet opstart dan duurt het wel even voordat het er staat.

Is NIS2004 een beter oplossing? vreet deze minder mem. want dit lijkt mij 1 van de problemen. Ook zie ik de HDD continu bezig zijn.

Laptop in idle stand:
Er staat geen andere programmas open:
• mem = van de +/-220MB wat aan wezig is (na aftrek grakamem) is er +/- 70MB vrij
• CPU = Heel wisselend. van 10 naar 60 % en terug.. (CCAPP.exe en Svchost.exe zijn de boosdoeners hiervean. Dit is van Norton.

Maar vooral de CPU is niet goed bezig. OOk de HDD lampje blijft continu knipperen. Denken jullie dat FAT32 hier verandering in kan brengen. omdat ik 2x 10 gig partities als NTFS heb geformat?

Ook ben ik tot de conclusie gekomen dat de CPU op 989MHz loopt. Dit zag ik in de eigenschappen van het systeem. terwijl de BIOS AMD mobile 1600+ aangeeft en daaronder snelheid = 1400MHz aangeeft.
Ik heb gekeken hoe dit te veranderen maar in de bios kan dit niet. (ik werk nu wel even op accu maar daar moet het toch niet aan liggen?) De accu was op dus moest overschakelen op netstroom. hij draaid nu wel op 1.4 GHZ. dus dat is gewoon een soort van stroom bespaarder.
Dit scheelt al erg veel in de CPU wisselingen die ik hiervoor heb genoemd.
* Griffin gaat kijken of die stroom bespaarder eraf kan, dit scheelt namelijk wel wat in de preformance (of kan ik dit beter niet doen)

[ Voor 98% gewijzigd door Griffin op 15-05-2005 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -OPTICAL-
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:43
@ Optical:
En dit kijk ik in de bios?
Nee, je start de computer op. Je gaat naar configuratiescherm => systeem => tab hardware => apparaatbeheer.
In apparaatbeheer ga je naar IDE ATA/ATAPI-controllers. Rechtermuisknop Primair IDE-kanaal => eigenschappen => tab geavanceerde instellingen. Controleer hier de overdrachtsmodus, en meldt het even. :)

[ Voor 12% gewijzigd door -OPTICAL- op 15-05-2005 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
@ optical:

overdrachtsmodus = :
DMA, indien beschikbaar

Huidige overdrachtmodus = :
Ultra DMA Mode 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-10 22:14

FongWan

The Stormrider ...

Griffin schreef op zondag 15 mei 2005 @ 10:21:
@fongwan:
Geheugen erbij gaat niet.
Ik dacht ik kijk even voor een 256 mb reepje. SO-DIMM PC133 is er voor rond de 50 eurie bij alternate.
Maar ik maak de laptop open en wat zie ik. 2x 128 mb dus ik kan er niets bij zetten.
Het wordt waarschijnlijk 512 MB ipv 2x 128MB.

Op 512MB (in totaal) moet NIS2005 gewoon goed draaien?

PS: wat is een genoege aantal MB's voor graka om te kunnen internetten, btje fotos , maar ook films af te spelen.

BID EDIT:

Is NIS2004 een beter oplossing? vreet deze minder mem. want dit lijkt mij 1 van de problemen. Ook zie ik de HDD continu bezig zijn.

Laptop in idle stand:
Er staat geen andere programmas open:
• mem = van de +/-220MB wat aan wezig is (na aftrek grakamem) is er +/- 70MB vrij
• CPU = Heel wisselend. van 10 naar 60 % en terug.. (CCAPP.exe en Svchost.exe zijn de boosdoeners hiervean. Dit is van Norton.

Maar vooral de CPU is niet goed bezig. OOk de HDD lampje blijft continu knipperen. Denken jullie dat FAT32 hier verandering in kan brengen. omdat ik 2x 10 gig partities als NTFS heb geformat?

Ook ben ik tot de conclusie gekomen dat de CPU op 989MHz loopt. Dit zag ik in de eigenschappen van het systeem. terwijl de BIOS AMD mobile 1600+ aangeeft en daaronder snelheid = 1400MHz aangeeft.
Ik heb gekeken hoe dit te veranderen maar in de bios kan dit niet. (ik werk nu wel even op accu maar daar moet het toch niet aan liggen?) De accu was op dus moest overschakelen op netstroom. hij draaid nu wel op 1.4 GHZ. dus dat is gewoon een soort van stroom bespaarder.
Dit scheelt al erg veel in de CPU wisselingen die ik hiervoor heb genoemd.
* Griffin gaat kijken of die stroom bespaarder eraf kan, dit scheelt namelijk wel wat in de preformance (of kan ik dit beter niet doen)
Dat je harddisk veel bezig is komt omdat winxp vanuit het ram naar de page file (is een gereserveerde aantal mb's voor als er te weinig ram is) data te swappen tussen ram en de page file, meestal wordt de page file automatisch door winxp op 1,5 maal je ram ingesteld, in jouw geval dus 3xx mb.

Over het aantal mb voor de shared graphics, tja ik gok dat 16 mb wel genoeg is. Maar dat zou je moeten uitproberen denk ik. Hapert er veel met 16mb dan is 32 toch aan te raden bij films afspelen. Maar dat kan eventueel ook aan de codecs liggen. Is een combi van die 2 dingen. Gebruik in ieder geval zoveel mogelijk de laatste codecs.

Tevens zou je als je altijd max performance wilt hebben bij energie beheer dat moeten in stellen.

| Fuji X-T1, 10-24, 18-55, 35 f2, 56 f1.2 | Surface Pro 2017 | Nintendo Switch | Apple iPad 2021 | Samsung Watch 6 Classic 47mm | Google Pixel 9 Pro XL |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
FongWan schreef op zondag 15 mei 2005 @ 13:00:

Dat je harddisk veel bezig is komt omdat winxp vanuit het ram naar de page file (is een gereserveerde aantal mb's voor als er te weinig ram is) data te swappen tussen ram en de page file, meestal wordt de page file automatisch door winxp op 1,5 maal je ram ingesteld, in jouw geval dus 3xx mb.
Je bedoelt het virtueel geheugen, wat via systeem te veranderen is?

Over het aantal mb voor de shared graphics, tja ik gok dat 16 mb wel genoeg is. Maar dat zou je moeten uitproberen denk ik. Hapert er veel met 16mb dan is 32 toch aan te raden bij films afspelen. Maar dat kan eventueel ook aan de codecs liggen. Is een combi van die 2 dingen. Gebruik in ieder geval zoveel mogelijk de laatste codecs.
Ik ga het nog niet proberen.
Eerst ga ik waarschijnlijk even naar alternate binnenkort voor 512 mb mem.

Tevens zou je als je altijd max performance wilt hebben bij energie beheer dat moeten in stellen.
Hiermee bedoel je CPU speed ivm de accu of licht net.

Dit ga ik sowieso aanpakken.

::::
Ik laat jullie weten hoe of wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Griffin schreef op zondag 15 mei 2005 @ 10:21:
Er vanuit gaande dat je 1024x768@32bit draait heb je dus (1024 * 768 * 32) / 8 = 3145728 bytes geheugen nodig.
Oftewel, je hebt 3mb videogeheugen nodig om gewoon te kunnen werken :)

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
Wolfboy schreef op zondag 15 mei 2005 @ 19:49:
[...]
Er vanuit gaande dat je 1024x768@32bit draait heb je dus (1024 * 768 * 32) / 8 = 3145728 bytes geheugen nodig.
Oftewel, je hebt 3mb videogeheugen nodig om gewoon te kunnen werken :)
Leuke berekening, maar dan komen de films er cker weer wat minder mooi uit. dit geld ook voor foto bewerking (een beetje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Griffin schreef op maandag 16 mei 2005 @ 12:38:
[...]

Leuke berekening, maar dan komen de films er cker weer wat minder mooi uit. dit geld ook voor foto bewerking (een beetje)
Een film bevat niet ineens meer pixels hoor ;). Pak gewoon 16MB voor die grafische kaart, dat is voldoende voor kantoortoepassing en af-en-toe een filmpje. Verder zou ik ook eens kijken of het systeem ook ontzettend traag is met een Linux boot-CD, bijvoorbeeld Knoppix. Dan kan je de factor hardware tenminste helemaal uitsluiten.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisonline
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-11-2023
Wat je ook kan proberen is je gehele register opschonen, dat kan je doen dmv Ace Utilities dat is een -dacht ik gratis- programma waarmee je je hele register kan opschonen, mischien dat dat helpt? Onze PC die hier staat heeft ook 256mb RAM geheugen (WinXPpro) die was eerst ook heel traag maar na dat ik het register op heb geschoond liep die weer wat beter :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Griffin schreef op maandag 16 mei 2005 @ 12:38:
[...]

Nee hoor, aan de kwaliteit zal je niets merken :)

Alleen bij spelletjes zal het minder prettig werken aangezien die nogal wat videogeheugen in gebruik kunnen nemen door alle textures, als je de kaart op 8mb zet dan zal het nog prima werken zonder dat je verschil merkt (bij normaal gebruik iig, bij zowel foto als videobewerken/bekijken geeft het geen vertraging)

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
@ atlex:
Mag ik een keer knoppix lenen dan?

@ dennisonline:
Dit maakt weinig uit omdat hij na de clean instal weinig is gebruikt enzo dus weinig in het geheugen gebeurt kan zijn

@ de rest over GRAKA geheugen:
we gaan waarschijnlijk eerst even kijken bij alternate voor 512mb mem.
is dit niet goed te verkrijgen of werkt het niet super dan kan ik altijd nog gaan prutsen met graka geheugen naar benee :D
Pagina: 1