Toon posts:

AGP vs. PCI-e, X600 vs. Radeon 9600

Pagina: 1
Acties:
  • 40 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst, wat is beter, PCI-express of AGP, die laatste is in ieder geval veel goedkoper.
En wat is nou eigenlijk het verschil tussen PCI-e 1x en 16x?

Hoe heed de functie om 2 PCI(expres?) kaarten te linken, en is dit beter? Wanneer ik b.v.b. 2 kaarten met een kloksnelheid van 250mhz + 128mb heb (noem maar wat) mag ik dan zo rekenen, dat ik door ze te linken als het ware 1 van 500mhz met 256mb heb?

En nou heb ik een oogje op de X600 videokaart, is dit een goede keus? Deze kaart is er volgens mij alleen voor PCI expres, en dus veel duurder. (moet ik eerst een ander moederbord)

Alvast bedankt!

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Dit is simpel

PCI Express is de opvolger van AGP, AGP heeft ons vele jaren laten genieten van steeds snellere kaarten maar... we kwamen problemen tegen, het feit dat je naar de kaart kon pompen was leuk maar ervan lezen... dat was moeilijker!

En tegenwoordig zou het leuk zijn voor game makers als dat kan. Zie het als..vooruitgang. PCI Express is de toekomst ;-)

En het verschil tussen 1x en 16x... het aantal poortjes, elk poort kan een bepaalde snelheid doorgeven dus 16x betekent 16 x die standaard snelheid. Wel handig voor een videokaart!

PCI Express is ook een vervanger voor PCI poorten, PCI poorten, leuk en wel delen een 133Mbyte bus ... dus met een RAID kaart en een leuke Soundcard zit het al aardig krapjes vol! PCI Express poorten hebben ieder een direct verbinding met de bridge...waardoor er dus geen bottleneck meer is.

AMR of SLI, twee kaarten doen het werk voor een grotere..klinkt leuk maar is nog steeds "early" technology! Het is nog ver van de 3dfx methode en kwaliteit af ;-)

En nee je rekensom werkt niet, geheugen kun je niet bij elkaar tellen.... en snelheid van de gpu ook niet, maar elke kaart neemt een deel van het werk voor zijn rekening dus kun je 40 to 80% snelheidswinst Ter over staande van een kaart hebben!

De X600 is de 9600 kaart op PCI Express... met 4 pijplijntjes zit je wat krapjes voor de toekomstige games!

There is no place like ::1

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-08 11:59

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op zaterdag 14 mei 2005 @ 16:22:
Allereerst, wat is beter, PCI-express of AGP, die laatste is in ieder geval veel goedkoper.
Waar haal je dat vandaan, price/performance in de EUR 75-200 categorie is voor PCI-E veel beter.
En wat is nou eigenlijk het verschil tussen PCI-e 1x en 16x?
Lees de PMG FAQ
Hoe heed de functie om 2 PCI(expres?) kaarten te linken, en is dit beter?
'heden' is een werkwoord dat ik niet ken.

Verder kun je PCI kaarten op erg veel manieren 'linken' - doorlus, SLI, VESA-connector, noem maar op, en of het beter is (danwel gewoonweg noodzakelijk) hangt puur af van wat je bedoelt en de kaarten in kwestie.
Wanneer ik b.v.b. 2 kaarten met een kloksnelheid van 250mhz + 128mb heb (noem maar wat) mag ik dan zo rekenen, dat ik door ze te linken als het ware 1 van 500mhz met 256mb heb?
Nee. Maar zie bovenstaande. En lees de handleiding en reviews van de kaarten in kwestie. Overigens bestaan 'mhz' en 'mb' niet, als je MHz en MB (Mb :? ) bedoelt, wees dan nauwkeurig :o
En nou heb ik een oogje op de X600 videokaart, is dit een goede keus? Deze kaart is er volgens mij alleen voor PCI expres, en dus veel duurder.
Hoe kunnen wij ruiken of het een goede keus is, als je geen woord rept over waar je het voor wilt gebruiken :?

Qua prestatie is het juist GOEDKOPER dan een even snelle AGP kaart (zie reviews + pricewatch)
(moet ik eerst een ander moederbord)
Geen idee, aangezien je niet meldt wat voor bord je hebt.
Alvast bedankt!
GoT is geen helpdesk!

We eisen dan ook dat je zelf enige moeite doet voor je een vraag hier dumpt. Dat is in dit geval klaarblijkelijk niet gebeurd. Begin daarmee. Tips ervoor kun je hier lezen:

GoT Huisregels

En uiteraard in het subforumbeleid en - FAQ...

Oslik blyat! Oslik!

Dit topic is gesloten.