Geen beeld: Asrock K8S8X + Athlon 64 3400+

Pagina: 1
Acties:

• Rob_G
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-02-2023
Ik wilde vandaag een pctje bouwen uit oa. een boxed Athlon 64 3400+ en een Asrock K8S8x moederbord, maar ik krijg geen beeld; de fan's draaien gewoon, en de speaker piept 2x, dan een tijdje niets en dan weer 2x.

Wat heb ik gedaan om het probleem te proberen op te lossen?:

Ik heb verschillende merken 400 MHz ddr geheugen gebruikt (3x verschillende oem, 1x kingston)
verschillende voedingen (uit een aopen qf50 serie kast en een 400 watt uit een x-gear kast)
verschillende videokaarten (radeon 9600 pro en gf4 mx).
Ook heb ik alle irrelevante apparatuur ontkoppelt, zoals hdd, en heb ik alle stekkertjes voor front usb en audio verwijdert. En ja, ik heb ook het 4 pins voedingsstekkertje op het moederbord geplugd. Niets mocht baten.
Ik heb de search gebruikt, maar niets relevants gevonden.

Op de site van Asrock staat bij biosupdates oa. Support Version D CPU bij een nieuwere biosversie dan ik heb. (ik heb 1.50 volgens de sticker op het mobo) Kan dat het probleem zijn? Ik heb geen andere socket 754 cpu of moederbord bij de hand om te testen.
Mobo en cpu waren ongebruikt voordat ik er vandaag mee begon.

Heeft iemand enig idee wat het probleem is?

oh ja ik heb de bios nog gecleared....

[ Voor 3% gewijzigd door Rob_G op 14-05-2005 15:25 ]

• ralfbosz
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-08 17:50

ralfbosz

xm create bosz -c

Kijk in de handleiding van je mb boekje, meestal als het MB piept is er een probleem met je videokaart. Druk die nog eens aan :).

rm -r *

• Rob_G
ralfbosz schreef op zaterdag 14 mei 2005 @ 15:09:
Kijk in de handleiding van je mb boekje, meestal als het MB piept is er een probleem met je videokaart. Druk die nog eens aan :).
De videokaart zit er goed in, en daarnaast heb ik het al meerdere keren met 2 verschillende kaarten geprobeert. Het probleem heeft volgens mij echt met het mobo, cpu of de combinatie van beide te maken.

Verwijderd

Levert de voeding genoeg volts om op te starten?
Probeer eens andere voeding anders...

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Je hebt wel kwaliteit producten gekozen zie ik. Voor de twee belangrijkste componenten in een computer heb je gekozen: Een Asrock moederbord met Sis chipsets en een echte X-tech kast met een 400 W voeding van €49,-. Nu kan een Asrock moederbord nog wel eens goed zijn, maar ik snap echt niet waarom je zo'n el-cheapo voeding neemt. Heb je enig idee waarom de kast + voeding zo goedkoop is 8)7.

Nouwja, al doende leert men :P. Ik zou een andere voeding proberen en kijken of je alle stekkers goed hebt zitten en vooral de stekkers van de fans (ook al heb je dat al gedaan). Daarna even het geheugen in het tweede slot proberen.

[ Voor 15% gewijzigd door dr snuggles op 14-05-2005 19:06 ]

• Rob_G
wwillem schreef op zaterdag 14 mei 2005 @ 18:55:
Je hebt wel kwaliteit producten gekozen zie ik. Voor de twee belangrijkste componenten in een computer heb je gekozen: Een Asrock moederbord met Sis chipsets en een echte X-tech kast met een 400 W voeding van €49,-. Nu kan een Asrock moederbord nog wel eens goed zijn, maar ik snap echt niet waarom je zo'n el-cheapo voeding neemt. Heb je enig idee waarom de kast + voeding zo goedkoop is 8)7.

Nouwja, al doende leert men :P. Ik zou een andere voeding proberen en kijken of je alle stekkers goed hebt zitten en vooral de stekkers van de fans.
Ik stel je reply op prijs maar je onderschat me nu echt hoor ;)

Ik heb ook getest met een voeding uit een aopen qf50a, zoals vermeld in mijn eerste post. Dat is zeker geen slechte voeding. In mijn eigen pc trekt die met groot gemak mijn tot 3400+ overclockte athlon xp (barton, 11,5x200), radeon 9500 pro videokaart, 2 satadrives, een 16x dvd-brander en speler en een zooi casefans. Die voeding is echt wel sterk genoeg om een athlon 64 3400+ beeld te laten geven lijkt mij zo, zeker met een geforce 4 mx en helemaal zonder ide drives.

Ik heb voor die x-gear gekozen omdat het design van die kast het persoon waar ik de pc voor maak erg aansprak, en het moederbord omdat die deel van een magazijnopruiming was en maar de helft kostte van een budget-asus... Beide zijn het geen high-end spullen, maar goed genoeg voor een semi-budget systeempje lijkt mij zo... Hoe dan ook hoort het te werken met de aopen voeding.

Ik heb de afgelopen maanden tientallen pc's gemaakt (nog nooit met een x-gear voeding) dus ik kan je met zekerheid zeggen dat ik alles correct heb gemonteerd ;)

Ik denk zelf dat de pc niet boot omdat het moederbord de cpu niet ondersteunt vanwege een te oude bios ofzo. Want ik neem aan dat ieder socket 754 moederbord wel een athlon 64 3400+ s754 ondersteunt....

• NNF
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-05 21:17

NNF

wwillem schreef op zaterdag 14 mei 2005 @ 18:55:
Je hebt wel kwaliteit producten gekozen zie ik. Voor de twee belangrijkste componenten in een computer heb je gekozen: Een Asrock moederbord met Sis chipsets (...)
Daar is anders helemaal niets mis mee. :)

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-07 20:08

job

Inderdaad
Asrock is van Asus.
Asrock is nog altijd nog beter dan de meeste meuk die verkocht word in goedkope pc'tjes.

[ Voor 10% gewijzigd door job op 15-05-2005 01:16 ]

• Rob_G
Even een update:

Ik heb de hele pc gedemonteerd. Toen ik de CPU-heatsink van het mobo wilde halen lukte dat niet op een normale manier. Toen heb ik iets meer kracht gezet, en toen kreeg ik hem wel los....samen met de CPU. De CPU zit zo vast aan de heatsink geplakt dat ik die met geen mogelijkheid zonder gereedschap los kan maken. Daarnaast is 1 pinnetje afgebroken, 2 pinnetjes halverwege 180 graden omgebogen en een 4e is vanwege een soort harmonicavorm nog maar 2/3 van zn originele lengte. :( Ik heb tientallen socket a en 478 en ook wel wat 754 en 939 systemen gebouwd, en daar is nog nooit een CPU bij overleden. Wat kan ik fout gedaan hebben? Ik snap er helemaal niets meer van. |:( Voor de duidelijkheid: ik heb gewoon de boxed AMD heatsink gebruikt, en de vooraf aangebrachte koelpasta laten zitten.

Verwijderd

Mwah zie je wel eens vaker bij boxed coolers. Dan trek je de cpu mee uit het socket. Waarschijnlijk heb je dat niet helemaal recht gedaan, en zijn hierdoor de pinnetjes krom getrokken.

Tipje om hem los te maken, zet een fan op de cpu. En laat hem een tijdje erop blazen. Na een tijdje kun je hem door heen en weer te bewegen er wel afhalen.

Helaas is je cpu nu RIP, en ik denk niet dat je het nog kunt solderen. Garantie kun je ook wel vergeten, aangezien het door een fout van de consument is gebeurt.

Ik had laatst toevallig hetzelfde probleem bij een klant van me, heeft me een half uur gekost om de pinnetjes recht te maken, maar het is wel gelukt :)

• Rob_G
Verwijderd schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 13:22:
Mwah zie je wel eens vaker bij boxed coolers. Dan trek je de cpu mee uit het socket. Waarschijnlijk heb je dat niet helemaal recht gedaan, en zijn hierdoor de pinnetjes krom getrokken.

Tipje om hem los te maken, zet een fan op de cpu. En laat hem een tijdje erop blazen. Na een tijdje kun je hem door heen en weer te bewegen er wel afhalen.

Helaas is je cpu nu RIP, en ik denk niet dat je het nog kunt solderen. Garantie kun je ook wel vergeten, aangezien het door een fout van de consument is gebeurt.

Ik had laatst toevallig hetzelfde probleem bij een klant van me, heeft me een half uur gekost om de pinnetjes recht te maken, maar het is wel gelukt :)
half uur werken om 185 euro te 'verdienen', dat ga ik ook maar proberen dan. Toch een mooi uurloon... Nu maar hopen dat die ene afgebroken pin niet noodzakelijk is :X ...

Maar hoe krijg je die CPU van de heatsink? Met een fan erop lijkt me niet logisch, wat voor effect heeft airflow? Is het mogelijk om het spul in warm water te leggen zodat de pasta zacht wordt? Ik neem aan dat als ik alles goed laat drogen dat dat verder geen problemen oplevert...
Solderen heb ik nooit gedaan en heb ik geen gereedschap voor dus dat is toch geen optie. De afgebroken pin zit wel in een hoek, dus ik kan er wel goed bij...

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-06 11:52
Water zou ik " ABSOLUUT NIET DOEN" Water + electronica is imo dodelijk. Ik denk dat hij een warme fohn bedoelde.

Ik zou er maar van uitgaan dat die pin wel noodzakelijk was... Heb je foto? welke pin is dood?

[ Voor 34% gewijzigd door Pakjebakmeel op 18-05-2005 13:41 ]

• Rob_G
Pakjebakmeel schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 13:41:
Water zou ik " ABSOLUUT NIET DOEN" Water + electronica is imo dodelijk. Ik denk dat hij een warme fohn bedoelde.

Ik zou er maar van uitgaan dat die pin wel noodzakelijk was... Heb je foto? welke pin is dood?
Als je de letters op de achterkant van de CPU op de normale manier leest (de voorkant kan ik nu niet zien |:( ), dan is het hoekje met de 'uitsparing' rechtsonder en is de ontbrekende pin de onderste pin van de meest linkse rij. Heb geen camera bij de hand, ook niet op een telefoon.

cpu is van de heatsink af: een huisgenoot die een eitje kookt in een steelpannetje: bord erop en heatsink/cpu combo erop doet wonderen :) CPU lijkt op pinnetjes na niet beschadigd.

Nieuwe edit:
Ben wezen kloten met een pincetje. Het 'harmonica' pinnetje zat direct al zo las dat die eruit is gevallen. Daarnaast is 1 van de 180 gradden pinnetjes ook weg. De andere 180 graden pin is weer terug in originele staat. Welke pinnen missen nu? Als je op http://www.powerspec.com/...nt/processor_athlon64.jpg kijkt zijn het de 2 pinnen in de hoek linksboven. De 2e pin zit in de 5e rij van onderen, de 12e van rechts. Ik ga het zo wel weer ven proberen, maar met 3 ontbrekende pinnen lijkt het me een duidelijke zaak, helaas. :'(

Edit:
Ik heb de cpu waarvan 3 pinnen afgebroken gefixed. Jawel! Ik heb van een defect p2 moederbord de bios-chip gesloopt, en er 3 pinnetjes vanaf gehaald. Die heb ik een beetje op maat geknipt en in de socket van het moederbord gestopt op de plekken waar de pinnen op de CPU ontbreken. CPU erop, heutsink, VGA+monitor en jawel: BEELD! Ik moet nog testen of die stabiel werkt etc, maar het probleem lijkt opgelost _/-\o_

[ Voor 60% gewijzigd door Rob_G op 18-05-2005 16:27 ]

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Zo he, er zijn me toch een paar creatieve mensen. :Y)

• Rob_G
Nokko schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 16:40:
Zo he, er zijn me toch een paar creatieve mensen. :Y)
Voor 185 euro doe ik ALLES >:)

• Kaaswagen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-08 16:37
*Klapt*

:D Mooi gedaan.

Laat je ons even weten wat het euvel was? :P

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

• Rob_G
Kaaswagen schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 16:53:
*Klapt*

:D Mooi gedaan.

Laat je ons even weten wat het euvel was? :P
Aangezien de pc het gelijk al niet deed, en de cpu (volgens mij) helemaal gaaf en in ieder geval nieuw uit de box kwam zal het tijdens de installatie gebeurt zijn... Geen idee wat er precies mis is gegaan, maar de 2 omgebogen/verdwenen pinnen in een hoek kunnen erop wijzen dat ik de cpu verkeerd geplaatst heb (zal wel een enorme beginnersfout geweest zijn... |:( )

Windows is keurig aan het installeren :D Helaas is het nu niet verstandig de CPU ooit nog te veranderen/upgraden, maar aangezien de 3400+ een van de snelste cpu's voor 754 is is dat niet zo'n probleem :D

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-06 11:52
Helaas is het nu niet verstandig de CPU ooit nog te veranderen/upgraden,
idd,

Don't fix it if it ain't broke...
Je hebt overigens wel ******mazzel !

offtopic:
[quote]Voor 185 euro doe ik ALLES[/quote]
Wedden van niet? >:)

[ Voor 9% gewijzigd door Pakjebakmeel op 18-05-2005 17:42 ]

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Spuit elf maar toch! Wat heb jij een freaking geluk gehad zeg :) Ben alleen wel benieuwd hoe stabiel de CPU nu is :)

Default blanke hetero

• Rob_G
Ok, ik was dus windows aan het installeren. De installatie was net klaar, hij gaf de startbalk weer en toen bevroor de pc... Restart mocht niet baten, hij bleef hangen tijdens het booten, telkens op hetzelfde moment na de gewone bioscheck en de sata bioscheck en nog voordat ik kon zien dat hij aan windows begon. Van de windows-cd wilde die nog wel booten, dus heb ik de schijf geformatteerd, en heb geprobeerd windows opnieuw te installeren. Halverwege de installatie weer een freeze. Beetje knutselen, en ik kreeg weer het probleem zoals beschreven in de eerste post. (geen beeld, gepiep) Processor eruit gehaald, en er weer in en hij deed het weer. Windows opnieuw proberen te installeren maar na enkele minuten en vanuit het niets ging de harde schijf ritmisch tikken (iedere seconde wel geloof ik). Reset -> geen beeld, gepiep.

Volgens mij is mijn reparatie niet helemaal succesvol geweest. Geen idee waar het aan ligt. Misschien heeft 1 van de pootjes geen of te weinig contact. Misschien heeft het materiaal teveel weerstand (is geen koper),... Ik ga er later wel weer mee verder, want ik heb het vandaag druk genoeg met het voorbereiden van mijn college van morgen :(

Iemand tips? (behalve de vuilnisbak en sleutelhanger opmerkingen ;))
Pagina: 1