USB hub als voeding?

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-02 09:07

Nox

Noxiuz

Topicstarter
Hey

Ik heb sinds kort wat nieuw speelgoed, een nieuwe voeding genaamt de aerocool aeropower Black Silver line 450 watter. trekt veel en is stil :)

een VF700 zalman cooler (zon zalman CPU cooler die gesnoeit is) van koper. met ramsinks ook best wel stil :) alleen niet op 12v

en een USB hub, het is een generic USB hub 4 poorts met extra adapter.

nou had ik die hub al een tijdje, draaide perfect weet je, maar die voedingsadapter bij de hub is voor 1 USB fan, en 2 lampjes en een sticky oid. dus laat ik niet via 1 poortje op mijn PC komen, mooi zo.

alles bevestigt, komt even later de voeding en de cooler binnen.

ik prak alles in mn kast, netjes op de fancontroller enzo.

nu zet ik savonds midden in de nacht mijn zeer stille systeem uit, blijven die fans doordraaien.

ik weet helemaal niks of het is aftercooling, ik blij wist niet dat dat op die voeding zat :P

nah wil maar niet uitgaan en het zijn ledfans en mijn fancontroller lampjes branden nog, die zijn best fel.

ik wou slapen en was het zat dus de powercable eruit getrokken, fans blijven doordraaien (wie me niet gelooft, heb pics ;) ) dus njah ik denk van zal zo wel stoppen... fans draaiden ook niet @ full speed, gok ong. 5v ze draaiden net an, en als je ze stil zette stopten ze, en gingen ze niet verder echt precies vold. stroom. de ledjes brandden ook heel zwak.

mjah ik denken: geen powercable, die elco's en condensatoren in die voeding moeten onderhand wel leeg zijn dus ik denk: nah der zal wel iets zijn wat mijn PC prik geeft van buitenaf.

dus ik stuk voor stuk stekkers eruit getrokken.. trek ik de stekker van me USB hub uit, stoppen de fans.. ik verder gaan slapen..

volgende morgen (vandaag) krijg ik die PC niet aan.. ik denk dat die fans gewoon zoveel vermogen vroegen dat mijn mobo kaduuk ging.

ik had spanning en alles, maar PC wilde niet aan. ook het ledje op mn mobo brandde.

na echt zoveeeeel gekloot ong. 3 kwartier na alles gereset te hebben, HDD's losgekoppelt e.d. doet hij het weer.

alleen nu doe ik die voedingsadapter van me hubje er niet meer in! ben echt bang dat mijn mobo dat op een gegeven moment niet meer pikt en de geest geeft.

atm zitten de ledjes en fans er niet in, alleen het sticky, maargoed.

die voedingsadapter moet er weer in, en ik wil niet hebben dat ik alle meuk moet lostrekken om mijn PC na 3 kwartier weer aan te krijgen.

iemand enig idee wie of wat ik terug moet sturen ? want met mijn vorige voeding had hij dit niet.. maar toen zat mijn fancontroller er niet tussen dus draaide alle fans op een molex (behalve CPU fan en PSU fan) van 12v.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:30
Ik denk eerlijk gezegd dat je mobo hier weinig mee te maken heeft. Maar dit was met je oude voeding dus niet?

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:22

breinonline

Are you afraid to be known?

Wat een vaag verhaal en als je nou zinnen in alinea's groepeert en hoofdletters gebruikt dan werd het misschien nog leesbaar :X

Je zegt eigenlijk dat je fans bleven doordraaien doordat ze voeding kregen via je gevoedde USB-hub? Dat zou niet mogen kunnen normaal gesproken. Maakt een USB-apparaat of aansluiting niet ergens sluiting met je kast/mobo? Hoe zijn je fans via je fancontroller aangesloten?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Nox

Nox

Noxiuz

Topicstarter
breinonline schreef op zaterdag 14 mei 2005 @ 15:28:
Wat een vaag verhaal en als je nou zinnen in alinea's groepeert en hoofdletters gebruikt dan werd het misschien nog leesbaar :X

Je zegt eigenlijk dat je fans bleven doordraaien doordat ze voeding kregen via je gevoedde USB-hub? Dat zou niet mogen kunnen normaal gesproken. Maakt een USB-apparaat of aansluiting niet ergens sluiting met je kast/mobo? Hoe zijn je fans via je fancontroller aangesloten?
je hebt helemaal gelijk.

als ik de spanning van USB hub afhaal (de transformator eruit trekt) dan stoppen mijn fans met draaien.

fans zijn gewoon doodnormaal via de fancontroller aangesloten.

laten we zo zeggen dat de stroom als volgt gaat:

transformator > USB hub > Mobo > ATX stekker > Voeding > 12v Rail of 5v rail.

ja i know erg vaag.. daarom vraag ik het maar :)

EDIT:

heb een rheobus, dus puur hardwarematig allemaal.
JdeBruijn schreef op zaterdag 14 mei 2005 @ 14:49:
Ik denk eerlijk gezegd dat je mobo hier weinig mee te maken heeft. Maar dit was met je oude voeding dus niet?
Tuurlijk wel. ik ruk de USB hub van mijn mobo af, en toen stopten alle fans ermee..

t is net een nieuwe voeding, dus ik dacht dat daar iets mis mee was.. hoewel hij het prima doet :\

maar ik weet zeker dat het due USB hub is die mijn PC voed via de USB poort.

[ Voor 27% gewijzigd door Nox op 14-05-2005 15:50 ]

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• breinonline

breinonline

Is de pc eigenlijk geaard aangesloten? Zo nee, probeer eens of dat verschil maakt :)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Nox

Nox

Noxiuz

Topicstarter
breinonline schreef op zaterdag 14 mei 2005 @ 16:15:
Is de pc eigenlijk geaard aangesloten? Zo nee, probeer eens of dat verschil maakt :)
nee is niet geaard.. dacht ikzelf zo ook aan.

maar hoe zou dat verschil uit kunnen maken ? en kan ff een koper draadje naar de verwarming - case voldoende zijn ? :)

• breinonline

breinonline

Nee, niet naar de verwarming! Niet alle moderne verwarmingsinstallaties zijn voldoende of überhaupt geaard, dus dat kan erg link zijn. Probeer eerst eens op een gewoon geaard stopontact, in dekeuken, badkamer ofzo of dat het probleem verhelpt. Daarna kan je altijd nog zien hoe je een aarddraad bij je pc krijgt.

• Nox

Nox

Noxiuz

Topicstarter
ik kan me PC niet verslepen.

reden:

Mijn USB hub zit vast (ja VAST :P ) aan een plank boven mijn bureau..

maar hoe in godsnaam kan dat verschil uitmaken ?

ik heb het met men eigen ogen gezien, dat als ik die hub eruit trok, dat het stopte :/

EDIT:

/me pakt een verlengsnoer wat een uitvinding..

[ Voor 13% gewijzigd door Nox op 14-05-2005 17:48 ]

• breinonline

breinonline

Ik gok ook maar wat :p

Je hebt een vaag probleem en ik heb hier al zoveel vage problemen zien langskomen die na aarden weg waren dat het die moeite waard is om te proberen. Heb je niet een geaard oprolbaar verlengsnoer thuis liggen? Anders haal je die bij een bouwmarkt voor een tientje, komt vast nog wel eens van pas ;) Vervolgens sluit je de pc via dat snoer op een geaard contact aan.

- edit - op dat idee was je dus ook al gekomen :D

[ Voor 7% gewijzigd door breinonline op 14-05-2005 17:51 ]

• Nox

Nox

Noxiuz

Topicstarter
d0ne en die evil "geest" is nog steeds niet weg :/

EDIT:

aarden werkt dus niet.

[ Voor 34% gewijzigd door Nox op 14-05-2005 18:01 ]

• breinonline

breinonline

Okee, mijn laatste idee (en dan zijn ze denk ik ook echt op): staat er iets in het BIOS over wake on LAN/ring/USB? Vooral die laatste is belangrijk. Zet anders eens al dit soort instellingen uit. De pc wil eigenlijk niet uit omdat de hub nog spanniing geeft, dus zou de computer dat via het BIOS misschien detecteren?

• Nox

Nox

Noxiuz

Topicstarter
breinonline schreef op zaterdag 14 mei 2005 @ 19:16:
Okee, mijn laatste idee (en dan zijn ze denk ik ook echt op): staat er iets in het BIOS over wake on LAN/ring/USB? Vooral die laatste is belangrijk. Zet anders eens al dit soort instellingen uit. De pc wil eigenlijk niet uit omdat de hub nog spanniing geeft, dus zou de computer dat via het BIOS misschien detecteren?
ik zal al die opties ff uitdoen.. zat er ook al te kijken maar ik doe gewoon al die opties uit :)

EDIT:

die stonden allemaal al uit :/

[ Voor 4% gewijzigd door Nox op 14-05-2005 21:20 ]

Pagina: 1