VF700-Cu op stroomaansluiting van X800XL?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiesum
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-08 20:33
Ik heb een tijd geleden een HIS X800XL gekocht. Vooral omdat deze zeer stil zou zijn. Dit bleek helemaal niet het geval. Hij maakte een sterk brommend geluid. Ik heb deze teruggestuurd naar de winkel. Ze hebben daar een nieuwe betseld maar deze maakt hetzelfde geluid. Ik heb nu de cooler die erop zit (Artic ATI Silencer) laten verwijderen om er een zalman VF700-Cu op te zetten. Aangezien ik van een stille pc houd, pas ik de fanspeed aan met ATI-Tool. Hiermee kun je zelf de temp aangeven waarbij de fan met een zelf bepaalde snelheid gaat draaien. Hierbij staat tijdens internetten en tekstverwerken de fan helemaal stil. Zeker bij de Zalman zou dit goed moeten werken met de ver uitstekende koelvinnen. Een probleem echter: De stroomaansluiting van de videokaart moet dan gebruikt worden.

Kan ik de VF700-Cu direct aansluiten op de videokaart?? (nadat ik een passend stekkertje monteer omdat de aansluiting op de X800 kleiner is dan de stekker van de VF700-Cu). Trekt de kaart dit??

Bij voorbaat dank

(mijn excuses voor de stevige lap tekst)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiesum
Ik heb zojuist gezien dat de aansluitdraden van de Zalman de kleuren, zwart, wit en rood hebben. Het stekkertje wat aan de ATI Silencer zit (dat ik wil gebruiken) heeft draden met de kleuren geel, rood, zwart.

Wat moet op wat worden aangesloten?

B.v.d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09 22:45
even kijken. Je hebt een zalman met drie draden en een fanaansluiting met 3 draden. hmmz.

de aansluiting op je kaartje doet dit:
Zwart = aarding
rood = RPM meting
geel = de voeding

dan heb je de zalman:
Zwart = (jaja) aarding
Rood = (jaja) RPM meting
Wit = tsja geen idee

Concluzie: een beetje logisch nadenken. Die kleuren zitten er niet voor niks op. Google is ook een hele grote vriend in dit geval, en dit forum staat ook bomvol informatie over fan aansluitingen. succes :Y)

edit: helemaal vergeten te vertellen dat wit natuurlijk de voeding is op je fan, dus geel op wit :z

[ Voor 11% gewijzigd door -ErikE- op 14-05-2005 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiesum
Bedankt voor de info. Gaat de videokaart de fan wel trekken denk je? Ik denk zelf van wel aangezien hij niet veel groter is dan de ATI Silencer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ErikE-
je kan het altijd proberen. Het ergste wat er kan gebeuren is dat de fanaansluing op je kaart opblaast. Gevolg is dat je fanaansluiting het dus niet meer doet. Dan kan je gewoon die zalman aan het mobo hangen. Ikzelf zou gewoon die molex adapter gebruiken uit veiligheidsredenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Entity_Razer
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-03 10:56
is geel normaal niet de RPM meting? Ik heb op meerdere (normale) fans al de Geel doorgeknipt tijdes het verlengen en de fan blijft werken.

The Idea is not to arrive at the grave, safely in a well preserved body, but to slide in sideways at 400 miles an hour screaming of pure joy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nesto
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-09-2021

Nesto

Chef du production

Entity_Razer schreef op zaterdag 14 mei 2005 @ 20:27:
is geel normaal niet de RPM meting? Ik heb op meerdere (normale) fans al de Geel doorgeknipt tijdes het verlengen en de fan blijft werken.
Klopt, bij een 3-pin fanaansluiting is geel (of wit) de RPM sense, zwart de ground en rood de +12V.

Edit: Bij sommige (CPU) fans is het draadje van de RPM uitlezing ook wel eens blauw.

[ Voor 12% gewijzigd door Nesto op 14-05-2005 20:36 ]

Yes - OEM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
uhm, waarom moet ie per se op je vga? Maak hem vast op je moederbord of beter op een molex stekker.. Ik kan je nl nog 1 ding vertellen, op 12v is die zalman óók absoluut niet stil.

Koop of maak zelf even zo'n dingetje en je bent klaar:
http://shop.freezinghardw...p?Pagina=00003&ItemID=846

Heerlijk stil!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiesum
Race Eend schreef op zaterdag 14 mei 2005 @ 20:35:
uhm, waarom moet ie per se op je vga? Maak hem vast op je moederbord of beter op een molex stekker.. Ik kan je nl nog 1 ding vertellen, op 12v is die zalman óók absoluut niet stil.

Koop of maak zelf even zo'n dingetje en je bent klaar:
http://shop.freezinghardw...p?Pagina=00003&ItemID=846

Heerlijk stil!
ATI-Tool werkt alleen als je de fan op de videokaart aansluit.

Ik meen me idd ook te herinneren dat geel voor rpm-info is. Can someone confirm this?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tollo71
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Je kunt ook de VF700 aansluiten op het moederbord en met Speedfan het toerental regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geel is absoluut RPM! (kort maar krachtig ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
Verwijderd schreef op zondag 15 mei 2005 @ 10:31:
Geel is absoluut RPM! (kort maar krachtig ;) )
Ja idd. Toen ik die post zag had ik echt zo iets van :|. Wit is RPM op de meeste fans die op je mobo gaan.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Race Eend
tiesum schreef op zaterdag 14 mei 2005 @ 21:24:
[...]

ATI-Tool werkt alleen als je de fan op de videokaart aansluit.

Ik meen me idd ook te herinneren dat geel voor rpm-info is. Can someone confirm this?
So? Waarom met een programmatje regelen, als je het gewoon hardwarematig kan doen, zonder kans te hebben je fan-controllertje op je kaart op de blazen? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiesum
Race Eend schreef op zondag 15 mei 2005 @ 13:03:
[...]

So? Waarom met een programmatje regelen, als je het gewoon hardwarematig kan doen, zonder kans te hebben je fan-controllertje op je kaart op de blazen? 8)7
Omdat de snelheid dan dynamisch is. Geen hoge temps ----> geen/geen hoge fanspeed.

Als ik het door Speedfan het toerental laat regelen moet ik zelf de temp uitlezen en bijbehorende fanspeed bepalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KILLorBE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-06-2024
p43000 schreef op zaterdag 14 mei 2005 @ 16:35:
Concluzie: een beetje logisch nadenken. Die kleuren zitten er niet voor niks op.
Zo logisch is het niet, dat blijkt wel uit het feit dat er voor RPM sowieso 3 kleuren worden gebruikt (Geel, Blauw, Wit).
En wat als een fan één Zwarte, één Gele en één Groene draad heeft? (Knap als je daar door logisch na te denken achter komt).
Nesto schreef op zaterdag 14 mei 2005 @ 20:31:
Edit: Bij sommige (CPU) fans is het draadje van de RPM uitlezing ook wel eens blauw.
Of wit, en volgens mij heb ik ook een fan liggen die groen gebruikt voor RPM.
Astennu schreef op zondag 15 mei 2005 @ 12:55:
Ja idd. Toen ik die post zag had ik echt zo iets van :|. Wit is RPM op de meeste fans die op je mobo gaan.
De meeste zijn nog steeds niet alle!

Over het algemeen klopt het wel dat Rood de + is, Zwart de 0 en de overgebleven draad RPM, maar toch wil ik ff dit gezegde aanhalen: Assumption is the mother of all fuck-ups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ErikE-
KILLorBE schreef op zondag 15 mei 2005 @ 14:54:
Zo logisch is het niet, dat blijkt wel uit het feit dat er voor RPM sowieso 3 kleuren worden gebruikt (Geel, Blauw, Wit).
En wat als een fan één Zwarte, één Gele en één Groene draad heeft? (Knap als je daar door logisch na te denken achter komt).
Okee, I stand corrected :D . Maar door dit door google te halen kom je er toch wel achter welke draad welke is? Had ik even snel gedaan. Had natuurlijk dan weer de pech een verkeerde site te treffen.

@ TS. Ik zou je ook aan willen raden die molex te gebruiken om te voorkomen dat je je fanaansluitingen op de GRAKA of mobo opblaast/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiesum
ok, dus rood op rood, zwart op zwart en wit op geel?

Zijn de fans van Zalman en Arctic ongeveer even zwaar qua spanning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Race Eend
tiesum schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 12:42:
ok, dus rood op rood, zwart op zwart en wit op geel?

Zijn de fans van Zalman en Arctic ongeveer even zwaar qua spanning?
Jep, dat gaat makkelijk lukken ja, die zalman en artic komen wel overeen.

Mochten de draadjes niet goed zitten dan draait ie gewoon niet, pc uit.. andere combinatie gebruiken, ik heb het wel eens verkeerd erop gezet, bij een moederbord dan (maar das het zelfde principe, niets aan de hand, fan draait niet. even wisselen en het werkt. Kortsluiting is er nog nooit ontstaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SqnLdr
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
De Sapphire X800 XL Ultimate is uitgerust met die Zalman, alleen dan zonder de blokjes op het geheugen. Check deze foto (groot!) maar ff, misschien dat je daar wat aan hebt:

http://www.sapphiretech.com/awards/image/media_466.jpg

De kans dat je kaart het aankan lijkt me dus erg groot. De kleur layout zou je als je goed kijkt ook wel uitkomen denk ik. Gewoon kijken en vergelijken welk draadje op welk punt de stekker in gaat. 8)7

//Offtopic ik wil ook wel een X800XL.. Mijn 9800PRO is weer hopeloos verouderd :'( weeh!

[ Voor 40% gewijzigd door SqnLdr op 19-05-2005 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiesum
Ik heb m op de X800 powerconnector aangesloten en hij spint als een poesje. (staat m.b.v. ATITool grootste gedeelte van de tijd stil op +/- 48 graden idle.

Bedankt allemaal!
Pagina: 1