[Advies] super laptop maar mobiel

Pagina: 1
Acties:
  • 329 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoblinGamer
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-10 18:35
Na de zomer ga ik naar een nieuwe school. Daarom wil ik graag een laptop kopen.

Nu was mijn eerste idee een redelijke laptop voor naast mijn desktop pc. Aangezien mijn eisen zodanig waren dat ik een laptop kreeg die op bepaalde punten beter was dan mijn huidige pc zei mijn vader: “Neem gewoon een laptop en geef jou pc aan je broertje.”

Nu heb ik dus mijn eisen bijgesteld en gekeken naar een desktop vervangende mobiele laptop. Ik heb een beetje rondgekeken en kwam op een aantal laptops uit.

Probleem is dat www.de-laptopper.nl failliet is en ik dus al mijn configuraties weer weg kan gooien en opnieuw beginnen.

Bij www.hp.nl heb ik een mooie laptop gezien namelijk de NX8220, deze is in verschillende configuraties te krijgen.

PG802EA
• XP Pro
• Intel® Centrino™ mobiele technologie, Intel® Pentium® M processor 740
• 1,73 GHz
• 512 MB
• 60 GB hardeschijf
• 1200 x 800 WXGA WVA (16 miljoen kleuren)
• Interne 6-cels lithium-ion batterij
• Adviesprijs: 1489,- EX-btw

PG803ET
• XP Pro
• Intel® Centrino™ mobiele technologie, Intel® Pentium® M processor 750
• 1,86 GHz
• 512 MB
• 60 GB
• 1680 x 1050 WSXGA WVA (16 miljoen kleuren)
• Interne 8-cels lithium-ion batterij
• Adviesprijs: 1399,- EX-btw

PG804EA
• XP Pro
• Intel® Centrino™ mobiele technologie, Intel® Pentium® M processor 760
• 2 GHz
• 1024 MB
• 80 GB
• 1680 x 1050 WSXGA WVA (16 miljoen kleuren)
• Interne 6-cels lithium-ion batterij
• Adviesprijs: 1889,- EX-btw

Mijn voorkeur gaat uiteraard uit naar de laatste.

Tussen de specificaties staat ook dat in al deze versies een ATI Radeon Mobility X600 tot 128 MB zit. Alleen kan ik bij geen enkele winkel die deze laptop verkoopt er 1 vinden met 128 MB maar, alleen met 64 MB.

Waar slaat het dan op dat er een videokaart in kan met 128 MB maar die nergens te vinden is?

Ook vind ik het raar dat de PG802EA duurder is tov van de PG803ET terwijl de eerste mindere specs in alle opzichten heeft (minder processor, mindere resolutie, minder batterij).

Ook heb ik gekeken naar Promedion.
Promedian D900T
• Pentium 4 530 3,0 GHz
• 1 GB dual DDRII
• 17" WSXGA+ (1680 x 1050)
• 2x80 GB RAID 1 of 0
• ATI Mobility X800 256MB of Geforce 6800 Go 256 MB
• DVD +-
• mini-PCI draadloze 54Mbps netwerk
• ingebouwd bluetooth
• Li-Ion batterij 12 cells 6600mAH
• 397mm (B) x 298mm (D) x 49mm (H)
• 5,5 KG
• geen OS, 7 in 1 cardreader
• 2757,23 INC BTW
www.promedion.com

Nadelen: Gewone pentium 4 ipv pentium M, dus batterijen vreter

En een Acer.
• Acer Aspire 1694 WLMI
• Intel® Pentium®-M 2.0 Ghz
• 512 MB DDR RAM
• 15.4" WXGA CrystalBrite
• 80 GB
• 128 MB ATI mobility X600
• Double Layer DVD-RW
• Internal W-LAN 54Mbps
• ingebouwd bluetooth
• 4 in 1 cardreader
• XP Home SP2
• 1699,- inclusief
www.dynabite.nl

Nadelen: Te lage resolutie naar mijn zin
Acer heeft niet echt stevige laptops of wel?

Even ter vergelijking mijn huidige configuratie:
• XP Home SP2
• AMD Athlon XP 3000+
• 512 MB + 256 MB
• 80 Gb + 12 GB
• 17” crt 1024 x 768
• ATI Radeon 9200 128 MB
• Verdere specs www.hp.nl en dan een pavilion a460 of vraag ernaar

Ik heb nu een 128 MB video kaart maar als ik 1 van de hp laptops kies krijg ik een 64 MB videokaart voel ik dit in performance bij spellen? (red alert 2, C&C Generals, Battlefield 1 en 2, Rise of nations, UT2004). Ik vind nu al dat Generals te langzaam loopt en RoN heeft last van lag als ik met een groot leger aanval…

Wat vinden jullie? Desktop houden en minder laptop kopen of luxe laptop kopen en desktop weg?
Suggesties voor andere merken met betere specificaties?
Wat vinden jullie van de keuze die ik gemaakt heb? Soorten laptops en specificaties.

#Mobilecreators : voorstander van het maken van media met smart devices

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook een hele tijd met dit probleem geworsteld.
De Nx8220 van HP is inderdaad een erg goede keuze, vooral omdat hij zeer draagbaar en stevig (goede bouwkwaliteit) is. Maar hun prijzenpolitiek is inderdaad bizar... Los daarvan is die Nx8220 ronduit super.

Maar als je spellen zoals red alert 2, C&C Generals, Battlefield 1 en 2, Rise of nations, UT2004 wil spelen, kijk je beter uit naar een ander toestel. Bijvoorbeeld de Dell Inspiron XPS Gen2 die heeft een 256MB videokaart, daarop zullen je spellen vlot draaien (5000 3Dmark03 punten).

Probleem is dat dat toestel je minimum zo'n 2500 euro kost. Bovendien moet je je laptop gebruiken om te WERKEN, niet om op te spelen!

Daar is volgens mij de Inspiron 6000 van Dell een goeie keuze: vanaf 1500 euro, én je kan er een 128MB grafische kaart als optie kiezen, waardoor, als je eventueel een spel wil spelen, alles toch nog vlot draait.

Acer en Promedion genieten niet echt mijn voorkeur omdat ze respectievelijk "zeer fragiel" en "zeer lomp" aanvoelen...

Mijn advies: houd je desktop, het lijkt me een goed toestel. Koop misschien een nieuw TFT scherm (200-400euro) en je kan weer een 3 à 4 jaar verder!

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2005 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-10 15:52

psy

Je fixeert je veel te veel op dat videokaartgeheugen... dat zegt niets over de performance! Zeker bij een laptop, want veel geheugen gaat pas een rol spelen bij erg hoge resoluties icm AA en AF. En daar zijn de meeste videokaarten voor laptops zowiezo te langzaam voor.
Ook bijvoorbeeld je ATI kaart, de 9200, daar draait een (veel oudere) Geforce Ti4200 rondjes omheen, terwijl deze slechts 64 MB heeft!!! DAT is ook de reden dat bijvoorbeeld Generals zo brak loopt, de 9200 is daar gewoon te langzaam voor.

[ Voor 27% gewijzigd door psy op 14-05-2005 13:23 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:46
de PG802EA heeft dezelfde resolutie als de Acer Aspire 1694 WLMI! Die is trouwens wel een stuk goedkoper te krijgen dan de dynabyte prijs die je noemt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svdvlist2
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik ben zelf ook op zoek naar een high-end notebook en heb idd ook bij promedion gekeken totdat ik de volgende winkel tegenkwam http://www.pc-world.be/cozaki/laptops Daar hebben ze ook de D900T, deze is echter een stukje goedkoper dan bij promedion, enige nadeel is dat ze in belgië zitten (Halverwege tussen de nederlandse grens en antwerpen, dus afstand valt nog mee).

Apocalypse 17" WSXGA+ DVD-/+RW Cardreader Gigalan cam P4 640 3.2 2MB
• Pentium 4 640 3,2 GHz en 64 bit!!!!
• 1 GB dual DDRII van infineon ipv adata bij promedion
• 17" WSXGA+ (1680 x 1050)
• 2x80 GB RAID 1 of 0 SATA
• ATI Mobility X800 256MB of Geforce 6800 Go 256 MB
• DVD +-
• mini-PCI draadloze 54Mbps netwerk
• ingebouwd bluetooth
• Li-Ion batterij 12 cells 6600mAH
• 397mm (B) x 298mm (D) x 49mm (H)
• 5,5 KG
• geen OS, 7 in 1 cardreader
• usb floppydrive
• ingebouwde webcam
• 2.427,60 INC BTW en bovendien geen verzendkosten
http://www.pc-world.be/co...0169332.htm?categoryId=23

Ik ben zelf ook nog aan het kijken en heb dus nog niks gekocht.
Het gaat mij om een 64 bit processor icm een fatsoenlijke videokaart, 1Gb RAM en een beetje schijfruimte.

[ Voor 28% gewijzigd door svdvlist2 op 15-05-2005 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je met je laptop ook naar school wilt, zou ik iig geen 17 inch laptop kopen. Die dingen vind ik echt te zwaar om een hele dag mee te zeulen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

5.5 kg? hoe ga je dit ding vervoeren? Met een steekwagen?

Dan nog iets: Je geeft aan dat een WXGA scherm een te lage resolutie heeft, maar ondertussen zie ik in de specs van je oude systeem staan dat je een 17" CRT op 1024 resolutie hebt staan. Ik wil niet lullig doen, maar weet je zeker dat je die hoge resolutie belangrijk vindt? Daarnaast is de kwaliteit van het scherm ook niet onbelangrijk. NOFI, maar de zogenaamde b-merken (Acer, Promedion, Maxdata, etc.) besparen juist op dit soort zaken om hun marge veilig te stellen. Ik zou daarom ook nooit een laptop kopen zonder dat je het scherm werkend gezien hebt. Sony bijvoorbeeld staat bekend om zijn fantastische kwaliteit.

En dan nog iets. Weet je zeker dat je zo'n brute jongen nodig hebt? Een Centrino 2.0 ghz is inderdaad wel ueber, maar for what? Een ultra laptop (van 5,5 kg) koop je niet om zn lange battery life. Dan kun je dus net zo goed eens nadenken of je niet gewoon een stuk goedkopere laptop kiest met desktop componenten. Hoewel ik hier ook nadelen aan zie, zoals warmte en fan-lawaai. Maar misschien zou je eens duidelijk kunnen maken voor welke doeleinden jij denkt een laptop nodig te hebben. Als het uitsluitend voor games is zou ik nog eens goed nadenken of dat daadwerkelijk de grote investering waard is
offtopic:
als je wilt gamen kun je bijvoorbeeld ook wachten op de XBOX 360. Gaat geen laptop zijn die daar aan kan tippen wat specs betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoblinGamer
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-10 18:35
Zoals ik al aangegeven heb wil ik de laptop als vervanger van mijn desktop maar, ik wil er natuurlijk niet op achteruit gaan.. Op mijn pc speel ik wel eens spelletjes over lan (Battlefield, UT2004 en Generals) Ik kom dus zonder pc te zitten en die spellen moeten ook te spelen kunnen zijn op deze laptop (hoeft niet perse op de hoogste resolutie en allerhande dingen, met minder ben ik ook tevreden)

en 1889,- voor een laptop met die specificaties (ik kan hem waarschijnlijk nog goedkoper krijgen) vind ik niet duur. Andere versies zijn ook het overwege waard dan krijg je iets minder (1,86Ghz en 512 MB geheugen) maar is weer goedkoper. Met het oog op de toekomst wil ik eigenlijk die 2,0 en 1024 MB geheugen.

De resolutie van mijn huidige monitor vind ik idd te laag. maar als ik hem op bijvoorbeeld 1280x1024 zet word het beeld er bij mij niet mooier op. Ik werk wel eens bij mijn broertje op zijn pc met een TFT op 1280x1024 en dat vind ik beter als mijn huidige monitor. Vandaar de eis voor een hogere resolutie als (W)XGA.

#Mobilecreators : voorstander van het maken van media met smart devices

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:06
5,5 kg is niet portable imho (mijne is 3,2kg en eigenlijk al te zwaar), dus dat ding ga je alleen op je bureau gebruiken. Kan je dan niet beter een desktop nemen met een mooie 19" TFT en koop voor op school oid een 2e hands P3 800 oid (of als je van die laptop van 2400 euro uitgaat ... koop er een nieuwe portable bij)? Die 17" modellen zijn nog veel groter dan wat ik mee sleep en, buiten dat het er belachelijk uit ziet die gasten met zo'n enorm apparaat, dat lijkt me niet echt praktisch.
Ik heb ook ooit de fout gemaakt een laptop met "gamespecs" te kopen ... ding is zwaar, zuipt batterijen en na een maand is het nieuwe er wel van af en als je dan een fatsoenlijke desktop hebt staan zit je daar een stuk prettiger achter. Gebruik het ding nog best veel, maar enkel en alleen op school (verder een flashgame komt tie dus niet meer), thuis altijd achter m'n desktop.

Ik zou er nog even over denken (en is rondkijken bij andere gasten op je opleiding), ik zelf zou nu voor een lichte machine gaan met een lange batterijtijd (liefst zo'n 12"), dat is mooi portable werken op school :9~ Aangezien je een fanatieke gamer bent, nu is dat ding nog wel up to date en draait alles prima, maar denk dat je er wel meerdere jaren mee wil doen en dan de games over 1,5 jaar met lage resoluties moet spelen omdat je je hardware niet kan upgraden.
Maar goed, er zijn bij mij op de opleiding ook mensen die zweren bij hun laptop en er alles mee doen, hoe je het ook bekijkt zo'n 17" van 5,5kg scheelt je iig wel een abbo bij de sportschool :)

[ Voor 12% gewijzigd door Speedy op 15-05-2005 23:22 ]

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-06 13:25

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Mag ik je ook even wat specs geven van een systeempje... een high-end businessmachine:

Maxdata NB PRO 8100 IS

Ik heb deze machine. Uiteraard wel nederlandse versie van XP en van de machine zelf (VS-toetsenbordje dus).

Extra op mijn machine: 1 GB geheugeven in plaats van de 512 die op het standaard systeem zit.

Prijs: 1745 euro inclusief BTW, inclusief laptoptas en optisch muisje.

ATI Radeon 9700 128 MB geheugen
Centrino 1.6
DVD +/- RW
LAN (100 Mbit)
WLAN (54 Mbit)
Modem (who gives a shit)
1400x1050 schermpje
100 GB harde schijf
behuizing is boven en onderop fraai metaal

[ Voor 23% gewijzigd door WFvN op 15-05-2005 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Heb je al eens gekeken naar de acer travelmate 8103??

Daar zit een X700 128 MB in.

En kost om en nabij de zelfde prijs al de derde laptop in jou rijtje.
En hij blijft ook nog eens onder de 3 kilo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svdvlist2
  • Niet online
Timeless schreef op maandag 16 mei 2005 @ 23:09:
Heb je al eens gekeken naar de acer travelmate 8103??

Daar zit een X700 128 MB in.

En kost om en nabij de zelfde prijs al de derde laptop in jou rijtje.
En hij blijft ook nog eens onder de 3 kilo!
Alleen jammer dat de x700 in tegenstelling tot de x800 zeer matig presteert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

svdvlist2 schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 10:47:
[...]

Alleen jammer dat de x700 in tegenstelling tot de x800 zeer matig presteerty
Alleen wel jammer dat de X800 weer zo weinig terug te vinden is in de laptops ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:46
svdvlist2 schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 10:47:
[...]

Alleen jammer dat de x700 in tegenstelling tot de x800 zeer matig presteerty
zo kun je bezig blijven! De x700 is juist heel erg snel! En een stukkie zuiniger dan de x800 denk ik.

Afbeeldingslocatie: http://www.hardware.info/images/reviews/000564-01.png
De bovenste promedion is een x700, de jewel jade een nvidia mobility 6600go.
Lees anders deze review eens: http://www.hardware.info/reviews.php?id=564
die x700 is dus best wel goed hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-09 08:35

Mooody

elmoody

De X700 is ruim 2x zo snel als de X600. De X800 is bijna 2x zo snel als de X700.
Als je de laptop dus puur als spelcomputer gebruikt is een X800 wel lekker, anders zou ik gewoon voor de X600 of X700 gaan (die beiden veeeeel minder stroom verbruiken)

De Acer 8103 zou wel iets voor je kunnen zijn. Mooi dun en licht, 1680x1050 scherm, nieuwste technologieën (chipset, w-lan kaart, 533mhz RAM), erg degelijk en goed geprijsd. Ik gebruik 'm als DTP -en render-bak en dat doet-ie goed :)

[ Voor 34% gewijzigd door Mooody op 18-05-2005 12:46 ]

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooooody schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 12:43:
De X700 is ruim 2x zo snel als de X600. De X800 is bijna 2x zo snel als de X700.
Als je de laptop dus puur als spelcomputer gebruikt is een X800 wel lekker, anders zou ik gewoon voor de X600 of X700 gaan (die beiden veeeeel minder stroom verbruiken)

De Acer 8103 zou wel iets voor je kunnen zijn. Mooi dun en licht, 1680x1050 scherm, nieuwste technologieën (chipset, w-lan kaart, 533mhz RAM), erg degelijk en goed geprijsd. Ik gebruik 'm als DTP -en render-bak en dat doet-ie goed :)
Alleen jammer dat de service van acer altijd zo ernom laag is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Verwijderd schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 12:59:
[...]

Alleen jammer dat de service van acer altijd zo ernom laag is
Acer heet in het verleden idd te kampen gehad met zeer slechte service. Inmiddels is mij verteld door iemand van Acer dat ze logistiek nu (oa) de RMA afdeling goed op orde hebben en deze een handling tijd van 8 dagen heeft :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-09 08:35

Mooody

elmoody

Hm...de service is nogsteeds niet goed hoor ik overal, maar ik heb het nog nooit nodig gehad (na 4,5 jaar Acer laptops gebruikt te hebben)

[ Voor 6% gewijzigd door Mooody op 18-05-2005 13:37 ]

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Mooooody schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 13:37:
Hm...de service is nogsteeds niet goed hoor ik overal, maar ik heb het nog nooit nodig gehad (na 4,5 jaar Acer laptops gebruikt te hebben)
Same here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:59

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Ik snap niet waarom ik nergens nou een Atlhon64 samen met een X800 kan vinden in een laptop?
Oh.. en natuurlijk wel wUxga.

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svdvlist2
  • Niet online
Tijgert schreef op maandag 23 mei 2005 @ 23:16:
Ik snap niet waarom ik nergens nou een Atlhon64 samen met een X800 kan vinden in een laptop?
Oh.. en natuurlijk wel wUxga.
Ik heb hetzelfde probleem. Nergens een mobile 64bit icm X800 of 6800go (ultra). De enige 64 bit laptops die dit hebben is de D900T van bijv promedion of cozaki. (www.pc-world.be). Dit zijn echter DTR's met een gewone P4 6XX processor waardoor een 12 cells accu maar 1 a 1.5 uur mee gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeder
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-10 17:47

Speeder

42 ;)

Wat moet je nu al met een 64-bits processor?

Er zijn totaal nog geen applicaties daar voor. En dan ook nog geen OS tenzij je van plan bent om WinXP 64 bits bent te gaan kopen.

Ik zou voor een wat goedkopere laptop gaan die energie zuinig is en waar je redelijk games op kan draaien.

'I refuse to prove that I exist' says God 'for prove denies faith, and without faith I am nothing' - Douglas Adams - (The Hitchhiker's Guide To The Galaxy)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:58

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
* We Are Borg ziet het woord 'mobiel' in het titel maar zie er niks in terug bij de topicstart.

Ik heb zelf ongeveer dezelfde eisen gehad, al vind ik het gamen wellicht wat minder belangrijk. Momenteel typ ik dit verhaal met een Dell latitude D610. Slechts 2,1 kilo (lichte batterij) i.c.m. 1.6 centrino. Volgens mij komt dat overeen met een 2.6Ghz desktop model, wat dus rap genoeg is om een leuk spelletje te spelen. 1Gb geheugen erbij en een X300 is voor mij genoeg performance. De vraag is wat je liever wilt: gamen of mobiel. Ik hang meer naar de mobiele kant dan het gamen, al gaat op een X300 games best goed (swat 4, imperial glory, rome total war, generals) :). Jouw aangedragen laptops zitten gok ik zo rond de 3+ kilo

[ Voor 7% gewijzigd door We Are Borg op 24-05-2005 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:30
Ik denk dat het verstandig is om je laptop als voor erbij te zien. Vaak zit je toch net wat prettiger en ontspanner achter je desktop dan achter je laptop. Ook heeft het weinig zin om een snelle game videokaart te kopen, immers over 1 of 2 jaar is hij toch al achterhaald en ik ben nog niet veel laptops tegen gekomen waar je de grafische kaart bij kunt upgraden alhoewel de techniek ervoor wel bestaat.

Koop een lekker mobiele laptop, lekker licht en klein en eentje welke lang op een accu draait. Je zult er geen spijt van krijgen!

Ik ben op dit moment zelf aant sparen om mijn Toshiba Tecra 8200 met Pentium 3 850 mhz en 512 MB ram te vervangen voor een ASUS M5200N in het wit met een 72 whr batterij. Ik vind hem zelf een beetje vergelijkbaar met een iBook maar dan wintel (windows / intel) platform zodat ik gewoon mijn bestaande software over kan nemen :)
Pagina: 1