Toon posts:

CPU-speed fluctueert heel erg

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik kwam er dus net achter dat mn cpu-snelheid nogal fluctueert.. dat gebeurde eerst niet. Het enige verschil tussen toen en nu is dat mn videokaart is overleden en dat er nu een paar maanden 1 brakke 5 jaar oude S3 in zit. Ik verwacht vandaag of na het weekend mn radeon 9800 weer terug.
anyway, de snelheid fluctueert tussen ongeveer 1700 en 2000 MHz, terwijl dat ong 2170 zou moeten zijn. Heb een Athlon XP (barton) 3000+ op asus a7n8x deluxe.. temperatuur deed ook gek, dat was gister/vanmorgen 67 graden en nu geeft ie weer heel droog 52 aan. (allebei redelijk idle). De koeler kan ik onderaan echt niet langer dan een seconde vasthouden.
Het voltage heb ik niet aan gezeten, die heeft standaardwaarde (1,650v ?) FSB 166, MP 13

Iemand enig idee wat dit veroorzaakt?

[edit] heb t trouwens gemeten met CPUinfo (van amd) en met motherboard monitor 5 ... alleen WCPUID geeft wel de goeie snelheid aan .. :?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2005 11:52 ]

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:57

_Ernst_

Mark It Zero!

Die temperaturen zijn nogal hoog, dus daar zou ik als eerste eens naar kijken als oorzaak. Koelblok is heet zeg je, draait de fan wel? En hoe zit het met de airflow in je kast?

Check ook hoe de Vcore staat ingestelt in de bios, voltage uitlees proggies in windows willen nog wel eens verkeerde waardes aangeven.

Last.fm

Verwijderd

Topicstarter
ja heb ik ook al gedaan ... koeler draait gewoon .. 2500rpm , zoals altijd
airflow ... mn kast staat open, zoals de afgelopen 2 jaar :P

Verwijderd

Topicstarter
Heb al naar de voltages gekeken in de bios, dat is gewoon normaal .. misschien moet ik er weer een keer koelpasta op smeren, dat wil ook altijd redelijk helpen.. daarnaast geeft asus altijd te hoge temperaturen aan geloof ik.. Maar dat kan toch niet een dergelijke flucutatie veroorzaken ?? ongeacht de temperaturen moet de snelheid toch gewoon stabiel blijven op 2 mhz na ofzo ?

Verwijderd

Probeer eens het progje throttlewatch.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2005 12:05 ]

Verwijderd

Even over de temperatuur.

Zit er soms een hele dikke laag stof in de heatsink? :P

Maja... 67 graden is echt teveel voor een Athlon XP...
Als je en Athlon XP gezond wilt houden mag de temp stressed eigenlijk niet boven de 55 graden uitkomen... 60 graden kan ook nog net, maar daarboven is erg slecht.

Ik denk zelf dat je toch een vcore probleem hebt.

Zoals hierboven al is gezegd: Kijk eens in je bios of dat allemaal wel goed staat :)

Succes :)

EDIT:
Ow ja... dat je snelheid van de processor nogal verschillend is, kan wel eens komen omdat je CPU te heet is ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2005 12:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
haha dat is vreemd .. nu is het wel 2171 MHz :P
ik heb even mn koeler en het koelblok van elkaar gescheiden .. zat idd aardig laagje stof tussen :P even schoongemaakt.. koelblok van onder en de core schoongemaakt en btje nieuw koelpasta op.. heb m weer teruggedaan. temperatuur is niet veel lager .. MBM5 geeft 49 graden aan .. weet niet in hoeverre dat waar is , want voor het booten was ie in de bios nog 39, maar toen stond ie net weer aan ..
iig is hij nu redelijk stabiel. overigens vond ik wel wat raars op mn core, van wat ik me herinner is hij geheel 1 kleur, nu zit er een raar donker vierkantje op.. even een foto gemaakt, kijken of ie bruikbaar is, dan zal ik m hier zo posten..

• Sayko
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 11:20

Sayko

Knowledge Is Power

Die vlekken: koelpasta dat warm is geworden maak je daar maar niet druk om.

Verwijderd

de vlek heeft veel weg van een 2-dimensionale streepjescode

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 14 mei 2005 @ 12:03:
Maja... 67 graden is echt teveel voor een Athlon XP...
Als je en Athlon XP gezond wilt houden mag de temp stressed eigenlijk niet boven de 55 graden uitkomen... 60 graden kan ook nog net, maar daarboven is erg slecht.
True, het is teveel. Maar waar baseer jij je op dat boven de 60 graden slecht is voor een athlon xp, de max temp ligt op 85 graden.

Probeer de koeler eens te hermonteren en blaas hem even uit (stof)

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 14 mei 2005 @ 13:01:
de vlek heeft veel weg van een 2-dimensionale streepjescode
Yup, dat is zo'n hippe nieuwe (nouja, nieuw...bestaat alweer een paar jaar) barcode. Geen idee hoe die verder werken enzo, maar het kan iig geen kwaad dat het op je core zit ;)

[ Voor 9% gewijzigd door koraks op 14-05-2005 13:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
aha, oke :D
naja alles lijkt OK nu .. nu nog tussen de 2170 en 2180.. iig geeft ie nu de goeie snelheid aan.
blijft aardig koel nu .. komt niet meer boven de 50 graden.
bedankt voor de (snelle) reacties!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 14 mei 2005 @ 13:04:
[...]

True, het is teveel. Maar waar baseer jij je op dat boven de 60 graden slecht is voor een athlon xp, de max temp ligt op 85 graden.

Probeer de koeler eens te hermonteren en blaas hem even uit (stof)
Dan begint ie instabiel te worden. [uit ervaring]
60+ kan geen kwaad maar je wil toch een stabiel systeem lijkt me
Pagina: 1