Toon posts:

[server] Welke onderdelen kan ik het beste gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey allemaal, ik wil een server in elkaar gaan zetten, voor apache... alleen ik heb geen flauw idee wat voor een kaarten en alles ik erin moet zetten... dit moet de server kunnen:
- Een apache, MySQL, mail en ftp server kunnen draaien
- Windows XP home edition moet kunnen draaien (of bevelen jullie iets anders aan?)
- dvd's lezen (branden is niet nodig)
- onboard 64 MB videokaart is genoeg (ook geluid mag onboard zijn... aangezien het alleen een server is :P)
- Een site kunnen draaien met een gemiddeld data-verkeer (van ongeveer 2 gig per maand)

niet nodig zijn:
- beeldscherm
- netwerk kaart
- boxen
- diskette station

mijn internet verbinding is:
Planet internet comfort... oftewel:
320 KB/s down
70 KB/s up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10 00:20

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Server op XP home? Zou ik niet doen, dan zou ik er minstens windows 2000 workstation op zetten en bij voorkeur iets van Debian.

Netwerkkaart niet nodig? :D [/flauw] die heb je echt wel nodig hoor :+

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
WhizzCat schreef op zaterdag 14 mei 2005 @ 11:31:
Server op XP home? Zou ik niet doen, dan zou ik er minstens windows 2000 workstation op zetten en bij voorkeur iets van Debian.
Kheb nu ook een server op XP home, werkt best goed ;)
WhizzCat schreef op zaterdag 14 mei 2005 @ 11:31:[flauw] Netwerkkaart niet nodig? :D [/flauw] die heb je echt wel nodig hoor :+
Uhm... misschien gebruik ik draadloos netwerk via USB-ontvangers ;)... en nu ik beter nadenk bedoel ik zo'n ethernet kaart die er niet in hoeft :P

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2005 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Server op Win2k is misschien iets sneller dan XP met alle overbodige eyecandy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:24
Wat is het probleem nou? :P Je weet wat je nodig hebt en wat niet toch?

Gooi een mobo, cpu, mem, HD en een usb wlan adaptertje aan elkaar en je bent klaartoch?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blizt
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-09 13:11

blizt

Wannabe-geek

(jarig!)
Hoeveel gebruikers verwacht je tegelijk?
Waarom wil je geluid? Waarom een 64mb? 32mb volstaat toch ook ruim voor 'n server?
En als je het geld hebt: schaf Windows Server 2003 aan, neem web edition ofzo; is niet zo duur.
Heb je geen geld, wel tijd: Debian. :)

Ga je er in de toekomst welliocht nog meer mee doen behalve web/mail/db/ftp?

United we stand, and divided we fall

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blorgg
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
XP Home als eenvoudige server kan ook best hoor. Andere OSen beiden meer instellingsmogelijkheden en meer server specifieke eigenschappen. Maar als je niet al te hoge eisen stelt gaat het prima.

Wat de hardware betreft. Het is neem ik aan een eenvoudig servertje voor een eenvoudige website en wat ftp gebeuren. In dat geval kan je alles boven een 500MHz cpu met voldoende geheugen(512MB of zo) en een HD waar voor jou alles op past gebruiken.

Als je het wat serieuzer aan wilt pakken kan je natuurlijk een sneller systeem nemen met bijvoorbeeld een raid array voor je opslag. 2 WD raptor schijven in raid 1 of meerdere in raid 5, maar dan wordt het al snel een stuk prijziger om dat goed te doen. Dat is afhankelijk van hoe belangrijk het is dat je server altijd up is en hoeveel waarde je hecht aan de data die er op staat.

Wat je verder neemt is echt afhankelijk van wat je met je server doet. Als je website enkel wat eenvoudige pagina's bevat dan boeit het vrij weinig op wat voor server dat gehost wordt. Ga je echter een druk bezocht forum draaien(niet op jouw verbinding iig :p) dan heb je gewoon een fatsoenlijke server nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja maar mijn vraag is meer:
welke onderdelen kan ik het beste gebruiken... wat voor een processor? AMD of Pentium...
dat soort dingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Rayman_
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-08-2023

_Rayman_

Verwacht het onverwachte.

Ik weet niet wat voor mailserver je wilt gaan gebruiken, maar ik wil je erop wijzen dat exchange niet gaat werken op windows XP.
Misschien dat je er nog iets van een cd brandertje in wilt zetten, om je website('s), database(s) mee te kunnen backuppen.

-edit-
Welke processor zal ik me niet zo zorgen om maken als ik jou was. Net als Blorgg al zegt, zal een processor die 500 Mhz draait al voldoende zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door _Rayman_ op 14-05-2005 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:24
Verwijderd schreef op zaterdag 14 mei 2005 @ 15:35:
Ja maar mijn vraag is meer:
welke onderdelen kan ik het beste gebruiken... wat voor een processor? AMD of Pentium...
dat soort dingen
Waarom maak je je daar druk om? Wat ga je hosten? Statische content? Weblog achtig iets of een heus Forum? 2GB per maand is voor een pc zodanig weinig dat je met statische content met een P1 200Mhz nog wel uit de voeten zou kunnen. Wil je een database dan kan je met een 400 Mhz makkelijk uit de voeten.

Je kan ook naar de dichtsbijzijnde tweedehands zaak gaan en daar een complete 500Mhz Compaq voor 99,- halen. Zit je meteen gebakken.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
LoL... nou... ik weet genoeg... bedankt iedreen :) _/-\o_
Pagina: 1