[debian] Reboot bij hardware error

Pagina: 1
Acties:

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:44
Hallo,

Ik zit met een (klein) probleempje met mijn server. Ik heb een eigen server staan in een studenten netwerk (bij een vriend op de kamer) die zo heel af en toe wel eens kuren heeft.

De laatste paar keren had dit te maken met een van de hardeschijven (segment fouten).
Dit is hardware matig wel op te lossen, het probleem is alleen dat bij het optreden van zo'n fout de netwerk kaart er mee ophoud.

Aangezien er lang niet altijd iemand aanwezig is bij de server kan het soms tot 3 dagen duuren voordat hij een reboot krijgt.

Ik heb gekeken naar een aantal remote reboot oplossingen, maar de nette manieren om dit te doen vereisen allemaal een extra IP adres. Ik ben op dit moment aan het kijken naar het rebooten via de GSM.

Echter, ik vroeg me af of het mogelijk is om de kernel zo in te stellen dat hij automatisch reset (een nette reboot is niet perse noodzakelijk, aangezien het heel sporadisch voorkomt).

Het systeem zelf blijft dus wel lopen, hij schakelt enkel de netwerk kaart ook uit (waarom eigenlijk?) waardoor ik hem via SSH niet kan rebooten.

...

• Barracuda
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-05-2023
je kan natuurlijk een cron job maken.

en dan iets van
code:
1
2
#!/bin/sh
ping xs4all.nl -c 10 |grep "Destination Host Unreachable" && /sbin/shutdown -r now

volgens mij moet die zo werken

[ Voor 29% gewijzigd door Barracuda op 14-05-2005 10:48 ]

gratis af te halen SUN ultra1 compleet

• m33p
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-02 20:21
En dan ligt xs4all er uit waardoor je server gaat rebooten. Kunje mischien beter naar een IP van je router o.i.d doen? Of mischien kun je het aanpassen dat je een log file scanned naar een bepaalde context (HDD errors bijv).

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 10:55
Ik denk dat je beter kan zorgen dat je server stabiel wordt, dit is toch maar beetje pleiser-maniertje die nog meer tijd kost dan een nieuwe harddisk bijvoorbeeld?

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:37

deadinspace

The what goes where now?

Wat voor crashes heb je? Als je bak oopst of panict, dan kun je /proc/sys/kernel/panic_on_oops gebruiken om een oops altijd een panic te laten uitlokken en /proc/sys/kernel/panic om automatisch te rebooten na een panic. Verder wil je misschien naar de software watchdog in de kernel kijken (CONFIG_WATCHDOG).

Maar eh, ik ben het met pierre-oord eens dat je beter kunt uitzoeken wat de oorzaak van de crashes is en _dat_ oplossen.