Toon posts:

Onduidelijke vastlopers met computer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Welnu, ik zit met een probleem waar ik niet uit kom. Ik heb hier een computer staan (een oudje) die, op onregelmatige momenten, volledig vastloopt. Oftewel: beeld gaat zwart, cd-rom gaat branden, reset knop werkt niet meer, en de enige optie is de uitknop 5 seconden ingedrukt houden en opnieuw opstarten. Koeling en dergelijke blijft doordraaien. Dit geneurt soms meerdere momenten per dag, soms nooit. Ik heb een aantal keer cpuburn gedraaid en na enige tijd loopt hij hier op vast.

Ik heb uiteraard al flink wat zelf geprobeerd, maar tot op heden ben ik er niet uit was het kan zijn. Het geheugen heb ik meerdere malen getest, hierbij werden geen fouten gevonden, ook verder weinig vastlopers. Slechts nadat hij in windows was vastgelopen, liep hij ook een aantal keer achter elkaar vast bij het testen van het geheugen, je kan dus wel concluderen dat het geen windows probleem is maar een hardwarematig probleem.

Hierna dacht ik dat de processor wellicht te heet was, wat niet het geval was (66 graden stressed, cpu voelt ook niet warm aan). Daarnaast heb ik ook gedacht aan een probleem met de voeding, maar ook dit lijkt niet het geval, de voltages zijn naar mijn inziens correct:

Vcore: 1.81V
3.3V: 3.39V
5.5V: 5.02V
12V: 12.48V

De configuratie:

msi moederbord k7t pro2
amd 800mhz
3 strips geheugen, bij elkaar 256mb
geforce2 32 mb videokaart
cd-rom + brander

Het systeem heeft eerder altijd naar behoren gewerkt, zo heb ik begrepen. Ik ben eigenlijk wel door mijn mogelijkheden heen... Iemand suggesties? Bedankt :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2005 15:47 ]

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:22

breinonline

Are you afraid to be known?

Is je computer geaard aangelsoten? Zonee, probeer eens of dat beter gaat.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Verwijderd

Topicstarter
breinonline schreef op zaterdag 14 mei 2005 @ 13:31:
Is je computer geaard aangelsoten? Zonee, probeer eens of dat beter gaat.
Ik geloof niet dat hij geaard is aangesloten (zowel niet bij mij als bij vrienden)... Ik zal het eens proberen :)

Heb overigens ook bios geupdate, videokaart vervangen, slechts 1 reepje geheugen gedraaid, andere bekabeling etc. en dat had geen merkbaar effect, in zoverre dat hij na een tijdje toch vast begon te lopen met cpuburn.

Zou alleen voeding kunnen proberen, maar de voltages zien er in principe goed uit toch?

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:22

breinonline

Are you afraid to be known?

De voltages lijken prima ja. Niet geaarde computers zorgen vaak ineens voor de meest vage problemen. Je zal niet de eerste zijn die het probleem oplost door de computer wel geaard aan te sluiten (zie de search als je het niet gelooft). Ik ben benieuwd of het helpt :)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Verwijderd

Topicstarter
breinonline schreef op zaterdag 14 mei 2005 @ 16:14:
De voltages lijken prima ja. Niet geaarde computers zorgen vaak ineens voor de meest vage problemen. Je zal niet de eerste zijn die het probleem oplost door de computer wel geaard aan te sluiten (zie de search als je het niet gelooft). Ik ben benieuwd of het helpt :)
Bedankt voor de tip, maar helaas, geen verschil :(