Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Vragen omtrent geluid e.d.

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Gister kreeg ik een Pentium 3 700MHZ en een Pentium 3 1.1GHZ binnen. Die kwamen van mijn werk, het waren 'afdankertjes'.
Plots daagde mij een ideetje!

Ik heb een erg lieve vriendin, waar ik me al een jaar of twee erg op mijn gemak bij voel, en ik bedacht me ineens dat zij/haar zusje/broerje al een tijdje 'mopperden' over het haperen van de PC bij het downloaden van DVD'tjes en spelen van spelletjes tegelijkertijd, terwijl er op de achtergrond nog 100en processen draaiden. Daarbij kwam dat het verder gezellige gezin regelmatig bekvecht over wie er 'op de pc mag'...
Ik wil nu een PC daar stationeren die de 'office, internet, etc.' dingen over kan nemen, zodat er 1 gaming PC is, en 1 om de 'rest' op te draaien (voornamelijk Office, internet en ook wel Azureus)

Nu heb ik de volgende Specs voor de 'nieuwe' PC:

Pentium III 1.1 GHZ
512 MB Ram (1x 256 + 2 x 128) <-- was 256. @ 133MHZ.
10 Gig (wordt binnenkort 300)
En een 'normale' videokaart (het blijven natuurlijk wel werkmachines voor op het werk :P)

Nu stel ik mijzelf de volgende vragen:

- Draait dit systeem een torrentje of 6 tegelijkertijd, of zal ik daarvoor toch echt voor nóg meer ram moeten gaan?
- Gaat de processor dit trekken als het machientje verder draait als 'office-, internet- en Azureus-machientje?'
- Is het verstandig een 300 Gig schijf te noemen? Iemand maakte mij wijs dat 'alles vanaf 250 gig sneller stuk gaat', wat me sterk leek.
- Kan ik op de 10 gig schijf gewoon Windows installeren en de 300 Gig schijf in 3 partities verdelen, waarbij windows dus fysiek op een andere schijf staat? De schijf werkt nl. nog perfect. Of is dit af te raden?

Dit zijn echter niet echt Case modding vragen, waar het mij EIGENLIJK om ging:

Er zit een voeding in van 300 watt, de voeding maakt een teringherrie. Modden ben ik (tegenwoordig) wel in bekend, een voeding opentrekken echter niet zo. Vormt het geen probleem de voeding te openen draadje los te rukken, fan er uit, de fan in een PAPST fan te veranderen?

Oh ja, dan nog iets; is een kast mooi in een 'zwart-glans-effect' te spuiten (we spreken over een plastic kast). En zo ja, wat kan ik hier het beste voor gebruiken?

Alvast bedankt! _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2005 21:55 ]

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-11 01:06

TommyGun

Stik er maar in!

Fan in je voeding is zo vervangen zolang je maar geen enge dingen aanraakt want daar staat nog best veel prik op. Ik geloof dat er 24 uur lang prik op blijft staan. Ik wel eens regelmatig fans uit een voeding vervangen terwijl ie net 5 minuten uitstond dus moet geen probleem zijn. (Zelfs wel eens terwijl ie aan stond. Maar dat raad ik je af :P. Hoewel alles goed ging.)

[ Voor 8% gewijzigd door TommyGun op 13-05-2005 21:57 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Verwijderd

Topicstarter
TommyGun schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 21:55:
Fan in je voeding is zo vervangen zolang je maar geen enge dingen aanraakt want daar staat nog best veel prik op. Ik geloof dat er 24 uur lang prik op blijft staan. Ik wel eens regelmatig fans uit een voeding vervangen terwijl ie net 5 minuten uitstond dus moet geen probleem zijn. (Zelfs wel eens terwijl ie aan stond. Maar dat raad ik je af :P. Hoewel alles goed ging.)
Dat ik het niet doe terwijl hij aan staat, is me duidelijk. Ik weet nog hoe mijn broer rondliep toen hij een schaar porde in een stopcontact. :+

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:19
Verwijderd schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 21:51:

- Draait dit systeem een torrentje of 6 tegelijkertijd, of zal ik daarvoor toch echt voor nóg meer ram moeten gaan?

Gemakkelijk Eitje, dat doet mijn 667mhz p3 met 128 ram nog :P

- Gaat de processor dit trekken als het machientje verder draait als 'office-, internet- en Azureus-machientje?'

Zie hierboven

- Is het verstandig een 300 Gig schijf te noemen? Iemand maakte mij wijs dat 'alles vanaf 250 gig sneller stuk gaat', wat me sterk leek.

Nee, 160 gig kan ook, net wat je nodig hebt

- Kan ik op de 10 gig schijf gewoon Windows installeren en de 300 Gig schijf in 3 partities verdelen, waarbij windows dus fysiek op een andere schijf staat? De schijf werkt nl. nog perfect. Of is dit af te raden?

Yup het kan, nee ik zou het niet doen, de lees en schrijfsnelheid van zo'n oudje ligt lager

Dit zijn echter niet echt Case modding vragen, waar het mij EIGENLIJK om ging:

Er zit een voeding in van 300 watt, de voeding maakt een teringherrie. Modden ben ik (tegenwoordig) wel in bekend, een voeding opentrekken echter niet zo. Vormt het geen probleem de voeding te openen draadje los te rukken, fan er uit, de fan in een PAPST fan te veranderen?

Als je oppast voor condensatoren en de stroom er af haalt yep

Oh ja, dan nog iets; is een kast mooi in een 'zwart-glans-effect' te spuiten (we spreken over een plastic kast). En zo ja, wat kan ik hier het beste voor gebruiken?

Motip spuitpussen, wel eerst in de grondverf zetten

Alvast bedankt! _/-\o_
Geen dank ;)

Verwijderd

Topicstarter
You've just made my day. =)

Trouwens! Hoe zit dat met een 'metalen' plaat? (geen idee welk metaal ik het nu over heb, het is van dat 'gateway-zijkant-metaal'). Is daarvoor ook weer een speciaal soort nodig? Tenslotte heb ik hier nog wel wat kasten die een kleurtje kunnen gebruiken.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2005 22:07 ]

Verwijderd

als je wil weten of een condensator geladen is of niet, sluit hem even kort. als je vonkjes ziet was hij geladen. als je t veilig wil houden test je dat beter niet met de grootste.
normaal moet je aan de print niet zijn om een fan te vervangen (buiten het connectortje)
beetje voorzichtig zijn, en zet iem op je vingers te kijken voor moest je zware condensator raken.

Edit: allemaal snel vandaag, sneller dan mij toch

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2005 22:07 ]

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-11 01:06

TommyGun

Stik er maar in!

Verwijderd schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 22:04:
als je wil weten of een condensator geladen is of niet, sluit hem even kort. als je vonkjes ziet was hij geladen. als je t veilig wil houden test je dat beter niet met de grootste.
normaal moet je aan de print niet zijn om een fan te vervangen (buiten het connectortje)
beetje voorzichtig zijn, en zet iem op je vingers te kijken voor moest je zware condensator raken.
Precies. Gewoon fan losschroeven, vervolgens met tangetje met rubberen handvaatjes het connectortje eruit trekken en visa versa met de fan die je erin wilt plaatsen. Is zo gepiept en is echt niet zo gevaarlijk hoor :)

Maar soms zitten die kabeltjes van de fans nog wel eens vast gelijmd aan andere kabeltjes of aan een ander gedeelte in de voeding. Dat moet je dus los zien te pulken. Tenminste, dit was met mijn oude rammel Q-Tec 450 Watt .Of met van die kleine tie-wraps wil je ook nog wel eens tegenkomen. Voorzichtig zijn met losknippen dan. Maar ik weet niet hoe dat zit met andere voedingen. Bij mijn ToPower voeding heb ik daar nooit op gelet eigenlijk.....

[ Voor 31% gewijzigd door TommyGun op 13-05-2005 22:09 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:19
Verwijderd schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 22:03:
[...]

You've just made my day. =)

Trouwens! Hoe zit dat met een 'metalen' plaat? (geen idee welk metaal ik het nu over heb, het is van dat 'gateway-zijkant-metaal'). Is daarvoor ook weer een speciaal soort nodig? Tenslotte heb ik hier nog wel wat kasten die een kleurtje kunnen gebruiken.
Motip will do
zie;
Frequently Asked Questions CME

[ Voor 12% gewijzigd door 0fbe op 13-05-2005 22:17 ]

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11 20:33

virus.elektro

profesionele monitor sloper

ik weet niet zeker of je 300gb schijf gaat werken. de schijven in die tijd waren kleiner, dus je hebt kans de de bios het niet gaat snappen. verder zie ik geen problemen.
ik zou alle fans die veel geluid maken vervangen. verder de schijf die er nu inzit kan je gebruiken alleen moet je hem niet van stand veranderen, want dan is het snel gebeurd.

* virus.elektro heeft een dell met 2e handsspul staan, komt allemaal van stage bedrijf

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Verwijderd

virus.elektro schreef op zaterdag 14 mei 2005 @ 15:23:
ik weet niet zeker of je 300gb schijf gaat werken. de schijven in die tijd waren kleiner, dus je hebt kans de de bios het niet gaat snappen. verder zie ik geen problemen.
ik zou alle fans die veel geluid maken vervangen. verder de schijf die er nu inzit kan je gebruiken alleen moet je hem niet van stand veranderen, want dan is het snel gebeurd.

* virus.elektro heeft een dell met 2e handsspul staan, komt allemaal van stage bedrijf
Dat is inderdaad een goeie, ik zou eerst maar eens uitzoeken wat voor moederbord erinzit en of ie wel die 300GB aan kan. Persoonlijk zou ik er iets van 80 GB in gooien, lekker goedkoop en meer dan genoeg. (tenzij je natuurlijk veeeeeel download en het nooit via het netwerk op een andere PC zet of weggooit of op CD / DVD zet). Maar als de andere PC daar in huis sneller / beter is zou ik eerder daar een HD bijzetten dan een heel grote in deze "download PC"

Maar of ie het aankan... Ik heb een PII 450 MHz 512 MB PC 100 SD Ram en daar draait Emule 20/7 op. Verder staat er Win2003 op, Exchange en SQL Server. Draait ie een website en is het mijn dedicated mp3 speler. Werkt prima. Tuurlijk is ie soms een beetje traag, maar dat is dan mijn eigen schuld omdat ik hem dan veel harddisk acties laat uitvoeren...
Dus als je er bijvoorbeeld XP opzet en hem gebruikt voor mp3tjes en downloaden, zal het prima gaan. Ga je er Word op gebruiken, ook geen probleem. Ga je er een spelletje op spelen dan zal het tegenvallen.

Nog 1 tip, oude harddisks kunnen het veel sneller begeven als je je PC 24/7 laat downloaden. Dan is die HD waar je je bestanden tijdelijk op opslaat tijdens het downloaden altijd bezig. En een IDE / Sata disk is daar nu eenmaal niet voor gemaakt. (Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je HD na een weekje stuk is, zal wel een lange tijd meegaan, maar kan dus stukken minder lang meegaan). Dus probeer een andere HD te gebruiken voor belangrijke gegevens op die PC, dan ben je niet alles kwijt als het een keer mis gaat.

Suc6 ermee...

Verwijderd

De enorme herrie uit voedingen komt niet direct uit de fan, maar dat zijn de luchtwervelingen in de voeding zelf. Stille voedingen zijn deels stil omdat de componenten en koelelementen zo zijn geplaatst dat ze zo min mogelijk wervelingen veroorzaken. Bij goedkope voedingen is daar meestal amper rekening mee gehouden bij het ontwerpen. Daarom denk ik dat het verplaatsen van de fan niet zo heel veel winst oplevert

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
300gig vind ik wel erg extreem. Eerst maar eens hopen dat ie uberhaupt zo'n schijf herkent, 't is nog een P3 dus of de bios >128Gb wil is even de vraag. (al is het zo te zien wel een tualitin)

Ik zou zoals gezegd een kleinere schijf nemen, iets van 120Gb ofzo. Is ook RUIM voldoende, en voor t verschilbedrag kun je veel beter een dvd brander nemen, kun je ook nog eens wat backuppen enz.

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:55
specs onze internet pc waar ik nu achter zit:

P1 133mh @ 166mhz (die paste erin nadat mn amd k6 500mhz ineens doorbrande..?)
2x 64 mbram , zal wel 100mhz zijn , geen idee eigenlijk.
16mb fushion videokaart
20 gig hdd (2 partities @ fat32 waarvan 1 backup van een schone install.)
die-hard sweex netwerkkaart :)
en een uber sweex geluidskaart van wel 5 euro :)

wat kan die?
- office 2000, zonder problemen/haperen laad het ene document na het andere. alleen scrollen door paginas met plaatjes wil wel eens lichte haperingen te weeg brengen maar dat kan niet veel boeien.
- winamp in samenwerking met die vette sweex geluidskaart,
- msn 6.2
- firefox
- excel/powerpoint etc

dus k denk wel dat het met dat systeem van jou prima gaat lukken.
Pagina: 1