Toon posts:

A7N8X-X + Q-tec 340R + RAID0 boot?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Op dit moment gebruik ik al bijna 3 jaar een Epox 8K3A+ moederbord met onboard RAID controller (HPT372). Maar nu zijn er enkele condensatoren aan het lekken geslagen, waardoor (tenminste dat denk ik) de PC pas als ie wat opgewarmd is compleet kan booten. In de praktijk komt dat neer op zo'n 4 keer rebooten tijdens het laden van Windows. Anyway, ik heb wat lopen zoeken en volgens mij gaat het vervangen van de condensators een even duur grapje worden als het vervangen van het hele moederbord. Jammer genoeg zijn er op het moment ongeveer geen moederborden met PATA-RAID onboard, allemaal SATA. Daar heb ik dus niks aan, en een duur los PCI RAID kaartje gaat ook te zeer in de papieren lopen. Dus mijn keus viel eigenlijk op de A7N8X-X van Asus in combinatie met een el-cheapo Q-tec ATA133 RAID kaartje. Ik wil aan dit kaartje mijn twee 80GB schijven hangen als RAID0, zoals die nu ook aan mijn hpt372 controller hangen, verder nog op het moederbord een 120gb los en op de andere kabel dvd+cdrw (zoals het nu ook is). Maar op de Q-tec website staat dat je niet kunt booten vanaf het RAID kaartje. Op dit forum lees ik beide verhalen, dat het wel en dat het niet kan.

Mijn vraag is dus eigenlijk: gaat een opstelling van 2 schijven in RAID 0 functioneren als bootschijf met de combinatie A7N8X-X + dat Qtec kaartje? SATA mag van mij uit, dat gebruik ik toch niet.
Het wordt Windows XP SP2.

Graag reacties uit ervaring, niet zo van "op de website van Q-tec staat dat het niet kan", want dat kan ik ook lezen en ik heb op dit forum gemerkt dat hun uitspraken niet altijd even geweldig kloppen.
Ik ga ze dan ook niet mailen ;)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Los van het feit dat ik je een antwoord schuldig moet blijven, wil ik je even op het andere feit wijzen dat het verhuizen van een RAID0 array van de ene merk controller naar de andere merk controller niet altijd zonder dataverlies gaat. Ben je je hiervan bewust? :)

[ Voor 6% gewijzigd door BalusC op 13-05-2005 18:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik weet dat het verhuizen van mijn RAID array dataverlies gaat opleveren, maar ja. Daarom wil ik dus juist voordat het moederbord compleet stuk is door die condensators al zorgen dat ik weet wat ik eraan wil doen, zodat ik mijn data kan backuppen en dan veilig een nieuw array kan bouwen.

• Martin
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-02 18:49
Heb zelf dat kaartje (stom genoeg niet in gebruik :X ), maar op de doos staat dat een Intel processor nodig is, en dat de kaart niet bruikbaar zou zijn met een AMD processor. Even over gemaild natuurlijk, en het enige wat ze erover zeggen is dat ze er geen support op geven als je de kaart gebruikt met een AMD processor :?

M.a.w. niet teveel geloven van wat ze zeggen...

Verwijderd

Topicstarter
Even een klein schopje :X

Niemand die zo'n Q-tec kaartje heeft en ervan boot?

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:45
Heb wel el zo'n kaartje getest, werkte op zich prima en er kon vanaf geboot worden. Bij de A7N8X-X moet je gewoon instellen dat je van SCSI wil booten en dan moeten er verder geen problemen zijn

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 16 mei 2005 @ 02:46:
Even een klein schopje :X

Niemand die zo'n Q-tec kaartje heeft en ervan boot?
Heb zo'n zelfde kaartje ongeveer, el cheapo met zelfde chipset (sil 0680) en ik boot ervan op mijn Epox nog wat P4 moederbord. Hiervoor heb ik een Asus A7N8X Deluxe gehad en daar deed hij het ook prima op, ik heb er altijd van kunnen booten dus ik denk dat het wel zou moeten lukken. Bios instellen op booten van SCSI meen ik. :)

• randje
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

randje

LOiK

ik heb een a7n8x deluxe met dat kaartje en het werkt perfect hoor :)
Pagina: 1