Toon posts:

Stoffige sensor

Pagina: 1
Acties:
  • 141 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de volgende vraag:

Ik heb enorm veel stof op de sensor van mijn D70 zitten en ik krijg het niet weg met alleen mijn blaasbalgje. De sensor zal dus schoongemaakt moeten worden en ik zie het niet zitten om dat zelf te doen (geen gereedschap, geen ervaring en misschien gewoon te bang). Vraag: waar kan ik dat laten doen in het Noorden? Uiteraard kan ik er ook mee naar Inca BV rijden maar als ik even niet naar Haarlem hoef op een doordeweekse dag dan zou ik dat wel fijn vinden.

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:55

breinonline

Are you afraid to be known?

Elke fatsoenlijke vakfotozaak zal dat voor je kunnen doen. Volgens je profiel zit je in Assen, daar hebben ze ook vast wel een fotozaak.

Mocht je er geen kunnen vinden dan is konijnenberg dichterbij dan Haarlem.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Freedom
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-01 14:01
Je hebt ook wel speciale schoonmaak-kits, ben even de naam kwijt, konijnenberg had ze geloof ik net nieuw...

Edit: gevonden
VisibleDust in assortiment Foto Konijnenberg

En opnieuw mogen we spreken van een fantastische aanwinst van ons assortiment, VisibleDust.
Stof op de sensor is voor iedere fotograaf het storende element maar VisibleDust heeft daarvoor DE perfecte oplossing(en)!

Visible Dust heeft de oplossing voor elke sensor, dus elke SLR camera. De Cleaning Kits zijn gebaseerd op het formaat van de sensor, dus voor bv. een Canon EOS 20D kunt u het beste de VisibleDust Econo 1.6x Kit aanschaffen. De 1.6x staat voor de brandpuntsverlenging.

Angst om de sensor van uw digitale SLR te reinigen hoeft u nu niet meer te hebben met het gereedschap dat wordt aangereikt door het Canadese bedrijf VisibleDust. Trots zijn wij dan ook dat wij dit produkt de fotograaf kunnen aanbieden.

Meer info kunt u vinden onder de kop Reiniging op onze digitale site www.koopdigitaal.nl

[ Voor 81% gewijzigd door Freedom op 13-05-2005 17:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
breinonline schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 17:42:
Elke fatsoenlijke vakfotozaak zal dat voor je kunnen doen. Volgens je profiel zit je in Assen, daar hebben ze ook vast wel een fotozaak.

Mocht je er geen kunnen vinden dan is konijnenberg dichterbij dan Haarlem.
Tja, maar wat is een fatsoenlijke vakfotozaak? Ik ken van die types waarvan het mij niet zou verbazen als ze een wattenstaaf met alcohol pakken, ik bedoel, zelfs bij de importeur geven ze geen garantie... Dus als iemand een goede ervaring heeft..

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:06
Verwijderd schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 18:04:
[...]

Tja, maar wat is een fatsoenlijke vakfotozaak? Ik ken van die types waarvan het mij niet zou verbazen als ze een wattenstaaf met alcohol pakken, ik bedoel, zelfs bij de importeur geven ze geen garantie... Dus als iemand een goede ervaring heeft..
Overigens zie ik niet in wat er mis is met een wattenstaafje en alcohol eigenlijk? Zolang het wattenstaafje maar van fatsoenlijke kwaliteit is en niet gaat pluizen? :P

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-01 17:45
Afgezien van Inca is Konijnenberg 1 van de weinigen aan wie ik mijn camera zou toevertrouwen.
En van Assen naar Den Ham valt ook wel mee.

[ Voor 5% gewijzigd door Marco op 13-05-2005 18:08 ]

Verwijderd

Hee!!!, mijn onderwerp van een half jaar geleden is weer terug. Ik heb nu zelf ongeveer 3 maanden een D70 en er zitten een paar plekjes op de chip. Nog niet echt last van. Mij is verteld (objectiefvak te Groningen) GEBRUIK GEEN WATTENSTAAFJES!!!! Pluizen altijd!!!! Er schijnen schoonmaak systemen te zijn die niet pluizen. Verkopen ze bij objectiefvak ook. Je bent echter wel je garantie kwijt als er iets mis gaat.

zie ook: http://www.luminous-lands...ays/sensor-cleaning.shtml

• sjuk425
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

sjuk425

blah.

kan je zo'n ding niet gewoon ff uitspuiten met zo'n spuitbus met lucht?
Het lijkt me dat het niet echt handig is om uberhaupt aan die ccd te gaan zitten met iets.

[edit] ah dat word juist afgeraden omdat er nog wel eens wat van de vloeibare vorm uit die bus kan komen.
Nou ik gebruik die bussen al jaren en je moet er gewoon niet mee schudden en ze niet ondersteboven houden.

[ Voor 42% gewijzigd door sjuk425 op 13-05-2005 23:37 ]

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

sjuk schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 23:34:
kan je zo'n ding niet gewoon ff uitspuiten met zo'n spuitbus met lucht?
Het lijkt me dat het niet echt handig is om uberhaupt aan die ccd te gaan zitten met iets.
Dat valt mee :) op de ccd zelf zit gewoon glas, dus daar mag je best (met beleid en de juiste materialen natuurlijk) aan zitten. Je zit echt niet gelijk aan de photosites op de ccd, heus ;)

Een spuitbus met lucht is een van de meest geadviseerde (en betaalbare) oplossingen: echter blijft het stof dan in je lichtbox en de rest van de body rondwapperen. Ik ken iemand, die heeft een mini-stofzuigertje, en is daar uberblij mee. Ik zal es opzoeken hoe hij eraan is gekomen en wat het hem heeft gekost :)

LinkedIn
Instagram

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb al wel 's met sensorswabs gewerkt en daarmee krijg je je sensor perfect schoon. Inmiddels is dat alweer een maandje of 3 geleden en ik heb het stof nog niet teruggezien. 't Is wel een dure hobby, want die sensorswabs zijn flink prijzig en je kunt ze alleen per 10 of 12 ofzo kopen. Het laten doen is zoals gezegd best mogelijk, maar zo eng als sommigen het doen voorkomen is het echt niet.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Verwijderd

Topicstarter
Grrrrrene schreef op zaterdag 14 mei 2005 @ 10:03:
Ik heb al wel 's met sensorswabs gewerkt en daarmee krijg je je sensor perfect schoon. Inmiddels is dat alweer een maandje of 3 geleden en ik heb het stof nog niet teruggezien. 't Is wel een dure hobby, want die sensorswabs zijn flink prijzig en je kunt ze alleen per 10 of 12 ofzo kopen. Het laten doen is zoals gezegd best mogelijk, maar zo eng als sommigen het doen voorkomen is het echt niet.
Is misschien toch de beste optie. Dan heb je het over bovengenoemde kwastjes of over die exotische pluisloze wattenstaafjes ? Of inderdaad even naar Den Ham, kan ik meteen wat verwaarloosde familiecontacten onderhouden her en der ;)

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Het zijn platte wattenstaafjes, maar dan niet van katoen en dus niet pluizend 8)7 Voor 10 euro koop je er (heb je nodig) een soort alcoholische vloeistof bij in een flesje. Maar in jouw geval zou ik denk ik ff langs Den Ham gaan, zo'n sensor clean je niet iedere week ofzo, dus 12 van die sensorswabs is wel meteen errug veel en prijzig. Ik was iets van 70-80 euro klaar voor de complete kit en ik kan er echt jaaaaaren mee vooruit :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Verwijderd

Topicstarter
Grrrrrene schreef op zaterdag 14 mei 2005 @ 10:36:
Het zijn platte wattenstaafjes, maar dan niet van katoen en dus niet pluizend 8)7 Voor 10 euro koop je er (heb je nodig) een soort alcoholische vloeistof bij in een flesje. Maar in jouw geval zou ik denk ik ff langs Den Ham gaan, zo'n sensor clean je niet iedere week ofzo, dus 12 van die sensorswabs is wel meteen errug veel en prijzig. Ik was iets van 70-80 euro klaar voor de complete kit en ik kan er echt jaaaaaren mee vooruit :)
Verkoop het overschot aan mensen zoals ik :D

Verwijderd

Ik had een visible dust arctic butterfly gekocht. Het resultaat was goed maar er bleef een of andere mist op het filter zitten. Bovendien bleef er waarschijnlijk klevend stof op zitten.
Aangezien het ondertussen duidelijk is dat het stof op een glasplaatje zit en niet op de sensor zelf, vind ik het niet zo eng meer om zelf te klooien.

Ik heb bij de apotheek 96% alcohol gekocht en met doodgewone wattenstaafje van de kruidenier de sensor schoongemaakt. Alle stof krijg ik er niet af. Hoe ik ook poets, er blijft er bij F22 altijd wel een zichtbaar. Maar vanaf F20 kan ik niks meer ontdekken.

Voordeel: bere goedkoop en het werkt.

zie foto's http://picasaweb.google.c...etAlcoholEnWattenstaafjes

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 15:27:
Ik had een visible dust arctic butterfly gekocht. Het resultaat was goed maar er bleef een of andere mist op het filter zitten. Bovendien bleef er waarschijnlijk klevend stof op zitten.
Aangezien het ondertussen duidelijk is dat het stof op een glasplaatje zit en niet op de sensor zelf, vind ik het niet zo eng meer om zelf te klooien.

Ik heb bij de apotheek 96% alcohol gekocht en met doodgewone wattenstaafje van de kruidenier de sensor schoongemaakt. Alle stof krijg ik er niet af. Hoe ik ook poets, er blijft er bij F22 altijd wel een zichtbaar. Maar vanaf F20 kan ik niks meer ontdekken.

Voordeel: bere goedkoop en het werkt.

zie foto's http://picasaweb.google.c...etAlcoholEnWattenstaafjes
Hopelijk heeft de topic starter zijn probleem na ruim 2,5 jaar al opgelost...

Verwijderd

Oh lachen zeg. Ik had daar helemaal niet op gelet.

• m.theloosen
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:47
Bij Chipclean in Malden bij Nijmegen.
http://www.chipclean.nl/

Zelf daar ook ffe naar toe geweest. Je ziet gewoon hoe ze het doen. Ze laten ook zien met proeffoto's dat het weg is (met wat adobe foefjes - automatische niveaus bepalen etc).
Eerst maakt hij een bewegende foto op een blauw scherm op F22 en dan gaat hij de fotos in adobe ffe bekijken. Dan achter in een speciale kamer schoonmaken. Bij mij zat er na de eerste keer nog wat stof op maar uit zichzelf ging hij nog ffe terug de kamer in. En daarna was hij zo nieuw als het maar kon.

Beste is een afspraak te maken via het 06 omdat hij niet altijd open is. De meneer heeft vroeger bij Philips gewerkt en patent gevraagd op deze schoonmaak techniek. Hij maakt dus ook echt gebruik van een stofvrije omgeving maar maar 6 stofjes per zoveel vierkante meter aanwezig zijn. Het is dus niet zo dat hij in de open lucht schoonmaakt. Dit gaat ook niet met spuitbussen lucht. Kost ongeveer 30 euro voor 1.5x sensor maar dan kan hij er ook weer een poosje tegen en ben je er ook zeker van dat hij ook echt schoon is. Hij laat je het gelijk zien. Echt goede service daar. Ook omdat hij echt aandacht aan je camera besteed.

Ik had er echt goede ervaringen mee. Hij kreeg ook mensen op dat moment uit Friesland die op doorreis waren naar Frankrijk.

Ik zie dat ze ook droppoints hebben http://www.chipclean.nl/content/view/21/
Je hebt ook van die gekken in fotowinkels die er zelf op gaan kloten met gasflessen en stokjes. Nou dan doe ik het liever een keer in de zoveel tijd bij iemand die wel goed met de camera om gaat en die wel waar geeft voor je geld.

[ Voor 31% gewijzigd door m.theloosen op 30-12-2007 16:15 ]

Pagina: 1