Toon posts:

[ervaring] Internet bankieren ABN Amro

Pagina: 1
Acties:
  • 143 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Nu heb ik de search gebruikt op internet bankieren maar is niet helemaal wat ik zoek.

In hoeverre zijn mij mede tweakers bekend met het internetbankieren Met de ABN Amro bank.
zelf ik er huiverige voor in verband diefstal gegevens dat leid tot diefstal van geld.

ik wil internet bankieren gaan gebruiker voor geld overmaken en salda informatie .

op het beveiliging gebied van me computer ziet het denk ik wel goed

XP sp2 firewall on
norton AV Pro 2005

en natuurlijk me router nog .. :) .

maar is het aanbevolen om nog meer beveiligins software te nemen ?

De risico's van internet bankieren met een slecht beveligd systeem is natuurlijk diefstal.
in hoeverre kennen jullie verhalen dat dit voor gekomen is ?

Verwijderd

Ik heb het nog nooit meegemaakt in mijn persoonlijke kring. Gelukkig leven we in een klein land dus voor grote bendes is het niet interessant. Bovendien is de bank in veel gevallen verantwoordelijk. Qua beveiliging kan er niet gebeuren volgens mij. Ik heb zelf postbank en als iemand mijn login zou hebben kan hij alleen geld overmaken naar mijn eigen rekeningen en saldo's bekijken. Als je geld overmaakt dan moet je vaak een extra code intoetsen via sms of digipas

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Werkt perfect. Nog nooit problemen mee gehad. Beveiligings software zal niet veel uithalen denk ik aangezien alles encrypted al gaat. en met de edenitifyer wordt je als ware ge-identificeerd met je sessie.

Voor de rest wat ANT2003 zegt :)

[ Voor 9% gewijzigd door Gunner op 13-05-2005 16:53 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• dik_voormekaar
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-08 14:06
Ik gebruik het al een paar jaar. Nog nooit gemerkt dat er geld verdween anders dan door het gat in m'n hand.
En neem maar aan dat zodra er een gat in de beveiliging zit je er gelijk groot in het nieuws van hoort. Dat geldt voor internet bankieren van alle banken.

Voor het inloggen en overmaken maak je trouwens gebruik van een calculator waarbij je je pas gebruikt en je pincode. Minstens zo veilig als een pinautomaat

[ Voor 25% gewijzigd door dik_voormekaar op 13-05-2005 16:55 ]

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Klopt. Bij de RABO was/is het ook wel goed geregeld.

[ Voor 3% gewijzigd door Gunner op 13-05-2005 16:55 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Verwijderd

Ik ben er 100% tevreden mee. Door de code's die je voor elke transactie moet ingeven is het niet nodig je computer te barricaderen met software.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 16:55:
Ik ben er 100% tevreden mee. Door de code's die je voor elke transactie moet ingeven is het niet nodig je computer te barricaderen met software.
Ok dat is wel positief

overens gebruik ik FF als browser dit geeft geen probleme ?

• j_du_pee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09-2024

j_du_pee

du pain, du vin, du pee

Verwijderd schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 16:59:
[...]

Ok dat is wel positief

overens gebruik ik FF als browser dit geeft geen probleme ?
nee, ik gebruik naar alle tevredenheid ABN amro online met FF ;) en ik sluit me erbij aan dat het absoluut veilig is...

kaart != map && bottel != fles
Wacht op antwoord

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:22

franssie

Save the albatross

Ik gebruik het ook 100% tevreden.

Enige risico bij online bankieren is het hold-up risico > bank overval thuis zeg maar waarbij je gedwongen wordt al je geld over te maken.
Dit laat natuurlijk wel een trace achter en dus is niet erg populair bij het boeven gilde.

Code's worden één maal gebruikt dus zelf met een keytracer kan een boef niet zo heel veel kwaad zolang je je PIN maar geheim houdt! (en je pas bij je natuurlijk).

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-08 23:36
Ik ga niet zeggen dat het absoluut veilig is, maar het lijkt erop dat het allemaal goed dicht getimmerd is.

Als je inlogd moet je code met zo'n rekenmachine in type en als je geld over wil maken, zelfs als je rekening nummer in je "adressenboek" wil zetten moet je code van rekenmachine in type.

Ik gebruik het zelf zakelijk en privé, maar heb met internetbankieren nooit problemen gehad bij de Abn Amro.

Overigens gebruik ik alleen FF en daar heb ik dus ook nooit problemen mee gehad.

• djc
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-09-2025

djc

Is geen enkel probleem, prima beveiligd.

Rustacean

Verwijderd

Zowel met het internet bankieren van de ABN AMRO als van de Rabobank heeft Spookster nog nooit problemen gehad....

Verwijderd

Topicstarter
Klinkt allemaal zeer positief ik denk dat ik het dan ook maar ga proberen

thnx tweakers.

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:33
Verwijderd schreef op maandag 16 mei 2005 @ 17:02:
Klinkt allemaal zeer positief ik denk dat ik het dan ook maar ga proberen

thnx tweakers.
Denk je dat ABN dit product zou aanbieden als het onveilig zou zijn? Je wil niet weten hoeveel mensen niets van pc's weten en alles open en bloot hebben staan. Toch gebruiken ook zij internetbankieren.

• Frash
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-08 13:49
Paar jaar terug internet bankieren besteld bij ABN onder het mom "Wie niet waagt wie niet wint". 2 weken later pakketje en ja hoor gewoon internet bankieren... voor nop and bijna Realtime :D

Laatst ergens gepint, kwam 2 uur later thuis en het was allemaal verwerkt in Internet Bankieren. Terwijl Postbank geld kost en sloom is. Best slim dat ABN wel beseft dat je mee moet gaan met technologische trends.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Misschien niet een geheel objectieve mening :P
Maar gebruik het nu al weer een jaartje of 2. Het fijne van ABN AMRO IB is dat het werkt onder vrijwel iedere browser, ook op mijn mac werkt het (wat bij veel andere banken niet het geval is/was).
Daarnaast is het alleen bruikbaar met je pas + pincode, dus het is net zo veilig als met je pinpas geld uit de muur halen (maar zonder het risico dat je er gelijk van beroofd wordt).
Daarnaast is het ook heerlijk snel, direct overboeken van de ene naar de andere spaarrekening zonder een enkel probleem.

Vaak hoor je mensen zeggen dat het onveilig is, maar dat heeft meer te maken met het feit dat ze bang zijn voor het onbekende denk ik, want het is gewoon veilig (als dat het niet was zou de ABN AMRO allang failliet zijn doordat er geen vertrouwen meer is in de bank, en als er iets is waar een bank het van moet hebben is het vertrouwen).
Ik wil gewoon nooit meer anders.

• I Am Weasel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-11-2021
Frash schreef op maandag 16 mei 2005 @ 17:13:
Terwijl Postbank geld kost en sloom is.
Heb je dat zelf ervaren? Vast niet.
Ben sinds een aantal maanden ook gaan internetbankieren via de Postbank en ben er zeer tevreden over.
Heb het jaren uitgesteld, met hetzelfde idee als TS en heb er gewoon spijt van!
Het kost géén geld en het werkt realtime.
Schrijf ik cash over naar een bank of girorekening dan is dat meteen verwerkt.
Als ik heb gepind of iets heb betaald met pin, 10 minuten later thuiskom en dit meteen check via internetbankieren, dan is het al verwerkt.
Een automatische maandelijkse overschrijving? No problem.
Maandelijks automatisch wat op een heel simpel aangemaakte internetspaarrekening storten? No problem.
Overzichten van inkomsten/uitgaven? No problem,al is het van maanden geleden.
Beleggen? Simpeler kan het niet. Ben eraan begonnen sinds het internetbankieren :)
Daarnaast nog een ton andere diensten waar je gebruik van kan maken!
Beveiliging is goed, via https protocollen...inloggen kan alleen handmatig en uitloggen gebeurt zodra je het scherm wegklikt.(kan ook handmatig)
Ik meen dat ik kon kiezen tussen zo'n TAN calculator en een lijst met TAN codes om geld over te schrijven...heb maar voor de lijst gekozen,dat vind ik net iets veiliger en fail safer dan zo'n ding.
En zijn de codes op dan krijg ik automatisch een nieuwe lijst toegestuurd.
Mijnpostbank.nl is overigens onderdeel van ING dus heeft volgens mij wel de kwaliteit van een volwaardige bank.

Verwijderd

Even een korte reactie:

Lees de gebruiksvoorwaarden eens goed door! Bij schade agv internetbankieren ligt de bewijslast bij JOU. D.w.z. dat je moet kunnen aantonen dat je ten tijde van de "inbraak" je PC en de bijbehorende software up-to-date had. Dus firewall, virusscanner etc.

Het werkt allemaal super, maar bij problemen is de bank niet scheutig.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 16 mei 2005 @ 23:39:
Even een korte reactie:

Lees de gebruiksvoorwaarden eens goed door! Bij schade agv internetbankieren ligt de bewijslast bij JOU. D.w.z. dat je moet kunnen aantonen dat je ten tijde van de "inbraak" je PC en de bijbehorende software up-to-date had. Dus firewall, virusscanner etc.

Het werkt allemaal super, maar bij problemen is de bank niet scheutig.
dus stel er is een inbraak en ik heb firewall(s) aan en virus scanners up-to-date kan ik dan een (gedeelte) verhalen op de bank ?

ik ga het iig even goed lezen

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2005 08:55 ]

• bolke
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-06 11:47

bolke

Klikt nu met een Canon R

Even tussendoor. Alles is te kraken.......

Maar Abn-Armo Internet bankieren is veilig. Als je de nieuwe (sinds twee/drie jaar) bankpassen gebruikt. De oude passen waren makkelijk te kraken. Ik ken de truuk die daarvoor gebruikt word. Zoek maar eens op Internet naar C1000 chip en chipknip. Ik denk dat het wel staat beschreven.

ABN-Amro gebruikt bij inloggen challange-response. Deze mogelijkheid is veilig. Maar de laatste tijd is DNS spoofing nogal "in". Je moet dus heel goed opletten of je wel op de juiste site aanlogd. Niet dat ze veel met je gegevens kunnen doen want rekening nummen en pasnummer is dan wel herbruikbaar maar de codes die je intypt zijn eenmalig.
Maar als je een HELE krachtige machine (meerdere Cray's) hebben kunnen ze de challange-response kraken en (als ze er meerdere hebben) ZOUDEN ze hiermee KUNNEN inloggen. Maar die kans is 0.000000. Want je moet meerdere Cray's hebben om dat snel genoeg uit te rekenen. Want de codes zijn tijdelijk. Over een "uur" zijn ze niet meer geldig.

Je moet dus banger zijn dat ze je machine hacken dan dat ze de sessie codes kraken. Een personal firewall en opletten als je op Yes clickt is belangrijker. Niet alles maar downloaden en installeren.
Verwijderd schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 16:55:
Ik zou persoonlijk WEL een machine gebriuken die "dicht" staat.

[ Voor 27% gewijzigd door bolke op 17-05-2005 09:32 ]

http://www.hroling.nl

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-08 17:45
I Am Weasel schreef op maandag 16 mei 2005 @ 17:49:
[...]

Heb je dat zelf ervaren? Vast niet.
Ik wel, als ik geld ging pinnen via de postbank en ik ging daarna internet bankieren dan was het er nog niet af. Als je bij abn amro geld pint en even later gaat internet bankieren dan is het er al af. Wat hij wil zeggen is dat abn amro het meteen bijwerkt en postbank niet. Dat is pas de volgende dag verwerkt.
Ik heb girotel gehad en vind het maar rot werken met TAN codes en al die verschillende codes. Bij de abn amro is het gewoon pas invoeren, pin code en dan de response invoeren. Simpel en snel :)
Vandaar heb ik postbank ook opgezegd :)

• ReallyStupidGuy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-08 09:49
Het enige risico wat ik ooit heb gehoord ivm het systeem zoals de ABN-AMRO en Rabo bank gebruiken is Spoofing, maar ik heb nog nooit gehoord dat er nederlandse banken hiervan de dupe waren. Wat ik dus bedoel is dat de "kraker" een tooltje op de client installeert die op de site van de kraker inlogt. De kraker doet dan niets anders dan gegevens doorgeven en krijgt op die manier de codes van de gebruiker. Enige is dat er een boeking extra oid wordt opgegeven aan de bank. Als zoiets zou gebeuren in nederland kunnen de banken vrij snel actie ondernemen om dat te voorkomen lijkt me.

Het is nu iig nog veilig om te gebruiken, ook al zou je een keylogger hebben geinstalleerd, dan nog kan niemand zomaar inloggen!

Duizend wijzen kunnen meer vragen stellen dan één idioot kan beantwoorden.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

bolke schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 09:28:
Even tussendoor. Alles is te kraken.......

Maar Abn-Armo Internet bankieren is veilig. Als je de nieuwe (sinds twee/drie jaar) bankpassen gebruikt. De oude passen waren makkelijk te kraken. Ik ken de truuk die daarvoor gebruikt word. Zoek maar eens op Internet naar C1000 chip en chipknip. Ik denk dat het wel staat beschreven.

ABN-Amro gebruikt bij inloggen challange-response. Deze mogelijkheid is veilig. Maar de laatste tijd is DNS spoofing nogal "in". Je moet dus heel goed opletten of je wel op de juiste site aanlogd. Niet dat ze veel met je gegevens kunnen doen want rekening nummen en pasnummer is dan wel herbruikbaar maar de codes die je intypt zijn eenmalig.
Maar als je een HELE krachtige machine (meerdere Cray's) hebben kunnen ze de challange-response kraken en (als ze er meerdere hebben) ZOUDEN ze hiermee KUNNEN inloggen. Maar die kans is 0.000000. Want je moet meerdere Cray's hebben om dat snel genoeg uit te rekenen. Want de codes zijn tijdelijk. Over een "uur" zijn ze niet meer geldig.
sterker nog, die codes zijn max 5 minuten geldig bij de ABN AMRO, in die tijd is het niet mogelijk om zo'n code te kunnen kraken (en als het al mogelijk zou zijn dan is het zo dat de kosten voor de benodigde apparatuur stukken hoger zijn dan wat jij en ik gemiddeld op onze bankrekeningen hebben staan.)

• guanpedro
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-12-2025

guanpedro

Live forever or die trying

Ik ben 2de lijns support medewerker geweest bij ABN IB en ik heb nog nooit een geval gehad of gehoord over fraude of iets dergelijks. Zoals menig mensen al zeggen het challenge-response systeem is heel erg sterk. Ook na het inloggen moet elke betalingsopdracht of wijziging eerst met challenge response worden geactiveerd.

Zo lang je dus je passen en pincodes veilig houdt is het systeem veilig. Zelfs een brak beveiligde computer haalt niet zoveel uit, iemand zou bijv. mee kunnen kijken en stel je gaat naar de WC stiekem een betaling aanmaken, echter die moet jij vervolgens in een overzicht nog goedkeuren dus de kans is klein dat dat lukt. Dan blijft er nog het probleem dat je in dat geval de tegenrekening komt te weten en dan daarmee dus de dader kan achterhalen.

Wat wel zou kunnen is dat ze je creditcard nummer uitlezen, al weet ik even niet of hij er volledig in staat of alleen de laatste 4 cijfers.

Ik heb ooit wel eens een discussie gehad over of een proxy site tussen jou en de ABN zou kunnen werken maar hierbij zou de proxy site een onmogelijke technische klus worden.

Om geld te stelen lijkt me het dus simpeler om iemand te overvallen of iemands creditcard nummer te stelen.

PC: MSI-NEO2FISR P4-2.6HT@2.8 Dual-channel GEIL-PC3500 Intel CSA GB-LAN 9600PRO Pioneer DVR106 Server: Dual Xeon-2GHz 3Ware 7500-12 11x120GB RAID5 GB-LAN RH 9 2.4.22 Digicam: Sony DSC-F717

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

Het is veiliger dan dat je naar de bank rijdt om geld over te maken, gezien het risico op een ongeval of beroofd te worden. :+

• guanpedro
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-12-2025

guanpedro

Live forever or die trying

ReallyStupidGuy schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 09:39:
Het enige risico wat ik ooit heb gehoord ivm het systeem zoals de ABN-AMRO en Rabo bank gebruiken is Spoofing, maar ik heb nog nooit gehoord dat er nederlandse banken hiervan de dupe waren. Wat ik dus bedoel is dat de "kraker" een tooltje op de client installeert die op de site van de kraker inlogt. De kraker doet dan niets anders dan gegevens doorgeven en krijgt op die manier de codes van de gebruiker. Enige is dat er een boeking extra oid wordt opgegeven aan de bank. !
Maar dan zou de gebruiker dus die extra boeking zien, of je moet heel de ABN site gaan proxieen(?) wat een onmogelijk karwei wordt met al die gepersonaliseerde data. En je hebt dan ook geen SSL meer met ABN.

PC: MSI-NEO2FISR P4-2.6HT@2.8 Dual-channel GEIL-PC3500 Intel CSA GB-LAN 9600PRO Pioneer DVR106 Server: Dual Xeon-2GHz 3Ware 7500-12 11x120GB RAID5 GB-LAN RH 9 2.4.22 Digicam: Sony DSC-F717

Verwijderd

Qua beveiligingssoftware is antispyware ook wel aan te raden, ook al gebruik je FF

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik gebruik ABN Amro Internetbankieren ook, om al mijn dingen over te maken. Dit omdat het snel en simpel gebeurt is. Tevens is het qua security ook erg goed geregeld vind ik. Je hebt dan zo'n 'e-dentifier' waarmee je middels je pinpasje een code geretourneerd krijgt, na het invoeren van een code die de website (die overigens via httpS loopt) aan je geeft.
HTTPS
(SHTTP)
Protocol voor versleutelde HTTP overdracht, gericht op de beveiliging van gegevens. De S staat voor Secure. De beveiliging is meestal in de vorm van RSA-ecnryptie (SSL = Secure Socket Layer).
SSL is een 128 bits encryptie, ik meen 3DES, ben er niet zeker van, schiet me er dus niet op af... ;)
Je kan het onder andere herkennen aan de httpS natuurlijk, maar ook het sleuteltje onderin in de balk bij je browser... ;) Als je het niet vertrouwd, kan je er op klikken, dan krijg je het certificaat te zien... ;)
Dus echt extra programma's heb je niet echt nodig denk ik... Enigste wat je dan zou kunnen doen, is verbinden met de ABN, over een geencrypte VPN lijn...

Maar als iemand écht kwaad in de zin heeft, om jouw gegevens te krijgen... Dan doen ze er echt wel alles voor om het te krijgen... Ook al zijn ze ik weet niet hoe lang ermee bezig om de boel te kraken, of in te breken (cracken) ;)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 10:07:
Qua beveiligingssoftware is antispyware ook wel aan te raden, ook al gebruik je FF
ach, internetbankieren van ABN is dermate veilig dat ik het op iedere pc aandurf, ook al zit het ding stampvol met keyloggers of wat dan ook. Enige wat ze kunnen achterhalen zijn mijn rekeningnummers en saldi (en ik zit er echt niet mee als mensen mijn rekeningnummer hebben, kunnen ze toch alleen maar geld naar overmaken).
Pagina: 1