Toon posts:

[Netware 5.1] Een mooi "top-alike" processinfo tooltje?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb hier een Novell Netware 5.1 server staan.
Ik ben GNU/Linux gewend en gebruik dus met regelmaat tooltjes zoals 'top' en ps e.d.

Nu is het zo dat Netware 5.1 wel een mooie monitor heeft om alles bij te houden en waar je ook de lopende processen mee kan bekijken, echter kan ik geen processen afschieten.

Stel een process gaat liggen bokken op mijn Netware bak (hij pakt bijv. 40% util of zo), hoe kan ik dan zorgen dat ik dit proces de nek om kan draaien?

Ik zoek dus niet zo'n onwijs uitgebreid progsel zoals top, maar wel een programma (of mischien heeft netware dit al standaard in zich) om dus de lopende processen mee te kunnen bekijken en af te kunnen schieten..

Met google zoeken is geen doen omdat je veel te veel niet relevante hits krijgt met de keywords die je in dit geval zou gebruiken. Iemand?
Thx alvast :)

Verwijderd

> Ik ben GNU/Linux gewend en gebruik dus met regelmaat tooltjes zoals 'top' en ps e.d.

Tja.... netware is toch wel wat anders. Lees de docs maar eens na. Overigens is netware6.5 al heel unix-achtig. Anders kom je uit bij suse-linux, ook van Novell. En 1 stap verder zit je in de Linux-wereld... met vele distrobuties.

> Nu is het zo dat Netware 5.1 wel een mooie monitor heeft om alles bij te houden en waar je ook de lopende processen mee kan bekijken, echter kan ik geen processen afschieten.

Ja hoor.... nlm's unloaden. In monitor.nlm kun je zien welke threads veel cpu-tijd vreten.... en die kun je afschieten.... unloaden dus.

> Stel een process gaat liggen bokken op mijn Netware bak (hij pakt bijv. 40% util of zo), hoe kan ik dan zorgen dat ik dit proces de nek om kan draaien?

Opzoeken bij de threads-list dus en unloaden.

> Ik zoek dus niet zo'n onwijs uitgebreid progsel zoals top, maar wel een programma (of mischien heeft netware dit al standaard in zich) om dus de lopende processen mee te kunnen bekijken en af te kunnen schieten..

Misschien handig is de remote-manager, die heet bij netware5.1 nog server-portal.... http://ip-adres:8008 (geloof ik).

Verder heb ik een paar mooie links voor je in mijn links-page....

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 21:23:
Ja hoor.... nlm's unloaden. In monitor.nlm kun je zien welke threads veel cpu-tijd vreten.... en die kun je afschieten.... unloaden dus.
Een NLM afschieten kan gewoon niet, unload heeft altijd de medewerking van die NLM nodig. En in de context van 'kill' gaat het waarschijnlijk meestal om programma's die zich nou juist niet goed gedragen, en dan heb je gewoon pech. (de enige uitzondering hierop zijn NLMs die in hun eigen geheugenruimte geladen zijn, maar dat komt nog niet erg veel voor, voornamelijk omdat de meeste NLMs dat gewoon niet ondersteunen)

En op thread-niveau killen kan al helemaal niet. Heb je een server worker process dat 100% cpu tijd eet? Pech gehad, niks aan te doen behalve hopen dat het voorbij gaat, eventueel geholpen door het beeindigen van een client connectie.

Verwijderd

Het is maar wat je onder afschieten verstaat. Soms krijg je met een kill -9 ook een proces niet plat. En 100% cpu's met netware krijg je meestal niet geunload. Maar het ging hier om "normale" processen.

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Afschieten is niet vriendelijk aan een proces vragen of ie wil unloaden. Afschieten is iets waar het target geen toestemming voor hoeft te verlenen. ;) In NetWare is het gewoon structureel onmogelijk een proces tegen zijn zin te unloaden, en dat is een fundamenteel gebrek in de architectuur. Het zorgt voor snelheid, maar is vreselijk onhandig.

Ik zie trouwens niets staan over een "normaal" proces. (waarom zou je een goed functionerend proces ook de nek om willen draaien?)

En in Unix is de enige situatie waarin kill -9 niet werkt een state D, en dat komt of door stukke hardware, of door iets als een dode NFS mount. Het eerste is niet te voorkomen, het tweede is te fixen.

[ Voor 7% gewijzigd door Onno op 14-05-2005 15:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok..
Zoals ik al verwachtte dus.
Het is dus gewoon de architectuur die het niet toelaat, tsja, jammer :)

Het is idd een server worker process dat af en toe ligt te bokken. Erg irritant. Waarschijnlijk ligt het aan de oude software dat er verder op draait. Zoals Acrserve 6 en zo.

Toch blijf ik het gek vinden dat een 'gigant' zoals Netware zulke dingen als dit niet in zich heeft. Via de monitor unloaden gaat zoals besproken lang niet altijd en is zeer onoverzichtelijk. Hij geeft niet eens aan welk proces hoeveel CPU gebruikt. Misschien is dit anders in nieuwere Netware versies.

Ben ook blij met de komst van OES. Heb toendertijd de beta getest en het is echt een verademing dat je gewoon veel flexibeler kan werken dmv de unixlike omgeving :)

Thx voor de replies. Het wordt gewoon kijken naar softwareupdates / tweaking. Nu is er namelijk af en toe een probleem dat de server rond de 40% CPU blijft schommelen. Maar ja, zal wel te verhelpen zijn ;)

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

Verwijderd schreef op zaterdag 14 mei 2005 @ 22:20:

Toch blijf ik het gek vinden dat een 'gigant' zoals Netware zulke dingen als dit niet in zich heeft.
ik blijf het gek vinden dat er toch nog bedrijven zijn die het aanschaffen ;)

Maar goed, de grootste gigant is Microsoft, en die heeft ook belachelijk veel features niet. Blijkbaar hoef je geen goede software te maken om te zorgen dat mensen je spullen kopen.

It sounds like it could be either bad hardware or software

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:12
Verwijderd schreef op zaterdag 14 mei 2005 @ 22:20:
Thx voor de replies. Het wordt gewoon kijken naar softwareupdates / tweaking. Nu is er namelijk af en toe een probleem dat de server rond de 40% CPU blijft schommelen. Maar ja, zal wel te verhelpen zijn ;)
McAfee en (BorderManger of Arcserve) geinstalleerd?

Die combinatie staat garant voor 40% cpu gebruik hier (2.4 ghz Xeon). Zelfs Novell wist er geen oplossing op :(

Verwijderd

> Toch blijf ik het gek vinden dat een 'gigant' zoals Netware zulke dingen als dit niet in zich heeft.

Novell haalt hier idd een deel van zijn snelheid uit. Is zijn kracht en zwakte. Novell zegt dat je dan de rotte nlm's (software) moet vervangen door deugdelijke.

> ik blijf het gek vinden dat er toch nog bedrijven zijn die het aanschaffen.

Ik niet. Nu komt OES. Maar zolang een bedrijf kennis heeft van netware lijkt de oes-route varen met de netware-kernel voor de hand te liggen. Ben alleen bang dat netware gaat wegvallen met de 64-bits architectuur. De vraag is of Novell dan netware nog 64-bits gaat maken of dat men dan naar oes op linux moet gaan nemen.

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-01 15:53

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Er is een unload kill commando. Deze heb ik al een aantal keer gebruikt.
Check: http://www.novell.com/doc...lrfenu/data/h8di3bea.html

UNLOAD KILL ADDRESS SPACE=address_space

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-01 23:13

DeMoN

Pastafari

Ik neem het ff over voor mrkptrs ;) (ik ken em).
darkmage schreef op zondag 15 mei 2005 @ 04:52:
[...]

McAfee en (BorderManger of Arcserve) geinstalleerd?

Die combinatie staat garant voor 40% cpu gebruik hier (2.4 ghz Xeon). Zelfs Novell wist er geen oplossing op :(
Arcserve draait dus op de server ja. Alle clients draaien McAfee 7 Enterprise. Kan dit ook een probleem vormen? De McAfee software maakt geen contact met de server dmv distributed updating of zo. Dat gaat gewoon via internet :)
DGTL_Magician schreef op zondag 15 mei 2005 @ 11:40:
Er is een unload kill commando. Deze heb ik al een aantal keer gebruikt.
Check: http://www.novell.com/doc...lrfenu/data/h8di3bea.html

UNLOAD KILL ADDRESS SPACE=address_space
Ziet er interessant uit!
Ik zal er eens naar kijken :)
Thx iedereen :)

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Pagina: 1