Moederbord K8WE start niet op

Pagina: 1
Acties:

• rambo-2001
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-01-2024

rambo-2001

be anonymous

Topicstarter
Vandaag kwam via de post nieuw geheugen binnen dus ik dacht ik hoop dat mijn probleem nu is opgelost en ik gebruik kan maken van mijn systeem maar helaas.

Op dit moment geeft mijn systeem 4 kort piepjes achter elkaar en dat 5 keer achter elkaar, als ik het systeem wil opstarten. Het systeem heb ik één keer zien booten waarna ik het heb uitgezet om de volgende dag even een kleine moddificatie te maken aan de systeemkast waar deze inzit. Er zat namelijk wat metaal in de weg waardoor ik de SATA aansluitingen niet kon gebruiken.

Om er achter te komen wat het probleem nou is heb ik al gemailt met de mensen van tyan, deze kwamen aan met een serie van testen die ik zou kunnen uitvoeren om te kijken waaraan het probleem ligt.

De volgende testen leveren allen 4x5 piepjes op.
Het systeem opstarten zonder geheugen
Het gebruiken van andere geheugen sockets
Verwijderen van 1 en 2 pci expresss videokaarten
Gebruik van een pci voodoo rush kaart
Cpu 1 met geheugen
Cpu 1 met geheugen en cpu 2 zonder
Cpu 1 en cpu 2 met geheugen.
Bij het gebruik van het nieuwe geheugen(kvr400d8r3ak2/1g) in combinatie met cpu 1

Alleen het verwijderen van alle componenten leverde 3x5 piepjes op.
Ik kreeg nog een document toegestuurd van tyan zelf maar hier kom ik niet uit http://members.home.nl/ppielage/bios-postcode.pdf

Mijn configuratie is als volgt:
tyan thunder k8we geen scsi
2xAMD opteron 244
Antec True Power Supply ATX 550W, SSI EPS12V (Server Voeding) 550 Watt
2xKVR400X72RC3AK2/1GD (kingston ddr400 cl 3, reg ecc 2x512mb)
KVR400D8R3AK2/1g (kingston ddr400 cl 3, reg ecc 2x512mb)
2xGigaByte GV-NX66T128D 128 MB

na een beetje lezen heb ik er achter dat de reeks biepjes uitkomen op 11 11 11 11 wat weer in hex is FF en deze staat niet in de handleiding vermeld :D

[ Voor 5% gewijzigd door rambo-2001 op 13-05-2005 16:16 ]

cs skill - making a desert eagle out of tooth picks

Verwijderd

zit er geen standoff onder tegen je moederbord waar geen gaatje boven zit?
Dit is een veel voorkomend probleem bij de k8we namelijk (zit een blaadje in de manual)
Je kunt eens proberen het kale mobo te staren dus zonder geheugen en zonder cpus.
ALs je dan langzaam alles terugzet en je zit weer bij deze piepjes weet je welk onderdeel niet werkt.

• -krekel-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-07 18:57
je moet opletten (volgens mij) dat je niet single rank en dual rank geheugen door elkaar gooit. zie ook hier:http://www.ec.kingston.co...tributor=0&submit1=Search

Het beste schijnt te zijn dat je single rank x4 geheugen koopt. Althans, dat staat op de site van kingston.

[ Voor 4% gewijzigd door -krekel- op 13-05-2005 16:55 ]

• rambo-2001

rambo-2001

be anonymous

Topicstarter
ik heb het nog eens geprobeerd zonder kast om te kijken of het probleem wordt veroorzaakt door stand-offs, echter dit is niet het geval. Verder heb ik aanvullend een antwoord gekregen van de technische dienst van tyan deze weten mij te melden dat zij denken dat de geheugen bus kapot is en dat ik het moederbord dus moet omruilen.

• -krekel-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-07 18:57
eeeehm????? Geheugen kapot, dus moederbord ruilen? Klinkt voor mij ietwat onlogisch.... of is het mobo, doordat het geheugen kapot is, ook kapot gegaan?

• Woppie1979
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-05 13:10
-krekel- schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 21:37:
eeeehm????? Geheugen kapot, dus moederbord ruilen? Klinkt voor mij ietwat onlogisch.... of is het mobo, doordat het geheugen kapot is, ook kapot gegaan?
Nee daarom zegt hij ook geheugen BUS ;)

Verwijderd

Good luck, mijn tyan is ook om zeep, ik heb alleen geen idee wat er mis is.

Verwijderd

Mijn tyan geeft 4x9 piepjes, ik snap dat hex -> bin -> dec gebeuren niet?

The routine derives the beep code from the test point error as follows:
1. The 8-bit error code is broken down to four 2-bit groups.
2. Each group is made one-based (1 through 4) by adding 1.
3. Short beeps are generated for the number in each group.
Example:
Testpoint 16h = 00 01 01 10 = 1-2-2-3 beeps

volgens mij staat mijne er niet tussen.

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-08 18:05

PcDealer

HP ftw \o/

Wat gebeurt er als je het moederbord buiten de kast met 1 reep geheugen en alleen (onboard) videokaart aansluit? Lijkt me toch een van de eerste dingen die je probeert...

LinkedIn WoT Cash Converter

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-08 21:23
Zover ik weet staat FF in de boot volgorde voor alles is getetst en pc is ready to boot from OS.

Verwijderd

@ pcdealer, bij mij geeft ie dan dezelfde fout. Heb ik natuurlijk wel getest, een van de dingen die ik hier geleerd heb.

@ termi, verklaar je nader?

• rambo-2001

rambo-2001

be anonymous

Topicstarter
hoe de beep error werkt ben ik nu wel uit, het werkt als volgt, 1 byte wordt opgedeelt in in beepjes. omdat je 0 beepjes niet kunt horen staat het binaire getal 0 voor 1 beepje.
bin -> beep
00 - 1 beep
01 - 2 beep
10 - 3 beep
11 - 4 beep
je plaatst de reeks met beepjes in een rij bv 1 2 3 4 daar komt binaire uit 00 01 10 11 dit is in hex (groepjes van 4 cijfers pakken in dit geval) Hex 13 uit.

Ik heb trouwens vandaag ook nog een bericht gelezen op www.k8we.com waar ook iemand 4x5 beepjes kreeg maar dan zodra hij een pci express SATA kaart probeerde te installeren. Ik wacht even het weekend en pinksteren af tot de winkel open is waar ik mijn moederbord heb besteld, hoop dat het omruilen sneller gaat dan het bestellen (5 weken)

Verwijderd

rambo-2001 schreef op zaterdag 14 mei 2005 @ 20:23:
hoe de beep error werkt ben ik nu wel uit, het werkt als volgt, 1 byte wordt opgedeelt in in beepjes. omdat je 0 beepjes niet kunt horen staat het binaire getal 0 voor 1 beepje.
bin -> beep
00 - 1 beep
01 - 2 beep
10 - 3 beep
11 - 4 beep
je plaatst de reeks met beepjes in een rij bv 1 2 3 4 daar komt binaire uit 00 01 10 11 dit is in hex (groepjes van 4 cijfers pakken in dit geval) Hex 13 uit.
en als je 9 beepjes hoort (en dat 4 keer?)
rambo-2001 schreef op zaterdag 14 mei 2005 @ 20:23:
Ik wacht even het weekend en pinksteren af tot de winkel open is waar ik mijn moederbord heb besteld, hoop dat het omruilen sneller gaat dan het bestellen (5 weken)
ik hoop hetzelfde, heb 4 weken gewacht op het boord (pre-order) en hoop dat de rma niet nog es zo lang gaat duren.

• rambo-2001

rambo-2001

be anonymous

Topicstarter
9 beepjes achter elkaar en dan pauze en dan weer of 4 beepjes en dan pauze en dat 9 keer.
4 4 4 4 = 11 11 11 11 -> FF
9 9 9 9 = 1000 1000 1000 1000 -> 34952
9 beepjes achter elkaar en dat 4 keer lijkt mij onlogisch ik denk dan je aan de error FF zit. Trouwens het is jouw bekend dat je de SSI connector niet moet aansluiten ? een 6 pins connector die tyan eigenlijk had bedoelt voor het voeden van PCI express videokaarten maar door een form factor zijn er 2 standaarden die deze 6 pins connector gebruiken met verschillende voltages.

Pagina: 1