Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Versterker behuizing en koelelement oscillatie preventie

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• halfgaar
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-11 11:37
Ik ben bezig een versterker te maken en hij is bijna af. Omdat de behuizing helemaal van metaal is, moet ik hem aarden. Hem aarden levert alleen vervelende storing op. Ik heb het idee dat het niet alleen een aardelus is, aangezien er ook brom-ruis uit de tweater komt. Het zal dus ook door inductie komen.

Een heatsink is normaal gesproken aangesloten op de 0V van de voeding om te voorkomen dat hij gaat oscilleren. Is het ook voldoende om de behuizing/heatsink (mijn behuizing is de heatsink) geaard te hebben om oscillatie te voorkomen? Ik heb namelijk alle connectoren e.d. geïsoleerd, dus dan heb ik geen aarde meer aan mijn signaal-ground hangen, wat heel wat problemen oplost.

Ik geloof alleen wel dat op deze manier de aarlekschakelaar je leven niet redt bij interne trafo fouten. Maar goed, een drie-dubbel geísoleerde ringkern, dat moet goed gaan vind ik.

Als iemand een oplossing heeft om de 0V aan het chassis te hangen zonder dat de storing die op de aarde zich bevindt de versterker in sluipt, zou ook mooi zijn. Ik heb hier bijvoorbeeld een Kenwood versterker (KR-4070, 25 jaar oud) die geen extra kick geeft als je hem aard. Ik heb gemeten, en de cinch-grounds zitten wel direct aan de aardeconnector vast.