[Dell] Wetgeving en garantie

Pagina: 1
Acties:
  • 151 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07:53

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Een tijdje terug begon mijn Dell Inspiron 8600 ineens een beetje moeilijk te doen. Hij gaf melding dat het adapter niet herkent werd en nu laadt hij dus niet meer op. Met het adapter er in kan ik nog steeds wel werken, maar de batterij blijft leeg. Niet erg praktisch voor een laptop zoals je je kunt voorstellen.

Na contact met de technische dienst kwam het uiteindelijk op het moederbord wat stuk moest zijn. Dat is wel te vervangen, maar kost volgens Dell bijna €600,-. Een redelijk prijzig geintje dus, helemaal als je bedenkt dat het apparaat pas 14 maanden oud is en nu dus al niet meer naar behoren werkt.

Aangezien het bij aanschaf zo'n €350 scheelde, heb ik in plaats van 3 jaar slechts 1 jaar garantie bijgekocht. Zodoende zou het bedrag voor de reparatie volgens Dell geheel door mij betaald moeten worden.

Nu is er echter ook iets moois als wetgeving, waarin staat dat de verwachte levensduur van een apparaat ook meetelt als garantie. De verwachte levensduur van een computer, dus ook laptop, is 3 jaar. Als ik hierover zoek bij bijvoorbeeld de stichting ombudsman, vind ik het volgende:
Ook na de garantie van 6 maanden, loopt garantie op een product door. U moet dan wel bewijzen dat u recht heeft op garantie. Dat u bijvoorbeeld niet verantwoordelijk bent voor de schade of het gebrek. Of dat het product niet de eigenschappen bezit voor een normaal gebruik. De wet gaat er namelijk vanuit dat product de eigenschappen heeft, die u er van verwachtte. Bijvoorbeeld dat een A-merk wasmachine toch zeker 7 jaar probleemloos meegaat, of een computer drie jaar. Dit heet de ´economische levensduur´ van een product. De levensduur hangt vaak af van de prijs van een product. Een A-merk gaat over het algemeen langer mee dan een B-merk. Gaat het product eerder kapot, dan heeft het dus niet de verwachtte eigenschap en kunt u aanspraak maken op garantie.
Daaruit maak ik op dat ik eigenlijk nog steeds gewoon garantie heb op dit apparaat, daar het ruim binnen de verwachte levensduur niet meer naar behoren werkt. Dell weet dit ook, maar doen er uberhaupt niets mee tot je juridische stukken mailt.

Ik zou al 2 weken teruggebelt worden door de Dell Legal Department. Nu blijkt vandaag dat de helft van de toko daar niet eens weet dat die afdeling bestaat, dat dat die afdeling uberhaupt nooit iemand terugbelt en dat er alleen wat mee gedaan wordt als ik juridische stukken opstuur. Ik moet dus kosten gaan maken om m'n recht te halen en word gewoon van het kastje naar de muur gestuurd door die baggeronderneming :|

Ik heb een boel sites bezocht met meer informatie over dergelijke problemen, want ik zal vast de eerste niet zijn. De rechtsbijstand zegt ook dat Dell in eerste instantie alle claims afwijst, tot je met juridische papieren komt. Dan kiezen ze eieren voor hun geld en vergoeden gewoon. Maar hoe zit het nu _echt_ ? Ik kan me zo voorstellen dat deze regels ook niet bij iedereen bekend zijn, maar in mijn geval zijn ze best welkom :)

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het klopt dat de wet zegt dat een product minimaal 2 jaar moet functioneren ook al geeft de leverancier maar 1 jaar, om dit te verhalen is vaak een stuk lastiger zeker omdat je met een internet bedrijf te maken hebt.

heb je dell hier al op gewezen?

ik denk dat dell idd wacht totdat je gaat procederen. tevens vind ik 600€ voor een mobo wel erg duur, misschien kan je die wel 2e hands nog ergens vinden, maar denk beter dat je je garantie kan eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
heb je dell hier al op gewezen?
Ja, al meerdere malen, maar ik had telkens te maken met mensen van de klantenservice of de technische dienst. Aardige mensen verder, maar geen ervaring met wet- en regelgeving. Die kunnen me dus ook niet verder helpen. En aangezien deze binnen Dell vrij onbekende 'legal department' niet belt maar alleen iets doet met papierwerk, moet je wel procederen voor er iets gebeurt. Beetje twijfelachtige manier van zakendoen.

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je een rechtsbijstandverzekering? Want dan zou je daar zeker gebruik van kunnen maken.

wat je kunt doen is gewoon dreigen met een rechtszaak of mogelijk nog beter consumentenbond/consumentenprogrammas.

Waarschijnlijk wil Dell voorkomen dat ze een slechte naam krijgen en geven ze toch toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
:Z aangetekende brief sturen :Z

doet niet aan icons, usertitels of signatures

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hidden
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-09 20:19
ik heb zo iets gehad met mijn modem Speedtouch 510 (3EC18604MC) die na een jaar er spontaan mee opgehouden is ik heb KPN er op gewezen maar die wouden er eerst niets van weten maar na lang zeuren heb ik toch mijn modem gekregen.

gewoon aandringen en zeggen dat hoewel de garantie is afgelopen er nog steeds een productaansprakenlijkheid geld en dat je het daar op wil gooien dit betekend overegens niet dat ze het helemaal kostenloos moeten doen.

maar ik heb dus wel kunnen aantonen dat het niet aan mijn gebruik lag maar aan het product
De Alcatel Speedtouch 510 met het serienummer 3EC18604MC vertoont meer uitval dan normaal. Dat zegt de helpdesk van Thomson, de fabrikant van het apparaat. Veel van deze modems geven vaak net buiten de garantietermijn de geest.
Bron: http://www.computerconsum...p?search=510&redartID=172

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Ik heb geen rechtsbijstandverzekering, helaas, dan was het inderdaad makkelijk geweest. Dell wil inderdaad voorkomen dat ze een slechte naam krijgen, maar zolang ik niets stuur waarmee dat juridisch zou kunnen gebeurt er niets.
aangetekende brief sturen
Met daarin de tekst "foei, jullie zijn stout en ik wil mijn moederbord vergoed" ? Er zal toch wel iets wetgeving-achtigs in moeten staan. Ik weet m'n rechten in deze wel, maar ben geen jurist. Zo'n briefje tikken is lastiger dan je denkt, het moet namelijk allemaal wel kloppen.

Overigens is het probleem wat ik heb niet nieuw, ik heb gehoord dat dit vaker voor komt en dat Dell in sommige gevallen zelfs vol durft te houden dat dit buiten de garantie valt.

[ Voor 17% gewijzigd door Kaastosti op 13-05-2005 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rac-On
  • Niet online
Kaastosti schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 14:50:
Ik heb geen rechtsbijstandverzekering, helaas, dan was het inderdaad makkelijk geweest. Dell wil inderdaad voorkomen dat ze een slechte naam krijgen, maar zolang ik niets stuur waarmee dat juridisch zou kunnen gebeurt er niets.

[...]

Met daarin de tekst "foei, jullie zijn stout en ik wil mijn moederbord vergoed" ? Er zal toch wel iets wetgeving-achtigs in moeten staan. Ik weet m'n rechten in deze wel, maar ben geen jurist. Zo'n briefje tikken is lastiger dan je denkt, het moet namelijk allemaal wel kloppen.
ongeveerd dit:
Beste lezer,

ik heb een laptop gekocht en die is nu na 14 maanden defect. Volgens uw klantenservice valt dit niet onder de garantie omdat er maar een jaar garantie op zou zitten. Volgende de europeze wetgeving heb ik recht op 2 jaar garantie. Ik ga er dan ook van uit dat u zo snel mogelijk voor reparatie cq vervanging van mijn laptop zorgt.
IK hoop dat u op korte termijn uitsluitsel kunt geven over dit probleem.

mvg, Kaastosti
gewoon netjes blijven dus. Als ze niet of niet correct reageren, kan je na een week a 2 een nieuwe brief sturen waarin je netjes aangeeft dat je bij geen reactie jezelf genoodzaakt ziet om je recht te halen via andere wegen, bijvoorbeeld de rechter of een consumentenorganisatie.

Als dat nog niet werkt, kan je kassa bellen

(grappig, alle 3 de stappen heb'k zelf eens uitgevoerd en ben er nog mee op tv gekomen ook :D)

Je tekst hoeft helemaal niet wettelijk of juridisch correct te zijn. het gaat er om dat je hun aangetekend (zodat duidelijk is dat ze het gelezen hebben) er op wijst dat jij vind dat je recht hebt op garantie. Eventueel kan je bovenstaande stukje van de ombudsman nog meesturen als je je daar prettig bij voelt.

Anyway, gewoon netjes blijven maar wel duidelijk maken dat je je niet laat afschepen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Zoals al eerder is gezegd, zou ik contact opnemen met een consumentenorganisatie cq. consumentenprogramma op TV. Via dit kanaal zou ik proberen om alsnog gerechtigheid te krijgen.

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hidden
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-09 20:19
Kaastosti schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 14:50:

Overigens is het probleem wat ik heb niet nieuw, ik heb gehoord dat dit vaker voor komt en dat Dell in sommige gevallen zelfs vol durft te houden dat dit buiten de garantie valt.
probeer gewoon om een x keer te bellen met Dell, je moet vaak de juiste medewerker zien te krijgen.
wees altijd vriendelijk en leg uit waarom.
zeg zeker nooit, ik wil een nieuwe mobo en anders gaan we naar de rechter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rac-On
  • Niet online
B_O_S_S schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 14:55:
Zoals al eerder is gezegd, zou ik contact opnemen met een consumentenorganisatie cq. consumentenprogramma op TV. Via dit kanaal zou ik proberen om alsnog gerechtigheid te krijgen.
als je als consument niet eerst op zijn minste een aangetekend schrijven hebt gestuurd, is de kans dat een rechter/consumentenorganisatie ook maar iets doet redelijk gelijk aan 0. Zolang je zelf niet op papier hebt dat je hebt geprobeerd je gelijk te halen, ben je nergens. Een aangetekende brief is 5 minuten werk en de kosten voor de postzegel (voor zover die boeien tov 600 euro reparatie) kan je terugvragen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Helaas zit ik op dit moment in hetzelfde schuitjes, na anderhalf jaar is de netwerkkaart van mijn inspiron 5150 er mee opgehouden. Dell wimpelt iedere verantwoordelijkheid van zich af en ik heb toendertijd geen extra garantie genomen omdat ik mij gesterkt voelde door de europese wetgeving.

Persoonlijk denk ik dat Dell zich niet zoveel aantrekt van een boze brief of zo. Een beetje googlen levert op dat er veel mensen zijn die een conflict hebben met Dell over allerlei zaken en dat deze problemen nooit worden opgelost mits er tussenkomst van de rechter is. Het is voor Dell namelijk nog altijd goedkoper om een paar advocaten in dienst te hebben om die de paar doorzetters per jaar bezig te houden, dan alle kapotte computers direct in te nemen en zonder enige weerstand te repareren. Over een slechte naam maakt Dell zich niet zo druk volgens mij, want volgens mij hebben ze die bij veel mensen al.

Tenslotte vraag ik me af hoe Dell nog kan garanderen voor zichzelf dat ze goede producten maken. Als je geen extra garantie helpen ze je toch niet meer na een jaar, dus het kan ze niks schelen of een apparaat het langer dan een jaar doet. En wil je de zekerheid dat je laptop/computer het nog wel doet na een jaar, dan moet je daarvoor in wezen zelf betalen.

Zelf denk ik erover om alsnog een rechtsbijstands verzekering te nemen voor het geval er nog meer mee ophoudt aan mijn laptop. Zeker met de inspiron 5150 serie zijn er heel veel problemen als ik de Dell community mag gelvoven.

edit: Er is trouwens een verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen, zeker bij Dell.
edit 2: Ben er idd van op de hoogte dat er een wachttijd (3 maanden) is en dat dingen uit het verleden niet onder de rechtbijstandsverzekering vallen. Ik sluit de verzekering dan ook niet af voor hetgeen er nu kapot is, maar voor als er nog meer kapot gaat. Ik moet wel toegeven dat ik nog geen brief naar Dell heb geschreven overigens, maar ik verwacht er niet veel van.
edit 3: Mij hebben ze wel teruggebeld, maar dan krijg je dus een verbaal wel sterk figuur aan de lijn en die zegt je dat je dan maar garantie had moeten nemen en die zegt dan dat ze zich wel aan de wet houden. Verder kwam mijn probleem niet bovengemiddeld vaak voor, dus was het ook geen fout van hun.
Het ergste was nog wel dat ik een enquete kreeg in mijn mailbox over dat telefoontje, en dat toen die kerel mij ging terugbellen waarom ik zo negatief was geweest in mijn enquete over hem. Lekkere privacy daar bij Dell.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2005 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 15:02:
Zelf denk ik erover om alsnog een rechtsbijstands verzekering te nemen voor het geval er nog meer mee ophoudt aan mijn laptop. Zeker met de inspiron 5150 serie zijn er heel veel problemen als ik de Dell community mag gelvoven.

edit: Er is trouwens een verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen, zeker bij Dell.
Houd je er wel rekening mee dat een rechtsbijstandsverzekering in de regel alleen de dingen dekt die na het afsluiten van de verzekeringen voorkomen. en vaak zit er ook nog een wachtperiode tussen, maar goed, dat zal vast in de voorwaarden te vinden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-10 10:22

liberque

Vrijzinnig!

Je moet je beroepen op je consumentenrecht. Immers als je een notebook koopt dan heeft het beestje een levensverwachting. Gaat het beestje binnen de levensverwachting kapot maar buiten de garantieperiode dan is de overeenkomst die je getroffen heb met Dell ongeldig. Zij moeten een oplossing voor je bedenken : gratis repareren, gratis vervangen.. whatever. Doen ze dit niet dan zijn ze in overtreding.

Garantie en garantievoorwaarden zijn grappige dingen. Stel je koopt een droger en die gaat na 1 jaar kapot. Een detailist zal je vertellen dat je pech hebt... echter: deze heeft pech! Je koopt namelijk niet een droger als je weet dat deze slechts 1 jaar meegaat. De levensverwachting is dan veels te laag. Je mag als klant verwachten dat je toch zeker een paar jaar met je droger doet. De detaillist zal de "betaalde reparatie" onder coulance moeten invoeren. M.a.w: je dient er niet voor te betalen!
Hetzelfde geldt voor je notebook!

Het is zeer jammer dat klanten zich zo makkelijk laten afschepen door het garantieverhaal. Ken je plichten maar ken ook zeker je rechten!

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Je mag allen geen rechtsbijstandverzekering afsluiting als je in conflict bent met een partij :) Maar als ik het goed begrijp is het een lastige procedure, die hoe dan ook begint met het versturen van een aangetekende brief.
probeer gewoon om een x keer te bellen met Dell, je moet vaak de juiste medewerker zien te krijgen.
wees altijd vriendelijk en leg uit waarom.
Dit heb ik dus al een aantal keer gedaan, maar de persoon aan de andere kant van de lijn is gewoon niet in de positie om er iets over te zetten. En de personen die dat wel zijn krijg je niet te spreken... die bellen jou wel, of in mijn geval niet natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rac-On
  • Niet online
Kaastosti schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 15:13:
Maar als ik het goed begrijp is het een lastige procedure, die hoe dan ook begint met het versturen van een aangetekende brief.
2de deel van je zin over aangetekende brief: helemaal correct
1ste deel van je zin over lastige procedure: zou ik niet zo zeggen. Zoals je leest zijn er meer mensen die problemen hebben/hadden met de garantie van Dell. Aan de andere kant had een maat van mij een kapotte voeding en na 2 dagen een nieuwe in huis zonder gezeik. Het hangt er dus gewoon een beetje van af wat voor persoon je treft.

Anyway, een aangetekende brief is eigenlijk altijd het begin ja. Gewoon sturen, duidelijk doch netjes, en kijken wat er terugkomt. Duidelijk maken dat je _weet_ wat je rechten zijn, en duidelijk maken dat je _bereid bent moeite te doen_ om je rechten te verdedigen en dat je je niet laat afschepen.
Als het antwoord heel onredelijk oid is, kan je andere dingen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Ik heb tot nu toe ook alleen nog positieve ervaringen bij Dell hoor, alleen deze zaak begint erg vervelend te worden. Vorige keer was na een reparatie mijn toetsenbord gedeeltelijk onbruikbaar omdat er een stukje metaal omgebogen zat. Na telefonisch contact en wat regelwerk de volgende ochtend 9:00 iemand van Dell aan de deur met een nieuw toetsenbord, vond ik best netjes.

Nu wordt ik, omdat ik weet dat ik meer rechten heb dan wat er in de garantiebepaling staat (linkje van FFWD hierboven schept ook veel duidelijkheid), een beetje van het kastje naar de muur gestuurd. Verschillende mensen gesproken en wordt steeds weer doorverbonden etc. etc.

Morgen eens in alle rust zo'n brief in elkaar zetten. Gelukkig blijf ik altijd netjes, ook aan de telefoon, ik heb alleen wel duidelijk gemaakt dat de hele procedure me tot nu toe niet erg lekker zit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:59

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Kaastosti schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 15:25:
Ik heb tot nu toe ook alleen nog positieve ervaringen bij Dell hoor, alleen deze zaak begint erg vervelend te worden. Vorige keer was na een reparatie mijn toetsenbord gedeeltelijk onbruikbaar omdat er een stukje metaal omgebogen zat. Na telefonisch contact en wat regelwerk de volgende ochtend 9:00 iemand van Dell aan de deur met een nieuw toetsenbord, vond ik best netjes.

Nu wordt ik, omdat ik weet dat ik meer rechten heb dan wat er in de garantiebepaling staat (linkje van FFWD hierboven schept ook veel duidelijkheid), een beetje van het kastje naar de muur gestuurd. Verschillende mensen gesproken en wordt steeds weer doorverbonden etc. etc.

Morgen eens in alle rust zo'n brief in elkaar zetten. Gelukkig blijf ik altijd netjes, ook aan de telefoon, ik heb alleen wel duidelijk gemaakt dat de hele procedure me tot nu toe niet erg lekker zit :)
Jouw laptop is dus reeds eerder voor reparatie weg geweest? Heb je dat ook aangegeven bij Dell? Wat was er defect? Hoelang is dat geleden? Hieruit kan blijken dat deze laptop gewoon meerdere mankementen vertoond.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Mjah zo ernstig was dat nou ook weer niet hoor ;) Ik dacht nog even vlak voordat de garantie was verlopen er gebruik van te maken door te melden dat een van de muisknoppen (die ik in principe weinig gebruik, maar toch) het niet meer deed. Toen bleek dat het gedeelte waar die muisknoppen in zitten onderdeel uitmaakt van een groter onderdeel wat in het geheel vervangen moest worden.

Bij terugkomst werkte alles weer, alleen was er dus een hoekje op het toetsenbord omgebogen, waardoor ik de Page Up knop niet kon gebruiken. Na zelf, op aanraden van Dell, dat hoekje terug te buigen bleek dat dit toch niet helemaal lekker zat. Naar aanleiding daarvan dus een nieuw toetsenbord gehad.

De laptop heeft verder nog niet echt grote mankementen vertoond en ik ben er nog steeds tevreden mee, alleen dat hij nu per direkt uit gaat als dat snoer er uit moet is een beetje jammer voor een product wat de mobiliteit moet vergroten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:56

timovd

Voorsprong door techniek

je kunt dell een brief sturen en vragen of de garantie met 90 dagen verlengd mag worden. Leg hierbij je probleem uit en dreig met een rechtzaak(voorzichtig).
Ik heb ook een probleem met mijn Dell en dit gaat mij ook €600 kosten(toeval?).
wijs Dell op WB 6.236(zwarte lijst), 6.623 en 6.233

Met name WB 6.236 is van belang

neem ff contact met me op, dan kunnen we info uitwisselen. Samen staan we sterk
****** @ msn dot com

Edit:
belangrijk om in de brief naar Dell te vermelden is:

Dell handelt niet volgens de wet van "koop en ruil", maar volgens eigen handelsvoorwaarden. Dit is strijd met de NL wetgeving.(Laat zien dat je je in de wetgeving hebt verdiept)

Vraag om nog een tegemoetkoming. Indien niet het geval, drijg dan om het rechtwege te verhalen. En laat het er niet bij zitten na een tijdje. Je staat nl. 100% in je recht. Eis dan de raparatiekosten, de kosten voor het proces en de kosten voor het uren/tijdelijk aanschaffen van een vervangend systeem.

Wordt vervolgd...

[ Voor 44% gewijzigd door timovd op 13-05-2005 16:12 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Het is heel simpel... ik heb recht op garantie, klaar. Dat zij andere regels (willen) hanteren is mijn probleem niet. Het enige wat ik hoef te doen is een brief te schrijven waarin ik ze verantwoordelijk stel voor een door hun verkocht product. Als ik daarin netjes verwijzingen zet naar wetten en deze eventueel quote, kunnen ze er in ieder geval niet onderuit.

Ook heb ik dan duidelijk gemaakt dat ik me in de wetgeving verdiept heb en weet hoe het in elkaar zit. Als ik maar duidelijk maar wat ik van Dell verwacht en daarbij ook vermeld wat de gevolgen zijn als ze hieraan niet voldoen, heb ik denk ik een mooi stukje schrijfwerk. Ik zal in ieder geval de brief, die ik zaterdag wil gaan tikken, hier ook posten voor mensen die er in geinteresseerd zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De volgende vraag is of Dell de verzendkosten moet betalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Ik wil 'm best langsbrengen hoor, geen probleem, maar dat kan nu eenmaal niet bij Dell. Hangt er van af wat de verzendkosten zijn... als ze dezelfde belachelijk hoge kosten willen gaan hanteren als bij een normale bestelling... ja, dat wel natuurlijk.

Anders eigenlijk ook wel... ik heb garantie op het apparaat, dus kom maar halen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is best waarschijnlijk dat je moet meebetalen aan de verzendkosten. De verkoper kan namelijk volgens het consumentenrecht ook in sommige gevallen een bijdrage eisen, als een apparaat bijvoorbeeld een langere levenduur krijgt door de reparatie. Een lager in een wasmachine moet bijvoorbeeld minstens 5 jaar meegaan, maar zelfs bij de beste wasmachine verslijten die dingen een keer, als je wasmachine dus na 4 jaar nieuwe lagers krijgt binnen de garantie, dan gaan je wasmachien daarna langer mee. Maar goed, das niet van toepassing eigenlijk.
Wat ik dus wou zeggen is dat Dell best van je kan verwachten dat je daaraan meebetaalt, je wist immers dat Dell alleen per post werkt. Als je naar de winkel moet voor een garantie afhandeling dan moet je ook zelf rijden.
Zelf had ik me bedacht dat het heel fair is als ik mijn laptop naar hen opstuur op eigen kosten en dat zij hem terug sturen op hun kosten. Maar goed, zo ver is het nog niet in mijn geval...

@Kaastosti: Jij hebt inderdaad ook gelijk. Zij doen zo zaken en dus mogen ze in dit geval ook op die manier hun zaken afhandelen, zeker als hun product faalt.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2005 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Als je naar de winkel moet voor een garantie afhandeling dan moet je ook zelf rijden.
Klopt, maar een paar euro aan benzine is toch een stuk aantrekkelijker dan €80 aan verzendkosten (als ze inderdaad hun 'normale' tarief zouden gebruiken).

Overigens is het ook wel weer aan te merken dat Dell voor deze manier van zakendoen heeft gekozen en zodoende ook verantwoordelijk is voor het transport van de goederen. Dat bespaart ze de winkels, maar in gevallen van garantie lijkt me dat ook hun probleem. Hoe dat juridisch zit weet ik echter niet, is there a lawyer in the audience?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DELL gooit er tegenwoordig zo'n 75 EUR transportkosten op! Dit is exclusief BTW. Hoe het is qua transportkosten met reparaties en garanties, enz. weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:56

timovd

Voorsprong door techniek

Vandaag weer eens met Dell gebeld. Ik heb nl. een factuur aangevraagd en gebeld voor een verklaring van de kosten. Vertelt die gast mij vrolijk dat het systeem opgehaald, getest en gerepareerd wordt.
Ik zeg: "Ik kan je zo ook wel vertellen wat er defect is. Voor de kosten om het systeem te testen hoef ik dan niet te betalen zeker?". Vertelt die dude mij weer dat hij dat niet zo had moeten zeggen en dat het er standaard bij zit. Mijn reactie zal ik hier niet posten, maar die kun je wel raden.
Die dude zorgt er nu voor dat een van de juristen bij belt. Ik ben zeer benieuwd.

Dit is trouwens wel een interessant artikel.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je moet altijd een zooi bijleggen wil je recht krijgen op dingen waar je volgens de wet al recht op hebt. Dell, Apple(care) etc. en in je eentje sta je nergens en zolang het zo blijft, worden er steeds mensen genaaid. :(

Ach zo vallen er voor mij steeds wel een paar merken af. Ik betaal liever iets meer voor een beter merk dan wat minder en later extra dukaten moeten ophoesten als het made-in-china-with-the-cheapest-parts-ding het begeeft.
Pagina: 1