Gentoo wil alleen opstarten vanaf /dev/sda

Pagina: 1
Acties:

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:33

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
Ik heb mijn server opnieuw ingericht, en nu staat er op een nieuwe schijf een nieuwe installatie. Deze installatie werkt ook, alleen kan ik hem alleen starten vanaf de grub die met de oude installatie was meegekomen.
Dit is dus nu de situatie:
code:
1
2
3
4
/dev/sda  Oude install (RedHat 9) met de actieve grub
/dev/sdb  Data
/dev/sdc  Nieuwe install (Gentoo 2005.0)
/dev/sdd  Data

Uiteraard heb ik eerst met cfdisk de boot partitie van /dev/sdc als bootable aangemerkt, en die van /dev/sda afgemeld. Daarna heb ik met grub een nieuwe MBR geïnstalleerd op /dev/sdc.
code:
1
2
root (hd2)
setup (hd2,0)

Hoe kan ik er toch voor zorgen dat deze array als bootdevice gepakt gaat worden? Ik kan in zowel de BIOS van het systeem als de BIOS van de raidcontroller niks aangeven.

De boot-setup moet veranderd worden, want de schijven van /dev/sda gaan uit de machine om voor een grotere vervangen te worden.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

BoAC

Memento mori

Volgens mij is dit niet een probleem van gentoo maar van je bios/raidcontroller.

De enige oplossing (als je het niet in je bios kan instellen) is grub op je 1e schijf installen en de grub.conf(menu.lst) zodanig aanpassen zodat hij toch van hd2 boot :)

Verwijderd

Ik moet mijn harde schijven remappen om te kunnen booten, weliswaar voor Gentoo / Windows XP

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
default 1
timeout 30
splashimage=(hd0,4)/grub/splash.xpm.gz

title=Gentoo Linux 2.6.11-gentoo-r4
root(hd0,4)
kernel /bzImage root=/dev/sda7 ide-cd=/dev/hdc

title=Gentoo Linux 2.6.11-gentoo-r4 (Splash)
root(hd0,4)
kernel (hd0,4)/kernel-2.6.11-gentoo-r4 root=/dev/sda7 ide-cd=/dev/hdc video=vesafb:ywrap,mtrr,1280x1024-32@75 splash=silent,theme:livecd-2005.0
initrd (hd0,4)/fbsplash-livecd-2005.0-1280x1024

title=Windows XP Professional
map (hd1,0) (hd0,0)
map (hd0,0) (hd1,0)
rootnoverify (hd1,0)
chainloader +1

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
@BoAC
Daar ben ik zelf ook al bang voor... Het systeem boot verder goed vanaf een andere schijf, alleen moet grub dus op /dev/sda staan. Het probleem is dat ik deze namen alleen aan kan passen door de array te verwijderen op de controller en ze in een andere volgorde weer opnieuw opbouwen. En daarbij gaat alle data op de schijven verloren...
Ik heb nog een geïntergreerde SCSI controller in die machine, en ik zal dus met die een tijdelijke boot schijf moeten gaan maken, de array's aanpassen en heel hard duimen dat het allemaal goed gaat (ondersteuning voor bootable cd's is namelijk niet het sterkste punt van de machine, dus even een knoppix of gentoo live cd gebruiken zit er daardoor niet in...)

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Ik ben nu bezig mijn systeem om te zetten, maar loop nu tegen een ander probleem aan...

Ik kan booten vanaf mijn geïntergreerde controller, dat werkt zonder problemen, maar... Als ik boot vanaf de geïntergreerde controller en de kernel en het systeem van de Raid controller haal, dan is de geïntergreerde controller onbereikbaar geworden... En als ik hem wel probeer te benaderen krijg ik een kernel panic...

• ichnaton
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-08-2025
Beetje vloek in de kerk, maar je _kan_ grub ook installeren op een floppy. Scheelt toch weer een hoop gelazer.

Mijn ervaring met raid: leuk voor je /home maar als ik / erop wil zetten dan heb ik juist meer downtime ipv minder...

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Dat is idd wel een optie, maar ik ben zo iemand die hardleers is en waar het zou moeten lukken.

Maar het is wel een optie om in gedachten te houden.

Pagina: 1