[9800 Pro] Kapot aan het gaan?

Pagina: 1
Acties:

• Mr_Dark
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-08 13:16

Mr_Dark

Gotta catch 'em all

Topicstarter
Goedemiddag allen,

Ik heb een Club 3D ATI Radeon 9800 Pro (256 MB) vandaag gewoon in windows (xp prof) knalde me pc der uit.
Ik dacht oke heb ik is meer (zo heel af en toe).
Toen die opstarte kreeg ik een error op me scherm die zei dat de power cable nie in me video kaart zit. Dit heb ik wel is meer gehad en was toen een stof probleem, dus ik me kaart er ff uitgehaalt en schoon gemaakt.
Toen in me computer weer opstarte kreeg ik weer die error. Nog een keer resetten dan maar en ja hoor hij starte weer op.
Windows starte gewoon op en nergens problemen.

Toen ging ik UT2004 spelen en nog steeds niets an de hand. Na ongeveer 30 min kreeg in ineens artifacts (leek op verkeerd gerenderde stukken) op me scherm, het was niet zo heel erg maar je zag het wel. Maar na een 10 min waren ze weer weg :| ..
Ik heb wel is meer artifacts gehad maar toen was het gelijk en in windows met wat het met een reboot weg.

Mijn systeem:
Asus P4P800
Intel P4 3,0 Ghz
2x 512 MB Crosair (of zoiets :P)
Club 3D ATI Radeon 9800 Pro 256 MB (niet geclocked)
Audigy 2 ZS
Coolermaster 450 Watt

Het hele systeem (behalve de voeding die is net 1,5 maand ofzow, deze heb ik gekocht omdat me systeem uitviel maar wilde nie echt helpen) is zo'n 2,5 ~ 3 jaar oud.
Ligt het echt aan me videokaart en is deze aan het dood gaan? of is het misschien een ander component?

Als jullie meer info willen moet je het even zeggen.

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-06 11:52
Zit je fannetje vol met stof> ? wordt het blokje heet?

• Mr_Dark

Mr_Dark

Gotta catch 'em all

Topicstarter
Oja dat was ik vergete te posten:

De temperatuur van me kaartje is 35 graden idle en gaat iets over de 40 heen met gamen.
In me koelblokje zit (bijna) geen stof.

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-08 15:26

TommyGun

Stik er maar in!

Heb ik ook wel eens. Reboot ik en ineens vage streepjes (nee, niet overclocked) of een warning dat de molex kabel niet goed is aangesloten. Weer rebooten en werkt weer perfect. Heel vreemd. Echter is de laatste keer al maanden geleden dus ik zou je geen zorgen maken. Denk gewoon brak geheugen. Heb trouwens een Sapphire ATi Radeon 9800. Dus geen Pro :) Edit; Heb het overigens niet in games. Hoeveel en hoelang ik ook speel.

[ Voor 22% gewijzigd door TommyGun op 13-05-2005 14:09 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• DDemolition
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-05 07:07

DDemolition

slopen is mijn lust en leven

Misschien klinkt 't lomp..
maar klok 'm is over met de atitool.
Deze klokt de kaart net zo lang totdat er nét géén artifacts komen.
Kijk eerst even waar je vcore en je mem op draait en reply de verschillen.

Specs: Server, WS boven, WS beneden

• Mr_Dark

Mr_Dark

Gotta catch 'em all

Topicstarter
Ik moet zo gaan werken tot 9 uur. dan laat ik atitool wel draaien (in die tijd).

Nu (voor atitool):
VCore: 378
Mem: 351

Na (nog bezig):
VCore: 380 (verschil 2)
Mem: 362 (verschil 11)

Wat wil je hier eigenlijk mee bekijken?

[ Voor 13% gewijzigd door Mr_Dark op 13-05-2005 23:09 . Reden: Na tijden er bij gezet ]

• DDemolition

DDemolition

zo kun je zien of hij te warm wordt
zo ja klokt hij 'm een stuk lager

• Pakjebakmeel
of als ie idd brak geheugen heeft zal ie denk ik ook terug gaan

• DDemolition

DDemolition

Pakjebakmeel schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 15:43:
of als ie idd brak geheugen heeft zal ie denk ik ook terug gaan
Nog niet aangedacht eigenlijk.

Wanneer geeft een kaart artifacts?
Bij het warm worden en dus ook bij fouten in het geheugen?
of bij het warm worden van de vcore?

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-07 17:08
DDemolition schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 16:00:
Wanneer geeft een kaart artifacts?
Bij het warm worden en dus ook bij fouten in het geheugen?
of bij het warm worden van de vcore?
Bij een warme core en bij fout geheugen krijg je inderdaad artifacts. De VCore is het aantal volt (V :7 ) op de core (Core :7 ) Als je die teveel omhoog gooit door een voltmod of iets dergelijks kan je ook arti`s krijgen, maar meestal is dan je core al gefrituurd

• Mr_Dark

Mr_Dark

Gotta catch 'em all

Topicstarter
Oke ik de eind resultaten er bij gezet het scheelt niet echt veel :S

• Pakjebakmeel
Hmm, hij gaat wel omhoog... Dat lijkt mij dat de core en mem absoluut niet goed overklokken maar wel stock snelheid zouden moeten kunnen halen. Misschien eens een mooie clean install van je OS ? Doe ik wel eens in de 6 maanden oid...

• Mr_Dark

Mr_Dark

Gotta catch 'em all

Topicstarter
Pakjebakmeel schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 23:56:
Hmm, hij gaat wel omhoog... Dat lijkt mij dat de core en mem absoluut niet goed overklokken maar wel stock snelheid zouden moeten kunnen halen. Misschien eens een mooie clean install van je OS ? Doe ik wel eens in de 6 maanden oid...
K heb net m'n systeem geformat zo'n 3 maande geleden en er staat bijna nix op :)

• Mr_Dark

Mr_Dark

Gotta catch 'em all

Topicstarter
Hij viel net weer uit terwijl ik gewoon in windows zat. Beetje website's kijken.

Ik dacht gelijk laat ik is kijke wat de temperaturen zijn, maar die was wel normaal (36 graden).
Snel me zijpaneel er af gehaalt en me geheuge coolers gevoelt (van me videokaart) en die waren ook nie echt warm ik kon gewoon me vingers er op houden.
Me ventilatoren bliezen koude lucht en de fan van me videokaart draaide ook gewoon.

Iemand nog ideeën wat ik zou kunnen doen/proberen?

• k0ewl
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-07 11:23
vaag mijn kaart heef het ook...

Sapphire 9800 Pro, maar ik heb dus mijn BSOD aangezet en kreeg toen elke keer te zien dat het aan de drivers lag onder windows.

Dus BSOD aanzetten in windows en kijken waar het probleem ligt

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."

• Mr_Dark

Mr_Dark

Gotta catch 'em all

Topicstarter
Waar kan ik dat aanzetten in windows?

Verwijderd

hey, ik denk dat ik je kan helpen. Ik heb zelf de sapphire 9800 pro 128 mb, dus niet de 256mb die jij hebt, maar wat je beschrijft is waar ik ook een hele tjid last van heb gehad. Ik heb in de tussentijd een 550watt truepower van antec gekocht, een vf700cu cooler van zalman, maar het leek allemaal niet te helpen en m'n portemonnee raakte steeds leger :9 Ik had daarvoor natuurlijk al geprobeerd het te verhelpen met formatteren, drivers te uninstallen en opnieuw te installen (ati heeft een speciale uninstall tool). Waar het echter aan bleek te liggen was toch de drivers, de nieuwe (5.14 ?) catalyst drivers zijn denk ik teveel gemaakt voor de X modellen, en niet genoeg getest op oudere kaarten. Toen ik alle drivers uninstallde en de 4.12 drivers installeerde kon ik veel stabieler spelletjes spelen (met name ut2k4!).

Ik hoop dat ik je hiermee kon helpen. De dingen die je nodig hebt (ATI driver uninstall, smartgart uninstall (benchmark dinges van ati) en de oude drivers) zijn allemaal op ati.com te vinden. Enige verschil is dat hij bij mij alleen uit viel tijdens spellen. Ook viel de pc een keer uit toen ik wmp met visualisatie aanhad, weet jij nog of je dat aanhad terwijl je pc crashte?

mvgr fragk

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2005 16:44 . Reden: typos ]

• Frash
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:29
Dat "Power cable not connected" en die artifacts zorgde uiteindelijk voor een RMAtje. Nu een nieuw kaartje en het werkt allemaal prima.

• Mr_Dark

Mr_Dark

Gotta catch 'em all

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 15 mei 2005 @ 16:43:
hey, ik denk dat ik je kan helpen. Ik heb zelf de sapphire 9800 pro 128 mb, dus niet de 256mb die jij hebt, maar wat je beschrijft is waar ik ook een hele tjid last van heb gehad. Ik heb in de tussentijd een 550watt truepower van antec gekocht, een vf700cu cooler van zalman, maar het leek allemaal niet te helpen en m'n portemonnee raakte steeds leger :9 Ik had daarvoor natuurlijk al geprobeerd het te verhelpen met formatteren, drivers te uninstallen en opnieuw te installen (ati heeft een speciale uninstall tool). Waar het echter aan bleek te liggen was toch de drivers, de nieuwe (5.14 ?) catalyst drivers zijn denk ik teveel gemaakt voor de X modellen, en niet genoeg getest op oudere kaarten. Toen ik alle drivers uninstallde en de 4.12 drivers installeerde kon ik veel stabieler spelletjes spelen (met name ut2k4!).

Ik hoop dat ik je hiermee kon helpen. De dingen die je nodig hebt (ATI driver uninstall, smartgart uninstall (benchmark dinges van ati) en de oude drivers) zijn allemaal op ati.com te vinden. Enige verschil is dat hij bij mij alleen uit viel tijdens spellen. Ook viel de pc een keer uit toen ik wmp met visualisatie aanhad, weet jij nog of je dat aanhad terwijl je pc crashte?

mvgr fragk
Gewoon in windows.

Ik heb trouwens niet de standaard drivers van ATI was ik vergeten te melden :)
De driver die ik gebruik is: Omega Drivers 2.6.05a
Het uitvallen van me computer had ik ook met de versie hiervoor (weet ff niet welke dat is), maar ik zal het is updaten en kijken of ik het dan nog heb (dit kan even duren omdat het uitvallen niet regelmatig gebeurt)
Frash schreef op zondag 15 mei 2005 @ 16:48:
Dat "Power cable not connected" en die artifacts zorgde uiteindelijk voor een RMAtje. Nu een nieuw kaartje en het werkt allemaal prima.
Mijn kaart is al bijna 3 jaar oud en ik weet niet of ik er nog garantie op hebt.
Als het gene hierboven niet helpt moet ik misschien maar nieuwe kaart gaan halen :(

[ Voor 11% gewijzigd door Mr_Dark op 15-05-2005 18:03 ]

Verwijderd

Waarschijnlijk is het geheugen brak, want ik heb zelf ook een 9800pro (DELL OEM r350 128mb hynix) en die heeft de laatste tijd ook rare problemen zoals BSOD's met de melding dat het aan de drivers ligt (na een nachtje zonder stroom overigens weer verholpen) en ook artifacts in games/3dmark maar bijv niet in atitool want daar geeft ie op 440/375 nog geen fouten na een 1u draaien.
Maar in games of 3dmark is het vaak heel erg en na een paar minuten al terwijl de ramsinks niet echt heet worden en er redlijke airflow in mijn kast is de core is watergekoeld dus daar ligt het waarschijnlijk niet aan.
Maar tegen de artifacts is bij mij echt niets te doen terug klokken en andere BIOSen ook niet de memtimings (van de kaart) met atitool veranderen wil ook niet helpen. Mijn kaartje is dus denk ik gewoon kapot.

• DDemolition

DDemolition

Hij is niet helemaal lekker,

Mijn HIS9800pro kon ik véél verder overklokken als stock
Afbeeldingslocatie: http://rene.dekkers.biz/Plaatjes/~PC%20Rene/Radeon9800iceQ4.JPG
welliswaar een vette koeler erop, maar 425core en 390mem is niet echt orgineel :+
ik zou 'm gewoon inruilen

edit:
Mijn kaart is al bijna 3 jaar oud en ik weet niet of ik er nog garantie op hebt.
Als het gene hierboven niet helpt moet ik misschien maar nieuwe kaart gaan halen
Sorry...niet gezien...
Das bale voor je

[ Voor 39% gewijzigd door DDemolition op 16-05-2005 14:55 ]

• all_by_myself
  • Laatst online: 04-06 13:31

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

Ik heb zelf een Sapphire Radeon 9800 Pro en vanochtend bij het aanzetten zei de computer ineens dat the powercable not connected was... Nou, die had ik er niet uitgehaald,... en wat bleek ?

Zie foto...

Afbeeldingslocatie: http://www.backyard-family.com/files/powercable.jpg

Ook de connector op de kaart is een beetje bruin geworden. Nou, ik natuurlijk best wel balen, maar goed, nieuwe kabel erin en nu doet hij het wel weer... Waarschijnlijk door het weer te warm geworden...

AMD Ryzen 9 PRO 3900, 32GB, Win11 x64

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:28

AvK

Ready Set Go

Nee hoor, het weer heeft hier waarschijnlijk niks mee te maken.
Gewoon een slecht contactje.
Slechte contactjes waarover veel vermogen loopt worden warm.
Hierdoor wordt het contact nog slechter waardoor ie nog warmer wordt.
Totdat de boel verbrandt.

Nieuwe connector is prima oplossing.
Ik zou wel even het pinnetje op de videokaart (ook bruin geworden) even schoonmaken.
Anders heb je het zo weer.

Mooie foto trouwens.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Verwijderd

Heb je toevallig een reobus/fanbus op die zelfde voedinglijnen lopen? de meeste van die klote goedkopen fanbus regelen hun 12 tot 7 volt af op de 5volt lijn. Als je hier maar genoeg en lang amperens van beide gaat halen kan het wel idd zo zijn dat die 5volt lijn affikt. Ik heb zelf dit ook gehad met mijn Hercules 9800pro 128mb. Zelfde situaties en zeker een verbrande 5volt lijn. Na veel meten met de multimeter zag ik dat ik intotaal 4ampere teveel van 5vlijn haalde.... en dat met en Zalman 400watter 8)7

stof kan een boosdoener zijn maar niet in de koeler maar op de kaart zelf op de volt regelaars. jammer het is nog een perfect kaartje :)

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-08 22:12
Pakjebakmeel schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 23:56:
Ati tool is niet zo intensief als zware games zoals bvb doom 3.
Draai eens de doom 3 demo en kijk of je daar artifacts krijgt, mogelijk heb je hier permanent last van.
De enige oplossing is betere koeling of de core ~30MHz terugklokken om zeker te zijn dat je geen artifacts meer krijgt in de zwaarste toepassingen. 30MHz meer of minder merk je btw niet.

• all_by_myself
  • Laatst online: 04-06 13:31

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

AvK schreef op zondag 19 juni 2005 @ 09:13:
Nee hoor, het weer heeft hier waarschijnlijk niks mee te maken.
Gewoon een slecht contactje.
Slechte contactjes waarover veel vermogen loopt worden warm.
Hierdoor wordt het contact nog slechter waardoor ie nog warmer wordt.
Totdat de boel verbrandt.

Nieuwe connector is prima oplossing.
Ik zou wel even het pinnetje op de videokaart (ook bruin geworden) even schoonmaken.
Anders heb je het zo weer.

Mooie foto trouwens.
Dank je ;) (en die is gemaakt toen ik nog niet helemaal wakker was....

Nou, hij doet het nu weer even,.. en mocht het nog een keer voorkomen dat ga ik er wel een andere connector op solderen denk ik. Trouwens,. deze kabel zit direct op mijn voeding, dus geen andere spulletjes eraan. (voeding : Antec True Power 550Watt).

AMD Ryzen 9 PRO 3900, 32GB, Win11 x64

Verwijderd

Hee, ik schuif ff aan. Mijn probleem is alleen ff anders:

Ik heb mijn Club3d Radeon 9800 NP, anderhalf jaar geleden gesoftmod naar 9800 pro. (Club3d 9800 pro erin geflashed).

De laatste tijd krijg ik alleen steeds vaker BSOD's met verschillende foutmeldingen. (IRQL_LESS_OR_NOT_EQUAL en BAD_POOL_HEADER zijn de enige die ik me zo kan herrinneren, ze blijven maar heel even staan voordat ie reboot, is misschien in bios wat te doen?) Daarnaast krijg ik nu ook last van een soort "hickups": De hele boel lijkt vast te lopen, alleen de muis doet het nog, dan na een seconde of 10 klapt het beeldscherm uit en weer aan, een split second een beeld vol meuk (een soort desktopstamppot) en dan tikt ie weer terug naar gewoon beeld.

Een paar weken geleden heb ik zo'n AlCu waaier van Zalman erop gemonteerd, met die memsinkjes, en dat is helemaal goed gegaan, dus aan de temps ligt het denk ik niet. (Er zit geen sensor op toch?)

Die BSOD's kan ik misschien wegkrijgen met wat gerommel met IRQ's in m'n bios, maar dan moet ik eerst nog ff kijken hoe dat zit. Ik kreeg ze overigens al vóór ik die zalman waaier erop geschroefd had.

Anyhoo, ik heb gister een nieuwere 9800 pro bios erin gezet, misschien maar een 9800 NP er terug op flashen. Nieuwe Windows install (met SP2 en updates) sinds vorige week, en nieuwe catalyst en nForce drivers.

De rest van de specs (om t maar ff compleet te hebben)

Asus A7N8X Deluxe rev 2.0
Amd Athlon 2500+ (@10*200)
2*256mb PC3200 Corsair Twinx (matched pair)
Aopen 350W voeding
Club3d 9800 NP 128mb (@Pro)
LG cd-rw 52x enz enz.
verder niks relevants

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2005 13:53 ]

• Jovas
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-08 21:12
Ik heb een Asus Radeon 9800xt 256mb, en ik heb soms bij het opstarten ook allemaal van die balkjes in patronen over mn beeld lopen, maar dan allen in windows..

Meestal reboot ik gewoon en dan is het weer weg, erg vreemd allemaal. Alles draait op stock trouwens

Wat wel toevallig is, is dat ik ook een p4 3ghz draai, met ook een p4p800...
Pagina: 1