Nieuw domein, wanneer in de lucht?

Pagina: 1
Acties:

• Haranaka
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Ik wil graag weten hoe lang het duurt voordat een nieuw domein in de lucht kan zijn. Zit er erg groot verschil tussen verschillende providers? Wat is ongeveer een redelijke tijd hiervoor?
Er is namelijk een beetje haast bij het registreren van een nieuw domein en ik wil graag de baas even een indicatie geven.

...

• Salandur
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-02 12:58

Salandur

Software Engineer

je domein is na 3 dagen vanaf elke plek die toegang heeft tot internet bereikbaar. Dan zijn de zonefiles over geupdated.

Binnen een uur is hij wel al ingesteld door je ISP en kan je 'testen' als je het IP adres weet door in je hosts file hem alvast toe te voegen.

[ Voor 39% gewijzigd door Salandur op 13-05-2005 13:31 ]

Assumptions are the mother of all fuck ups | iRacing Profiel

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Als het een nieuw domein is (in vergelijk met eentje die al bestond) dan zijn er helemaal geen zone files te updaten. Als de authoritieve name servers in de lucht zijn, en de root servers verwijzen naar deze servers is je domein in de lucht. De root servers updaten, geloof ik, twee keer per dag, dus maximaal een halve dag.

Tel er nog wat slack van de register bij op en je domein kan binnen een dag in de lucht zijn.

• Haranaka
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Ok, dat is dus de tijd voor de DNS updates. Maar hoe gaat het eigenlijk in zijn werking, vanmiddag is er nog een vergadering waarin de knoop doorgehakt moet worden. Als ik dinsdag contact opneem met een hosting bedrijf, moeten er dan eerst contracten getekend worden en de betaling rond zijn voordat die 3 dagen gaan lopen?

...

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-02 13:23
Salandur schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 13:30:
je domein is na 3 dagen vanaf elke plek die toegang heeft tot internet bereikbaar. Dan zijn de zonefiles over geupdated.

Binnen een uur is hij wel al ingesteld door je ISP en kan je 'testen' als je het IP adres weet door in je hosts file hem alvast toe te voegen.
3 dagen is wel erg lang hoor. Meestal werkt het binnen 24 uur. Ben je niet in de war met een DNS-wijziging? Nu is het een nieuw domein, en omdat dat domein onbekend is zal de DNS-server gewoon op zoek gaan naar de benodigde info.

Nieuwe .nl-domeinen werken vanaf 7.00 de volgende dag (als ik me niet vergis), .com en .net na een uur of 6 al dacht ik.

• Polderdijk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-02 11:26
Een .com/net/org zijn binnen enkele minuten in de lucht.

Een .nl wordt elke ochtend rond 7 uur in de DNS gezet en is dus dan online.

Uiteraard moet de provider 'm wel invoeren in het systeem!

Webhosting van SkyHost.nl: 25 Mb / 1 Gb windows hosting € 4,50 p/m excl.btw!

• Salandur
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-02 12:58

Salandur

Software Engineer

Haranaka schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 13:34:
Ok, dat is dus de tijd voor de DNS updates. Maar hoe gaat het eigenlijk in zijn werking, vanmiddag is er nog een vergadering waarin de knoop doorgehakt moet worden. Als ik dinsdag contact opneem met een hosting bedrijf, moeten er dan eerst contracten getekend worden en de betaling rond zijn voordat die halve dag gaat lopen?
Hangt helemaal van je ISP af, maar meestal is het dezelfde dag bij hun geactiveerd. Betaling hangt af van de ISP

Assumptions are the mother of all fuck ups | iRacing Profiel

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:26
Haranaka schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 13:34:
Ok, dat is dus de tijd voor de DNS updates. Maar hoe gaat het eigenlijk in zijn werking, vanmiddag is er nog een vergadering waarin de knoop doorgehakt moet worden. Als ik dinsdag contact opneem met een hosting bedrijf, moeten er dan eerst contracten getekend worden en de betaling rond zijn voordat die 3 dagen gaan lopen?
bij ons is het aanmelden en je word direct in het systeem gezet, rekening krijg je aan het ind van de 1e maand. Meestal ben je binnen een dag online, zaken als ftp toegang en control panel toegang gaan direct in.

https://wren.co/join/Devian

• Vunzz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-12-2025
Ik heb wel eens om 16u00 een .nl besteld die om 7u00 de volgende ochtens up was.
Ligt een beetje aan je provider.

How can you conquer a hill top, if you are to busy at the bottom stepping over stones.

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-02 10:04

Eijkb

Zo.

Ligt dus niet aan de provider. Als deze de domeinnaam netjes registreert bij het SIDN is het wachten op het SIDN die iedere morgen (werkdagen) om 07:00 deze domeinen in werking stelt. Daar alle aanvragen op .nl domeinen langs het SIDN verlopen zal de site dan dus bereikbaar zijn.

Maar goed, heb je de inhoud van de website al gereed? Zeker voor een bedrijf is het soms verstandiger eens goed te kijken wat je precies wilt bereiken alvorens in alle haast een domein online te krijgen. En waarom pas dinsdag? Waarom niet meteen na de vergadering? Dan is tie dinsdag zeker online.

.

Verwijderd

Dat gaat dus niet op wanneer je provider gebruik maakt van virtuals hosts. En welke provider doet dat tegenwoordig niet.

• Polderdijk
Eijkb schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 13:46:
Ligt dus niet aan de provider. Als deze de domeinnaam netjes registreert bij het SIDN is het wachten op het SIDN die iedere morgen (werkdagen) om 07:00 deze domeinen in werking stelt. Daar alle aanvragen op .nl domeinen langs het SIDN verlopen zal de site dan dus bereikbaar zijn.
Sinds enkele weken worden de zone files ook in het weekend geupdate.

Dus als je ISP ook in het weekend werkt, is je domein gewoon de volgende dag actief, ook als het in het weekend wordt ingediend bij SIDN :)

• Urk
  • Laatst online: 17-02 21:45

Urk

Ik denk ook dat je de stap ervoor bedoelt.
In principe is het namelijk zo dat de provider je een .nl domeinnaam registratiecontract moet toesturen, die moet je ondertekenen en weer retour sturen, pas dan mag de provider de naam past registreren in het SIDN registratiesysteem. De volgende dag om 07:00 staat hij dan in de .nl zonefile.

Over die eerste stap gaan er dus in principe al zeker 2 dagen overheen.
Ik ben zelf ook deelnemer van SIDN, maar volgens mij zijn er zat bedrijven die zich niet houden aan deze regel en de domeinnaam al registreren voordat ze het contract binnen hebben.

• Polderdijk
Urk schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 13:54:
Ik denk ook dat je de stap ervoor bedoelt.
In principe is het namelijk zo dat de provider je een .nl domeinnaam registratiecontract moet toesturen, die moet je ondertekenen en weer retour sturen, pas dan mag de provider de naam past registreren in het SIDN registratiesysteem. De volgende dag om 07:00 staat hij dan in de .nl zonefile.

Over die eerste stap gaan er dus in principe al zeker 2 dagen overheen.
Ik ben zelf ook deelnemer van SIDN, maar volgens mij zijn er zat bedrijven die zich niet houden aan deze regel en de domeinnaam al registreren voordat ze het contract binnen hebben.
Nou ze hebben ook faxen uitgevonden, en SIDN die vind het nu ook goed als de aanvrager de contracten ondertekend, scannen en met e-mail stuurt naar de ISP. Dus 2 dagen zal het zeker niet zijn.

Ook denk ik dat er weinig bedrijven zijn die eerst registreren en daarna pas het registratiecontract verwerken. Zeker bij verhuizingen van domeinen gebeurd het regelmatig dat SIDN al binnen een uur alle papieren wilt zien, indien je dat niet hebt, ben je gewoon de sigaar.

• Urk
  • Laatst online: 17-02 21:45

Urk

Polderdijk schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 13:59:
[...]

Nou ze hebben ook faxen uitgevonden, en SIDN die vind het nu ook goed als de aanvrager de contracten ondertekend, scannen en met e-mail stuurt naar de ISP. Dus 2 dagen zal het zeker niet zijn.
Dat is waar, met faxen gaat het sneller, ik zei ook "in principe" ;)

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-02 13:52
Verwijderd schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 13:52:
[...]
Dat gaat dus niet op wanneer je provider gebruik maakt van virtuals hosts. En welke provider doet dat tegenwoordig niet.
Natuurlijk werkt dat wel, daar is die hosts file juist voor. De browser zal het een worst wezen waar die z'n IP en fqdn vandaan haalt, of dat nou een dns request is of uit de hostfile komt.

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:30

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Eijkb schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 13:46:
Zonefile updates gebeuren sinds een tijdje ook in het weekend. Is erg prettig want op die manier hoeven klanten die op vrijdag papieren aanleveren niet tot maandag te wachten :).

Verwijderd

twiekert schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 14:33:
[...]

Natuurlijk werkt dat wel, daar is die hosts file juist voor. De browser zal het een worst wezen waar die z'n IP en fqdn vandaan haalt, of dat nou een dns request is of uit de hostfile komt.
Dit is nogal off-topic van de thread, maar volgens mij begrijp je niet helemaal wat ik bedoel. Natuurlijk verwijst je domein dat je toevoegt aan je hosts file dan naar het juist IP adres, maar dan weet de webserver van de provider nog niet waar het over gaat. Het gaat hier ook helemaal niet om de browser.

Verwijderd

Zoals al vaak gezegd voert sidn de update om 7.00 uit elke dag, echter is het nog wel even wachten tot de providers dit oppikken.

.com domeinen etc gaat een stukje sneller.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:22
Verwijderd schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 13:52:
[...]
Verwijderd schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 16:22:
[...]

Dit is nogal off-topic van de thread, maar volgens mij begrijp je niet helemaal wat ik bedoel. Natuurlijk verwijst je domein dat je toevoegt aan je hosts file dan naar het juist IP adres, maar dan weet de webserver van de provider nog niet waar het over gaat. Het gaat hier ook helemaal niet om de browser.
Zolang bij je provider het account is aangemaakt en de vhost ook goed geconfigureerd is voor het domein werkt het dus wel als je op jouw PC het IP van de server aan de domeinnaam koppelt. Je typt dan in je browser dus ook gewoon de domeinnaam in, je browser stuurt die ook mee en de server weet dus wél waar het overgaat.

offtopic:
En inderdaad een beetje offtopic ja :X

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Pagina: 1