[mailserver] fallback instellen

Pagina: 1
Acties:

• Zynth
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-02 15:35
Ik zit met een probleempje.
Ik huur een server in amsterdam waarop ik wat domeinen host. Nu is het geval dat een van die domeinen een eigen emailserver heeft staan, thuis. Ze willen graag hun email daar ontvangen. Nu heb ik begrepen dat ik dan in amsterdam een A record voor hun ip-adres moet aanmaken, en een MX met een hogere prioriteit dan de eigen mailserver van amsterdam.

Ik zorg dat ik dan in amsterdam geen mailbox aanmaak voor deze mensen, en dus ook
geen catch-all zegmaar.

Maar; als de email niet afgeleverd kan worden bij de primaire mailserver (thuis), werkt dan de amsterdam mailserver automatisch als fallback?
of moet ik daar nog dingen voor instellen? :|

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:47
Nee, want die mailserver zal niet zomaar email voor die gebruikers gaan relayen. Als je de mailserver in amsterdam een hogere waarde geeft in je MX (en dus minder belangrijk) dan moet je dat dus in overleg met die host doen. Het A record is nodig als hun er nog geen hebben, daar laat je dan je MX naar verwijzen.

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• Zynth
pierre-oord schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 14:05:
Nee, want die mailserver zal niet zomaar email voor die gebruikers gaan relayen. Als je de mailserver in amsterdam een hogere waarde geeft in je MX (en dus minder belangrijk) dan moet je dat dus in overleg met die host doen. Het A record is nodig als hun er nog geen hebben, daar laat je dan je MX naar verwijzen.
Wat bedoel je met "als ze er nog geen hebben"?
En hoe kan ik instellen dat mail voor een domein gerlayed moet worden.
Het enige wat we hebben is zo'n browser configtool (Plesk 7)
Ik hoopte eerlijk gezegd dat het gewoon zou werken :|

• pierre-oord
Zynth schreef op zaterdag 14 mei 2005 @ 11:38:
[...]

Wat bedoel je met "als ze er nog geen hebben"?
En hoe kan ik instellen dat mail voor een domein gerlayed moet worden.
Het enige wat we hebben is zo'n browser configtool (Plesk 7)
Ik hoopte eerlijk gezegd dat het gewoon zou werken :|
Ik denk niet dat je provider je dan kan helpen, misschien ook wel, hangt er vanaf hoe professioneel ze zijn. Ik begrijp niet helemaal waarom je je email los wilt koppelen eigenlijk, maargoed.

Als je vriend ofzo al een A-record heeft ingesteld (mail.domeinvriend.nl) kun je die gewoon bij je MX record zetten bedoelde ik.

De backup mx mailserver moet je provider dus configueren. Deze moet namelijk mail accepteren die gericht is aan jouw domein, en vervolgens dan willen "doorsturen" naar jouw normale server. Als die niet beschikbaar is, gaat de software zelf steeds opnieuw proberen het bericht te verzenden, dat is dus de backup. Ik denk niet dat je dit in plesk kan instellen.

• Zynth
hmm, is trouwens batchmail hetzelfde als fallback?
En is het dan dus ook zo dat je in beide gevallen je mail van de fallback/batchmail server moet halen door in te loggen op de smtp en het ETRN commando te sturen?
Ik ben een beetje de draad kwijt :|

• pierre-oord
batchmail heb ik nooit van gehoord.

Over ETRN en zaken heb ik geen verstand, maar de backup server moet gewoon de mail ontvangen en proberen weg te sturen naar de server die als eerste MX staat opgeven. als dat niet lukt, houdt de externe server de mail gewoon vast, en probeerd dan eens in de X minuten alsnog het bericht te verzenden. Dat zijn natuurlijk allemaal instellingen die je zelf kunt (laten) maken.

Is het wel verstandig om hieraan te beginnen? Als je straks mail kwijtraakt weet ik niet of dat handig is, en kun je misschien beter gewoon je huidige front-end ofzo gebruiken.

• Zynth
aha, dus het principe van een fallback-server is dat de andere partij niet hoeft in te loggen maar dat de backupserver het om de x minuten opnieuw probeert? Zo'n verklaring zou al een boel helpen ;)

• Zynth
ik heb mijn vraag gereformuleerd maar zal hem niet opnieuw in een topic posten omdat ik dan gezeur krijg over crossposten ;)

Wat is precies het verschil tussen een fallbackserver en een bsmtp server?
Ik huur namelijk een server in amsterdam, maar nou heb ik iemand die
zelf een emailserver heeft staan en batch mail wil, en iemand met een eigen
server die onze server als fallback mailserver wil hebben.
Wat is precies het verschil en hoe werkt het?

Wat ik weet:
Voor een fallbackserver weet ik dat en hoe de DNS aangepast moet worden.
Maar wat moet ik instellen in mijn mailserver en hoe komt die email als zijn
server
offline is, dan via onze server uiteindelijk toch bij hem terecht?

Van een batchmail weet ik niet of het überhaupt verschilt van een
fallbackserver, maar
weet ik wel dat volgens mij de mailserver van die gast kan inloggen op onze
smtp en dan
met het ETRN commando zijn mail kan ophalen.
Pagina: 1