Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

12 V is 10,5 V

Pagina: 1
Acties:
  • 94 views sinds 30-01-2008

• dc5
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-11 14:52
Hoi,

12V van mijn Aopen 300W voeding is volgens Winbond HardwareDoctor 10,5V. Andere spanningen blijven wel binnen de marge. Computer draait al twee avonden( meer dan 12 uur bij elkaar) wel stabiel.

Afwijking van 12V is wel heel groot. Betekent dit dat mijn voeding kapot is. Ik heb hem net 2e hands gekocht.

Onderspanning is minder erg dan overspanning, maar kan het slecht zijn op lange termijn?

Groeten

• Noork
  • Niet online
Tweedehands voeding kopen lijkt me niet verstandig. Maar of het 10,5 is betwijfel ik. Dat lijkt me te laag om op te starten.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:27

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Heb je toevallig een multimeter bij de hand? Dan zou je aan één van de molexen de spanning kunnen meten. De spanning mag maximaal 5% afwijken...

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
10.5V is een groffe afwijking ja. Maar wat zegt de BIOS zelf?
Maar wat voor systeem heb je dan? Dat moet je natuurlijk ook wel meetellen :)

C:\>_

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:17
ik zou zeggen leen een multimeter en meet.

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09 17:39

swampy

Coconut + Swallow = ?

Kappot, nee!

Uitgaand van dat de sensor klopt is dit een geval van .... teveel dingen aan een voeding hangen. Waarschijnlijk zit er een aardig moderne videokaart in en zal die wel wat Juice Innemen.

Of het schadelijk is..uiteindelijk wel! Ik raad dan ook aan om te kijken als je bijvoorbeeld je CD/DVD brander ontkoppelt en DVD-rom van de stroom of het dan al beter is, is dat het geval dan zul je waarschijnlijk een nieuwe voeding moeten kopen, een GOEDE 360 watter ofzo!

There is no place like ::1

• dc5
Zowel bios als HWDoctor geeft zelfde waarde.
Zodra ik thuis ben ga ik meten met een multimeter.
Ik heb een FX5200 kaart. Het lijkt mij niet de oorzaak. De computer draait wel stabiel.
Verdere spec' s:

Amd 2000+
2* 512MB PC2700
Maxtor 40GB
FX5200
Abit NF7S v2
Nec3500A
LiteOn 166S DVDRom

Groeten

Verwijderd

Ik denk dat het een leesfout is! 10.5V is wel heeeel weinig, Ik denk niet dat je systeem zou opstarten met 10.5v ipv 12v.

MSI of Gigabyte mobo?

Heb je een multimeter? Is vrij simpel te testen. (Doe dit niet onbelast!)

• dc5
Het is een Abit NF7S v2 mobo. Door alarm van HWDoctor zie ik pas dat er iets niet klopt. Verkeer lezen is hier geen spraak van. Het verbaast me ook dat de computer gewoon opstart.

Groeten

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
dc5 schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 13:28:
Het is een Abit NF7S v2 mobo. Door alarm van HWDoctor zie ik pas dat er iets niet klopt. Verkeer lezen is hier geen spraak van. Het verbaast me ook dat de computer gewoon opstart.
Leesfout van de computer bedoelt hij volgens mij :P De sensors worden dan verkeerd afgelezen. :)
Maar test inderdaad eens met een multimeter in 'idle' en 'full load'

• dc5
Heb net met de multimeter gemeten.
Volgens HWDoctor 10.52V, multimeter geeft 10.59 aan gemeten van een molex.
Vreemd dat die gewoon opstart.

Groeten

• falcon2001
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-08-2021
Heb ook een soortgelijke situatie gehad.
Voeding gaf slechts 10,2 V aan.
Zolang de computer gewoon Windows draaide ging alles goed.
Zodra ik een vette 3D game ging spelen trok hij nhet niet meer.
Harddisken kregen te weinig spanning (begonnen te klikken) en een freeze was het gevolg.

Kon hem zonder probleem omruilen voor een andere voeding bij de winkelier.

Be Very Very VERY omygodcall911 Careful Mijn Specs.

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:48
dc5 schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 20:42:
Heb net met de multimeter gemeten.
Volgens HWDoctor 10.52V, multimeter geeft 10.59 aan gemeten van een molex.
Vreemd dat die gewoon opstart.
Zo vreemd is dat niet. Maar het is wel heel erg laag en kan op den duur toch wel problemen opleveren, vrees ik. Kan je je geld niet terugvragen?

Verwijderd

meet eens je voeding uit met enkele hardware spullen niet aangesloten, en wissel af, als t allemaal t zelfde is ligt het aan je voeding, anders aan een van de hardwarespullen
k hebbet ook gehad, (nu wel niet zo extreem) en t lag toen aan mijn graka.

• PeGys
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-11 14:10
Mijn Zalman 400W PSU gaf na een half jaartje maar 11.2V meer op de 12V lijn (gemeten met multimeter), niet zo laag als hierboven maar vindt het gewoon schandalig dat je daarvoor een merk psu moet kopen.

Na insturen onder garantie kreeg ik de PSU mooi terug met een briefje bij dat er niets aan scheelt.
Heb dan maar andere multimeter genomen en bleek hetzelfde resultaat te geven.

Een andere zalman 400W gaf op men systeem echter wel 12V op de 12V lijn. Leek me dus wel duidelijk dat het probleem bij de PSU lag.

Dat is dus de laatste keer geweest dat ik nog iets van zalman heb gekocht.

Ik zou zeggen, test die PSU van je eens met een multimeter en hoop dat ze bij Aopen wat betere service bieden op hun RMA's.

[ Voor 10% gewijzigd door PeGys op 13-05-2005 21:21 ]

Een beetje verlies heb je altijd...

• GambitRS
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

Zolang alles het nog doet, maak je dan niet zo druk. Tenzij je je geld terug wilt halen bij de gast waarvan je de voeding hebt gekocht (ik geef je groot gelijk). Als je wilt upgraden dan kan je beter een nieuwe gaan halen (wanneer je gaat upgraden, niet nu alvast een nieuwe kopen en over een jaar pas upgraden, das zonde want dan over een jaar kan je voor hetzelfde geld vast wat beters krijgen).

MechWarrior || Monsters Game

• mark10123
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-09-2014

mark10123

The Art of Modding..!

Een voeding kost op dit moment geen drol. Bijvoorbeeld een Q-Tec 550W. voeding kost maar iets van 45 euries.

P4 3,0HT @ 4,0Ghz. ,Gigabyte 8KNXP ,Corsair TwinX XMS3200 , Dangerden/Asetek/Aqua Comp. WC,Tagan 480W.

Verwijderd

tja... maar dan heb je een Q-tec. lekker onstabiel als de nete! dus doe dan maar een 350 watt van een goed merk is het waarschijnlijk nog beter als die 550 watt van Q-TEC!

• T-mo-T
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:59
Maar dan heb je weer een B-merk voeding. Bij b-merken moet je zowiezo niet op de wattage letten, want dat slaat nergens op. Koop dan liever gewoon een 350 W van een A-mer (Zalman, Antec, enz)

Edit: ^^ BMW's zijn sneller :P

[ Voor 9% gewijzigd door T-mo-T op 13-05-2005 21:39 ]

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Alsof je met een q-tech wat oplost ;)

Die dingen zijn 550 watt PIEK!, niet continue, dat zijn ze krap 400 (met de nodige herrie van die prutfans)....

Koop dan een echte voeding, tagan ofzo.

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-11 21:46

Nox

Noxiuz

SA007 schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 21:40:
Alsof je met een q-tech wat oplost ;)

Die dingen zijn 550 watt PIEK!, niet continue, dat zijn ze krap 400 (met de nodige herrie van die prutfans)....

Koop dan een echte voeding, tagan ofzo.
voedingen zelf zijn wel stabiel. fans zuigen.

mijne begon na 6 a 7 maanden meer herrie te maken, vandaag vervangen voor nieuwe voeding :)

de voeding zelf kan het makkelijk hebben..

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• DesertShooter
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-11 15:57

DesertShooter

Afgekickt

Geen Q-Tec meer voor mij! :P

Helemaal onstabiel, en maakt hardware stuk. Heb nu een OCZ PowerStream bestelt :)

offtopic:
500e post _o_

[ Voor 13% gewijzigd door DesertShooter op 14-05-2005 09:27 ]

• meelmark
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-02 13:26
of koop antec sonata vor 95 euro, 380 watt goede voeding inclusief :)

"Thunder? Flash!" "AMD 1200,256DDR,MX400,5.1,MSI 266A"

• dc5
Bedankt voor jullie bijdragen. Ik heb de spanning gemeten met alleen een harddisk. Resultaat is zelfde. Mijn conclusie is dat de voeding niet meer goed is. Bovendien bij het meten heb ik ontdekt dat 5V maar 4.5V is. Op zich een afwijking van 10% is niet einde van de wereld. Voor een A merk voeding vind ik wel beetje te veel.
De voeding zelf is 2e hands gekocht en 3 jaar oud. Garantie claimen acht ik kansloos. Hij zit in een kast (H600A) die ik van iemand hen overgenomen. Ik ben vrij zeker dat oplichting hier geen spraak is. Geld terugvragen vind ik in dit geval niet gepast.

Groeten

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-11 09:46

Griffin

Is mythical

Zoals al eerder gezegd is, is een voeding 2e hands overkopen niet echt handig.
het scheelt je wel wat geld maar je weet nooit wat er daarvoor mee gebeurt is.

Oplossing koop een goede NIEUWE voeding:
• Tagan
• Enermax
• Zalman

persoonlijk zou ik kiezen tussen de tagan of enermax.
Kies niet voor een 350 watt versie ofzo.
maar kies iets van een 400 watt of miss hoger.
als je dan een keer iets gaat update van je pc (bv \Graka) dan hoef je niet direct een nieuwe voeding te kopen.

Koop wel een amerk geen elcheapo sweex/qtec of andere zooi. :P

[ Voor 7% gewijzigd door Griffin op 14-05-2005 12:22 ]

• dc5
Ben met je eens. Ik heb een merkloze kast. De temp is met 40 graden of hoger een beetje te hoog. Toen ik een adv zag voor een Aopen kast (H600A) heb ik een bod gedaan. De kast temp is nu 28 a 30 graden. Daarom ben ik ook niet echt ontevreden. Met 2e hands spullen is altijd een kwestie van wegen van risico en voordeel.
Ik wacht wel totdat ik echt een nieuw systeem ga samenstellen. Dan ga ik een nieuwe kast (ben verliefd op Aopen, Chieftec lijkt mij ook leuk) met voeding kopen.

Groeten

Verwijderd

Voedingen die te weinig leveren doen dit meestal omdat ze overbelast zijn.
Ik heb hier ook nog een 240 Watt voeding liggen (uit een oud systeem), die ik soms gewoon als 12V-"batterij" gebruik. Als ik daar teveel vermogen uit trek, dan valt de spanning ook naar beneden.

Je kan altijd eens uw voeding onbelast opmeten (dus uw voeding volledig loskoppelen om op te starten) en dan meten wat er uit komt. (aja, als uw voeding niet wil starten zonder dat die aan de PC hangt moet je meestal die groene draad met een zwarte verbinden). Als er dan nog slechts 10,5 Volt uitkomt, dan zou ik mijn voeding terugdragen naar de winkel en een nieuwe vragen. Komt er dan wel 12 Volt uit, dan koop je best een nieuwe voeding die meer vermogen kan leveren ofwel smijt je de helft van uw randapparaten weg.

• dc5
Heb net alles losgekoppeld op mobo, cpu en koeler na. Multimeter geeft nog steeds 10.46V. Met Speedfan heb ik grafiek gemaakt. Spanning blijft vrij constant op 10.5 V. Ik denk dat ik overbelasting kan uitsluiten. Vermoed eerder een kapotte elco waardoor de output lager is dan 12V.

Groeten

Verwijderd

terugdragen naar de winkel (als het nog in garantie is tenminste)

• NBK
  • Laatst online: 21-11 01:59

NBK

Weercam-Avatar

Ygreke: al bijna een jaar op GoT en nog lees je niet het hele draadje door voor je blaat :(

Voedingen kunnen idd in de loop van de tijd wat af gaan wijken van hun juiste voltages. Zelf heb ik ook niet zulke goede ervaringen met aopen voedingen. Garantie werdt wel netjes afgehandeld maargoed, die heb je niet meer.
Doordraaien met een voeding die een te lage spanning afgeeft is zeer slecht voor je hardware. Vooral maxtor HDD's schijnen er slecht tegen te kunnen (zelf geen ervaring mee, nog geen defecte maxtor's gehad in 4 jaar). Sommige voedingen hebben intern nog potmeters zitten waarmee je de spanning een beetje op kunt voeren. Dit is alleen wel een noodoplossing. De kans bestaat dat de voeding gewoon met een plof alsnog aan z'n einde komt of plotseling teveel spanning gaat geven.

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

• dc5
Net mijn andere Aopen 300W voeding ingebouwd. Nu is 12V 11.56V en 5V 4.95V.
Ik dacht juist dat Aopen goede voeding levert. Heb jij andere ervaring?

Groeten

Verwijderd

NBK schreef op zondag 15 mei 2005 @ 17:01:
Ygreke: al bijna een jaar op GoT en nog lees je niet het hele draadje door voor je blaat :(
Ik had e volledige thread gelezen. Ik heb iets voorgesteld, dc5 heeft dat gedaan, het resultaat gemeld en als reactie daarop heb gezegd dat em deze terug naar de winkel kon dragen (ondanks het feit dat dit inderdaad al eerder voorgesteld werd).

Het opmeten zelf werd idd ook al eerder gemeld, maar niemand had gezegd om eerst alles los te koppelen, dus ik vond mijn antwoord vernieuwend genoeg om het toch te posten.

Excuses voor het geval jij mijn post als een dubbelpost aanzag, het was niet met die intentie

• RobVee
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-08 14:42
Ben het volledig met de reacties over 'de goedkopere' voedingen eens. Ik heb in het verleden al meerdere malen ellende gehad met dit soort prutvoedingen. Eerst een absolute noname en later met een AOpen (meegeleverd bij een AOpen HQ08 big tower). Ik verdenk deze laatste er zelfs van de oorzaak van een kapotte HDD te zijn... maar natuurlijk lastig hard te maken.

Oude wijsheid: goedkoop is duurkoop!

RobVee kijkt door z'n window en ziet zijn Ultra X-Connect 500 watt vrolijk z'n systeem van juice voorzien...

| Lian Li PC65B | Intel P4 2,4GHz | 512MB PC2700 | Asus P4S8X-X | PoV GeForce FX 5900XT 128MB | L.I.S. 2 Premium VFD | | Maxtor DMP9 120GB 7200RPM 2MB (2x) | Iiyama ProLite E430S-B & E431S-B | Logitech DT Comfort & Z3e 2.1 | HP PS7960 |

• dc5
Ygreke, jouw reactie en die van de anderen worden zeker gewaardeerd door mij.

Het feit dat ik niet alles had losgekoppeld komt door:

1. Ik ben lui. : )
2. Wil eerst weten wat de min. load om mijn voeding niet te slopen.
3. Als er sprake was van overbelasting zou loskoppelen van onderdelen de spanning doen stijgen. Die blijft echter stabiel.

Nog steeds verwacht ik dat Aopen voedingen goed zijn. In de FAQ van Mobo & Proc wordt ook zo geschreven.

Zijn er harde bewijzen dat ik voortaan beter Aopen kan mijden?

Groeten

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
dc5 schreef op zondag 15 mei 2005 @ 17:24:
Net mijn andere Aopen 300W voeding ingebouwd. Nu is 12V 11.56V en 5V 4.95V.
Ik dacht juist dat Aopen goede voeding levert. Heb jij andere ervaring?
Wat is hier mis mee :? Valt prima binnen de specificaties en mijn AOpen 300W voeding geeft vergelijkende waardes aan.

Maarjah, over meningen kun je eigelijk oneindig over discusseren (zoals ook bij hdd's, cpu's ed).
Dus om nou te gaan zeggen dan AOpen zo'n slechte PSU's maakt lijkt me erg kort door de bocht.

C:\>_

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Vinnie schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 10:08:
[...]

Wat is hier mis mee :? Valt prima binnen de specificaties en mijn AOpen 300W voeding geeft vergelijkende waardes aan.

Maarjah, over meningen kun je eigelijk oneindig over discusseren (zoals ook bij hdd's, cpu's ed).
Dus om nou te gaan zeggen dan AOpen zo'n slechte PSU's maakt lijkt me erg kort door de bocht.
Ikzelf heb ook een H600B inclusief de bijbehorende 350Watt voeding. Draaiende op een Asus A7N8X, XP2500+, HDD, 2x cd-rom en GF2MX.
Tot mijn verbazing gaf deze in mbm/bios/asus-progje ook aan dat de 5V, 4.6V is, en ook dat de 12V te laag was. Voeding ingeruild voor nieuw exemplaar (deze met cablemesh \0/) en deze gaf hetzelfde probleem. Toen maar een multimeter gepakt, en die gaf 4,96V aan. Blijkt dus dat de sensor van m'n mobo niet goed ingesteld staat, en de 1ste voeding dus hoogstwaarschijnlijk gewoon goed was! Ondertussen 2hdd's, 9500pro en M2400+ flink overgeclocked, en is hierzo gewoon stabiel.

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• dc5
RobVee schreef op maandag 16 mei 2005 @ 22:08:
Ben het volledig met de reacties over 'de goedkopere' voedingen eens. Ik heb in het verleden al meerdere malen ellende gehad met dit soort prutvoedingen. Eerst een absolute noname en later met een AOpen (meegeleverd bij een AOpen HQ08 big tower). Ik verdenk deze laatste er zelfs van de oorzaak van een kapotte HDD te zijn... maar natuurlijk lastig hard te maken.

Oude wijsheid: goedkoop is duurkoop!

RobVee kijkt door z'n window en ziet zijn Ultra X-Connect 500 watt vrolijk z'n systeem van juice voorzien...
Vinnie; mijn opmerking heeft betrekking hierop.
Met de waarden van mijn andere Aopen voeding ben ik zeker tevreden.

Tot tegendeel bewezen blijf ik fan van Aopen.

Groeten

• KILLorBE
  • Laatst online: 28-06-2024
Verwijderd schreef op zondag 15 mei 2005 @ 11:19:
Je kan altijd eens uw voeding onbelast opmeten (dus uw voeding volledig loskoppelen om op te starten) en dan meten wat er uit komt. (aja, als uw voeding niet wil starten zonder dat die aan de PC hangt moet je meestal die groene draad met een zwarte verbinden). Als er dan nog slechts 10,5 Volt uitkomt, dan zou ik mijn voeding terugdragen naar de winkel en een nieuwe vragen. Komt er dan wel 12 Volt uit, dan koop je best een nieuwe voeding die meer vermogen kan leveren ofwel smijt je de helft van uw randapparaten weg.
Mijn ervaring is dat dat meestal niet goed werkt, een voeding heeft over het algemeen een belasting van 10-20% (van het totale vermogen) op de 5V lijn nodig.

Ik heb zelf een peltier aan een oude ATX voeding hangen en om de spanning te 'regelen' gebruik ik een oude CD-Rom of HDD (Als de 5V lijn onbelast is meet ik 10,5V, belast is het 11,8V ofzo).

• J0J0
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-10 15:04
Hmmm ik zie dat jij eruit bent. Ik heb nog wat twijfels (mijn situatie).
Ik vond het niet nodig om daar een topic voor te starten.
Ik heb net een systeem voor mijn zus inelkaar gezet.
Ik had nog een voeding liggen van een oude OEM pc, een FSPgroup 250W.
Ja oke het is 250W maar wel van een degelijk merk. 16A op de 12v lijn.

Specs
AMD athlon 64 2800+ S754 Newcastle
ASUS K8N
Asus 9600 Pro
Seagate 80GB Sata
LG dvd
sony cdrw
SCSI pci kaart

Mij leek de voeding voldoende aangezien het geen prutsmerk is en de onderdelen van het systeem vrij zuinig.

De 12V lijn geeft 11,58 aan, dat is dus binnen de grens van 5%.
Pc is ook harstikke stabiel en heb gewoon 3dmark 2001 kunnen draaien en daar kwam een juiste score uit.

Lijkt mij dat dit geen problemen mag opleveren, wat denken jullie ervan?

specs

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Het probleem van de TS is opgelost, voor zover ik het kan lezen. Da's mooi. Jojo: Over vragen of je voeding goed genoeg is hebben we in OH een leuk topic lopen: Welke voeding heb ik nodig? Deel 11 . Als je daar post kunnen ze je vast wel verder helpen.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.