XP2600 wil niet hoger dan FSB@200 op NF7-S v2

Pagina: 1
Acties:
  • 261 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• dc5
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
Hoi,

Ik heb een 2600+(256K, 333) en een 2000+(256K, 266). De 2600+ heeft maanden goed gedraaid op een Abit NF7S v2 moederbord. Na een virusaanval ging ik XP opnieuw installeren. En toen ging het fout. Computer hangt iedere keer bij opstarten van Windows bij installatie. Ik heb de volgende gedaan, helaas zonder succes; Fsb verlagen (333->266->200), ander reep geheugen/ ander slot, met alleen HD en CDRom, pci videokaart ipv FX5200 agp, moederbord uit de kast ivm koeling/ evt kortsluiting, fail safe defaults van bios laden, onboard USB, firewire, Lan uitschakelen, timing geheugen bij SPD, APIC uitschakelen, Bios cache uitschakelen,.....
Vervolgens heb ik de 2000+ erop gezet. Alles werkt meteen 100%. 2600+ terug, probleem komt terug. Zelf safe mode lukt niet. Computer hangt weer bij het opstarten van Windows.
Als ik die 2600+ in een Abit KG7 Raid stop en FSB verlagen naar 200 dan werkt hij probleemloos.
Is mijn 2600+ kapot?

Zowel 2600+ als 2000+ kan alleen op FSB 200 goed werken op KG7 Raid, met hogere FSB krijg ik vreemde foutmelding. Voeding is een 300W Aopen (net vervangen), wat voldende is lijkt mij. KG7 kapot?

Groeten

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik heb het idee dat het mobo gewoon gaar is ;) Hoe zien de condensatoren eruit? Check de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter voor achtergrondinfo.

[ Voor 63% gewijzigd door BalusC op 13-05-2005 12:38 ]

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:44

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Zijn er stukjes van de core afgebroken bij die 2600+?
BIOS update?

Condensatoren zien er nog fris uit op je moederbord?

Toen waren beige computers heel gewoon.

Verwijderd

Ik zou wel even testen met een andere voeding, je schrijft dat die net vervangen is, maar dat zou het probleem kunnen zijn.

• dc5
De elco' s zien allemaal goed uit, geen bol en geen lek te zien.
Ik heb twee 300W voedingen van Aopen. Een heeft al 1/2 jaar goed gewerkt andere is net 2e hands gekocht. Resultaat blijft altijd hetzelfde met wat voor combinaties van voeding, videokaart, harddisk en geheugen dan ook.

Groeten

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:44

PD2JK

ouwe meuk is leuk

In het andere topic van jouw zeg je dat de voeding een te lage 12V spanning heeft, meet dat eerst maar eens met een multimeter. ;)

Toen waren beige computers heel gewoon.

• dc5
Vergeten te melden, nieuwste bios op beide borden. Core's ziet goed uit op wat restje warmtegeleidende pasta na.

Groeten

• dc5
Met de andere voeding is alles keurig binnen de marge. Zoals ik al zei, resultaat altijd zelfde bij iedere combinatie van hardware.

Groeten

• dc5
Ik zie dat de topic veranderd is. Ik wil eerder weten hoe ik mijn 2600+ weer kan gebruiken op mijn NF7S eigenlijk.
Iemand een idee?

Groeten

• BruT@LysT
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-07 10:50

BruT@LysT

Fear and Loathing

Ik heb ooit een moederbord van EPOX gekocht met een Athlon 1800+, deze combinatie ging vreemd genoeg niet samen, op de een of andere vreemde manier hield de cpu er na een dag draaien gewoon mee op. Daarnaast was hij erg instabiel, ook erg vreemde foutjes zoals jij ook hebt. Een dag later startte hij dus ineens niet meer op. Terug naar de winkel, bleek de cpu echt KAPOT te zijn. CPU misschien niet goed ofzo.., nieuwe CPU gekregen, WEER KAPOT na een dag! Ik helemaal gestoord worden...
Maar naar die winkel gegaan om daar ter plekke mijn mobo te testen. Bleek een 2000+ cpu gewoon prima te werken. Hebben ze er daar ook weer een nieuw 1800+ exemplaar opgezet, huppa na een dag hield hij er inderdaad weer mee op!.
Lag dus aan het moederbord, had de ziekelijke neiging om gewoon je CPU om zeep te helpen. Nou was ik altijd al een Abit fan, maar dacht ik neem eens een EPOX... alsof je door god word gestraft :D
Maargoed, omdat het allemaal mijn eigen fout niet was heb ik gelukkig een mooi nieuw Abit bord gekregen en een nieuwe CPU, sindsdien nooit meer problemen gehad... inmiddels ben ik al weer een aantal systeem-configuraties verder overigens. Dit was btw bij Comptechworld, opzich prima lui hoor, namen in elk geval de tijd om het eens even grondig te onderzoeken zonder mij er van te beschuldigen dat ik een n00b zou zijn bijvoorbeeld, dan had ik ze echt een klap gegeven :D

Ik zou dus als ik jou was eens even kijken of je die 2600+ niet op een nieuw NF7S bord kan testen om te kijken of het dan wel werkt. In elk geval moet je even uitsluiten of nou je CPU of het moederbord het probleem veroorzaakt. Als de CPU bij iemand anders wel prima op 333MHz bus (2600+rating) kan draaien ligt het dus niet aan de CPU.

[ Voor 15% gewijzigd door BruT@LysT op 13-05-2005 13:16 ]

• dc5
Het gekke is dat de 2600+ en NF7S combinatie goed heeft gewerkt voor bijna 6 maanden. Nu wil Windows XP opeens niet opstarten, terwijl met de computer normaal opstart.
Baal echt van de teruggang van 2600+ 333 naar 2000+ 266.

Groeten

• BruT@LysT
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-07 10:50

BruT@LysT

Fear and Loathing

dc5 schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 13:12:
Het gekke is dat de 2600+ en NF7S combinatie goed heeft gewerkt voor bijna 6 maanden. Nu wil Windows XP opeens niet opstarten, terwijl met de computer normaal opstart.
Baal echt van de teruggang van 2600+ 333 naar 2000+ 266.
Zo te horen heb je je moederbord zelf ingebouwd, das niet direkt een probleem ofzo...doe ik ook altijd, zelfs een beetje onzorgvuldig (zonder mezelf te aarden). Het wil in enkele gevallen nog wel eens voorkomen dat een bord te maken heeft gehad met ESD (Electro Static Discharge). Wat inhoudt dat er een statische ontlading heeft plaatsgevonden tijdens het inbouwen. De effecten hiervan kunnen best na een half jaar pas om de hoek komen kijken. Das echt verschrikkelijk vervelend. Het zou ook best kunnen dat ik dat destijds met het EPOX bord ook heb gehad, hiervan waren de effecten wel gelijk te merken. In PC-land is vanalles mogelijk :)
Zolang je nog garantie hebt op je mobo zou ik toch maar eens kijken of je hem niet RMA kunt sturen. Maar vooralsnog is het slim om eerst zaken uit te sluiten.

• dc5
Bedankt voor iedereen voor jullie bijdragen.

Groeten

Pagina: 1