GoT moderatiesysteem

Pagina: 1
Acties:
  • 262 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-09 20:51
Ah, zul je denken, weer zo iemand die een moderatie systeem op GoT wil...

Niet helemaal... Maar wel een beetje. Ik erger mij er soms aan dat er nog al eens posts en topics zijn die niet helemaal op GoT thuis horen. Als we op de Frontpage kijken, werkt het moderatie systeem daar best goed. Zo nu en dan moet er eens gecorrigeerd worden. Natuurlijk zou een dergelijk systeem op GoT ook best leuk zijn, maar of het werkt? Ik denk dat er zo ontzettend veel topics aangemaakt worden, dan het gewoon niet interessant meer is om een moderatie systeem te maken. Ook zou er dan extreem veel gepowermod moeten worden lijkt me zo.

Maar ik zat te denken aan een ander soort systeem. Een post waardering en postreport systeem. Dit heeft enkele voor- en nadelen. Laat ik eerst eens uitleggen wat ik bedoel, en hoe kan dat nou beter zonder screenshots?

Als eerste zal ik uitleggen wat ik met een post waardering systeem bedoel, en wat we er mee kunnen. Stel je voor dat iedere post een verkeerslicht heeft. Groen, oranje en rood. De kleuren hebben een betekenis die je al zo kan raden: Groen = goede post, geel = gemodereerd, rood = slechte post. Laten we eens kijken naar een willekeurig topic wat ik eruit gevist heb.

Zie de topic start, deze post is duidelijk niet van het gewenste niveau. Wat op mag vallen, is dat er een verkeerslicht te zien is. Deze staat in dit geval op rood. Bij de eerste reactie, staat de post ook op rood. Deze user had beter een Topic Report aan kunnen maken. De laatste reactie staat op Oranje. Dit is namelijk een post die niet helemaal oké is, immers, ook deze user had een TR aan kunnen maken, maar hij probeerd wel de TS nog wat te helpen (zeggen wat hij fout doet, nog een suggestie geven om het op te lossen).

Screenshot:

Afbeeldingslocatie: http://www.mbforums.org/got/gotmod.gif

Maar zo kan het systeem niet alleen gebruikt worden. Ook kun je een post zo waarderen. Stel dat iemand een probleem heeft, en er worden 4 oplossingen gegeven gegeven. Een voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: http://www.mbforums.org/got/gotmod2.gif

Kijk eens naar de lampjes. De TS doet zijn werk goed, gewoon een nette post toch? De reactie van een mod is echter wat minder ;) dus geven we deze post een oranje waardering. De opvolgende posts zijn heel erg behulpzaam.

Wat kunnen we hier mee?

Zowel modjes als users hebben hier veel aan. Als je een antwoord zoekt via de search, kun je simpel alle goede antwoorden snel doorlezen. Nutteloze replies laat je links liggen. Ook kun je zien of iets betrouwbaar is. Stel dat er een grap gemaakt wordt over een oplossing (bijvoorbeeld, sluit je videokaart eens aan op 220 ofzo, weet ik veel) dan filter je snel die reactie er uit als "onnuttig". Dat wil niet zeggen dat rode posts verdwijnen! Het is alleen een hulpmiddel.

Voor modjes is het ook handig. Zo kunnen ze snel een topic doorspitten op reacties die noet helemaal goed zijn. Zo ook bijvoorbeeld in het fotografie forum, met de aller mooiste foto's showcarse. Voldoet een foto niet aan de eis? Zet die post op rood en een mod kan er tijdens een fietsronde even over heen fietsen.

Users en modjes kunnen simpel klikken op de kleur van hun waardering. Vinden ze een post goed, klikken ze op goren. Zo ontstaan er ook gemiddeldes. Veder denk ik dat een mod zijn klik 2x moet tellen (of iig zwaarder). We moeten niet gaan doen aan punten en weet ik het allemaal, om zo het systeem zo eerlijk mogelijk te houden.

Ik denk dat een dergelijk systeem best leuk / handig is om te hebben. Wie denkt er mee? Iemand kritiek? Iemand een ander idee? Is het waardeloos? Denk ik verkeerd? Let me know, want ik zit er al een tijdje aan te denken!

Ik hoop in ieder geval dat ik jullie heb kunnen overtuigen van mijn theorie. :) Bedankt voor het lezen _/-\o_

edit: heb al een TR gemaakt omdat ik vergeten was een tag te gebruiken [feat] ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-09 02:03

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Als ik de pik op jou heb, stem ik alleen voor rood :)
En plan failed.

Imo niet een groot succes.
Niet iedereen heeft dezelfde definitie van een 'goede post'. Als ik ga zeggen dat je de faq moet doorlezen is bij sommige een groene punt, bij andere is het een rode punt, omdat het verder niets bijdraagt.

ik heb het volgens mij al vaker in BUG/LA rond zien zwerven.
maar dat haal je zelf ook al aan

[ Voor 70% gewijzigd door Outerspace op 13-05-2005 12:02 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik
Jij hebt de pik op mij, jij stemt rood. Iemand anders heeft geen hekel aan mij, en stemt groen. De post eindigd op oranje. Nog iemand die niet partijdig is stemt netjes groen, en mijn post staat op groen. Jouw plannetje mislukt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-09 16:02

JHS

Splitting the thaum.

Maar dan heb je - net als op de FrontPage - toch eigenlijk moderatie van het moderatiesysteem nodig. Wat me toch niet zo een geweldige tijdsbesteding van de moderatoren lijkt ;) . Is het niet effecienter om de moderatoren individuele posts en vooral individuen aan te pakken, dan een heel systeem op te hangen waarna de moderator zowel alle resultaten van het systeem als de users/posts die door het systeem als "slecht" worden aangegeven moet controleren / aanpakken. Dat komt lijkt me op meer werk uit. En om "slechte" posts aan te geven kan je een TR doen ;) .

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik
Ja, maar die TR vind ik soms best veel tijd in beslag nemen. Ik zit er nu niet steeds op te wachten om een TR aan te maken.

Daarnaast is het gewoon een handige functie voor de search, die je verder uit zou kunnen breiden. Groene posts kun je hoger in de search laten eindigen dan oranje posts en dergelijke. Ik denk dat het best een meerwaarde kan hebben, en niet alleen op moderatie dus.

Moderatie van het moderatie systeem is er toch al. Er komen way meer users op bepaalde topics af, dan dat er op de frontpage gelezen wordt. Users corrigeren users. Daarnaast heb je geen grote verschillen:

FP: iemand geeft -5, daar moeten heel wat +5 tegenover staan om deze post omhoog te modereren.
GoT: Iemand geeft Rood, slecht 2 users kunnen er al voor zorgen dat de post naar oranje of groen gaat. Daarnaast kunnen modjes ook punten geven, die zwaarder meetellen dan punten van users.

Ook het aanpakken van individuen kan dit moderatie systeem makkelijker maken. Je kunt ook gemiddeldes per gebruiker zien bijvoorbeeld. Stel dat iemand vaak rood voor zijn posts krijgt. Dan kun je als mod een overzicht opvragen van users die vaak rood krijgen.

Slechte posts ga je ook niet altijd een TR voor aanmaken. Als iemand een reactie geeft die wel binnen het topic past, maar die geen antwoord op een vraag geeft, ga je dan ook een TR aanmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-09 10:52

TommyGun

Stik er maar in!

Opzich een leuk systeem maar dan krijg je idd wat de rest ook al zei, soort vriendjes politiek of als ik jou haat dan stem ik slecht op jou. Ik zou dan meer gaan voor een systeem zoals op de Frontpage. Ja oke, daar kun je precies hetzelfde doen maar daar heb je tenminste nog keuzes zoals "Inzichtvol" en niet alleen een kleurtje. Waarom het systeem van de FP dan niet ook in GoT bouwen? Maar dan met andere woorden uiteraard. Maar welke? :? :P Uitgebreid? Behulpzaam? Ik weet het zo nog niet...

[ Voor 21% gewijzigd door TommyGun op 13-05-2005 13:54 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Wat wel handig zou zijn is als een mod een topic een goed/matig/slecht kan geven. Dit hoeft verder niet zichtbaar voor users te zijn alleen als er gezocht wordt, om zo meer relevante resultaten te krijgen.

* CrashOne heeft geen idee of dit nu al wordt gedaan.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-09 21:38
Als de topicstarter nu bepaalt waar hij wat aan had?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 26-09 15:35

ThunderNet

Flits!

Wat mij hier direkt opviel.... Reacties gingen er van uit, dat sommigen de pik op elkaar hebben?
Komt dat dan zoveel voor hier? Ok, er zit af en toe een rotte peer tussen, maar verder valt het volgens wel mee, met mensen die elkaar niet mogen hier op het forum. Dus ik denk niet dat dat een probleem is.

Wat misschien wel slim is... is dat je niet alle users punten mag laten geven.
Bijvoorbeeld > 500 posts...
Wat los je dan op? Naar mijn idee zijn de users met redelijk aantal posts op dit forum, niet zo dat ze relletjes gaan schoppen, of gaan fout modden, om het fout modden.

Dus iedereen kan de stoplichtscoremarkering :9 zien. En users > 500 posts mogen de stoplichtmarkering beinvloeden.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Omebas schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 13:59:
Dat is eigenlijk wel een zeer goede ja. Dat alleen de TS kan bepalen wat hij van de reacties vind. En dat er dan een soort ranking systeem komt van iedere user. Zijn beste post, topic etc. Maar dan gaan we weer iets te ver richting een speeltuin met ratings en wil iedereen zo hoog mogelijk op zien te komen. Omebas krijgt mijn vote dus :)

[ Voor 40% gewijzigd door TommyGun op 13-05-2005 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:17

Sherlock

No Shit

ThunderNet schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 14:03:
Dus iedereen kan de stoplichtscoremarkering :9 zien. En users > 500 posts mogen de stoplichtmarkering beinvloeden.
Op zich niet zo'n slecht idee, maar dat werkt wel weer het posts scoren effect in de hand

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 26-09 15:35

ThunderNet

Flits!

TommyGun schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 14:19:
[...]

Dat is eigenlijk wel een goede. Dat de TS kan bepalen wat hij van de reacties vind...
(Samen met de mods)

_/-\o_
Ben ik het absoluut niet mee eens...
Wat nu als het gaat om een discussie topic.. en de TS heeft een sterke mening. Wat dus wel regelmatig voorkomt. Alle reacties met een roodstoplicht.. ;) vast en zeker reacties van personen die het niet eens zijn met de TS.

Nog een voorbeeld:
een "beginneling" stelt een simpele vraag. Iemand die veel van het onderwerp afweet, geeft een uitgebreid antwoord, met flink wat onderbouwing, en uitleg. Op een niveau te hoog voor de TS.
Is dat nu een slechte post? Volgens de TS misch. wel, omdat hij er niets van snapt. maar het is mogelijkerwijs wel een post die in de search de vragen voor veel mensen kan beantwoorden.

@ Sherlock
misschien dat je het nog iets kunt veranderen.. bijvoorbeeld > 500 posts 0,25 invloed.. >1000 posts 0,5 invloed > 200 posts 1 invloed.
is invloed met een d? t? of dt? eigenlijk :9
Daarnaast, waarom zou iemand z'n postcount hiervoor willen ophogen? honger naar macht?
Ik denk dat juist de mensen met hogere postcounts zich betergedragen, echter mensen die zich niet gedragen en toch hogepostcount hebben... hebben vast OW's gehad, of door andere gebruikers vaak genoeg op hun gedrag gewezen.

[ Voor 24% gewijzigd door ThunderNet op 13-05-2005 14:26 ]

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik
Wat mij hier direkt opviel.... Reacties gingen er van uit, dat sommigen de pik op elkaar hebben?
Komt dat dan zoveel voor hier? Ok, er zit af en toe een rotte peer tussen, maar verder valt het volgens wel mee, met mensen die elkaar niet mogen hier op het forum. Dus ik denk niet dat dat een probleem is.

Wat los je dan op? Naar mijn idee zijn de users met redelijk aantal posts op dit forum, niet zo dat ze relletjes gaan schoppen, of gaan fout modden, om het fout modden.

Zeker ook een goed plan. Al is 500 misschien wat veel? En dan krijg je weer het probleem dat iedereen van die nutteloze replies gaat maken. Ik denk dat je beter een zelf corrigerend systeem kan maken. Dus users met een rode aanduiding kunnen zelf geen modpunten geven, of iets in die richting? Nu ik er zo over na denk zorgt dat ook weer voor problemen. Iets waar zeker ook even over nagedacht moet worden.
Dat is ook een goed punt. Alleen denk ik niet dat iedere post dan beoordeelt moet worden. Een vinkje zetten bij de post die de juiste oplossing gaf heb je dan meer aan.
CrashOne schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 13:56:
Wat wel handig zou zijn is als een mod een topic een goed/matig/slecht kan geven. Dit hoeft verder niet zichtbaar voor users te zijn alleen als er gezocht wordt, om zo meer relevante resultaten te krijgen.

* CrashOne heeft geen idee of dit nu al wordt gedaan.
Dan schuiven we modjes nog meer werk in handen, en dat kan ik ze toch niet aan doen :Y) Maar opzich wel ook een goed idee.
TommyGun schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 13:52:
Opzich een leuk systeem maar dan krijg je idd wat de rest ook al zei, soort vriendjes politiek of als ik jou haat dan stem ik slecht op jou. Ik zou dan meer gaan voor een systeem zoals op de Frontpage. Ja oke, daar kun je precies hetzelfde doen maar daar heb je tenminste nog keuzes zoals "Inzichtvol" en niet alleen een kleurtje. Waarom het systeem van de FP dan niet ook in GoT bouwen? Maar dan met andere woorden uiteraard. Maar welke? :? :P Uitgebreid? Behulpzaam? Ik weet het zo nog niet...
Vriendjespolitiek? Waarvoor? Kun je er prijzen mee winnen als je stemt? En het systeem op de frontpage is dus lastiger te corrigeren dan mijn systeem, puur omdat je iemand niet hoog of laag kan modden, en je slechts 3 kleuzes hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

proller schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 13:22:
Ja, maar die TR vind ik soms best veel tijd in beslag nemen. Ik zit er nu niet steeds op te wachten om een TR aan te maken.
Wel om honderden (zo niet meer) berichten per dag te modereren?
Daarnaast is het gewoon een handige functie voor de search, die je verder uit zou kunnen breiden. Groene posts kun je hoger in de search laten eindigen dan oranje posts en dergelijke. Ik denk dat het best een meerwaarde kan hebben, en niet alleen op moderatie dus.
Ook daar zijn al wat BUG topics over geweest ;) .
Moderatie van het moderatie systeem is er toch al. Er komen way meer users op bepaalde topics af, dan dat er op de frontpage gelezen wordt. Users corrigeren users.
Dus? Moet het systeem nog wel gecontroleerd worden, hoeveel users er ook zijn.
Daarnaast heb je geen grote verschillen: FP: iemand geeft -5, daar moeten heel wat +5 tegenover staan om deze post omhoog te modereren.
GoT: Iemand geeft Rood, slecht 2 users kunnen er al voor zorgen dat de post naar oranje of groen gaat.
Wat is het verschil met -1 / +1?
Daarnaast kunnen modjes ook punten geven, die zwaarder meetellen dan punten van users.
Da's op de FP ook zo geweest ;) . Maar dat verandert er niks aan lijkt me.
Ook het aanpakken van individuen kan dit moderatie systeem makkelijker maken. Je kunt ook gemiddeldes per gebruiker zien bijvoorbeeld. Stel dat iemand vaak rood voor zijn posts krijgt. Dan kun je als mod een overzicht opvragen van users die vaak rood krijgen.
Dat is wel waar :) .
Slechte posts ga je ook niet altijd een TR voor aanmaken.
Bijna altijd wel :) .
Als iemand een reactie geeft die wel binnen het topic past, maar die geen antwoord op een vraag geeft, ga je dan ook een TR aanmaken?
Zouden de groene bolletjes dan alleen maar voor antwoorden bedoeld zijn? Of, als ik je verkeerd begrijp: dingen die niet in een topic thuishoren TR ik ja..

ChrashOne: Ook dat is al (vaak?) in BUG besproken, maar ook dat lijkt me teveel werk en inefficiënt :) .

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik
JHS schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 15:32:
Zouden de groene bolletjes dan alleen maar voor antwoorden bedoeld zijn? Of, als ik je verkeerd begrijp: dingen die niet in een topic thuishoren TR ik ja..
Dat begrijp je me verkeerd :> :P Stel, iemand heeft een probleem met het opschroeven van een nieuw koelblok dat niet past. Reageerd er een user: "je moet de linkerkast wegdremelen". Terwijl dit eigenlijk helemaal niet hoeft. maak je dan een TR aan voor die post? Zo bedoel ik het (alleen kan ik even geen beter voorbeeld bedenken zo snel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

proller: Ah, ok :) . Maar dan is het misschien nog een stuk nuttiger om dat in het topic te zetten ;) .

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Ideeen zat hier dus. Benieuwd wat een modje ervan vind... Die hebben nog niet gereageerd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:40
Nah... slecht plan.

Even een willekeurig voorbeeld dat ik me nog herinner: HDD Maxtor 80GB Tik geluid?? Ik gok zo dat hij iedereen in dat topic negatief beoordeelt, zeker als ik kijk naar zijn latere posts in een ander topic: Verwijderd in "Maxtor vreemd geluid, XP gaar". Terwijl dat dus niet terecht zou zijn...
ThunderNet schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 14:22:
[...]

Ben ik het absoluut niet mee eens...
Wat nu als het gaat om een discussie topic.. en de TS heeft een sterke mening. Wat dus wel regelmatig voorkomt. Alle reacties met een roodstoplicht.. ;) vast en zeker reacties van personen die het niet eens zijn met de TS.

Nog een voorbeeld:
een "beginneling" stelt een simpele vraag. Iemand die veel van het onderwerp afweet, geeft een uitgebreid antwoord, met flink wat onderbouwing, en uitleg. Op een niveau te hoog voor de TS.
Is dat nu een slechte post? Volgens de TS misch. wel, omdat hij er niets van snapt. maar het is mogelijkerwijs wel een post die in de search de vragen voor veel mensen kan beantwoorden.
Oh, wacht, zoiets zei jij ook al :P

Ach, zo'n systeem mag van mij best voor de search enzo om nuttige topics (alsin: "met veel goed beoordeelde posts erin") hoger te laten eindigen in de zoekresultaten. Maar het moet niet gaan meetellen, je moet geen karma-achtige dingen gaan krijgen imo, dat wekt alleen irritaties op.
Dan krijg je (zoals eerder gezegd) misschien weer dat mensen onnuttig gaan posten om snel de 500 te halen. Kun je beter een screening systeem als voor HK XS toepassen, of gewoon users laten uitkiezen door de mods, IMO.

[ Voor 27% gewijzigd door Xander op 13-05-2005 19:54 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Ik schuif dit even door naar LA omdat dit meer forumbreed discussie betreft. Ik kan je echter mededelen dat eerdere discussies over dit onderwerp (ja, die zijn er genoeg geweest) meestal op niets uitliepen.
Ook ik zie er niet veel in om op postbasis punten te gaan toekennen; we zijn geen experts-exchange...

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaymz
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-09 19:11

Jaymz

Keep on moving !

Een dergelijk idee valt of staat min of meer bij 1 ding; de objectiviteit van de 'verkeersagent'

En ik heb het sterke vermoeden dat die niet echt valt te vertrouwen, zeker bij de aantallen die je zou gaan inzetten :)

Laat de moderatie maar zoalstie al een jaar of 6 is, 't GoT zoals het nu is lijkt mij afdoende bewijs dat dat afdoende is, perfectie zal je toch nooit bereiken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Jaymz schreef op zaterdag 14 mei 2005 @ 01:29:
Een dergelijk idee valt of staat min of meer bij 1 ding; de objectiviteit van de 'verkeersagent'

En ik heb het sterke vermoeden dat die niet echt valt te vertrouwen, zeker bij de aantallen die je zou gaan inzetten :)
Waarom valt die op de FP dan wel te vertrouwen?

Op zich is het wel een goed idee imho, aangezien het users naar mijn idee stimuleert om kwalitatief goede posts te plaatsen. Om de vergelijking met de FP nog maar eens te maken; vergeleken met de FP van bijvoorbeeld gamers.nl zie je echt een verschil in niveau, wat in grote mate te danken is aan het moderatiesysteem. Je weet namelijk dat je met een overbodige/onnodige reactie toch niet gelezen wordt.

Eenzelfde systeem zou je in het forum kunnen toepassen; scored je post te laag (aanpasbaar in je prefs natuurlijk), dan zie je hem gewoon niet. Scheelt voor de TS in het zoeken naar de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Ik vind het idee ook wel aardig gevonden en grappig illustratief uitgewerkt. Je hebt gelijk dat je met goede moderatie een goede kwaliteit kunt bereiken; en dit is een aardige manier om bezoekers mee te laten werken aan die kwaliteit (naast alleen de moderators). Er moet echter wel wat gebeuren voordat een dergelijk systeem draait. Er moet een extra tabel in de database bijkomen die efficient de stemmen gaat bijhouden; alle templates moeten worden aangepast om de extra knoppen toe te voegen zonder dat het rommelig wordt; en er moet worden nagedacht over de implicaties van een dergelijke kwaliteitswaardering voor de search; de policy en bijvoorbeelde de sancties die mogelijk staan op het structureel onjuist modereren :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

RoamoR schreef op zaterdag 14 mei 2005 @ 01:36:
De FP en het forum zijn niet goed te vergelijken - op de FP zijn het meestal kortlevende discussies die vaak over een bepaald nieuwsonderwerp gaan - en je scoort dan door voor de 'underdog' te zijn (Intel, AMD) of voor de ICT posterboy van het jaar (Google of IBM bv.).

Op GoT zijn een groot aantal topics probleem-georienteerd waar een mening veel minder relevant is - in jouw situatie krijg je dus bij een topic als 'Ik heb problemen met IE' +5, Inzichtvol moderaties op 'FIREFOX R0X0R, IE TEH SUX!" :+

Daarnaast ben ik niet per se het met je eens dat het moderatie systeem op de frontpage werkt :)

[ Voor 35% gewijzigd door elevator op 14-05-2005 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Maar los van het feit of een moderatiesysteem goed te implementeren is of goed werkt; zie je wel nut in kwaliteitswaarderingen bij posts?

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cis
  • Laatst online: 25-09 15:08

Cis

Zoals Spider.007 al zegt: is er daadwerkelijk wel behoefte aan een moderatiesysteem op GoT?
Als we even alle nadelen weglaten, dan blijf ik nog steeds bij de mening dat de feature niet nodig is. Als ik nu de search gebruik, en ik kom tot een topic, lees ik alle posts vluchtig door. Nutteloze posts haal ik er eenvoudig tussenuit, dat kost me misschien 10 seconden extra tijd per pagina.

Ik wil het risico niet lopen dat ik een rode opmerking skip, omdat ie toevallig (ten onrechte) rood gemarkeerd is, in plaats van groen.

Kortom: ik ga de feature absoluut niet gebruiken, en ik denk velen met mij :) Ik wil gewoon alles in eigen hand houden :)

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:23
Ik persoonlijk moet er niet aan denken dat men mijn posts actief gaat beoordelen en er een 'waarde' aan toe gaat kennen. Ik stel me een IRL gesprek met een stel mensen voor waarbij men telkens een jurybordje omhoog houdt met een cijfer wanneer iemand is uitgesproken :X

GoT is een communtiy, geen wedloop :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Spider.007 schreef op zaterdag 14 mei 2005 @ 09:20:
Maar los van het feit of een moderatiesysteem goed te implementeren is of goed werkt; zie je wel nut in kwaliteitswaarderingen bij posts?
Niet bij posts - wel bij topics :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coltrui
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Coltrui

iddqd

Ik zal hoogstwaarschijnlijk wel achterlijk zijn, maar wat maakt het nu uit of een post nu een groen of rood 'stoplicht' krijgt? Kan ieder voor zich niet uitmaken om zich al dan niet iets van die post aan te trekken? Of mis ik hier een elementair voordeel?

Even ter zijde hoor... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Coltrui schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 15:50:
Ik zal hoogstwaarschijnlijk wel achterlijk zijn, maar wat maakt het nu uit of een post nu een groen of rood 'stoplicht' krijgt? Kan ieder voor zich niet uitmaken om zich al dan niet iets van die post aan te trekken? Of mis ik hier een elementair voordeel?

Even ter zijde hoor... :)
Tuurlijk (dit slaat niet op je achterlijk zijn ;)) , maar je kunt aan een systeem denken zoals ook op de FP bestaat. Dus ergens in je voorkeuren kunnen aanpassen of je "slechte" reacties in een topic wilt kunnen zien.

Persoonlijk zou ik dat niet willen overigens.

[ Voor 10% gewijzigd door Roamor op 19-05-2005 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coltrui
  • Niet online

Coltrui

iddqd

RoamoR schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 15:55:
[...]

Tuurlijk (dit slaat niet op je achterlijk zijn ;)) , maar je kunt aan een systeem denken zoals ook op de FP bestaat. Dus ergens in je voorkeuren kunnen aanpassen of je "slechte" reacties in een topic wilt kunnen zien.

Persoonlijk zou ik dat niet willen overigens.
Dus het systeem van 'als de meerderheid het niet echt een goede post vindt, hoef ik die ook niet te zien'?
Mij goed, zolang je dat maar in je voorkeuren kan disablen. Ik zou graag nog steeds voor mezelf blijven denken :P

Edit:
Ik zie hier trouwens een leuk scenario:
Eerst 500 topics in LA met de mooie titel: 'Waarom heeft mijn post een rood stoplicht?'
Wat later komt er een sticky: 'Je post is rood en het is onterecht? Lees hier!' :P

[ Voor 17% gewijzigd door Coltrui op 19-05-2005 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-09 10:17

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Persoonlijk ken ik dat systeem van andere fora alszijnde een soort van "solution"-flag. De TS kan dan aangeven welke post de oplossing bood. Dit is handig bij het terugzoeken. :)

Verder zie ik niet zoveel in het idee van de topicstarter. Een groot tussen de FP en GoT is dat je op GoT vaker een gesprek of discussie hebt. Een waardeoordeel geven aan de posts zou daarom verkeerd kunnen vallen en totaal z'n doel voorbij streven.

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coltrui
  • Niet online

Coltrui

iddqd

mOrPhie schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 21:18:
[...]

Persoonlijk ken ik dat systeem van andere fora alszijnde een soort van "solution"-flag. De TS kan dan aangeven welke post de oplossing bood. Dit is handig bij het terugzoeken. :)
En daar ben ik dus resoluut voorstander van op bepaalde subfora, zeker daar ik GoT gebruik als knowledgebase. Net zoals ExpertsExchange, waar je de OP leest en meteen doorscrollt naar 'the accepted answer' dat duidelijk groen gemarkeerd staat, zonder al de eventuele bullshit die ertussen staat te moeten lezen. De topicstarter de mogelijkheid geven om zijn 'oplossing' te markeren zou ideaal zijn.
Verder zie ik niet zoveel in het idee van de topicstarter. Een groot tussen de FP en GoT is dat je op GoT vaker een gesprek of discussie hebt. Een waardeoordeel geven aan de posts zou daarom verkeerd kunnen vallen en totaal z'n doel voorbij streven.
Ik zie zelfs het nut niet van zo'n systeem op de FP :)

[ Voor 4% gewijzigd door Coltrui op 19-05-2005 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Met dit systeem zou je dan allemaal van die reacties krijgen die allemaal zo interessant over moeten komen, waardoor je geen lekkere discussie meer krijgt.
Ik zie het absoluut niet zitten, liever een paar nutteloze posts tussendoor dan van die FP posts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJ
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 26-08 21:02

MrJ

Train, eat, sleep. Repeat.

En dan invoeren dat wanneer 75% van je post in rood zijn geeindigd je automatisch een permban krijgt?

Dank je beleefd. :{

Godfather Bodybuilding topic reeks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
RoD schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 22:40:
Met dit systeem zou je dan allemaal van die reacties krijgen die allemaal zo interessant over moeten komen, waardoor je geen lekkere discussie meer krijgt.
Ik zie het absoluut niet zitten, liever een paar nutteloze posts tussendoor dan van die FP posts.
Absoluut gelijk. Ik heb mijn mening veranderd en sluit mij bij RoD aan.

Een solution flag zou ook een goede toevoeging zijn aan het forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:32

Stewie!

Keen must die!

Is toch net een beetje als op expert exchange, waar de topicstarter een accepted answer kan kiezen. Is de perfecte oplossing. Als ik via google op die site kom lees ik de topicstart en het accepted answer en dan ben ik klaar.

maar dan zou ik dit alleen bij hardware techfora invoeren, bij software geneuzel heb je meerdere antwoorden die goed kunnen zijn en heb je meer vrijheid tot discussie. Idem natuurlijk voor de GC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:51

Cyphax

Moderator LNX
DaMorpheus schreef op zaterdag 21 mei 2005 @ 15:16:
Is toch net een beetje als op expert exchange, waar de topicstarter een accepted answer kan kiezen. Is de perfecte oplossing. Als ik via google op die site kom lees ik de topicstart en het accepted answer en dan ben ik klaar.

maar dan zou ik dit alleen bij hardware techfora invoeren, bij software geneuzel heb je meerdere antwoorden die goed kunnen zijn en heb je meer vrijheid tot discussie. Idem natuurlijk voor de GC.
Dat zou je een beetje kunnen opvangen door een topic te kunnen flaggen als "hee hier staat in ieder geval een oplossing in" zodat je er met de search wat aan hebt. :)
Dan werkt het ook voor Software.
In de praktijk valt het zat mee (zo beleef ik het althans), en als je een beetje ervaring hebt met zoeken pik je de topics met de meeste kans op een goed antwoord er wel uit, maar niet altijd. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-07-2024
het gebeurd mij wel eens (laatst nog, ik zal eens zoeken - kan niet vind) dat ik ergens als een van de eerste replies in een topic zeg 'het antwoord is .... want ...'
na mij posten nog 10 man, en die zeggen allemaal wat anders.

ik kom later weer eens in dat topic, zie dat deze inmiddels gegroeit is tot 100 replies, en zie dat de topicstarter nog steeds het probleem heeft.

ik lees het topic nog eens door, zie dat de topicstarter nog niet alles heeft geprobeerd wat er geoppert is (bijv door mijzelf) en wijs hem daar nog eens op.

af en toe word ik dan afgekat, of verwezen dat het er al staat ofzo, maar vaak heb ik gelijk, en moet de topicstarter gewoon alles proberen (in het redelijke) wat hem aangedragen word, of niet meer om hulp roepen.

de verdeling van de replies zou als volgt kunnen zijn:
de topicstart post een probleem (goede nette post) en krijgt een groen rondje
ik, en velen met mij opperen allerlei oplossingen.
Als veel mensen denken dat meneer X het goed heeft krijgt deze meneer X een groen rondje
Als niemand denkt dat meneer Y het goed heeft krijgt deze een rood of oranje rondje
- eerste fout het rondje had groen moeten zijn

de Topicstart komt terug bij zijn post, ziet en doet wat meneer X zegt, en het werkt niet.
hij denkt: rode rondjes zijn fout, dus dat hoef ik niet te proberen.
* BAF * .. daar gaat het zelfdenkend vermogen van meneer TS...

hij post nog een keer, en zegt dat de reply van meneer X niet werkt.
zijn post krijgt een groen rondje, omdat niemand hem ongelijk kan geven en het een nette post is.
helaas denkt niemand verder, want de post is geheel overbodig, en de topicstarter is dom, omdat hij nog niet alles geprobeerd heeft.
- tweede fout het rondje had dus rood moeten zijn.

later post meneer Y nog een keer een post, en wijst op zijn vorige post. Iedereen had die post al gelezen, en vond dat die rood of oranje moest zijn, omdat het onwaarschijnlijk was en men toch niet dacht dat het het antwoord was.
kortom, het aanhalen van die post is nutteloos, en voegt niks toe aan het topic. dus het rondje word weer rood/oranje
- fout 3 het rondje moest groen zijn.

uiteindelijk leest de topicstart toch de text, en besluit - in alle radeloosheid - om het toch maar te doen.
Het werkt, hij is blij, en hij post even zijn bedankje, en excuus dat hij niet geluisterd had.

helaas helaas, hij, en alle lezers, hadden de 2 replies van meneer Y al op rood/oranje staan.
de topicstarter had al gestemt, maar zelfs als hij het mocht overdoen had het neit veel uitgemaakt, want het is maar 1 stem.

get my point?

het idee is leuk, maar in de praktijk werkt het niet.

This message was sent on 100% recyclable electrons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

^^ Daarom: TS en mods kiezen de "accepted answer" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-07-2024
DaMorpheus schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 23:52:
^^ Daarom: TS en mods kiezen de "accepted answer" :)
euh, lees me post nog eens, dit systeem met 'accepted answer' is vaker langsgekomen, maar mods houden er niet van ALLE topics in de gaten te houden, en topicstarters zijn vaak lui, en replyen niet meer nadat het opgelost is

This message was sent on 100% recyclable electrons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RoamoR schreef op zaterdag 14 mei 2005 @ 01:36:
[...]
valt 'ie niet :) het is allemaal maar een beetje aanklooien :p met alles op GoT eigenlijk, maar dat maakt het allemaal des te leuker :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

BasieP schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 23:53:
[...]

euh, lees me post nog eens, dit systeem met 'accepted answer' is vaker langsgekomen, maar mods houden er niet van ALLE topics in de gaten te houden, en topicstarters zijn vaak lui, en replyen niet meer nadat het opgelost is
Tja, en zoals jij zegt kan je users ook niet vertrouwen en kan dit hele idee weggegooid worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-07 09:17
hoe krijg je die lampjes dan? of kan dat alleen als je een paying user bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

DaMorpheus schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 13:28:
Tja, en zoals jij zegt kan je users ook niet vertrouwen en kan dit hele idee weggegooid worden?
Wat heeft vertrouwen met luiheid te maken ? :P

Zo'n systeem werkt alleen maar goed als iedereen netjes meldt welke oplossing de juiste was :P

Maar dan ga je er wel aan voorbij dat misschien niet 1 oplossing de juiste was, maar bijvoorbeeld 2, of een combinatie van mogelijke oplossing de eigenlijke oplossing bevatte ;)

Verder zit je sowieso met 100000 topics waar dat niet van bekend is ;)
En chem zag er ook niet veel in, de laatste keer dat dit idee werd geoppert, dus dan wordt het ook wat lastig om dit idee ten uitvoer te brengen ;)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Het gaat ook gewoon tegen het hele idee van een forum in: namelijk dat je discussieert over dingen en een absolute oplossing enkel van secundair belang is. Topics worden vaak juist interessanter nadat De Oplossing is gegeven, in tegenstelling tot solution-machines als Experts Exchange waar het enkel rossen is richting de accepted answer.

Dat moeten we op GoT niet willen en komt er wmb ook niet. En wat chem betreft ook niet, en voor zover ik weet wat betreft het merendeel van de crew niet ;)

Er staan veel theoretisch mooie ideeen hier in dit topic, maar in de praktijk zal het allemaal slecht tot niet werken, en ben ik eigenlijk van mening dat er weinig reden is om aan de huidige goed genoeg werkende systematiek te sleutelen.

[ Voor 20% gewijzigd door curry684 op 26-05-2005 13:40 ]

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
BasieP schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 23:53:
[...]

"De modjes" hoeven heus niet al het werk te doen. Je kunt het vrij simpel houden: Heb je bij je laatste topic het 'accepted answer' niet gemarkeerd mag je geen nieuw topic openen. Nu is niet elk topic een helpdesktopic, maar daar valt echt wel een oplossing voor te vinden.
Maar wat mij betreft is een moderatiesysteem helemaal niet nodig. Als ik de GoT search gebruik om een probleem te vinden ben ik weinig tijd kwijt om het juiste antwoord in een topic te vinden, helpdesktopics zijn vaak ook niet zo lang. Ik loop er veel vaker tegenaan dat ik in een topic terecht kom waar exact mijn probleem staat, maar is gelocked met de melding "Gebruik de search". :P Ik snap ook niet waardoor deze voorstellen in LA telkens ontstaan, zijn er mensen die werkelijk problemen hebben met het huidige systeem, of zijn het wereldverbeteraars? :P

🌞🍃

Pagina: 1