[Access/VBA] functie in een subformulier aanroepen

Pagina: 1
Acties:
  • 403 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Punksmurf
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-01-2024
Ik heb in Access een formulier en in dat formulier twee subformulieren. Omwille van de duidelijkheid zal ik deze respectievelijk aanduiden met hoofdform, subform1 en subform2.

In subform1 staan een aantal rijen met gegevens. in subform2 staan de totalen van die rijen, deze moeten er natuurlijk precies onder staan.

Dit zie je in het onderstaande plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://www.klikjegeil.nl/got/access_formulieren.PNG
vette paint skillz :P sorry voor de niet-zo-toffe kleurtjes, maar ze doen iig niet zo'n pijn aan je ogen als felgeel, felgroen etc, en helemaal wit is ook weer zo onduidelijk ;)

Nu is het zo dat er zoveel rijen zijn dat dat niet in beeld past. Ik zou subform1 en subform2 zo breed kunnen maken dat dit past met een horizontale scrollbar in hoofdform, maar dat heen-en-weer-gescroll werkt niet lekker. Ik heb daarom besloten om een aantal rijen die niet zo belangrijk zijn standaard niet weer te geven en zodra er op een knop wordt gedrukt deze wel weer te geven en een aantal andere rijen dan te verbergen.

Hiertoe ik heb in beide subformulieren twee subs gemaakt: 'weergave_a' en 'weergave_b'. Je voelt m al aankomen: met 'weergave_a' wordt in het betreffende subformulier de ene weergave weergegeven, met 'weergave_b' de ander.

In beide subformulieren heb ik ook nog een knopje gefröbeld zodat ik daarmee kan kiezen tussen de beide weergaven. Dit opzich werkt prima.

Het probleem zit 'm in het feit dat ik wil dat deze twee subformulieren allebei dezelfde weergave tonen. Het kan nu voorkomen dat ik in subform1 weergave 'a' zie en in subform2 weergave 'b'. Dit is niet de bedoeling omdat dan de totalen niet meer goed staan. De knopjes die ik in de subforms heb gemaakt wil ik dus eigenlijk als één knop in het hoofdform zien, om van daaruit de weergave te kunnen wisselen.

Nu kan ik vanuit het hoofdform wel controls in een subform aanspreken, maar met een sub lukt het me niet. Access komt dan op de proppen met 'Fout '438' tijden uitvoering: Deze eigenschap of methode wordt niet ondersteund door dit object'. Deze sub is gewoon 'public' en zou dus imo aanspreekbaar moeten zijn.

Ik heb me echt suf gezocht maar ik heb nergens kunnen hoe ik dit kan doen, dus ik hoop dat jullie een manier weten.

Alvast bedankt! :)

[ Voor 4% gewijzigd door Punksmurf op 13-05-2005 11:30 . Reden: typo's ]

met een hamer past alles

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Hoe roep je die sub dan aan?

Vanuit het hoofdform: me!sub1.form.foo zou gewoon moeten werken.

waarom zet je niet gewoon één procedure in het hoofdformulier die beide subs toggled tussen weergave a en b?

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• Punksmurf
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-01-2024
Niesje schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 13:45:
Hoe roep je die sub dan aan?

Vanuit het hoofdform: me!sub1.form.foo zou gewoon moeten werken.
Alles behalve die dus :/
Dat werkt... Ik snap niet dat ik dat niet heb kunnen vinden... maar bedankt :*)
waarom zet je niet gewoon één procedure in het hoofdformulier die beide subs toggled tussen weergave a en b?
één procedure is idd netter dan twee, dit is eigenlijk gewoon gegroeid vanuit twee knoppen om te wisselen tussen a en b... maar goed nu dit werkt is het tijd om de boel wat op te schonen :)

[ Voor 3% gewijzigd door Punksmurf op 13-05-2005 13:57 . Reden: smilies kill ]

met een hamer past alles