Toon posts:

[Maya] 2D eps logo omvormen naar 3D object

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Heeft iemand een goede tutorial hoe ik een zwart wit 2D eps logo (of natuurlijk ieder ander handig formaat wat ik via Photoshop kan opslaan) in Maya op een handige manier kan omvormen naar een 3D object?

Ik ben geen kenner in Maya, wel een doorzetter. Op dit moment lukt het me aardig om zelf objecten te modellen. Nu wil ik dit proces versnellen door zoveel mogelijk zinloos werk handiger te doen.

Het logo is een 2D boom en redelijk complex om na te bouwen. Alle tips die dit proces kunnen versnellen zijn welkom!

Alvast bedankt!

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-05 22:05

Nik

Je kunt uit 2D data nooit 3D data halen lijkt me :? Tenzij je met van die flap-outs gaat werken of hoe dat ook mag heten. Zoals je vroeger een doosje in elkaar knutselde. 6 vierkantjes, met lijmvlakjes, et voila, een doosje :)

Maar ik denk dat een boom niet te doen is...

[ Voor 69% gewijzigd door Nik op 13-05-2005 11:13 ]

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-05 22:29
je kan de boom natuurlijk als texture maken, halftransparant. die op een plane gooien en die hoop keren duplicaten en net een klein beetje draaien. een soort van sprite effect.

maar dan ligt het wel aan het logo of dat uberhaupt mooi wordt

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
proller schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 11:13:
Je kunt uit 2D data nooit 3D data halen lijkt me :? Tenzij je met van die flap-outs gaat werken of hoe dat ook mag heten. Zoals je vroeger een doosje in elkaar knutselde. 6 vierkantjes, met lijmvlakjes, et voila, een doosje :)
Waarom niet? Hangt er natuurlijk van af wat je wil.

Maya zal toch wel een lathe kennen ofzo?
En wil je 'm gewoon van plat wat dikker maken, dan lijkt het me een kwestie van in een bepaalde as de dikte opgeven?

* RobIII is ook niet zo'n 3D expert, maar ik weet bijvoorbeeld wel dat ik in 3D Max een 2D object kan tekenen en dit kan "roteren om zijn platte as" zeg maar om het zo rond te maken.
Dus stel je tekent een platte vaas (contouren) en je laat er een "lathe" (geloof ik) op los, dan wordt 'ie rond...

[edit]
Mijn "lathe" klopt dus :*)
Afbeeldingslocatie: http://www.creative-3d.net/images/strataLathe.jpg
En van een "plat" object 3D maken, zonder het te "roteren" moet ook kunnen lijkt me:
Afbeeldingslocatie: http://www.thewebmachine.com/illustrator/wireframe/wireframe-1.gif Afbeeldingslocatie: http://www.thewebmachine.com/illustrator/wireframe/wireframe-4.gif

/Edit: Plaatjes zijn dood hier :?
Afbeeldingslocatie: http://images.google.nl/images?q=tbn:Vyzww8_voj4J:www.thewebmachine.com/illustrator/wireframe/wireframe-1.gif Afbeeldingslocatie: http://images.google.nl/images?q=tbn:yOpSsm2lDKYJ:www.thewebmachine.com/illustrator/wireframe/wireframe-4.gif
_/-\o_ Google Cache :Y)

Kwestie van er een "dikte"/"diepte" aan geven lijkt me? Daar heb je zelfs geen Maya voor nodig, Illustrator (CS) kan dat van zichzelf al: http://www.digitalmediade.../viewarticle.jsp?id=22141

[ Voor 155% gewijzigd door RobIII op 13-05-2005 23:50 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:09
En zou inderdaad ALS je al met EPS in een 3d alike programma wilt gaan extruden dat je dan vector neemt en geen Photoshop (bitmap) EPS. :) Maar wat RobIII oppert, prima idee mocht je over CS beschikken.

Motor onderhoud bijhouden

Verwijderd

Je kan in Lightwave een eps-file (of Illustrator-file) laden (via de EPSF importeer functie) en vervolgens 'extruden' (uitrekken), zodat het object een dikte krijgt. Dit is vooral handig om logo's te maken. Ik ken Maya niet zo goed, maar ga ervanuit dat iets dergelijks mogelijk moet zijn. Maar is het ook wat je wilt, want zo krijg je dus een plat object met een zekere dikte.

Succes!

O, RobIII laat het al zien... ;)
Online tutorial (voor tekst) : http://smorigin.scm.cityu...tos/import_eps/index.html

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2005 13:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dat voorbeeld van die G is helemaal geweldig! Als ik dat in Maya kan maken, dan zou dat al geweldig zijn! Is dat toe te passen in Maya en is er dan gebruik te maken van Polygonen?

Het eindpunt is namelijk niet een 3D achtig boompje, maar ook een animatie daarvan (alleen lukt me dat gedeelte op dit moment nog voldoende).

Ik heb ook zitten kijken naar de optie Bevel, met tekst werkt dit redelijk, alleen pakt hij bij mijn plaatje niet de afbeelding, maar het gehele plaatje. Eigenlijk zou het mooi zijn indien ik op de een of andere manier alleen het 'zwarte' gedeelte kan 'bevellen' (of een andere bewerking die handiger is).
Het extruden zal ik nu eens gaan bekijken (is voor mij nieuw).

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2005 14:37 ]

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 14:37:
Dat voorbeeld van die G is helemaal geweldig! Als ik dat in Maya kan maken, dan zou dat al geweldig zijn! Is dat toe te passen in Maya en is er dan gebruik te maken van Polygonen?
Extruden is het sleutelwoord.
Het eindpunt is namelijk niet een 3D achtig boompje, maar ook een animatie daarvan (alleen lukt me dat gedeelte op dit moment nog voldoende).
Dat is andere koek...
Ik heb ook zitten kijken naar de optie Bevel, met tekst werkt dit redelijk, alleen pakt hij bij mijn plaatje niet de afbeelding, maar het gehele plaatje. Eigenlijk zou het mooi zijn indien ik op de een of andere manier alleen het 'zwarte' gedeelte kan 'bevellen' (of een andere bewerking die handiger is).
Zoals aangegeven dien je geen bitmap maar de vectors te importeren in MAYA. Verdiep je eerst eens in de materie en neem er een (zelfs hier genoemde!) tutorial bij. Niet lullig bedoeld ofzo, maar je mist wat basiskennis vrees ik, en dat gaat niet goedkomen vrees ik dan ;)

[ Voor 28% gewijzigd door RobIII op 13-05-2005 14:55 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

Verwijderd

Topicstarter
Hoe lomp kun je je voelen....

Het voorbeeld van het importeren van het tekstbestand ben ik nu aan het proberen.

Ik klik eerst perspective view aan
Vervolgens klik ik op import (EPS ingesteld)
Dan selecteer ik het bestand tekst.eps
Vervolgens klik ik op import

En dan ben ik weer terug in mijn perspective view... maar waar het bestand gebleven is weet ik niet.
Wellicht mis ik een stap of komt het EPS bestand wel in een BIN, maar waar weet ik niet.

Iemand een idee of tip?

Het verschil tussen bitmaps en vectoren is me (de basis) nu wel duidelijk en idd mis ik de basiskennis :-). Ach ja.. tijdens het structureel doorlopen van alle tutorials ben ik dit nog niet tegengekomen. Ik model dus nu alles vanaf scratch, maar het leek me efficienter te kunnen.
Vanavond zal ik deze pagina van het begin tot het einde proberen uit te werken / begrijpen etc.
Soms is echter 1 waardevolle tip van een ander handiger dan zelf weken zoeken naar de oplossing.

Iedereen alvast bedankt voor alle bijdrages! Wellicht dat ik binnenkort ook een plaatje plaats van de vorderingen.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2005 15:18 ]

Verwijderd

Mijn manier van aanpakken zou zijn om alles met curves over te trekken (create --> EP curve tool of CP curve tool). Dan kun je dingen zoals lathe (in maya revolve onder Surfaces) doen. Dit is erg nuttig voor dingen als glazen.

Een 2d plaatje direct omzetten naar 3d zal je waarschijnlijk niet gaan lukken. Omzetten naar vectoren in Illustrator lijkt me dan een beetje loos, of dat moet erg makkelijk gaan, dat weet ik niet. In Maya kun je in principe hetzelfde doen.

Bionatics heeft wel een handige plug-in als je bomen wilt maken. Je kunt dan een kastanjeboom maken en je hebt 30 dagen om het programma te testen. Registratie is wel vereist en uit eigen ervaring kan ik zeggen dat ze dan ook gaan bellen/mailen voor feedback.
Je kunt ook de paint fx gebruiken om een boom te maken. Hier kun je een tutorial daarvoor vinden. Het is alleen wel erg complex, maar je hoeft er niks voor te kunnen.

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 23:44:
Mijn manier van aanpakken zou zijn om alles met curves over te trekken (create --> EP curve tool of CP curve tool). Dan kun je dingen zoals lathe (in maya revolve onder Surfaces) doen. Dit is erg nuttig voor dingen als glazen.
Hij heeft al een EPS (en naar ik aanneem dus vectors). Het gaat om een bestaand logo, en daar wil je zo weinig mogelijk aan komen (en dus ook niet overtrekken enzo als dat niet nodig is).
Een 2d plaatje direct omzetten naar 3d zal je waarschijnlijk niet gaan lukken.
Als je op bitmaps doelt heb je gelijk... En zo niet, dit al gelezen?
Omzetten naar vectoren in Illustrator lijkt me dan een beetje loos, of dat moet erg makkelijk gaan, dat weet ik niet. In Maya kun je in principe hetzelfde doen.
Mijn voorkeur gaat juist uit naar Illustrator omdat het bedoeld is voor 2D vector werk...
Bionatics heeft wel een handige plug-in als je bomen wilt maken. Je kunt dan een kastanjeboom maken en je hebt 30 dagen om het programma te testen. Registratie is wel vereist en uit eigen ervaring kan ik zeggen dat ze dan ook gaan bellen/mailen voor feedback.
Je kunt ook de paint fx gebruiken om een boom te maken. Hier kun je een tutorial daarvoor vinden. Het is alleen wel erg complex, maar je hoeft er niks voor te kunnen.
Nogmaals, het gaat dus om een bestaand logo...

[ Voor 6% gewijzigd door RobIII op 13-05-2005 23:54 ]

Over mij

• KneoK
  • Laatst online: 17:07

KneoK

Not in a million lightyears

Dat is heel makkelijk in Maya, er van uitgaande dat je een redelijk nieuwe versie hebt (vanaf 6 lukt het zeker). Je importeert je EPS file gewoon via File -> Import.
Die EPS wordt dan omgezet naar curves. Je selecteert de curve die je wilt 3den en kiest voor Surfaces -> Bevel Plus. Als je op het hokje ernaast drukt kun je nog een heleboel instellen (randen, diepte enz.).

EDIT: Ik zie dat het importeren niet helemaal wil. Zorg ervoor dat je een EPS file hebt die bestaat uit lijnen, geen fills. Ik weet niet waarin het logo is gemaakt (illustrator, flash, ...), maar vanuit Flash pakt Maya liever .ai bestanden (Adobe Illustrator 6.0 kiezen bij de export opties).
Misschien dat dat een idee is ? EPS importeren in Flash en dan als ai exporteren ? Dat zou sowieso moeten lukken.

Hou er ook even rekening mee dat wat je importeerd nogal groot kan uitvallen in Maya. Als je bijvoorbeeld een cirkel importeert dan kan de cirkel weleens zo groot worden dat je gewoon de lijn niet ziet. Even SELECT ALL doen en flink scalen, misschien dat het wel gelukt is maar gewoon te groot om te zien.

Mijn ervaring is dat Maya wat dit betreft weinig feedback geeft. Als het bijvoorbeeld niet lukt om te importeren dan keer je (zoals ook in jouw geval) gewoon terug naar je viewport zonder foutmeldingen of iets...

[ Voor 31% gewijzigd door KneoK op 14-05-2005 00:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verder moet ik ook de volgende keer maar direct een plaatje posten ben ik al achter :*)

Afbeeldingslocatie: http://cg.kwaliteits.info/album_thumbnail.php?pic_id=21

De verwarring ontstaat denk ik doordat ik de term boom laat vallen. Voor de duidelijkheid hoeft het dus geen 'natuurlijke' boom te worden. Ik ga nu op het gemak alle antwoorden nog eens goed doorlezen en alles proberen te snappen.

Ik heb trouwens met betrekking op deze materie een tutorial gezien waar ze 1 enkele foto van een huis bewerken naar een 3D object om er zo belichting/schaduwen op toe te kunnen passen. Erg interessant en ze laten alles zien maar wat al eerder werd gemeld: ik mis de basiskennis.

EDIT:
Er zitten weer ERG bruikbare tips bij! Ik denk dat ik nu wel een grote stap verder ben!
Het is inderdaad een bestaand logo en het is ook geen bitmap EPS. Soms moet je gewoon alles een dagje laten rusten en dan zie je weer hele andere dingen :-).

Bevel PLUS was uiteindelijk de meest geschikte oplossing in mijn geval, nu ga ik weer eens kijken wat ik kan doen met alles wat ik weer geleerd heb..

Iedereen alvast bedankt!!

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2005 14:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Net gemerkt dat de bron van mijn probleem de versie van Illustrator was, ik heb het plaatje eenmaal opgeslagen als een oudere versie.

De oudere versie werd zonder problemen geimporteerd....

Leuk al die verschillende versies die NET niet compatibel zijn ;)
Pagina: 1