[Ubuntu Linux] Hercules Digifire soundcard drivers

Pagina: 1
Acties:
  • 316 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mexxus
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-04 15:54
Beste mensen,

ik ben inmiddels al drie dagen aan het zoeken naar een manier om mijn Hercules Digifire 7.1 geluidskaart aan de praat te krijgen onder Ubuntu Linux, maar het lukt allemaal voor geen drol. Hercules brengt zelf geen Linux drivers voor deze kaart uit, dus moet er een alternatieve oplossing zijn...

Het probleem lijkt nogal lastig, gezien er al behoorlijk wat topics op forums over zijn gesteld (via google kom ik op vele forumtopics over dit probleem), maar nergens komt er echt een antwoord naar boven. Wel kwam ik het volgende tegen:
I have a somewhat unique card...a Hercules DigiFire 7.1 and my sound was not working. The primary reason it wasnt working was because it was device number 3 in the list of audio devices.

After adding the line "option snd-cs46xx index=0" and changing every other device's option index to -2 in my alsa-base file, my sound works like a champ.

Just wanted to add this to the thread for any potential Hercules users.
Ok, gedaan, maar alsnog werkt het geluid voor geen meter. Zijn er meer mensen hier met dit probleem? Of nog beter, zijn er hier mensen die er wél een oplossing voor weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke versie van Ubuntu draai je?
Ik draai de nieuwste versie en heb zelf ook een digifire 7.1 geluidskaart en deze werd direct herkent tijdens de installatie en werkt nog ook.
Vroeger had ik ook het probleem dat deze niet herkent werd maar de nieuwste ubuntu (& kutuntu) herkende ze direct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mexxus
Verwijderd schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 15:12:
Welke versie van Ubuntu draai je?
Ik draai de nieuwste versie en heb zelf ook een digifire 7.1 geluidskaart en deze werd direct herkent tijdens de installatie en werkt nog ook.
Vroeger had ik ook het probleem dat deze niet herkent werd maar de nieuwste ubuntu (& kutuntu) herkende ze direct.
Ik draai hier Ubuntu 5.04 Hoary

En hoe heb jij de instellingen staan bij 'volumeregeling' -> 'Voorkeuren'?

[ Voor 89% gewijzigd door Mexxus op 13-05-2005 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mexxus schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 16:51:
[...]

Ik draai hier Ubuntu 5.04 Hoary

En hoe heb jij de instellingen staan bij 'volumeregeling' -> 'Voorkeuren'?
Is de snd-cs46xx module uberhaubt geladen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mexxus
Ik heb wel een "cs46xx.o" bestand gedownload, maar ik heb geen idee wat ik er mee moet doen. Ik begin net met Linux, en zover ben ik nog niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mexxus schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 18:09:
Ik heb wel een "cs46xx.o" bestand gedownload, maar ik heb geen idee wat ik er mee moet doen. Ik begin net met Linux, en zover ben ik nog niet...
Begin eens met het typen van "lsmod" en kijk of daar iets van cs46xx tussen staat.
Zo niet, probeer eens een "modprobe cs46xx" en check daarna de laatste regels output van "dmesg".

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2005 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mexxus
Als ik "lsmod" doe, staat er inderdaad een "snd_cs46xx" tussen! Erachter staat "Size: 80328" en "Used by: 1".

En nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mexxus schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 23:57:
Als ik "lsmod" doe, staat er inderdaad een "snd_cs46xx" tussen! Erachter staat "Size: 80328" en "Used by: 1".

En nu?
Dat betekent dat de driver voor je kaart gewoon geladen is.
Je gebruikt Ubuntu, dus Gnome denk ik zo, start de Gnome geluidsmixer eens en kijk of PCM en Master niet gemute zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mexxus
Nope, die zijn beide niet gemute...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-09 23:05

smokalot

titel onder

krijg je geluid (gekraak) als je "cat /bin/bash > /dev/dsp" doet?

It sounds like it could be either bad hardware or software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mexxus
smokalot schreef op zaterdag 14 mei 2005 @ 23:16:
krijg je geluid (gekraak) als je "cat /bin/bash > /dev/dsp" doet?
Nee, helemaal niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

Mexxus schreef op zondag 15 mei 2005 @ 00:00:
[...]

Nee, helemaal niets...
wat geeft cat /proc/asound/cards?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mexxus
smokalot schreef op zondag 15 mei 2005 @ 00:33:
[...]

wat geeft cat /proc/asound/cards?
code:
1
2
3
4
5
6
0 [V8237          ]: VIA8237 - VIA 8237
                     VIA 8237 with ALC655 at 0xbc00, irq 22
1 [CS46xx         ]: CS46xx - Sound Fusion CS46xx
                     Sound Fusion CS46xx at 0xcfeff000/0xcfd00000, irq 18
2 [U0x4710x308    ]: USB-Audio - USB Device 0x471:0x308
                     USB Device 0x471:0x308 at usb-0000:00:10.3-2, full speed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirehead
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-09 11:37
geef eens in XMMS of Beep-Media-Player bij "output plugins" dat hij kaart 1 moet gebruiken (i.p.v. de default "0")

Verder schakel je best in Gnome-Control-Center onder "Geluid" de soundserver uit. Deze kan in sommige gevallen de kaart "bezet" houden, waardoor andere apps er geen gebruik van kunnen maken.

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

zoals je ziet heb jij 3 geluidskaarten, en het geluid zal wel uit kaart 0 komen, terwijl jij zit te luisteren naar kaart 1. hoe je in gnome zorgt dat hij de juiste geluidskaart gebruikt weet ik niet zo goed, maar wellicht is het verstandiger te zorgen dat je andere 2 geluidskaarten gewoon niet geinitialiseerd worden, die eerste is vast een onboard ding, als je m niet gebruikt, schakel m dan uit in je BIOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mexxus
Schop!!!

Inmiddels is de boel opnieuw geinstalleerd en doet het geluid het min of meer wel. Echter, alleen in XMMS en MPlayer. Als ik in XMMS of MPlayer de uitvoerplugin instel op de 'dev/dsp1' dan werkt het geluid en kan ik m'n MP3'tjes en video's afspelen. Echter, dat geluid is in XMMS ontiegelijk slecht! Het is zwak en zacht, en het kraakt ontzettend. In MPlayer is het geluid nog wel redelijk goed (geen surround, maar da's weer een ander probleem).

Verder werkt het nog steeds niet met systeemsounds. Als ik bijvoorbeeld een geluid instel bij het inloggen, hoor ik hier niets van.

Iemand enig idee hoe dat is op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:02

zAo

GPLv2 Fanboy

Ik heb een Herculer Game Theater 7.1 (jaja :)) welke de zelfde module gebruikt. Bij mij werkte dit op hoary out-of-the-box, alleen moest ik in beep-media-player (aanrader!) mijn geluid op Alsa zetten.

Over geluid bij starten: heb je de soundserver aangezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mexxus
zAo schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 16:42:
Ik heb een Herculer Game Theater 7.1 (jaja :)) welke de zelfde module gebruikt. Bij mij werkte dit op hoary out-of-the-box, alleen moest ik in beep-media-player (aanrader!) mijn geluid op Alsa zetten.

Over geluid bij starten: heb je de soundserver aangezet?
Jep, de soundserver staat aan.

Ik heb een Hercules DigiFire 7.1 (jaja :)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-08 07:51

Mon

Zoals al eerder gezegd moet je Gnome zover krijgen dat hij je 2e geluidskaart gebruikt. Heb je al geprobeerd de onboard chip uit te zetten in de bios?
Als het goed is kan het USB-audio "ding" dan wel blijven zitten.

Wanneer Gnome de juiste geluidskaart gebruikt werkt esound ook zoals het moet en tegelijk ook alle geluiden die Gnome bijv. maakt.

Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mexxus
Via de BIOS heb ik geprobeerd de onboard sound uit te schakelen, maar nergens is daarvoor een optie te vinden. Lijkt niet mogelijk...
Pagina: 1