Toon posts:

Ik krijg mijn pc niet aan, wat nu?

Pagina: 1
Acties:
  • 40 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gisteren mijn pc voor een groot deel van de dag zonder enig probleem gebruikt. Vanmorgen echter, toen ik em probeerde op te starten, gebeurde er helemaal niets. Mow: Hij reageert totaal niet op de aan/uit knop.
In eerste instantie zocht ik het probleem bij de aan/uit knop. Ik heb de kast open geschroefd, wat met de kabels lopen duwen en trekken maar dat hielp niks. Nadat ik nog enkele malen de aan/uit knop had ingedrukt, merkte ik dat de ventilatoren van de mobo ongeveer een halve seconde gingen draaien en dan meteen weer ermee stopten. Hierdoor ben ik geneigd te denken dat het probleem bij de moederboord ligt en niet bij de aan/uit knop.
Mijn vraag aan jullie is: Hoe kom ik erachter waar het probleem ligt?
Ik heb nog wel stroom in mijn pc, aangezien ik de numlock op me toetsenbord aan en uit kan zetten (lampje gaat dan ook aan en uit)
Systeem:
Gigabyte 7Vax Moederboord
Amd 2800+
Aopen 5900XT
1024MB Ram
Aureon Space 7.1 Geluidskaart

• Kluk-Kluk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-07 07:47

Kluk-Kluk

laat maar vallen.....

Ik zou beginnen met eens naar de voeding te kijken, liefst even proberen met een ander exemplaar waarvan je zeker weet dat die het wel doet.

Verder rest je niets meer dan alle onderdelen stuk voor stuk te gaan testen, geheugen, videokaart, etc tot je het moederbord overhoudt.

[ Voor 1% gewijzigd door Kluk-Kluk op 13-05-2005 10:21 . Reden: typo :( ]

Powered By C8H10N4O2

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

• tombola
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-08 18:36
Klinkt heel stom, maar het aandrukken van de videokaart hielp bij mij...

edit:
Ik had precies het zelfde probleem en ook een gigabyte moederbord.
kan daarom dus idd een moederbord probleem zijn..

[ Voor 49% gewijzigd door tombola op 13-05-2005 10:37 ]

Verwijderd

Waarom gelijk de voeding, die heeft ´t altijd al gedaan. En zo te lezen is er geen nieuwe hardware geïnstalleerd, dus het probleem lijkt me te bevinden op het moederbord. Nofi :)

@TS: kijk even of alle condensatoren goed zijn en of alles aan je mobo nog wel heel is. Probeer als je de mogelijkheid hebt, je processor in een ander pc te zetten en te kijken of die dan wel werkt. En andersom, doe een ander processor op je mobo om te kijken of die nog goed is.

Heb je gister nog wat nieuws in je pc bijgezet, veranderd? Aan de bios gezeten?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2005 10:29 ]

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 10:28:
[...]

Waarom gelijk de voeding, die heeft ´t altijd al gedaan. En zo te lezen is er geen nieuwe hardware geïnstalleerd, dus het probleem lijkt me te bevinden op het moederbord. Nofi :)

@TS: kijk even of alle condensatoren goed zijn en of alles aan je mobo nog wel heel is. Probeer als je de mogelijkheid hebt, je processor in een ander pc te zetten en te kijken of die dan wel werkt. En andersom, doe een ander processor op je mobo om te kijken of die nog goed is.

Het mobo heeft het toch net zo goed altijd gedaan.

Ik zeg ook voeding.

Verwijderd

Topicstarter
tombola schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 10:24:
Klinkt heel stom, maar het aandrukken van de videokaart hielp bij mij...

edit:
Ik had precies het zelfde probleem en ook een gigabyte moederbord.
kan daarom dus idd een moederbord probleem zijn..
Helaas heeft dit niet geholpen bij mij
Verwijderd schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 10:28:
[...]

Niks geinstalleerd of aan settings veranderd, dus dat kan het probleem niet zijn.

Ik heb nog wat verder gerommeld en ben er nu vrij zeker van dat niet de aan/uit knop is. Op de moederboord zit namelijk een lichtje dat reageert als je met de aan/uit knop speelt. Ook gaat dit lichtje uit als je de stekker uit het stopcontact haalt, dus de voeding levert iig stroom. Sluit dit de mogelijkheid van voedingproblemen uit?

De voeding is trouwens de nieuwste onderdeel van de pc, ik heb em slechte een paar maanden geleden erin gezet. Daarintegen is de moederboord al gauw 2-3 jaar oud.

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Verwijderd schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 10:51:
[...]

Helaas heeft dit niet geholpen bij mij

[...]

Niks geinstalleerd of aan settings veranderd, dus dat kan het probleem niet zijn.

Ik heb nog wat verder gerommeld en ben er nu vrij zeker van dat niet de aan/uit knop is. Op de moederboord zit namelijk een lichtje dat reageert als je met de aan/uit knop speelt. Ook gaat dit lichtje uit als je de stekker uit het stopcontact haalt, dus de voeding levert iig stroom. Sluit dit de mogelijkheid van voedingproblemen uit?

De voeding is trouwens de nieuwste onderdeel van de pc, ik heb em slechte een paar maanden geleden erin gezet. Daarintegen is de moederboord al gauw 2-3 jaar oud.
Zoals al meerdere malen gezegd is: "Vervang de voeding". Vraag desnoods aan de computershop of je de voeding terug mag brengen als dat het niet oplost. Maar ik weet bijna wel zeker dat de voeding het probleem geeft.

Default blanke hetero

• Jaywalker
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-11-2024
Waar ik me altijd over verbaas is het feit dat mensen denken dat een 'nieuw' product eigenlijk nooit het probleem kan zijn.
Juist hier zoek ik altijd het probleem en is in 99% van de gevallen ook zo. Producten die het erg lang in je PC doen zijn meestal niet de componenten die uitval vertonen..

Just my cup of tea..

Mijn idee is ook, check eerst je voeding, dat is tevens makkelijker en minder riskant dan je proc loshalen en deze in een andere machine checken...

Koffie!!

• Hendal.
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-08 20:41

Hendal.

Chocolate moose

Je zegt wel dat de voeding oke is omdat het mobo lampje brandt maar dat hoeft echt niet hoor.

Heb zelf ook gehad dat de voeding kapot was maar dat het mobo lampje wel ging branden als ik de voeding aandrukte alleen dat was het enige wat er nog gebeurde.

Test een andere voeding.

EDIT: wat voor merk voeding heb je eigenlijk??

[ Voor 9% gewijzigd door Hendal. op 13-05-2005 11:01 ]

BF2 Stats specs || JA hij doet het nog :-) ||

• Aphelion
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-07 19:19
Is het niet de bios die de computer weer uitschakelt?
SHUTDOWN AT POST: TEMP > ?? DEGREES
SHUTDOWN IF NO FAN IS PRESENT
Dus draait je fan, is hij aangesloten?
Reset je bios eens, en kijk dan de shutdown instellingen, misschien reageert hij op een event

Feeling lonely and content at the same time, I believe, is a rare kind of happiness

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:56
Ik denk dat het wel belangrijk is om te weten wat voor voeding je in je systeem hebt gestopt. Niet dat ik ervan overtuigd ben dat het daaraan ligt (als ie kapot zou zijn, zou die dan uberhaupt nog wat doen?)

Wat ik eerst zou doen is zoveel mogelijk overbodige onderdelen eruit halen, eventueel vervangen door anderen uit een andere pc, of onderdelen juist in een andere pc zetten, zodat je onderdelen kan uitsluiten. Moet je natuurlijk wel een andere pc hebben (liefst met AGP/ 754 chipset / DDR zodat alles een beetje uitwisselbaar is)
Jaywalker schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 10:59:
Waar ik me altijd over verbaas is het feit dat mensen denken dat een 'nieuw' product eigenlijk nooit het probleem kan zijn.
Juist hier zoek ik altijd het probleem en is in 99% van de gevallen ook zo. Producten die het erg lang in je PC doen zijn meestal niet de componenten die uitval vertonen..
Als een onderdeel het begeeft doet ie dat in het algemeen in de eerste paar maanden. Hoe ouder het product hoe kleiner de kans is dat ie het op een bepaalde dag zal begeven...

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

Misschien een hele stomme opmerking... maar misschien de schakelaar achterop je voeding?

Ik ben 's een uur bezig geweest omdat mijn machine niet aanging.. bleek de power-switch van de voeding uit te staan 8)7

edit:

lama... ventilatoren draaien wel....
Lezen wordt ook steeds moeilijker :P

[ Voor 24% gewijzigd door Standeman op 13-05-2005 11:14 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Aphelion
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-07 19:19
Standeman schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 11:12:
Misschien een hele stomme opmerking... maar misschien de schakelaar achterop je voeding?

Ik ben 's een uur bezig geweest omdat mijn machine niet aanging.. bleek de power-switch van de voeding uit te staan 8)7

edit:

lama... ventilatoren draaien wel....
Lezen wordt ook steeds moeilijker :P
Zie je sig :+

Feeling lonely and content at the same time, I believe, is a rare kind of happiness

• ToasterxD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-08 00:10
de ventilatoren draaien maar voor een halve sec, mss maakt hij ergens sluiting?

[img]http://cache.www.gametracker.com/server_info/173.199.108.129:3084/b_560_95_1.png[/img]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 10:51:
De voeding is trouwens de nieuwste onderdeel van de pc, ik heb em slechte een paar maanden geleden erin gezet.
De leeftijd zegt echt totaal niks over het functioneren van een voeding :) Een 5 jaar oud 420W IBM voeding kan uitstekend functioneren in dit systeem en een 1 dag oud 100W Q-Tec voeding absoluut niet. Grof gezegd dan.

Verder heb ik niet het idee dat je überhaupt de door mij gegeven linkjes hebt doorgenomen, want ik zie daar nergens resultaten van terug. Om te voorkomen dat dit topic verzandt in een verzameling heen-en-weers vragen, die allemaal al lang en breed in de troubleshooter staan beschreven, gaat dit topic dicht. Je mag natuurlijk wel een nieuw topic starten, maar niet zonder de startpost van het PMG Beleid aandachtig te hebben doorgenomen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.