sblive piept heeel hoog.

Pagina: 1
Acties:

• ase-
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07-06-2023
hoi, ik heb sinds een paar dagen een nieuw systeem, een asus k8v-x (met VIA chip) en een amd64 3000 ... alles werkt perfect, alleen mijn souncard (SB Live! 1024, vrij oud kaartje) maakt een heeeele irritante, hele hoge piep. het geluid komt echt uit de kaart zelf, niet uit de speakers.
nou had ik gehoord dat dat een bug was icm de VIA chipset, maar met google vond ik alleen oude links van het programmaatje "Vlatency" , die je PCI latency settings tweakte oid... dit heb ik zelf ook al in de bios geprobeerd, maar zonder resultaat. weet iemand de oplossing voor dit probleem ?
het programmaatje vlatency werkte trouwens ook niet (later vond ik een link)...

You can't stop the waves from coming, but you can learn how to surf.

• [TazZ]
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-06-2025
Voorheen heb ik wel eens een bios-update gedaan om problemen tussen SBLive en VIA chipsets op te lossen. Hier waren namelijk veel problemen mee.

Misschien moet je dat eens proberen. Ik zie dat het een nieuw systeem is |:(

Ik vermoed echter dat het een spoeltje op je kaart zelf is. Dit komt ook wel eens voor, niet alleen met geluidskaarten. Is het niet je moederbord die dat geluid maakt?

[ Voor 14% gewijzigd door [TazZ] op 13-05-2005 10:57 ]

If it ain't broke, fix it till it is...

• ase-
nee het is mn soundcard. nbij het laden van windows begint het, op exact hetzelfde moment dat ik een kraakje uit mn speakers hoor... als ik zonder geluidskaart boot piept er niks...
de geluidskaart heeft het verder altijd goed gedaan in mn ouwe PC (amd2200, msi ultra2 kt3 ... ook via chip bedenk ik me nu) ...
wat kan ik verder nog proberen? ik heb de pci latency al naar beneden gehaald, werkt ook niet...
stel dat het een spoel is, wat kan ik er dan nog aan doen ?

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-02 16:56

Metro2002

Memento mori

Controleer of je in je bios de CPU Halt detection of CPU IDLE detection aan hebt staan.
Ik heb dit probleem ook gehad en dat was het probleem, bij het gebruik van een cpuidle programma of dmv de bios die hlt commando's stuurt gaat je live hoogfrequent piepen.

90% kans dat dat je probleem is !

[ Voor 8% gewijzigd door Metro2002 op 13-05-2005 20:21 ]

• ase-
sorry maar ik kan die opties, of iets soortgelijks, niet vinden in mijn bios ...

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-02 16:56

Metro2002

Memento mori

ase- schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 20:32:
sorry maar ik kan die opties, of iets soortgelijks, niet vinden in mijn bios ...
Probeer eens cool & quiet uit te zetten anders

Verwijderd

Kijk eens of er wat spoeltjes blank liggen op je kaart en druppel er dan wat paraffine op.

• ase-
cool n quiet staat al uit, standaard.
offtopic:
is dat aan te raden dat aan te zetten ? wat zijn de voor / nadelen?

ik zal eens kijken, volgens mij ligt er geen enkele spoel open op die soundcard maarja...

• cool_zero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-10-2022
Misschien had je het allang gedaan, maar voor de zekerheid: Heb je alle ingangen al op mute gezet?

• ase-
jup, staat standaard al gemute.
ik heb wel op dit mobo een spdif uitgang zitten, zal er wel niks mee te maken hebben maar toch :P

• DeDooieVent
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-02 06:58
Heb je je 6800LE wel op je voeding aangesloten? als je het stekkertje vergeet te plaatsten heb je hetzelfde effect

• ase-
haha jahoor :D
dan heb je een ander effect btw, dan gaat je mobo HARD piepen, en boot ie niet eens :P

• ase-
hmm, vandaag de soundcard eruit gehaald, en de onboard geconfigureerd.
het leek allemaal goed te gaan, en dat gaat het nog steeds, alleen als ik "mytheatre" opstart, en tv wil gaan kijken via mn tvkaart, hoor ik hetzelfde soort gepiep, maar niet constant.
ik denk dus dat het toch het moederbord is, iets met de pci bussen oid :?

nog een detailtje, als de soundcard erin zit, en ik speel counterstrike (game) dan piept de geluidskaart niet.
en als ik aan het internetten ben, en ik scroll, dan stopt de piep ook 8)7

• BacardiBreezer
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-06-2005

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Asus probleem......... komt wel eens vaker voor. Soms op te lossen met een andere bios, anders is je bord niet goed.

Maar het is een bekend probleem bij ASUS zeker icm een SB-live ! (ik heb het er namelijk een keer NIET uit kunnen krijgen)

edit:

Ik denk echter dat het een spoel op je MOBO is. Ik heb namelijk ook wel eens gehad dat het licht te horen was. Als ik ging scrollen exact hetzelfde. Hoe komt dat ?

Nou opzich vrij simpel........ als een spoel(tje) op je mobo resoneert en er meer stroom door gaat lopen opdat jij scrolled of iets anders doet dat stroom vraagt trekken de windingen aan en is het weg.

Je kunt even een tiewrap om al die spoelen heen trekken om het op te lossen. Krimpkous kan ook, zie je al vaker bij fabrikanten langs komen. En anders bordje wisselen :D

Succes !! :Y)

[ Voor 56% gewijzigd door BacardiBreezer op 16-05-2005 01:15 ]

Jij bent misschien belangrijk, maar ik ben aardig ;)

• ase-
als ik er andere bios in zet, heb ik dan nog wel garantie ?
heb het trouwens nog nooit eerder gedaan, is vast wel ergens een faq over (/me is lui :+ )

• BacardiBreezer
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-06-2005

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

ase- schreef op maandag 16 mei 2005 @ 01:30:
als ik er andere bios in zet, heb ik dan nog wel garantie ?
heb het trouwens nog nooit eerder gedaan, is vast wel ergens een faq over (/me is lui :+ )
Staat uitgelegd op de site van ASUS waar je je BIOS download.

Volgens mij op eigen risico..... maar wie zegt dat het bordje niet al defect uit de doos kwam ;)

Jij bent misschien belangrijk, maar ik ben aardig ;)

Pagina: 1