[MySQL] Database opzet *

Pagina: 1
Acties:

• RSD
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-02-2017
Ok ik zit met een klein probleempje. Ik weet niet goed hoe ik mijn database er het beste uit kan laten zien. Ik ben bezig met een startpagina script, waar mensen dus ook dochter pagina's op aan kunnen maken.

Nu wil ik dat als mensen een pagina hebben aangemakat ze categorien kunnen toevoegen. Onder deze categorien kunnen verschillende items komen. Zo kunnen er plaatjes, links en text in komen te staan.

Zelf zat ik te denken om een Tabel tabel 'inhoud' te maken met hierin een veld 'inhoud'. Dit veld inhoud ga ik nu vullen met ofwel html code voor een link, plaatje of text. Aan de hand van 3 vrschillende formulieren zal het veld gevuld worden. Echter als mensen het nu willen bewerken, kan dat niet omdat er html in dat veld staat.

Wat zou ik hier het beste voor kunnen gebruiken? Aparte tabbelen aanmaken voor de 3 opties en bij bewerken deze velden bewerken en dan opslaan in de tabel inhoud of is er een betere manier?

Een ander probleempje: stel dat ik gigantisch veel dochter pagina's heb, kan MySQL het dan wel aan door alles in 1 tabel te zetten, of kan ik beter voor elke dochterpagina een tabel laten aanmaken. Als ik dan bijv 500 dochters heb, heb ik ook 500 tabellen.

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik begrijp je bewerken probleem niet helemaal, maar gebruikelijk is het om de geparste en de ongeparste versie op te slaan.

Je moet in ieder geval geen 500 tabellen aanmaken, gewoon in de 'normale' tabel met een apart veldje dat de verschillende dochters aangeeft.

[google=database normalisatie]

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• RSD
Nou als de mensen in het veld inhoud iets van <a href="">Tweakers.net</a> opslaan. Dan kunnen ze dit wel bewerken, maar ik krijg dit in geen mogelijkheid meer in een formulier waar netjes de link en de titel van de link staan.

Als ik nu een 2e tabel zou bij houden waar alles in staat, kan ik het hieruit ophalen ed.

Maar mijn doel is straks dat ik allemaal html files ga maken die ik include.

• P_de_B
  • Niet online
Misschien moet je eens [google=Rich Text Editor]. Dit is erg handig als je met HTML wilt werken dat door anderen ingevuld moet worden.

• RSD
Mensen kunnen geen html invullen, maar kunnen bijv 3 formulieren invullen. 1 voor plaatjes, 1 voor links en 1 voor text. nadat mensen 1 van de formulieren hebben ingevuld maak ik er de juiste html van en sla het op in 'inhoud'. Zodra het opgeslagen is staat het er dus als html in. Als mensen het nu willen bewerken is het onmogelijk.

• P_de_B
  • Niet online
RSD schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 09:30:
Mensen kunnen geen html invullen, maar kunnen bijv 3 formulieren invullen. 1 voor plaatjes, 1 voor links en 1 voor text. nadat mensen 1 van de formulieren hebben ingevuld maak ik er de juiste html van en sla het op in 'inhoud'. Zodra het opgeslagen is staat het er dus als html in. Als mensen het nu willen bewerken is het onmogelijk.
oh, ok. Dan moet je dus ook 'ruwe' versie opslaan. Zoiets (beetje afhankelijk van je exacte wensen etc)

code:
1
2
3
TabelInhoud

InhoudId, Plaatjes, Links, Text, GecombineerdAlsHTML

Zou je trouwens niet overwegen mensen een rich text editor te geven?

• RSD
geven die text editors niet ontzettend veel load dan?

• ripexx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:20

ripexx

bibs

Zeke rvoor een link heb je toch maar een paar variabelen. Denk daarbij aan de daadwerkelijke URL een titel/omschrijvingen.

Als je dan de link wil bewerkene kan je de ongeparte velden ophalen en die weer samenvoegen tot een link. Of je gaat met een regex spelen om de link te parsen. In ieder geval genoeg mogelijkheden.

buit is binnen sukkel

• ripexx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:20

ripexx

bibs

RSD schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 09:39:
geven die text editors niet ontzettend veel load dan?
Eventueel aan de client kaan aangezien die dingen voornamelijk JS zijn.

buit is binnen sukkel

• RSD
Maar is het dan verstandig om voor Links een tabel te maken, voor images een tabel te maken en voor text een tabel te maken?

en dan als ze gaan bewerken deze gegevens eruit halen en dan op slana in inhoud als ze op submit drukken?

• RSD
Als er later nieuwe opties bijkomen, kan ikz o een veld aanmaken!
Pagina: 1