[Office] Bedrijf beveiligen tegen kwaadwillende werknemers

Pagina: 1
Acties:

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:24

Boss

+1 Overgewaardeerd

Topicstarter
Stel: een werving en selectie bureau maakt gebruik een Access database in combinatie met MSSQL. In de database staan een heleboel gegevens over kandidaten. Op de (NT) server staan CV's van al deze kandidaten. Deze data samen met deze CV's vormen het belangrijkste bezit van het bedrijf.

Nu kan een werknemer die het niet meer zo naar zijn zin heeft voor zichzelf willen beginnen. Een mooie start is dan natuurlijk de database van zijn oud werkgever. De laatste dagen op kantoor dus een kwestie van database exporteren naar een bestand en de CV's kopieren.

Hoe kan ik dit tegengaan?

Het probleem bestaat eigenlijk uit twee delen:
- de database
- de CV's

Het beveiligen van de databae lukt me wel aardig, met behulp van een vorige post hier op Tweakers (data alleen toegankelijk maken via applicatie, alle exportmogelijkheden uit applicatie halen).

Maar de CV's?

Wat kan ik doen met de CV's / server om ervoor te zorgen dat een gebruiker niet in 1x de hele map met CV's kan overnemen? 1 voor 1 bekijken moet natuurlijk wel gewoon mogelijk blijven.

Alle tips welkom, ik ben eigenlijk een beetje op zoek naar een brainstorm-sessie. Kan ik later de verschillende ideeen een beetje uitkristalliseren en een definitieve oplossing proberen te vinden.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:23

samo

yo/wassup

Er zijn een paar dingen die ik kan bedenken, maar of het de ideale oplossing is?
- Geef een maximaal aantal queries per user per dag op. Ruim genoeg om te werken maar te weinig om alles te exporteren.
- Zorg dat in het contract staat dat het niet mag.
- Voeg bogus cv's in met jullie contactgegevens die er door de frontend worden uitgefilterd?

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:05

Reptile209

- gers -

Is het een optie om alle fysieke export onmogelijk te maken? Ik bedoel dus: USB-sticks, diskettes, CD-RW, mail (!), FTP, printer (!!), etc? Dan krijgt men het iig niet mee naar huis.
Of er voor zorgen dat de CV's alleen via de database toegankelijk zijn en nooit via het netwerk (server heeft lees/schrijf access, netwerkuser niet). Het zou ook via een (dedicated) webserver met mooie cryptische linkjes kunnen.
Dan kan je alles tenminste loggen om eventueel achteraf aan te tonen dat er iemand zit te kloten.

Zo scherp als een voetbal!