[Toetsenbord] aan ps/2 muis poort

Pagina: 1
Acties:

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Mijn computer heeft twee ps/2 poorten: een voor eenmuis en een voor een toetsenbord. Ik heb een ps/2 toetsenbord en een usb muis.
Sinds gisteravond deed mijn toetsenbord het niet. Heel vervelend. Van alles geprobeerd, stekker er in, steker er uit. Keertje uit zetten. Niets werkt. Het was echt een hardware probleem, want voor het starten van het operating systeem kon ik ook niets met mijn toetsenbord.
Toetsenbord deed het wel op een andere computer. Een oud toetsenbord met de grote DIN connector deed het mbv een verloopsnoertje ook op mijn computer. Daarna deed ik mijn eigen tb weer aan mijn computer, maar dat werkte weer niet 8)7.
"Nou, laat ik dan iets geks doen" dacht ik, en sloot mijn tb aan op de ps/2 poort voor de muis. EN HIJ DEED HET!
Is het normaal dat je een toestenbord op de ps/2 muis poort kunt aansluiten? Volgens mij is er geen verschil tussen een ps/2 en een dikke DIN aansluiting behalve het formaat. Klopt dat? Iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarschijnlijk is je poort een beetje brakkig. Hoe dan ook is het nooit verstandig om PS/2 dingen te hotswappen, kan je poortje door laten fikken namelijk.

Je keyboard kan in sommige gevallen ook wel werken op je muispoort, dus zo heel erg vreemd is dat niet.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hoogstwaarschijnlijk heb je (door het in/uitsteken terwijl PC aanstond) een zekering bij de PS/2 poort doorgebrand. Daar zijn ze nogal vatbaar voor...

Verder zijn de twee PS/2 poorten op de meeste moederborden (zeker van de afgelopen 5 jaar) volstrekt identiek en kun je zonder problemen keyb op muis en omgekeerd aansluiten :z

Oslik blyat! Oslik!

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Toch denk ik dat mijn ps/2 poort niet defect is: mijn oude DIN toetsenbord deed het namelijk wel, met behulp van een verloopstukje. Juist daarom vraag ik me af wat er aan de hand is. Kun je zo'n zekering trouwens vervangen? Het gaat om een Epox 8KHA+ moederbord (VIA KT266A chipset)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Sir Isaac schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 09:09:
Toch denk ik dat mijn ps/2 poort niet defect is: mijn oude DIN toetsenbord deed het namelijk wel, met behulp van een verloopstukje. Juist daarom vraag ik me af wat er aan de hand is. Kun je zo'n zekering trouwens vervangen? Het gaat om een Epox 8KHA+ moederbord (VIA KT266A chipset)
het ding hoeft natuurlijk niet 100% dood te zijn, maar waarschijnlijk werkt het ding niet meer goed.

En vervangen is waarschijnlijk vrijwel onmogelijk omdat hte om SMD componenten gaat.

Verwijderd

Ik heb dit probleem een aantal keren bij anderen op kunnen lossen door het betreffende SMD component op het moederbord (welke in mijn geval groen van kleur was en waar de vermelding FUSE bij stond en welke zich dicht bij de PS2 poort bevond) op te zoeken en deze met wat soldeertin kort te sluiten. Het probleem was bij mij toen elke keer verholpen. Ik weet dat dit geen nette oplossing is maar het resulteerde bij mij weer in een weer werkende PS2 poort.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2005 10:43 ]

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-02 09:21
Heb zowiets laatst ook gehad. Kreeg mn toetsenbord maar niet aan de gang op mn webservertje, terwijl deze het op mn desktop prima deed.
Toen stekkertje per ongeluk in de groene PS/2 muispoort gepropt, en deed ie het wel :?

Snap he tnog steeds niet. Als ik het tobo in de muis PS/2 van mn desktop doe doet ie het echt niet.
Pagina: 1