FSB-333 CPU op een mobo met max FSB-266, wat is resultaat?

Pagina: 1
Acties:

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
Heey,

ik heb hier een ecs k7s5a met een athlonXP1800+. de snelste cpu die ik kon vinden met een FSB van 266 is een atlonXP2600+, deze is helaas nergens meer te krijgen. Wordt deze trouwens met de standaard bios ondersteund??
En wat zal er gebeuren als ik er een nog snellere cpu op zet die een fsb van 333 heeft?

AMD Athlon XP1800+ palomino
ECS K7S5A
Moederbord ID: 62-0809-001131-00101111-040201-SiS735$K7S5AK7S5A Release 08/09/2002 S
512MB PC3200 DDR RAM

[ Voor 6% gewijzigd door Raven op 05-01-2015 14:02 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:01

The Third Man

The Third Jellyfish

Het mobo ondersteunt geen processor van 166 MHz FSB, maar de kans bestaat wel dat het werkt. Heb je al gezocht naar ervaringen van andere K7S5A-bezitters (ook omdat het een erg populair bord was)?

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:27
Misschien een 2ehands Athlon XP 2600+ @ 266?

http://www.tweakers.net/aanbod/advertentie/10922

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
Lekkere Kwal schreef op donderdag 12 mei 2005 @ 21:29:
Het mobo ondersteunt geen processor van 166 MHz FSB, maar de kans bestaat wel dat het werkt. Heb je al gezocht naar ervaringen van andere K7S5A-bezitters (ook omdat het een erg populair bord was)?
kan wel ff doen ja, maar kan (in theorie) een fsb-333 processor draaien op een fsb-266 mobo?
ps, wat is de snelste cpu wat de standaardbios herkend? 2000+ of zo? (ik noem maar wat)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

bartgrefte schreef op donderdag 12 mei 2005 @ 21:31:
[...]

kan wel ff doen ja, maar kan (in theorie) een fsb-333 processor draaien op een fsb-266 mobo?
ps, wat is de snelste cpu wat de standaardbios herkend? 2000+ of zo? (ik noem maar wat)
Werken als in beeld geven? Misschien, aangezien zo'n processor vaak ook andere afwijkingen heeft zoals ander stroomgebruik.
Werken op de beoogde snelheid? Waarschijnlijk niet omdat dat een chipsetafhankelijke eigenschap is, die moet ook dividers hebben om de FSB door 5 te kunnen delen zodat de PCI- en AGP-bus niet overgeklokt worden wat het systeem praktisch onwerkbaar zou maken. Op 133 MHz FSB draait de processor wellicht wel maar dan met een veel lagere snelheid door zijn nu te lage multiplier, die weer door te unlocken te corrigeren valt.

Zie de website van ECS voor de officiële ondersteuning, ik ging er vanuit dat je daar al was geweest.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
Lekkere Kwal schreef op donderdag 12 mei 2005 @ 21:36:
[...]
Zie de website van ECS voor de officiële ondersteuning, ik ging er vanuit dat je daar al was geweest.
die ligt er zo vaak uit dat ik er al niet meer heen ga, de info over mijn mobo staat daar trouwens niet op.....

Oscar Wilde

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

bartgrefte schreef op donderdag 12 mei 2005 @ 21:44:
[...]

die ligt er zo vaak uit dat ik er al niet meer heen ga, de info over mijn mobo staat daar trouwens niet op.....
'die'? Zelfs ECS heeft meer dan 1 website, weliswaar niet zo extreem veel als Asus of MSI maar wel in ieder geval een Amerikaanse mirror die wel een normale snelheid biedt: www.ecsusa.com . Daar staat ook je cpu ondersteuning voor je mobo op.

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:27
http://www.ecsusa.com/support/table_amd.html

Daar kan je kijken welke CPU je board ondersteund :)

• Daacuso
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-02 01:13
Heb zelf een K7S5A in een tweede systeem. Er gaat idd zonder problemen een XP2600+ op met fsb266. Maximale wat ik uit het bord krijg is fsb 150, heb nog niet iemand gezien die 166 haalde. Wil je het toch proberen zou ik eerst maar beginnen met de bridge te koelen ;)

Toch jammer dat ze het bordje geen mp settings hebben meegegeven. Dus als je goed wil upgraden kan je beter gelijk een ander bord kopen met een barton erop ofzo :)

If you'd ask me what's more important you or my life; I'd answer my life and you'd walk away without knowing that you are my life!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:24

Thandor

SilverStreak

Als jouw moederbord een Thoroughbred processor aankan is de kans groot dat een AMD Sempron met 256KB L2 Cache en een AMD Athlon XP met 166MHz FSB en een Thoroughbred core gaat werken. Echter is dit niet altijd zo.

Met processoren die 512KB L2 Cache hebben kan het al moeilijker worden, dit zijn dus de zogenaamde Barton cores. Zowel AMD Athlon XP's als AMD Sempron's zijn te vinden met een Barton core.

Ook zijn er processoren met een Thorthon core, dit zijn Barton's met 256KB L2 Cache uitgeschakeld. Een Barton als een Thoroughbred zegmaar. Omdat het van nature een Barton geweest is kan het zijn dat het niet gaat werken.

Veel meer kan ik er niet over zeggen daar ik geen ECS K7S5A heb staan om het te testen ;)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
2600+ dus, maar de bios dan, er staat Since BIOS 02/08/12, is dat nu 8 december '02 of heb ik dat verkeerd...
Deze bios release heb ik volgens aida:
Datum Systeem BIOS 08/09/02
Datum Video BIOS 04/30/02
Daacuso schreef op donderdag 12 mei 2005 @ 21:56:
Dus als je goed wil upgraden kan je beter gelijk een ander bord kopen met een barton erop ofzo :)
€€€€€€€€€€€€€€, waar moet ik dat van betalen? ik ben dan een jaar aan't sparen voor een mobo en cpu.....

[ Voor 28% gewijzigd door Raven op 12-05-2005 22:04 ]

Oscar Wilde

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:31

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

bartgrefte schreef op donderdag 12 mei 2005 @ 22:02:
[...]

€€€€€€€€€€€€€€, waar moet ik dat van betalen? ik ben dan een jaar aan't sparen voor een mobo en cpu.....
Het is goedkoper een Sempron met 166MHz FSB te kopen samen met een 2e hands mobo die 166MHz ondersteunt, dan een 2e hands AXP2600+/133 te kopen :z

Oslik blyat! Oslik!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
dion_b schreef op donderdag 12 mei 2005 @ 22:12:
[...]

Het is goedkoper een Sempron met 166MHz FSB te kopen samen met een 2e hands mobo die 166MHz ondersteunt, dan een 2e hands AXP2600+/133 te kopen :z
hmmm........ , 't is mischien wel goedkoper ja, maar ik hoef geen nieuw mobo, deze werkt nog goed..

Oscar Wilde

• HaveBlue
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23-04 13:00
Je zou ook een Ahlon XP-Mobile 2800+ kunnen overwegen... Kosten geen drol meer en clocken nog lekker over ook.

"So the whole basis for jazz music is based on the fact that the bass player could not play his instrument." - Miroslav Vitous

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
HaveBlue schreef op donderdag 12 mei 2005 @ 22:18:
Je zou ook een Ahlon XP-Mobile 2800+ kunnen overwegen... Kosten geen drol meer en clocken nog lekker over ook.
2800+ zeg je, is dat er dan een met een fsb van 266? wat is trouwens verschil met de gewone 2800+ en deze mobile? ja, de fsb, maar verder.....

ff tussen ( en ),een 300watt voeding zal wel te zwak zijn met zon snelle cpu?

[ Voor 17% gewijzigd door Raven op 12-05-2005 22:31 ]

Oscar Wilde

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:31

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

bartgrefte schreef op donderdag 12 mei 2005 @ 22:16:
[...]

hmmm........ , 't is mischien wel goedkoper ja, maar ik hoef geen nieuw mobo, deze werkt nog goed..
Ja, wat wil je dan :?

Je zegt dat geld je beperkende factor is. Dan kies je toch gewoon voor de goedkoopste optie (met als bijkomende voordeel dat je een paar EUR kan vangen voor het doorverkopen van je huidige moederbord).

Sowieso is de invloed van FSB op performance groter dan CPU clock- een 2600+ op 166MHz is VEEL sneller dan een 2600+ op 133MHz

Dus ja, als je per se je huidige bord wilt houden, duurder uit wilt zijn en ook nog eens slechtere performance wilt, be my guest...

Edit:
En mbt PSU - hoe denk je dat we zonder info over wat er allemaal in je systeem hangt daar iets zinnigs over kunnen zeggen :?

Overigens lijkt het me sterk dat een AXP Mobile gaat werken op dit mobo, dat is vrijwel zeker een Barton, welke niet op een K7S5A werkt.

[ Voor 19% gewijzigd door dion_b op 12-05-2005 22:32 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
dion_b schreef op donderdag 12 mei 2005 @ 22:30:
[...]

Ja, wat wil je dan :?

Je zegt dat geld je beperkende factor is. Dan kies je toch gewoon voor de goedkoopste optie (met als bijkomende voordeel dat je een paar EUR kan vangen voor het doorverkopen van je huidige moederbord).

Sowieso is de invloed van FSB op performance groter dan CPU clock- een 2600+ op 166MHz is VEEL sneller dan een 2600+ op 133MHz

Dus ja, als je per se je huidige bord wilt houden, duurder uit wilt zijn en ook nog eens slechtere performance wilt, be my guest...

Edit:
En mbt PSU - hoe denk je dat we zonder info over wat er allemaal in je systeem hangt daar iets zinnigs over kunnen zeggen :?

Overigens lijkt het me sterk dat een AXP Mobile gaat werken op dit mobo, dat is vrijwel zeker een Barton, welke niet op een K7S5A werkt.
zinnige antwoorden graag, anders zet topic maar op slot, hier heb ik niks aan.....

Oscar Wilde

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Hmm, dion_b heeft juist zinnig antwoord gegeven 8)7

Een nieuw moederbord kopen is echt geen slechte optie als het evenveel gaat kosten. De FSB verhoging maakt nl. enorm veel uit.
Zelf vind ik dat een AMD Athlon XP 2400+ een veel te lage FSB heeft in verhouding. De Athlon XP 2400+ is met spellen ook véél trager dan een AMD Athlon XP 2600+ (166MHz FSB).

Ik post mijn test nog maar eens en vergelijk de verschillen :)
Aquamark 3 CPU Gaming Performance
De scores hier onder geven aan hoe de CPU gemiddeld met spellen zou moeten presteren. Zoals je ziet heeft een hogere FSB veel effect.
Een CPU moet ook op elkaar afgestemd worden, de Athlon XP op 2533MHz met een 266FSB presteert slechter dan een Athlon XP 2600+ met een 333FSB.

De gebruikte specs:
AMD Athlon XP 1700+ (1466MHz)
2x512MB Kingston DDR333 in Dual channel
EPoX 8RDA nForce2 moederbord
XFX GeForce FX 5600
De geheugenfrequenties lopen synchroom met de FSB

RatingMHzCPU Score
AMD Athlon XP 2533MHz2533MHz (266FSB)6027
AMD Athlon XP 2600+2133MHz (266FSB)5610
AMD Athlon XP 2600+2083MHz (333FSB)6911
AMD Athlon XP 2400+2000MHz (266FSB)5934
AMD Athlon XP 2000+1667MHz (266FSB)5493
AMD Athlon XP 1667MHz1667MHz (333FSB)6164
AMD Athlon XP 1600+1400MHz (266FSB)4916
AMD Athlon XP 1400+1266MHz (266FSB)4614

De CPU Score is vergelijkbaar met de performance in games. Zoals je ziet hebben hogere FSB cpu's een aanzienlijk hogere score. De Athlon XP op 2533MHz heeft een lage score (lager dan de 2600+), dat komt door de 266FSB. De FSB is te laag en de CPU klokfrequentie is te hoog, dat werkt inefficiënt.

[ Voor 79% gewijzigd door Thandor op 13-05-2005 13:29 ]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
Thandor schreef op donderdag 12 mei 2005 @ 22:45:
Hmm, dion_b heeft juist zinnig antwoord gegeven 8)7

Een nieuw moederbord kopen is echt geen slechte optie als het evenveel gaat kosten. De FSB verhoging maakt nl. enorm veel uit.
Zelf vind ik dat een AMD Athlon XP 2400+ een veel te lage FSB heeft in verhouding. De Athlon XP 2400+ is met spellen ook véél trager dan een AMD Athlon XP 2600+ (166MHz FSB).

Ik post mijn test nog maar eens en vergelijk de verschillen :)
Aquamark 3 CPU Gaming Performance
De scores hier onder geven aan hoe de CPU gemiddeld met spellen zou moeten presteren. Zoals je ziet heeft een hogere FSB veel effect.
Een CPU moet ook op elkaar afgestemd worden, de Athlon XP op 2533MHz met een 266FSB presteert slechter dan een Athlon XP 2600+ met een 333FSB.

De gebruikte specs:
AMD Athlon XP 1700+ (1466MHz)
2x512MB Kingston DDR333 in Dual channel
EPoX 8RDA nForce2 moederbord
XFX GeForce FX 5600
De geheugenfrequenties lopen synchroom met de FSB
[afbeelding]

RatingMHzCPU Score

De CPU Score is vergelijkbaar met de performance in games. Zoals je ziet hebben hogere FSB cpu's een aanzienlijk hogere score. De Athlon XP op 2533MHz heeft een lage score (lager dan de 2600+), dat komt door de 266FSB. De FSB is te laag en de CPU klokfrequentie is te hoog, dat werkt inefficiënt.
maar stel ik koop een nieuwe cpu met mobo, dan moet ik ook sneller ram-geheugen kopen dan wat ik nu heb, dan nog een zwaardere voeding, en een pci-express videokaart aangezien agp steeds minder verkocht wordt (denk ik), dat kost me dus allemaal bij elkaar veel te veel.............

Oscar Wilde

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Als jij een nieuw moederbord koopt en een processor met een FSB van 166MHz en je wilt daar 133MHz DDR-SDRAM op gebruiken dan kun je :
• Het geheugen opvoeren naar 166MHz (mits het geheugen dat aankan)
• Het geheugen op 133MHz laten draaien wat ten koste gaat van de performance.
• Nieuw geheugen kopen en eventueel het oude setje verkopen.

Een nieuwe videokaart hoeft misschien niet eens want wie zegt dat je persé een PCI-Express moederbord koopt. Het kan ook een goedkoop Socket A platform zijn.
Een nieuwe voeding hoeft misschien ook niet, dat ligt er maar net aan wat je allemaal van plan bent en hoe goed jouw voeding is. Ik meen mij te herinneren dat jij een AMD Athlon XP 1800+ 'Palomino' had.
Het staat zelfs in de TS 8)7
Deze verbruikt aardig wat energie ;)

Stel jij koopt een AMD Athlon XP 2600+ met een FSB van 166MHz. Daarbij neem je ook een nieuw moederbord van bv. ASRock. Let's say : De ASRock K7S8XE Rev3
Daar zit een SiS748 chipset op, deze heeft geen dual channel maar presteert best goed. Zelfs als je het geheugen trager hebt draaien dan de FSB. Natuurlijk gaat er wel performance verloren maar relatief gezien niet zoveel als bij een nForce 2 plank.
Met een nForce 2 moederbord ben je praktisch verplicht om het geheugen synchroom te laten draaien omdat je dan pas prestaties krijgt.
Misschien heb je nog kans dat je het geheugen kunt opvoeren om zo nog meer prestaties te krijgen want synchroom draait natuurlijk het lekkerst :)

Al met al is het verstandig om eerst te kijken of je wel een nieuwe PC nodig hebt. Misschien kun je met het huidige model nog best wel ff door.
Mocht je toch een nieuwe PC willen, bekijk dan eerst hoeveel geld je hebt en wat de mogelijkheden zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Thandor op 12-05-2005 23:57 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:42

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Pak gewoon een nieuwe 2400+ met 266FSB als daar nog wel aan te komen valt. Volgens mij zie je die nog wel eens. Die kun je dan event ook ocen, als je het CheapoBIOS er op zet gaat dat prima met een fsb van 143MHz hiero. Haal mij 1700+ ook vaak zat naar 1900+/2000+ niveau.
Ik heb zelf een K7S5A V3.1. Ik weet niet welke revisie jij hebt want dat zag ik er zo gauw niet bijstaan. Maar met het nieuweste bios ondersteun je gewoon t/m 2600+.

Ik weet dat de K7S5A ook op 166MHz fsb te krijgen is dmv event een kleine mod en als je gelukt heb door gewoon to ocen maar meestal is mod noodzakelijk, ik eb het mensen zien halen.
Vroeger was als je een K7S5A had OC Workbench the place to be. Het hele K7S5A gebeuren is samengevat en staat daar nog in archief. Als je wilt kan ik je die link wel geven daar staat ook het cheapobios bij en alles over ocen en modden aan dit bord.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
Thandor schreef op donderdag 12 mei 2005 @ 23:53:
Al met al is het verstandig om eerst te kijken of je wel een nieuwe PC nodig hebt. Misschien kun je met het huidige model nog best wel ff door.
Mocht je toch een nieuwe PC willen, bekijk dan eerst hoeveel geld je hebt en wat de mogelijkheden zijn.
ik wil dus fatsoenlijk kunnen gamen. daarvoor was eerst mijn idee een nieuwe(re) videokaart te kopen, maar om met fatsoelijke details te kunnen gamen moet ik ook een snellere cpu hebben.
Een nieuwe pc is uitgesloten, dan ben ik zo'n 2 jaar aan't sparen en dan heb ik alleen nog maar de kast met inhoud.....
cybersteef schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 00:00:
Pak gewoon een nieuwe 2400+ met 266FSB als daar nog wel aan te komen valt. Volgens mij zie je die nog wel eens. Die kun je dan event ook ocen, als je het CheapoBIOS er op zet gaat dat prima met een fsb van 143MHz hiero. Haal mij 1700+ ook vaak zat naar 1900+/2000+ niveau.
Ik heb zelf een K7S5A V3.1. Ik weet niet welke revisie jij hebt want dat zag ik er zo gauw niet bijstaan. Maar met het nieuweste bios ondersteun je gewoon t/m 2600+.

Ik weet dat de K7S5A ook op 166MHz fsb te krijgen is dmv event een kleine mod en als je gelukt heb door gewoon to ocen maar meestal is mod noodzakelijk, ik eb het mensen zien halen.
Vroeger was als je een K7S5A had OC Workbench the place to be. Het hele K7S5A gebeuren is samengevat en staat daar nog in archief. Als je wilt kan ik je die link wel geven daar staat ook het cheapobios bij en alles over ocen en modden aan dit bord.
modden? als dat mis gaat heb ik helemaal niks meer, dat risico neem ik niet tenzij het een simpele, niet risicovolle, mod is..... ja ik weet het, ik ben eigenwijs, zit in de familie, kan ik niks aan doen :P
Maar doe mij die link maar, zal ik es ff kijke :)

moet er morge om 6:15 uit, dus ik zal nu maar es gaan slapen :P

[ Voor 5% gewijzigd door Raven op 13-05-2005 00:23 ]

Oscar Wilde

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:42

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

bartgrefte schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 00:21:
modden? als dat mis gaat heb ik helemaal niks meer, dat risico neem ik niet tenzij het een simpele, niet risicovolle, mod is..... ja ik weet het, ik ben eigenwijs, zit in de familie, kan ik niks aan doen :P
Maar doe mij die link maar, zal ik es ff kijke :)

moet er morge om 6:15 uit, dus ik zal nu maar es gaan slapen :P
Ow nee hoor. Waarom denk je dat mijn K7S5A nog helemaal in originele staat is. O-)
Omdat ik er ook geen zin heb om die naar de andere zijde te helpen idd. Het is nog steeds mijn primaire systeem en dit bord heeft me nog nooit gefaald in tegenstelling tot andere borden. Men zegt maar al te vaak dat men SiS niet vertrouwd of budget vindt, maar de SiS735 past absoluut nergens in dat rijtje. Hij was een stukje sneller dan de VIA KT266 en de AMD760 chipsets uit die tijd voor een lagere prijs! Er zit nog een sticker op de doos van Tom's Hardware: "This motherboard provides much better value than any AMD760, ALi MaGik or KT266 board can offer". Haha beat that :P
Ik heb er niet zo lang terug trouwens nog een reepje 512MB PC3200 bijgezet en nu zit ik kwa ram op het maximale van het bord.
Maar mocht er niet meer aan een 2600+ te komen zijn dan kun je altijd in de 2400+ richting kijken want daar zijn er veel meer van gemaakt en verkocht. Let natuurlijk wel op je voeding want misschien dat die iets meer prik lusten en mocht je ook het video gedeelte bij boosten dan helemaal he.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Thandor

Thandor

SilverStreak

TS heeft wel een goed punt als het aankomt op zwaardere mod activiteiten.

Een 2600+ 266FSB zou ik niet kopen, een 2400+ is meestal gunstiger geprijsd en de 2600+ is niet veel sneller.

En SiS chipsets zijn inderdaad niet slecht. Ik zit nu op een K7S6A te GoT'ten.
Een 24/7 MP3 systeem ;)
Mijn Duron 1800@2250 heeft een SiS748 chipset, draait ook vlekkeloos :).

Wat je dus kunt doen is het volgende :
Een 2400+ kopen of een goedkoop nieuw moederbord van €40,- en een nieuwe 166MHz FSB processor. Dan heb je veel meer winst qua gaming. Misschien kun je in de vakantie werk vinden. Dan heb je met een paar weken een lading nieuwe onderdelen verdient voor een mooie upgrade :)

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
Thandor schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 01:10:
Een 2600+ 266FSB zou ik niet kopen, een 2400+ is meestal gunstiger geprijsd en de 2600+ is niet veel sneller.
heb ik dan flink wat snelheids/prestatie winst als ik van 1800+ naar 2400+/2600+ ga dan? of niet zo veel...... , in MH'z'en zal ik wel iets van 500MHz winst hebben, maaar merk ik dat nog tijdens gamen en normaal gebruik?
Thandor schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 01:10:
Misschien kun je in de vakantie werk vinden. Dan heb je met een paar weken een lading nieuwe onderdelen verdient voor een mooie upgrade :)
ben al op zoek naar zaterdagwerk, doordeweeks kan niet, mijn lesrooster verandert veeeeel te vaak.

Oscar Wilde

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Ik heb Aquamark 3 gedraaid op ongv. dezelfde PC als toen. Helemaal exact kan natuurlijk niet meer maar de score lijkt ongeveer te kloppen :
AMD Athlon XP 1800+ : Aquamark3 score van 5262
Als je die tussen de tabel zet:
RatingMHzCPU Score
AMD Athlon XP 1800+1533MHz (266FSB)5262

De AMD Athlon XP 2400+ is wel wat sneller maar als ik in de pricewatch kijk zie ik dat de processor al rond de € 100,- kost. Dat vind ik zelf veel te duur als je gaat upgraden van 1800+ naar 2400+. M.a.w. het verschil is geen € 100,- waard.

Als je dan gaat kijken naar nieuwe hardware:
Asus A7N8X-X, nForce2 400 (Lan, Sound) € 47,60
AMD Sempron 2400+ (S-A, 1,67GHz, 256KB, 333MHz FSB, Boxed) € 52,-

Dan heb je een AMD Sempron 2400+ en een nieuw moederbord. Die Sempron 2400+ is eigenlijk een AMD Athlon XP 1667MHz met een 166MHz FSB (DDR333). Deze staat ook in de tabel.
Die Sempron is met een nForce2 moederbord nog wel wat op te voeren. Misschien kun je zelfs het geheugen opvoeren.

Mocht je zelfs nog wat meer geld hebben (bv. de oude onderdelen verkopen) dan zou je een snellere AMD Sempron kunnen overwegen:
AMD Sempron 2800+ (S-A, 2,00GHz, 256KB, 333MHz FSB) € 70,90
AMD Sempron 2800+ (S-A, 2,00GHz, 256KB, 333MHz FSB, Boxed) € 79,-

De éne processor is mét koeler en de ander niet. (Boxed ;))
De Sempron 2800+ die hierboven staat is nét ietsje trager dan de AMD Athlon XP 2600+ al is dat verschil niet veel. Als die AMD Sempron 2800+ een AMD Athlon XP was geweest had 'ie een rating van tussen de 2533+ en 2566+ meegekregen :)

Snap je nu ook wat dion_b wou zeggen, misschien ben je zelfs beter af met een nieuw setje dan het oude upgraden. Die 2400+ lijkt wel leuk, het is 600+ meer. Het probleem is dat 'ie relatief gezien vrij duur is en dat de prestaties best tegenvallen vanwege de afgeknepen FSB.
Een snelle processor heeft een goede balans tussen FSB en CPU klokfrequentie. Een te lage FSB werkt, zoals te zien in de tabel, inefficiënt.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
Thandor schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 13:41:
Snap je nu ook wat dion_b wou zeggen, misschien ben je zelfs beter af met een nieuw setje dan het oude upgraden. Die 2400+ lijkt wel leuk, het is 600+ meer. Het probleem is dat 'ie relatief gezien vrij duur is en dat de prestaties best tegenvallen vanwege de afgeknepen FSB.
Een snelle processor heeft een goede balans tussen FSB en CPU klokfrequentie. Een te lage FSB werkt, zoals te zien in de tabel, inefficiënt.
OK, das duidelijk!
Maar stel, ik vervang het mobo en cpu, wat voor kan ik dan het beste nemen? meteen door naar de 64 bit?, ik heb op het moment de beschikking over €120, dus ik denk niet dat ik veel keus heb, of wel?, ik neem aan dat mijn voeding dan ook geupgrade meot worden??-->:
maxpower, px. 300watt, ver 2.03, atx 12v

een ding is zeker, ik blijf trouw bij AMD, bevalt goed!

[ Voor 98% gewijzigd door Raven op 13-05-2005 13:50 ]

Oscar Wilde

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Met € 120,- kom je niet aan een AMD Athlon 64.

Dan zou je eerder het volgende kunnen nemen :
Asus A7N8X-X, nForce2 400 (Lan, Sound) € 47,60
AMD Sempron 2800+ (S-A, 2,00GHz, 256KB, 333MHz FSB) € 70,90

Let dan wel op dat die AMD Sempron nog geen koeler heeft en dat dit de laagste prijzen zijn uit de pricewatch.
Wil je bv. alles bij 1 bedrijf kopen kan heb je misschien wat minder vrijheid omdat niet elk bedrijf alle onderdelen heeft ;)
Als je bv. kijkt bij Gistron:
AMD Sempron 2800 2,000Ghz Socket A 70,90
A7V600-X VIA KT600 / socket A 48,90
A7V8X-X LAN/VIA KT400 / socket A 40,90

Een duurder en goedkoper moederbord. Je moet dan wel even controleren of een AMD Sempron 2800+ gaat werken op dat moederbord. Een koeler zit er dan nog niet bij. Ik zie alleen dat Gistron helaas geen Arctic Copper Silent 2 meer heeft anders zou dit de ideale koeler zijn.
Misschien dat je een CPU koeler nog wel bij de lokale PC-boer op de kop kunt tikken :).

Ik weet niet of je een casefan hebt, als je die niet hebt is het misschien verstandig om de Arctic Cooling Case Fan 3 TC te kopen :
CaseFan 80 x 80mm 3 TC -Thermo Control 4,90

Deze kost maar € 4,90 en is bijzonder stil. Volgens de richtlijnen van AMD moet je minimaal een 80MM casefan hebben die warmte lucht de kast uitblaast. Dit zal de koeling aanzienlijk verbeteren :)

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
Thandor schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 13:58:
Ik weet niet of je een casefan hebt, als je die niet hebt is het misschien verstandig om de Arctic Cooling Case Fan 3 TC te kopen :
CaseFan 80 x 80mm 3 TC -Thermo Control 4,90

Deze kost maar € 4,90 en is bijzonder stil. Volgens de richtlijnen van AMD moet je minimaal een 80MM casefan hebben die warmte lucht de kast uitblaast. Dit zal de koeling aanzienlijk verbeteren :)
casefan?? ya right, das niet mogelijk hier. de enigste plaats in mijn kastje waar er een bevestigd kan worden, is voor een fannetje van 5 bij 5 cm, die zijn nergens, maar dan ook echt nergens te krijgen. daarom laat ik de kast nu aan een kant gewoon open......

vond net nog wat bij paradigit:
AMD Upgrade Bundel, MSI moederbord + MSI videokaart + AMD Processor + AMD Cooler
Nieuwste MSI moederbord, MSI K8MM-V, voorzien van de nieuwe VIA chipset
Onboard VIA Unichrom 64 bit VGA-kaart
Onboard 5.1 geluidskaart
AMD Sempron 3000+ boxed processor
Low-Noise Cooler
€169

Is dit wat?
de prijs valt mee, en als ik een financiële meevaller heb, kan ik er evt. een 64 bit cpu op zetten.

[ Voor 3% gewijzigd door Raven op 13-05-2005 14:21 ]

Oscar Wilde

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Of die set veel is weet ik niet, ik heb er nl. geen ervaring mee. Wel weet ik dat die onboard videokaart niet veel voorstelt ;).

Probeer eens wat benchmarks, reviews en tests te vinden van dat moederbord. Misschien kun je dan wat meer informatie vinden :)

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
Thandor schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 14:29:
Of die set veel is weet ik niet, ik heb er nl. geen ervaring mee. Wel weet ik dat die onboard videokaart niet veel voorstelt ;).

Probeer eens wat benchmarks, reviews en tests te vinden van dat moederbord. Misschien kun je dan wat meer informatie vinden :)
straks maak ik google overspannen :P

edit, geen reviews te vinden. zag trouwens net dat het een micro mobootje is, kan die wel in mijn kastje?? is zon standaard midi-toren van funprice, maar dan 3-5jaartjes oud.

ps, ik ga nu weg, en krijg (waarschijnlijk) zondag pas weer de kans om te reageren.......

[ Voor 27% gewijzigd door Raven op 13-05-2005 15:05 ]

Oscar Wilde

Verwijderd

ik heb een Asrcok K7S41gx mobo all on board kost maar 37 euro ondersteunt fsb 266/333,
en wat kost een sempron nog 2200+ 50 2600 66
dus tja ff sparen en je kan een leuk systeem maken
upgrade

mobo 37
cpu 66
512 ddr 400 33

dus ja 8-)

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 16:16:
ik heb een Asrcok K7S41gx mobo all on board kost maar 37 euro ondersteunt fsb 266/333,
en wat kost een sempron nog 2200+ 50 2600 66
dus tja ff sparen en je kan een leuk systeem maken
upgrade

mobo 37
cpu 66
512 ddr 400 33

dus ja 8-)
ik ga het denk ik maar meteen goed doen (anders blijf ik bezig :P ), om te beginnen met:
ASUS K8V SE Deluxe
AMD Athlon 64 3000+, socket 754. (als ik een financiële meevaller heb, dan wordt deze wat sneller)
de rest denk ik nog over van wat ik doe.

De cpu heb ik zo ongeveer al bijelkaar gespaard, nu de rest nog. Dat wordt nog iets meer dan een jaar sparen..............

Oscar Wilde

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Een AMD Athlon 64 op Socket 754 ?
Misschien kun je beter S939 overwegen, dan heb je wat meer toekomst :)

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
Thandor schreef op zondag 15 mei 2005 @ 23:01:
Een AMD Athlon 64 op Socket 754 ?
Misschien kun je beter S939 overwegen, dan heb je wat meer toekomst :)
wordt 939 dan meer gebruikt??
ps. zag net deze: Asus MB A8V Deluxe 939 AMD Athlon
deze heeft een agp-slotje, of kan ik beter pci-express nemen?

[ Voor 33% gewijzigd door Raven op 16-05-2005 17:59 ]

Oscar Wilde

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

S754 is eerder geïntroduceerd, en zal eerder uitgefaseerd worden. Nieuwe processoren zullen op S939 uitkomen (Athlon 64), Semprons zullen op s754 uitkomen, dat wordt het budgetplatform. De snelste Athlon 64 voor S754 is de 3700+, en daar gaan geen modellen meer bij komen (het topmodel voor S939 is de FX-55, net daaronder zit de 4000+). ook de nieuwe dual-core modellen zullen op S939 uitkomen.

S939 is de beste keus als wissel op de toekomst, zo heb je dus meer upgrademogelijkheden. Of je een mobo met PCI-E of AGP neemt hangt af van je hardware, wil je je grafische kaart vervangen of je huidige (hoogstwaarschijnlijk AGP) behouden?

[ Voor 5% gewijzigd door Borromini op 16-05-2005 18:10 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
Borromini schreef op maandag 16 mei 2005 @ 18:08:
wil je je grafische kaart vervangen of je huidige (hoogstwaarschijnlijk AGP) behouden?
hangt er vanaf of ik genoeg €€€ heb tegen die tijd dat ik mobo/cpu/kast en voeding kan halen. De rest kan ik tijdelijk uit deze pc overzetten.

Oscar Wilde

• Thandor

Thandor

SilverStreak

bartgrefte schreef op maandag 16 mei 2005 @ 22:06:
[...]

hangt er vanaf of ik genoeg €€€ heb tegen die tijd dat ik mobo/cpu/kast en voeding kan halen. De rest kan ik tijdelijk uit deze pc overzetten.
Niet helemaal waar.
Als jij nu een moederbord koopt met PCI-Express sloten heb je geen AGP sloten (op een uitzondering na ;)). Je moet dus nu (wanneer je het mobo gaat kopen) beslissen of je AGP of PCI-Express wil.

Globaal is het zo :
Borden met AGP en PCI stoten
Borden met PCI-Express en PCI sloten

Als jij nu dus een moederbord met PCI-Express koopt kun je de huidige AGP kaart niet gebruiken.

[ Voor 9% gewijzigd door Thandor op 16-05-2005 22:10 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
een 2e hands 266MHz FSB 2600+ is een goede koop, heb em zelf ook gekocht ter vervanging van mijn XP1800+

gelijk de FSB op 147MHz gezet en je hebt een 3000+ :)

edit : de K7S5A heeft een max FSB van slechts 147 MHz, harder kan ie gewoon niet, maar gelukkig slikt ie wel barton mobile's, misschien moet je daarvoor wel je bios ff updaten, zelf gebruik ik de cheapobios die ondersteunt iig een paar FSB settings

[ Voor 44% gewijzigd door PilatuS op 16-05-2005 22:23 ]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
Thandor schreef op maandag 16 mei 2005 @ 22:09:
[...]
Niet helemaal waar.
Als jij nu een moederbord koopt met PCI-Express sloten heb je geen AGP sloten (op een uitzondering na ;)). Je moet dus nu (wanneer je het mobo gaat kopen) beslissen of je AGP of PCI-Express wil.

Globaal is het zo :
Borden met AGP en PCI stoten
Borden met PCI-Express en PCI sloten

Als jij nu dus een moederbord met PCI-Express koopt kun je de huidige AGP kaart niet gebruiken.
ja ok, was ff vergete :P
hoe prijzig is een redelijk goeie pci-express kaart dan? dan kan ik daar vast rekening mee houden.

Oscar Wilde

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Voor prijzen moet je de Tweakers.net Pricewatch raadplegen :)
Een handgreepje voor een paar leuke kaarten:
Club3D GeForce 6600 128MB (PCIe, DVI), CGNX-668TVD-1 € 106,-
Palit GeForce 6600GT 128MB DDR3 (PCI-e, DVI) € 139,-

Niet al te duur en niet zo heel traag. Volgens mij is die GeForce 6600GT sneller dan een ATi Radeon 9800 Pro. De GeForce 6600 is natuurlijk weer trager, maar ook goedkoper :)

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
Thandor schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 19:26:
Voor prijzen moet je de Tweakers.net Pricewatch raadplegen :)
Een handgreepje voor een paar leuke kaarten:
Club3D GeForce 6600 128MB (PCIe, DVI), CGNX-668TVD-1 € 106,-
Palit GeForce 6600GT 128MB DDR3 (PCI-e, DVI) € 139,-

Niet al te duur en niet zo heel traag. Volgens mij is die GeForce 6600GT sneller dan een ATi Radeon 9800 Pro. De GeForce 6600 is natuurlijk weer trager, maar ook goedkoper :)
OK dan!
maar ik zag vanmiddag nog iets op tweakers.net. Iets van een AGP-->PCI-express verloopstuk.... Zou dat een (tijdelijke) mogelijkheid zijn om mijn asus geforce4 mx440 op een pci-express slot te plaatsen totdat ik geld heb voor een pci-express videokaart??

Oscar Wilde

• Thandor

Thandor

SilverStreak

bartgrefte schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 20:30:
[...]

OK dan!
maar ik zag vanmiddag nog iets op tweakers.net. Iets van een AGP-->PCI-express verloopstuk.... Zou dat een (tijdelijke) mogelijkheid zijn om mijn asus geforce4 mx440 op een pci-express slot te plaatsen totdat ik geld heb voor een pci-express videokaart??
Dat is mogelijk maar :
• Is die bridge al beschikbaar ?
• Als 'ie beschikbaar is, ook in Nederland ?
• Wat is de prijs van het apparaat ?. Ik verwacht niet dat jouw GeForce 4 MX440 veel duurder is dan die bridge ;).

Verwijderd

Ik heb zelf een AMD XP2400+ (266 FSB). Die ik nu mbv Kingston PC2700 overklokt heb naar een FSB van 141 ism mem timings van 2/2/2/5. Nu draait de processor op 2115 Mhz. Verder maak ik gebruik van een Geforce6800 (NU). (Binnenkort ga ik trachten de FSB op 150 Mhz met dezelfde timings te zetten >:) )

In bijvoorbeeld doom3 & UT2003 (botmatch) heeft het overklokken van de videokaart nauwelijks zin, daarentegen leverde het overklokken van de FSB en het strakker zetten van de geheugen-timings veel meer op in deze spellen. Ook mijn 3dmark2001 punten gingen veel harder omhoog met een snellere FSB.

De conclusie is dan toch wel dat deze processoren idd afgeknepen worden door hun lagere FSB. Als je een processor kunt kopen met 333 DDR, dan zal die waarschijnlijk wel sneller zijn.

Ik persoonlijk zou nu niet meer naar 333 DDR kijken, maar eerder voor 400 kijken....

Da's dan altijd weer het moeilijke van upgraden en weinig geld hebben, dan blijf je maar zoeken naar de beste prijs/snelheid verhouding.... ;) tja....

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-05 19:20

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Als ik dat allemaal zo lees, dnek ik dat je beter gewoon kunt doorsparen of moet kijken naar een 2e hands systeem voor 200 euro. 2e hands moet een AMD 64 met mobo wel te vinden zijn voor dat bedrag. Dan ben je veel beter uit dan dat gehannes om een paar tientjes. Feit blijft gewoon dat het wat betere systeem simpelweg wat meer kost....

Ik zeg altijd maar: als je het doet, doe het dan goed, en niet weer zo'n halve upgrade waar je over half jaar/jaar weer mee zit te kijken.

T60P Widescreen

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Seesar schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 17:37:
Als ik dat allemaal zo lees, dnek ik dat je beter gewoon kunt doorsparen of moet kijken naar een 2e hands systeem voor 200 euro. 2e hands moet een AMD 64 met mobo wel te vinden zijn voor dat bedrag. Dan ben je veel beter uit dan dat gehannes om een paar tientjes. Feit blijft gewoon dat het wat betere systeem simpelweg wat meer kost....

Ik zeg altijd maar: als je het doet, doe het dan goed, en niet weer zo'n halve upgrade waar je over half jaar/jaar weer mee zit te kijken.
Inderdaad, een upgrade moet verschil maken. Upgraden van 2500+ naar 2700+ is totaal nutteloos.
Tenzij je maar € 1,- meer hoeft te betalen ;)

• Chedara
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:16
Hmm zou die k7s5a ook een Xp-M 2800 slikken op 266 Mhz FSB?
Pagina: 1