Canon A60: kapot, zelf repareren?

Pagina: 1
Acties:
  • 381 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• A_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-07-2025

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Topicstarter
Ik heb een Canon A60 en deze is onlangs met de lens uitgeschoven vanaf een meter hoog op de grond beland. Gevolg: ontwricht, de lens staat niet meer recht, met de bekende e18 error (dat de lens niet goed wil), en met moeite kan je nog wel een foto nemen, als je inzoemt en mazzel hebt.

Afbeeldingslocatie: http://www.lux-mundi.nl/EF/help/IMG_2689k.jpg%20http://www.lux-mundi.nl/EF/help/IMG_2689.JPG

Nou was mijn idee dat als ik hem uit elkaar schroef ik de boel wel weer recht kon zetten. Dit is het resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://www.lux-mundi.nl/EF/help/IMG_2690k.jpg%20http://www.lux-mundi.nl/EF/help/IMG_2690.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.lux-mundi.nl/EF/help/IMG_2691k.jpg%20http://www.lux-mundi.nl/EF/help/IMG_2691.JPG

Iemand een idee hoe ik dit recht kan krijgen, of kan ik hm net zo goed in de prullenbak mikken? Ik zie geen schroefjes meer om hm verder te openen, behalve er in maar daar kom je weinig verder mee volgens mij. Alleen het ronde stuk plastic wat het verste uitsteekt met het vierkantje is verschoven.

[url=http://sk.nkon.nl]

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Use (the) Force, Luke.... :+

offtopic:
Hm, wel een beetje moeilijk advies geven met zoiets practisch, via een forum...

Alors.

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Topicstarter
Dat wil niet lukken, en nog harder draaien is alles kapot ben ik bang....
Hou het als laatste redmiddel.
offtopic:
Er zijn er meer die hem open hebben geschroefd, hoop dat ze hier ook ff kijken

[ Voor 33% gewijzigd door A_K op 12-05-2005 21:01 ]

• MasterMike
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-12-2025
Nou denk dat het heel lastig zal worden om die lens weer in je juiste stand te krijgen. Want dit is namelijk erg precies werk. Wordt waarschijnlijk toch een andere camera.

[ Voor 16% gewijzigd door MasterMike op 12-05-2005 21:01 ]

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Jup, ik heb het ook gehad, heb een nieuwe camera gekocht.

Kreeg em trouwens niet zover uitelkaar als jij :'(

Heeft ook een computer!

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2025

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

staat dat niet beschreven op die duitste site zoiets als ixusworld.de handleiding e18

edit: http://www.ixus-world.de/...repair_guide/e18_01en.htm

[ Voor 38% gewijzigd door Pinin op 12-05-2005 21:27 ]

www.casarodriguillo.com

• debeer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-01 08:10
Ik heb zoiets ook een keer gehad.
Camera helemaal uit elkaar gehaald, printplaatje eraf een ditje en een datje eraf.
Tot ie helemaal kaal was, had echt iets van 50 schroefjes liggen ofzo.
Kreeg uiteindelijk de lens nog niet recht, ook niet met brute kracht :)
Heb em toen maar in de vuilnisbak gegooit.

Dussehh, suc6 ermee :)

debeerzietzevliegen.nl

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-02 20:05
als die een kant op kan draaien als die valt
zou je em dan ook niet (voorzichtig) terug kunne draaien? (A)

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Topicstarter
voorzichtig lukt niet, en als ik harder wil draaien heb ik bijna een tang nodig.
Die site ga ik zo eens bestuderen, ze doen het daar wel heel makkelijk, (remove the slide zeggen ze ff, maar wil nie erg) maar als hun het kunnen...

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-01 18:47
jah, das nou juist de grap. Dat zijn waarschijnlijk een stel techneuten die misschien op bepaalde elektronica servicepoints hebben gewerkt; en daar een bepaalde inzicht in hebben.

Maar goed, aan de andere kant: als de garantieperiode voorbij is, is het misschien wel leuk om er zelf in te duiken. Heb je sowieso weinig meer te verliezen. Tis alleen zo dat wel snel word gezegd van: oh dat fix ik ff...

[ Voor 29% gewijzigd door Silent Thunder op 12-05-2005 21:58 ]

Verwijderd

Als je het ding toch weggooit..

nog een keer laten stuiteren, maar dan op het andere hoeje van de cam.

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Uh hezik, als je toch niks toe te voegen hebt, post dan niks ;)

A_K: die cam is waarschijnlijk al kapot 'beyond repair' doordat hij zo ontwricht is. Enige oplossing zal zijn een nieuwe kopen, helaas.

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Remy schreef op donderdag 12 mei 2005 @ 21:59:
Uh hezik, als je toch niks toe te voegen hebt, post dan niks ;)

A_K: die cam is waarschijnlijk al kapot 'beyond repair' doordat hij zo ontwricht is. Enige oplossing zal zijn een nieuwe kopen, helaas.
Eh? Ik voeg wel degelijk wat toe. Het advies om het gewoon te forceren op een manier waarvan je weet dat het kan, zie ik nergens staan.

Over niets toevoegen gesproken.. wat voegt jouw post dan precies toe, behalve een overbodige opmerking over mijn post?

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-01 18:47
hij is een modje.. dus in de trant van ''orde en gezag'' mag ie wel n overbodige mededeling maken om iemand anders ergens op te attenderen B)

maar ik ben t verder wel met je eens; was niet echt overbodig

[ Voor 28% gewijzigd door Silent Thunder op 12-05-2005 22:11 ]

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-12-2025
goh.. uhh.. :? Ik zie niet eens wat er eigenlijk rechtgebogen moet worden. En wat er eigenlijk stuk is zie ik ook niet (zo op het eerste gezicht is alles stuk lol).

opsturen en laten repareren door Canon (etbass) kost je + 140 euro. Succes in ieder geval. En als het je gelukt is om het weer te fixen, dan hoor ik heel graag hoe je het voor mekaar hebt gekregen :)

• Micha
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Emmmmm Als je hem wil weggooien kun je mij misschien dan de tandwieltjes sturen die in het moter gedeelte zitten?? Mijn camera doet het niet erg goed omdat er daar een paa van versleten zijn....

Heb verder ook de voorste ring van de lens nodig + veertjes daarachter...

Email anders:
Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/forum/user_email_gfx/98384/FFFFFF/5C5850

Natuurlijk tegen vergoeding
gium schreef op donderdag 12 mei 2005 @ 22:13:
goh.. uhh.. :? Ik zie niet eens wat er eigenlijk rechtgebogen moet worden. En wat er eigenlijk stuk is zie ik ook niet (zo op het eerste gezicht is alles stuk lol).

opsturen en laten repareren door Canon (etbass) kost je + 140 euro. Succes in ieder geval. En als het je gelukt is om het weer te fixen, dan hoor ik heel graag hoe je het voor mekaar hebt gekregen :)
Dan moet je hem wel eerst inelkaar zetten en neem maar van mij aan dat dat een KUT werk is....

Kun je misschien een foto maken van IN de lenskoker?? Dus van boven recht naar beneden...

Is het niet gewoon zo dat de lens iets te ver doorgedraaid is? Dat als je hem nu weer helemaal naar binnen duuwd en dan weer installed dat het goed komt? Of lukt het niet hem naar binnen te krijgen?

[ Voor 92% gewijzigd door Micha op 12-05-2005 22:23 ]

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:43

The Bad Seed

Chaotic since 1983

gium schreef op donderdag 12 mei 2005 @ 22:13:

Kijk eens naar de bovenste foto, dat rechthoekje rond de lens hoort recht te staan ;)

Mijn A85 heeft ook eens een klap gekregen met een E18 tot gevolg (dronken mensen en camera's gaan niet goed samen :| ), maar de lens kon zonder te demonteren terug goedgedraaid worden...

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:56

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Is het wel de lens die scheef staat? Is het niet gewoon het voorste ringetje met de tekst erop?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 12 mei 2005 @ 22:04:
[...]

Eh? Ik voeg wel degelijk wat toe. Het advies om het gewoon te forceren op een manier waarvan je weet dat het kan, zie ik nergens staan.
Dat staat al min of meer in de tweede en derde post.

Maar hij zit weer in elkaar, iig recht gedraaid. Vraag niet hoe. Heb er al 10 keer aan geprobeerd terug te draaien, en nu opeens zei tie klik en zit ie recht en gaat ie weer goed dicht :s en ik zette dit keer amper kracht.

Nu die 50 schroefjes terug er in draaien en kijken of ie het doet....

In de lenskoker zag en ziet alles er overigens goed uit.

Wat scheef stond was het buitenste grijze "buisje"

[ Voor 5% gewijzigd door A_K op 13-05-2005 03:44 ]

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-01 17:38

Ursamajor

Astrofotograaf

Wat zou kunnen zijn is dat er in het zoommechanisme een paar stukjes plastic in de geleiders zijn afgebroken. Heb het zelf ook een keer meegemaakt met een Sigma EX lens die op mn slr zat en met statief en al voorover plat op de vloer viel... Was niets meer aan te doen, omdat alles gebroken was.

Het zit allemaal dusdanig in elkaar, dat zelf repareren meestal geen zin heeft...

Maargoed, succes met die 50 schroefjes!

Gadgets FTW!

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Topicstarter
Het beweegt nu zoals het eerst deed, dus ik heb goede moed :)
In een half uur toch wel weer 4 schroefjes vast :)

• Freedom
  • Laatst online: 01-02 16:10
Ben heel benieuwd of je alle schroefjes weer op de goede plaats krijgt, en of ze allemaal nog wel passen (meestal plastic schroefdraad, afaik). Zou het echt een prestatie vinden als het je zou lukken

• Micha
  • Niet online
A_K schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 03:42:
[...]

Dat staat al min of meer in de tweede en derde post.

Maar hij zit weer in elkaar, iig recht gedraaid. Vraag niet hoe. Heb er al 10 keer aan geprobeerd terug te draaien, en nu opeens zei tie klik en zit ie recht en gaat ie weer goed dicht :s en ik zette dit keer amper kracht.

Nu die 50 schroefjes terug er in draaien en kijken of ie het doet....

In de lenskoker zag en ziet alles er overigens goed uit.

Wat scheef stond was het buitenste grijze "buisje"
Waarschijnlijk loopt je motertje niet helemaal lekker meer :/. Heb het ook gehad met mijne. (let trouwens ook even op het gedeeltje waar de analoge doorkijker met punjtes op een soort plaatje zit waardor de analoge kijker inzoomed en uitzoomed + scherpsteld dat moet allemaal in de begin stand staan enzo).

Verder is het gedeelte met de detectie of de cf kaart er in zit vrij lastig in elkaar te zetten :+. Zit een soort plasticje in wat elke keer te laaguitkomt waardoor het allemaal niet lekker beweegd. Nouja je ziet het allemaal wel.

(oja het schroefje wat het cf omhulsel vasthoud heeft een beetje rode verf er op heb je iedergeval dat schroefje goed :+)

Verder zit er een ijzertje waaraan het draadje vastkomt om hem aan je pols te hangen nogal vaag je moet hem met het schuinaflopende gedeelte naar beneden in de behuizing doen..

Hier een site die ik op host heb omdat ie verder nergens meer online is:

http://213.10.101.199/Upload/E18/E18.htm Waarschijnlijk had je hem allang gezien.

Nog 1 ding waar ik op kom:

Het kabetlje van de sensor zit vast in een soort bruine sluiting. die maak je open door dat bruine omhoog te klappen probeer hem niet te schuiven dan breekt ie O-) (had hem toen ik losmaakte gewoon er uit getrokken misschien jij ook dus daarom)

[ Voor 23% gewijzigd door Micha op 14-05-2005 19:31 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-01 13:37
Ik heb mijn A70 uiteindelijk niet eens meer in elkaar gezet (ik had ook E18, alleen dat kwam door vuil). Tijdens demonteren brak alleen een klein kabeltje af (in de lens) dus toen ben ik maar gestopt.

Heb 'm op marktplaats gezet (als defect, voor onderdelen) en er toch nog 40 eur voor gekregen. (had m zowat weggepleurd)

Heb toen maar een andere cam gekocht, is in mijn geval de Fuji S5500 geworden. (Ach, ben er nu ook weer op vooruitgegaan. Was wel een fijn cammetje, alleen tja... E18)

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
en....

werkt de cam van de TS nu weer?

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

• Wutroe
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 02-02 13:33
Ik heb ook nog steeds een Canon Powershot A60 en die heeft 80% van de tijd een soort storing in het beeld, weet misschien iemand van jullie waar dat doorkomt. Heb in het verleden wel eens E18 gehad maar even aan en uitzetten en hij deed het dan alweer, dus dat ik dan ook :+ Ook sluit in van de klepjes voor de lens niet meer. Zelf heb ik het gevoel dat het beestje versleten is (16.000 foto's in 16 maand), maar misschien ligt het ergens anders aan?

• Ivo NL
  • Laatst online: 25-01 19:55
Wij hebben dit probleem ook met onze A60. Alleen kan ik hem dan met een beetje kracht weer terug draaien...!

[ Voor 5% gewijzigd door Ivo NL op 14-05-2005 20:24 ]

Android fanboy

• Ivo NL
  • Laatst online: 25-01 19:55
Poekoek schreef op zaterdag 14 mei 2005 @ 20:08:
Ik heb ook nog steeds een Canon Powershot A60 en die heeft 80% van de tijd een soort storing in het beeld, weet misschien iemand van jullie waar dat doorkomt. Heb in het verleden wel eens E18 gehad maar even aan en uitzetten en hij deed het dan alweer, dus dat ik dan ook :+ Ook sluit in van de klepjes voor de lens niet meer. Zelf heb ik het gevoel dat het beestje versleten is (16.000 foto's in 16 maand), maar misschien ligt het ergens anders aan?
Wouter, ook wij hebben die storing in het beeld, vooral als het donker is. Als ik een beetje schud met de camera, dan is de storing weg. Probeer het maar eens 8)7

Android fanboy

• Micha
  • Niet online
Poekoek schreef op zaterdag 14 mei 2005 @ 20:08:
Ja je moet hem uitelkaar halen totaan het sensor gedeelte je moet dan even kijken naar de aansluiting van de sensor deze er uit halen en er weer in stoppen en een beetje prutsen en de bruine sluiting wat naar beneden duwen. Is goed te doen heb het gister nog met een a60 gedaan :).

Er zit op die aansluiting een soort wit spul dit is er waarschijnlijk een beetje af je moet het weer verspreiden (als dat lukt) en dan het bruine klepje van de sluiting omhoogdoen ---> kabeltje erin sluiting omlaag en een beetje drukken met schroevendraaier om metale aansluiting naast dat bruine.

Edit:

Ik denk dat de ts aan het klooien is met de aansluiting controle klepje cf kaart :+

[ Voor 21% gewijzigd door Micha op 14-05-2005 20:48 ]

Verwijderd

:) Doet me denken aan de tijd dat ik bij de technische dienst werkte.
er kwamen veel klachten binnen over telefoons die kapot waren.
we reparerde die dingen door ze te laten stuiteren of even op een subtiele manier een klere klap te verkopen :P

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2005 11:23 ]

• Micha
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 15 mei 2005 @ 11:18:
:) Doet me denken aan de tijd dat ik bij de technische dienst werkte.
er kwamen veel klachten binnen over telefoons die kapot waren.
we reparerde die dingen door ze te laten stuiteren of even op een subtiele manier een klere klap te verkopen :P
Waarna ze binnen 5 dagen weer terug waren :+

• Wutroe
MicDis schreef op zaterdag 14 mei 2005 @ 20:26:
[...]

Ja je moet hem uitelkaar halen totaan het sensor gedeelte je moet dan even kijken naar de aansluiting van de sensor deze er uit halen en er weer in stoppen en een beetje prutsen en de bruine sluiting wat naar beneden duwen. Is goed te doen heb het gister nog met een a60 gedaan :).

Er zit op die aansluiting een soort wit spul dit is er waarschijnlijk een beetje af je moet het weer verspreiden (als dat lukt) en dan het bruine klepje van de sluiting omhoogdoen ---> kabeltje erin sluiting omlaag en een beetje drukken met schroevendraaier om metale aansluiting naast dat bruine.

Edit:

Ik denk dat de ts aan het klooien is met de aansluiting controle klepje cf kaart :+
Denk niet dat dit gaat lukken, ik ben niet echt handig in het in elkaar schroeven van dit soort dingen.
Ivo NL schreef op zaterdag 14 mei 2005 @ 20:25:
[...]

Wouter, ook wij hebben die storing in het beeld, vooral als het donker is. Als ik een beetje schud met de camera, dan is de storing weg. Probeer het maar eens 8)7
Dat heb ik al vaker geprobeerd, maar dan blijft het maar even weg en komt de storing weer terug.

[ Voor 18% gewijzigd door Wutroe op 15-05-2005 16:31 ]

• Micha
  • Niet online
Poekoek schreef op zondag 15 mei 2005 @ 16:30:
[...]

Denk niet dat dit gaat lukken, ik ben niet echt handig in het in elkaar schroeven van dit soort dingen.

[...]

Dat heb ik al vaker geprobeerd, maar dan blijft het maar even weg en komt de storing weer terug.
Dan zit er niets anders op dan doorgan en waarschijnlijk doet ie het over een maandje helemaal niet meer... (alsmaar storing)

• Wutroe
MicDis schreef op zondag 15 mei 2005 @ 18:50:
[...]

Dan zit er niets anders op dan doorgan en waarschijnlijk doet ie het over een maandje helemaal niet meer... (alsmaar storing)
Hmm, het probleem heersde vooral vorig jaar rond de zomer, ik heb dan ook eind augustus 2004 al een Minolta X20 gekocht. Ik dacht toen ik dit topic las: misschien valt er nog iets aan te doen, nu ligt ie nl. niks te doen.

• Micha
  • Niet online
Poekoek schreef op zondag 15 mei 2005 @ 18:59:
[...]

Hmm, het probleem heersde vooral vorig jaar rond de zomer, ik heb dan ook eind augustus 2004 al een Minolta X20 gekocht. Ik dacht toen ik dit topic las: misschien valt er nog iets aan te doen, nu ligt ie nl. niks te doen.
Nou het is mij iedergeval goed gelukt :). Gewoon alles netjes uitelkaar halen en elk onderdeel wat je er af haalt bewaren met de schroefjes los op hun plek erin dat raak je ook nog eens geen schroefjes kwijt.

Nog even extra mededeling:

Zijn nogal veel mensen die mijn site bekijken met de foto's over uitelkaar halen deze foto bedoeling slaat op een gegeven moment nogal wat stappen over heb ik ontdekt toen ik zelf mijn camera uitelkaar haalde. Maar tot het sensor aansluit gedeelte klopt het aardig.

zal der even wat uitleg bijzetten.

E18 error site is aangepast nu met uitleg :)

Link:
http://213.10.101.199/Upload/E18/E18.htm

[ Voor 34% gewijzigd door Micha op 15-05-2005 19:51 ]

• Wutroe
MicDis schreef op zondag 15 mei 2005 @ 19:08:
[...]

Nou het is mij iedergeval goed gelukt :). Gewoon alles netjes uitelkaar halen en elk onderdeel wat je er af haalt bewaren met de schroefjes los op hun plek erin dat raak je ook nog eens geen schroefjes kwijt.

Nog even extra mededeling:

Zijn nogal veel mensen die mijn site bekijken met de foto's over uitelkaar halen deze foto bedoeling slaat op een gegeven moment nogal wat stappen over heb ik ontdekt toen ik zelf mijn camera uitelkaar haalde. Maar tot het sensor aansluit gedeelte klopt het aardig.

zal der even wat uitleg bijzetten.

E18 error site is aangepast nu met uitleg :)

Link:
http://213.10.101.199/Upload/E18/E18.htm
Misschien gaat het met die handleiding (inclusief uitleg die nu wel te lezen is) wel lukken. Ik ga het in ieder geval proberen, iets te verliezen heb ik toch niet. Morgen maar eens even zo'n schroevendraaiertje scoren bij de Gamma :)

[ Voor 4% gewijzigd door Wutroe op 15-05-2005 19:54 ]

• Micha
  • Niet online
Poekoek schreef op zondag 15 mei 2005 @ 19:53:
[...]

Misschien gaat het met die handleiding (inclusief uitleg die nu wel te lezen is) wel lukken. Ik ga het in ieder geval proberen, iets te verliezen heb ik toch niet. Morgen maar eens even zo'n schroevendraaiertje scoren bij de Gamma :)
Ja je hoeft op zich niet tot het ergste gedeelte (lens). Als je maar goed oppast dat je de schroefjes weer op de goede plek plaatst :+

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-02 16:46
Ik had ook een E18 error met m'n Canon A70. Flinke klappen tegen gegeven, nou werkt hij wel weer alleen geeft hij een happerend geluid tijdens inzoomen/uitzoomen. Lekker boeiend, zolang hij maar werkt.

Reparatieprijzen van Canon zijn absurt duur...
http://mail2.etbass.nl/crp/
PSHOTA60 117.65
Daar kan je al een nieuwe voor kopen?

57696520646974206c65657374206973206e657264

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Topicstarter
Ben naar opwekking geweest en vandaag ook weer bezig geweest dus ff geen reactie :)
Ben hm aan het in elkaar zetten, ik zit alleen met 1 probleempje: bij de moter zitten 2 schroefjes, 1tje heb ik er in gedraaid, ik kan echter het tweede schroefgaatje met geen mogelijkheid vinden :S
Op http://213.10.101.199/Upload/E18/E18.htm de 5de foto van onderen......

• Micha
  • Niet online
A_K schreef op zondag 15 mei 2005 @ 23:44:
Ben naar opwekking geweest en vandaag ook weer bezig geweest dus ff geen reactie :)
Ben hm aan het in elkaar zetten, ik zit alleen met 1 probleempje: bij de moter zitten 2 schroefjes, 1tje heb ik er in gedraaid, ik kan echter het tweede schroefgaatje met geen mogelijkheid vinden :S
Op http://213.10.101.199/Upload/E18/E18.htm de 5de foto van onderen......
Die andere zit rechtonderin van vorenaf gekeken.... Dus met wieltje naar je toe rechts voor.

Hoop dat je hem vind is neit al te moeilijk.

Edit:

* Micha zit verbaasd te kijken.

Dat er nu nog mensen naar mijn link met camera uitelkaar detial gaan kijken :X

[ Voor 10% gewijzigd door Micha op 16-05-2005 01:41 ]

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Topicstarter
Het zal wel aan mij liggen, maar ik zie hem niet. Hoop maar dat ie het zonder ook doet, moter zit goed tegen de tandwielen dusz...

• WiLLoW_TieN
  • Nu online
Andere wat meer radicale oplossing is een Canon A85 ophalen bij de Kruidvat voor € 199,95

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Topicstarter
Ja. die had ik gezien, cker aantrekkelijk :)
Maarja ben arme student, dus liever deze heel.

[ Voor 36% gewijzigd door A_K op 16-05-2005 09:25 ]

• Micha
  • Niet online
A_K schreef op maandag 16 mei 2005 @ 08:58:
Het zal wel aan mij liggen, maar ik zie hem niet. Hoop maar dat ie het zonder ook doet, moter zit goed tegen de tandwielen dusz...
Hij er zit et echt 1 aan de ene kant en 1 aan de andere. Kan het niet zo snel nu bekijken heb er geen uitelkaar liggen nu :+

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Topicstarter
Huidige status: hij werkt weer :) heb wel 1 schroefje over, die van de motor, maar kan ie hebben blijkbaar. Verder zit er op sommige plekken een korte terwijl een lange daar beter zou passen, en andersom zal dus ook wel het geval zijn :) Heb wel het idee dat de foto's ietwat vaag zijn, bij ver inzoemen, merkbaar vager dan de A70 van een huisgenoot, maar ik denk dat dat vooral gevolg is van 2 vs 3 megapixel.

• Micha
  • Niet online
A_K schreef op maandag 16 mei 2005 @ 14:58:
Huidige status: hij werkt weer :) heb wel 1 schroefje over, die van de motor, maar kan ie hebben blijkbaar. Verder zit er op sommige plekken een korte terwijl een lange daar beter zou passen, en andersom zal dus ook wel het geval zijn :) Heb wel het idee dat de foto's ietwat vaag zijn, bij ver inzoemen, merkbaar vager dan de A70 van een huisgenoot, maar ik denk dat dat vooral gevolg is van 2 vs 3 megapixel.
Je motertje maakt geen gaar geluid? Bij in en uitzoomen...?

[ Voor 7% gewijzigd door Micha op 16-05-2005 19:59 ]

• Wutroe
Vanavond in 2 uur de camera uit elkaar gehaald en later weer in elkaar gezet. Nu heb ik alleen 1 schroefje over en de camera doet nu niks meer :( Morgen dus maar weer eens uit elkaar halen en weer opnieuw beginnen.

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-01 23:41

FaceDown

Storende factor.

Brak spul die vroege exemplaren uit de A-serie zo te horen. Ik heb zelf ook een A60 gehad en hoewel ik er extreem voorzichtig mee omsprong moest die ook al eens terug. Dan houden de DSLR's van Canon het toch heel wat beter uit.

Groetjes, FaceDown.

Verwijderd

Onderschat niet hoeveel van die apparaten er verkocht zijn. Zo brak zijn ze niet hoor. Ze zijn alleen niet bedoeld om te laten stuiteren..

• Micha
  • Niet online
Poekoek schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 00:12:
Vanavond in 2 uur de camera uit elkaar gehaald en later weer in elkaar gezet. Nu heb ik alleen 1 schroefje over en de camera doet nu niks meer :( Morgen dus maar weer eens uit elkaar halen en weer opnieuw beginnen.
Is het niet gewoon zo dat je het sckaelaartje van het cf klepje nietgoed aangesloten heb :?
Dan doet ie namelijk ook niets.

• Wutroe
Dat zou denk ik goed kunnen, ik haal 'm vanmiddag nog weer eens even uit elkaar en probeer het nog een keer.

• DJSmiley
FaceDown schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 00:48:
Brak spul die vroege exemplaren uit de A-serie zo te horen. Ik heb zelf ook een A60 gehad en hoewel ik er extreem voorzichtig mee omsprong moest die ook al eens terug. Dan houden de DSLR's van Canon het toch heel wat beter uit.
Nee, brak wil ik niet zeggen. (Ondanks dat mijn A70 ook dood is)

De hoeveelheid stof in m'n broekzak is funest geworden, kwam in het zoommechanisme. Maar goed, daar zullen meerdere cams last van hebben. Ik was te eigenwijs om mn tasje te gebruiken, en ja, dat heeft z'n tol.

Nu heb ik een S5500, knappe jongen als ik die nog in mn broekzak wil proppen, door z'n maat komt ie automatisch alsnog netjes in tasje terecht. Soms moet ik mezelf manieren afdwingen })

• Micha
  • Niet online
DJSmiley schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 10:21:
[...]

Nee, brak wil ik niet zeggen. (Ondanks dat mijn A70 ook dood is)

De hoeveelheid stof in m'n broekzak is funest geworden, kwam in het zoommechanisme. Maar goed, daar zullen meerdere cams last van hebben. Ik was te eigenwijs om mn tasje te gebruiken, en ja, dat heeft z'n tol.

Nu heb ik een S5500, knappe jongen als ik die nog in mn broekzak wil proppen, door z'n maat komt ie automatisch alsnog netjes in tasje terecht. Soms moet ik mezelf manieren afdwingen })
Ze hadden het wel beter kunnen bescheren tegen stof hoor. Vind de afsluiting van de behzuing tegen stof nogal matig.

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:52
Ik heb zelf een A70 en gelukkig nog geen E18 error maar komen die E18 errors bij alle toestellen van de A-serie voor, dus ook die A85 of is er een soort revisie geweest waarbij de problemen verholpen zijn?
Eigenlijk absurd dat deze productiefout niet te claimen is bij Canon, zijn er al consumentenorganisaties mee bezig geweest?

• Venxir
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-02 15:13
Ik heb het probleem dat mijn lcd schermpje ruist, en als ik een lichte tik tegen de cam geeft dat dit weer verdwijnt. Weet iemand wat de oorzaak kan zijn? En ja ik ben bereid hem open te maken, heb het namelijk al vaker gedaan :P

Edit: ah, heb al wat info gevonden in het topic, ik zal MD's tutorial wel gebruiken om de cam uit elkaar te krijgen.

[ Voor 21% gewijzigd door Venxir op 18-05-2005 17:03 ]

If it aint broke, fix it till it is!

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Topicstarter
MicDis schreef op maandag 16 mei 2005 @ 16:20:
[...]

Je motertje maakt geen gaar geluid? Bij in en uitzoomen...?
Nope, klinkt allemaal 100% goed :)

Zit alleen met nieuw probleem: als ik de achterkant er af laat doet ie het goed, alleen als ik deze er op doe doet ie vaak niks meer, en nee het komt niet door de sensor die kijkt of klepje van cf kaart dicht is, dacht ik eerst ook en heb hem al profesorisch gesloopt zodat ie nooit meer een openstaand klepje registreert :)

Maar t zit hem ergens in de stroomtoevoer: als ik hm aan zet zonder de achterste kap er op, en ik doe langzaam de kap er op, zegt ie: change battery pack ofzo, en gaat uit. Dus volgens mij drukt die klep ergens op zodat er ergens een verbinding half word verbroken... Geen idee welke als ik met mn vingers druk blijft ie het doen :s iemand enig idee waar stroomtoevoer zit/wat het kan zijn?

• Justawitte
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Volgens mij ben jij het verste gekomen met het "repareren" van je a60. Ik meen dat er op dit forum dat nog niemand gelukt is met een e18 error.

Over je achterkant: Kan het niet met de contactpunten van de batterij te maken hebben?

[ Voor 5% gewijzigd door Justawitte op 19-05-2005 00:20 ]

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Topicstarter
repareren...
Was uit elkaar schroeven en opeens zei die klik en zat ie goed, en niet veroorzaakt door stof.
Ben de contactpunten aan het schoonmaken...........
Helpt niet.
Bedenkt met net: mss maakt ie wel ergens kortsluiting, met als gevolg lagere spanning

• Justawitte
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Kon me namelijk nog een andere persoon herinneren die dat ook ging proberen
Afbeeldingslocatie: http://www.djsmiley.com/got/pics/a70_dood.jpg Foto komt uit het a60/a70 topic

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Topicstarter
Ja die foto kan ik me ook herinneren :)
Overigens heeft hij hem verder uit ekaar gekregen dan ik.

• Micha
  • Niet online
justawitte schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 00:02:
Volgens mij ben jij het verste gekomen met het "repareren" van je a60. Ik meen dat er op dit forum dat nog niemand gelukt is met een e18 error.

Over je achterkant: Kan het niet met de contactpunten van de batterij te maken hebben?
Ik loop anders ook rond met een gerepareerde A60 E18 :).

En er zijn wel meer mensen hoor. Venixer heeft gister ook zijn cam gemaakt... (had alleen ruis op beeld)

• Venxir
Ik vond het uit elkaar halen echt niet moeilijk, je moet alleen weten waar alle schroefjes vandaan komen en er zo'n 4 uur voor nemen. Ik ben maar tot het sensor gedeelte gegaan want ik had ruis.

en A_K, misschien maar het foto/kijk wielte kortsluiting of een van je knoppen. Misschien goed kijken of je printje perfect vastzit.

P.S. Ik zoek nog een achterkant voor mijn a60, gelukkig zijn de a70 en a60 identiek qua uiterlijk. Heb namelijk de soldeerbout op het plastic boven de zoeker laten vallen.

[ Voor 22% gewijzigd door Venxir op 19-05-2005 13:00 ]

• DJSmiley
justawitte schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 00:13:
Kon me namelijk nog een andere persoon herinneren die dat ook ging proberen
[afbeelding] Foto komt uit het a60/a70 topic
Hehe, ja, that was me. (maar dat had je ook wel kunnen zien aan de domeinnaam)

Op zich ging alles goed, alleen wou ik in de lens ook nog de dingen schoonmaken en daar brak ie af. (flatcable)

Dus in elkaar zetten heb ik nooit meer gedaan.

[ Voor 6% gewijzigd door DJSmiley op 19-05-2005 13:55 ]

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Topicstarter
Wow, hoeveel volt staat er op dat ding? kreeg net een schok waar je u tegen zegt, schrok me n ongeluk. En dr zat maar 1 batterij in....

• DJSmiley
A_K schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 22:00:
Wow, hoeveel volt staat er op dat ding? kreeg net een schok waar je u tegen zegt, schrok me n ongeluk. En dr zat maar 1 batterij in....
ach, paar-100 volt ofzo, flitsspanning is vrij hoog (en die condensator is niet zomaar leeg, en ja, dat voelt best kut, niet erg, je schrikt je alleen de tering)

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Topicstarter
Wow, nog een klap.raakte condensator aan. dr staat 330v130uF op.
330 volt...

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Topicstarter
Hoe krijg je zo'n ding fatsoenlijk ontladen? Hield er een sleutel tegenaan en mn oren suizen van de knal en zie wit plekje in mn ogen van de flits....

• Micha
  • Niet online
A_K schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 22:11:
Hoe krijg je zo'n ding fatsoenlijk ontladen? Hield er een sleutel tegenaan en mn oren suizen van de knal en zie wit plekje in mn ogen van de flits....
Ehh gewoon niet aanraken ;)

• DJSmiley
Sleutel, lol, dat is gewoon kortsluiting maken.

nee, neem een weerstandje (1 kohm ofzo) en zet die er even overheen, dan is ie zo leeg.

Verwijderd

Dan is ie nu waarsch. kapot. Een condensator kortsluiten is zo ongeveer hetzelfde als slopen.

De enige manier om 'm te ontladen, is door een weerstand te gebruiken. Of door het apparaat gewoon een tijdlang spanningsloos te laten liggen.

Aargj.. DjSmiley vormt mij om tot spuit 11.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2005 22:31 ]

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 22:31:
[...]

Dan is ie nu waarsch. kapot. Een condensator kortsluiten is zo ongeveer hetzelfde als slopen.
Ow, dacht als ie flitst is dat ook bijna kortsluiting dus hoopte dat ie er tegen kon.
Gelijk ff testen....
Hij flitst nog hard genoeg om groene vlekken op mn netvlies over te maken op een halve meter (maar dat kan ie ook als ie maar op halve sterkte flitst.

• Venxir
Ik heb er een Fan op gedaan :), hij was gelijk naar 62v gedaald met een grote flits, maar ach hij heeft het overleeft.

• sPENKMAN
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-01 20:45
Sorry voor het hoge HK gehalte maar:

Echt AK, ik zie dat verbaaste gezicht van je zo voor me. En dan nog een keer, verontwaardig doordat zo klein ding zoveel inzich heeft. Heb nog niets op, maar moest hier toch wel even om lachen :D _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door sPENKMAN op 20-05-2005 00:41 . Reden: Mens edel dier, heeft geen kop maar een hoofd/gezicht ]

Eve char: Warock <TEST>

Verwijderd

Okidoki, mijn camera ligt open en bloot t/m de sensor. En nu???? (ik probeer de horizontale strepen weg te krijgen).

Er is vast wel een heer die een dame in nood helpen wil... :)

• A_K

A_K

Bedrijfsaccount NKON
Topicstarter
Ik wist dat ze veel in zich konden hebben, maar wist niet dat er nog zoveel in zat (flitser al dag niet gebruikt) (Overigens apart dat je gezicht van iemand die je nog nooit hebt gezien voor je kan zien :) )

Horizontale strepen, misschien dat bepaalde kontaktpuntjes niet goed aansluiten? wilde gooi.

Verwijderd

Ja, de sensor zit niet echt prima (blijkbaar). Heb braaf het sloopplan gevolgd, maar wat er nou precies met de aansluiting van de sensor moet gebeuren is mij een raadsel!

Edit: Whooptidoo! Bye bye strepen en paars beeld! Kind kan de was doen...heb de sensor een paar keer losgekoppeld en weer vastgemaakt, en volgens mij zijn de problemen over! Slechts 1 veertje over na het terugzetten, best goed voor een friemelklusje rond een uur of twee 's nachts. (ben trouwens max. anderhalf uur bezig geweest, dus dat is best een aardig uurloon aangezien ik nu minimaal 140 euro heb uitgespaard! Lekker voor je canon!)

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2005 02:16 ]

• Micha
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 01:16:
Ja, de sensor zit niet echt prima (blijkbaar). Heb braaf het sloopplan gevolgd, maar wat er nou precies met de aansluiting van de sensor moet gebeuren is mij een raadsel!

Edit: Whooptidoo! Bye bye strepen en paars beeld! Kind kan de was doen...heb de sensor een paar keer losgekoppeld en weer vastgemaakt, en volgens mij zijn de problemen over! Slechts 1 veertje over na het terugzetten, best goed voor een friemelklusje rond een uur of twee 's nachts. (ben trouwens max. anderhalf uur bezig geweest, dus dat is best een aardig uurloon aangezien ik nu minimaal 140 euro heb uitgespaard! Lekker voor je canon!)
Het stond toch ook in de tutorial wat je moest doen :+.

Veertje is denk ik trouwens van cf klepje... Niet de moeite waard om er in te zetten (behalve als je cam niet werkt :P )

Verwijderd

MicDis schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 07:45:
[...]

Het stond toch ook in de tutorial wat je moest doen :+.

Veertje is denk ik trouwens van cf klepje... Niet de moeite waard om er in te zetten (behalve als je cam niet werkt :P )
Nou, eigenlijk stond er alleen "tot hier openmaken als je strepen hebt". :P Gelukkig stond in dit draadje nog iets over frummelen aan de verbinding, dus dat heb ik maar gedaan. Dat veertje is idd van het wip-dingetje van de cf-klep: de kaart wipt er ook zonder veertje prima uit :+

• Micha
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 12:38:
[...]

Nou, eigenlijk stond er alleen "tot hier openmaken als je strepen hebt". :P Gelukkig stond in dit draadje nog iets over frummelen aan de verbinding, dus dat heb ik maar gedaan. Dat veertje is idd van het wip-dingetje van de cf-klep: de kaart wipt er ook zonder veertje prima uit :+
Ik zal even in de tut de uitleg erbij zetten :)
Pagina: 1