Booten vanaf PCI-IDE

Pagina: 1
Acties:

• Westereen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-02 23:42
Hoi,

Ik heb een PCI-IDE kaart gekocht omdat DMA op mijn Neoware Workstation 3000 in geen enkel OS aan de praat krijg. De PCI-IDE kaart is een Ite 8218. Hij werkt perfect ook DMA doet het. Schijfen en cd-rom station worden perfect herkent.

Als ik het cd-rom station aan de PCI-IDE controller hang en er een bootable cd-rom indoe. Krijg ik de melding: (dezelfde als je een non-bootable floppy in je pc hebt bij het opstarten) weet het zo niet meer precies.

Dus mijn vraag is: Kan je wel opstarten vanaf een PCI-IDE kaart?

• -krekel-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-11-2025
uit m'n blote hoofd weet ik wel dat er maar weinig kaarten zijn die ATAPI ondersteunen. Dus ik denk dat je iets probeert wat onmogelijk is...

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Volgens mij kan zo'n ding alleen maar omgaan met harde schijven en niet met cd rom drives.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:48

BCC

Wat meestal werkt is Windows installeren via de standaard Controler (vooral de drivers installeren van de nieuwe controler) en dan je HD ompluggen. Geheel op eigen risico natuurlijk, maar dit werkte vroeger prima op mijn Asus A7V

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Westereen
De CD-Rom drive wordt echt wel ondersteund. Bij het extra schermpje (de kaart heeft een eigen bios) dat na de gewone bios info etc. komt herkent hij de cd-rom. Ook als er dan een bootable cd-rom in zit, dan zecht hij:
A bootable cd-rom was found
Momenteel, staat er op de schijf Windows NT 4.0 (de lichste omdat Win2K in Pio-modus erg sloom is) en ook hier werkt de cd-rom drive aan de PCI-IDE controller perfect. Hier heb ik de drivers vanaf de cd-rom geinstalleerd. Toen heb ik de schijf aan de PCI-IDE controller gehangen. Maar toen kreeg ik dus die melding. Dus ik d8 misschien moet ik gewoon Windows maar opnieuw installeren en dan op F6 drukken en dan de driver inladen, wan't standaard herkent de Windows setup de controller niet. Op F6 drukken om een driver te laden word ook nog moeilijk wan't de Neoware heeft geen FDD.

Mijn vraag is, kan er gewoon wel een OS worden geboot vanaf een PCI-IDE kaart? Of ondersteund mijn Neoware gewoon booten vanaf een PCI-IDE kaart niet?

[ Voor 5% gewijzigd door Westereen op 13-05-2005 09:40 ]

Verwijderd

Het zou best kunnen dat je Neoware kaart het niet ondersteund, dat zie ik wel vaker met PCI-IDE kaarten gebeuren. Ik heb zelf 2 Promise kaarten (Ultra 133TX2) in een server hangen, booten van CD kan wel, maar geeft vaak incompatibiliteit. Ook werkt die kaart niet (goed) als ik hem bv in een server hang die van SCSI zou moeten booten, dan neemt de Promise bijvoorbeeld een hogere opstartprioriteit dan mijn SCSI kaart en boot dus niet meer vanaf de SCSI. Ik weet dus niet exact hoe het zit met die Neoware, maar uit ervaring met Promise zeg ik dat het best eens zou kunnen dat ook die kaart niet goed functioneerd om vanaf op te starten.

Opzich toch geen probleem? Dan hang je de CD speler aan de oude poort? Of wil je dat niet, en zonee waarom niet?
Mijn vraag is, kan er gewoon wel een OS worden geboot vanaf een PCI-IDE kaart? Of ondersteund mijn Neoware gewoon booten vanaf een PCI-IDE kaart niet?
Ik denk het wel, zolang je er maar geen CD aan hangt. Dan boot hij vanaf de normale IDE (CD) en draait je OS vrolijk vanaf de kaart. Zou moeten werken.
Wel je drivers toevoegen @ setup, F6. Maar dat spreekt waarschijnlijk voorzich.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2005 10:04 ]

• Westereen
Vanaf deze kaart kan je wel booten. Ik heb de kaart eens in een andere pc gehongen. En daar boot hij een bestaande installatie gewoon vanaf de PCI-IDE kaart (ja je krijgt wel blauw scherm, maar het booten werkt in ieder geval). Nu alleen nog aan de praat zien te krijgen in mijn Neoware. De bios heeft geen een of andere optie als try booting other devices. Alleen cdrom, c & a...

Verwijderd

Dat klopt opzich ook, want een ide controller heeft ook een bios waarvan hij kan booten. Net als je bv van een netwerkkaart kan booten zonder dat je bios het ondersteund.

• Westereen
Verwijderd schreef op zaterdag 14 mei 2005 @ 01:34:
Dat klopt opzich ook, want een ide controller heeft ook een bios waarvan hij kan booten. Net als je bv van een netwerkkaart kan booten zonder dat je bios het ondersteund.
Klopt. Maar bij deze Neoware wil hij maar niet booten vanaf de PCI-IDE kaart. Ik heb de nieuwste bios ook al in de PCI-IDE geflashed maar dat helpte niet...
Pagina: 1