Toon posts:

Spontane reboots onder XP

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb last van het volgende probleem:
Mijn pc reboot spontaan. Dit gebeurd niet als de pc in rust is, maar alleen als er stevig gewerkt moet worden (tijdens een game, bij het uitpakken van een groot .rar-bestand, etc)

Nu hoor ik je al denken: "warmteprobleem!". Dat was ook het eerste waar ik aan dacht, maar dit is niet zo. Zowel mijn bios als Asus Probe 2 geeft aan dat de processor niet boven de 45 graden komt. Ook mijn mobo is goed cool (30 graden)

2e optie waar ik aan dacht: Vermogen! Wellicht heeft mijn voeding te weinig power. Ook dit lijkt me onwaarschijnlijk. Ik heb een 350 watt Aopen voeding.

3e optie waar ik aan dacht: Harddisk! Helaas, weer mis. Ik heb mijn Harddisk gister vervangen door een nieuwe WD Caviar 160 GB PATA. Ook met een schone XP op deze harddisk heb ik spontane reboots.

Na een tip van mijn collega-systeembeheerder heb ik de optie in XP "automatisch herstarten bij systeemfout" uitgeschakeld. En ja hoor! Mn pc reboot niet meer! 1 Probleempje. De handelingen waarbij de pc normaal gesproken zou herstarten lopen nu na verloop van tijd gewoon vast. Ik kan dan wel verder werken, maar krijg de lopende taak niet gesloten. (bijvoorbeeld grote kopieeropdrachten)

Verdere gegevens:

- ASUS K8N-E Deluxe
- AMD XP 64 2800+
- 2 x 512 Twinmos Dual channel 400 Mhz
- 160 GB WD Caviar SE P-ATA
- ATI Radeon 9600 Pro
- XP SP2 hotfix up-to-date

Niets getweaked, alles loopt op de standaard snelheid.
Wie o wie kan mij hiermee verder helpen? Iemand tips over hoe ik het probleem kan traceren? Alvast bedankt.

• Nilco
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:53
Heb je memtest al gedraaid? Probleem kan ook in je geheugen zitten.

http://www.memtest86.com/

[ Voor 18% gewijzigd door Nilco op 12-05-2005 19:14 ]

• angerfist-yentl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:47

angerfist-yentl

vake bei te bange!

Haal eens alle niet nodige usb aparatie bijv van je pc

Vake bei te bange

• angerfist-yentl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:47

angerfist-yentl

vake bei te bange!

Haal eens alle niet onnodige usb aparatie bijv van je pc

Vake bei te bange

Verwijderd

Topicstarter
MEGATRON schreef op donderdag 12 mei 2005 @ 19:13:
Heb je memtest al gedraaid? Probleem kan ook in je geheugen zitten.

http://www.memtest86.com/
Hoeveel errors mag memtest geven over het gehele geheugen? Wat is gangbaar?

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-01 00:03

Koppensneller

winterrrrrr

angerfist-yentl schreef op donderdag 12 mei 2005 @ 19:21:
Haal eens alle niet onnodige usb aparatie bijv van je pc
Je bedoelt alle onnodige apparaten neem ik aan? ;)

• Nilco
Verwijderd schreef op donderdag 12 mei 2005 @ 19:22:
[...]

0,0 !!!!!!

Errors betekenen dat je geheugen of 1 van je reepjes kaduk is. En je moet wel de goed testen. Dat houdt dus in minimaal 24 uur.

[ Voor 11% gewijzigd door Nilco op 12-05-2005 19:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ben momenteel memtest aan het draaien op 42,4 % heb ik al 22 errors. Niet best lijkt me! :(
Afbeeldingslocatie: http://www.hyl.nl/memtest.jpg

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 12 mei 2005 @ 19:22:
[...]

Als het geheugen nog goed is, dan geeft hij natuurlijk geen fouten :p. Als hij fouten geeft is het in principe gewoon niet goed natuurlijk. Hoeveel heb jij er dan?

//edit ok 22.. Maar, wat ziet dat er raar uit? Voor zover ik weet werkt Memtest niet onder Windows :?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2005 19:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
MEGATRON schreef op donderdag 12 mei 2005 @ 19:29:
[...]

0,0 !!!!!!

Errors betekenen dat je geheugen of 1 van je reepjes kaduk is. En je moet wel de goed testen. Dat houdt dus in minimaal 24 uur.
Ok, duidelijk. En het plaatsen van het geheugen in andere banken? Zou dat helpen? Of denk je dat het geheugen gewwon stuk is? Ik heb de pc vorige week gekocht (zelf-bouw) en sinds het begin reboot ie al.

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:06
probeer de 512MB latjes eens apart, maybe is er een slecht ander niet

Specs

• Nilco
Je moet wel vanaf bootfloppy draaien!!!! Als er meerdere reepjes inzitten en je krijgt fouten dan moet je reepje voor reepje proberen. Maar aan je shot te zien denk ik dat je geheugen kaduk is.
Zelf ben ik niet kapot van dat twinmos geheugen. In verleden ook veel problemen mee gehad. Koop dan liever Corsair Value of Kingston Value geheugen, dan weet je in iedergeval dat je goed geheugen hebt. Als ik jou was zou ik het geheugen omruilen.

[ Voor 40% gewijzigd door Nilco op 12-05-2005 19:38 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:50
Zoals ook al uit de reacties hierboven blijkt, gebruik MemTest86(+) eens, dit is een stand alone test die boot vanaf cd of floppy.

Verwijderd

En trouwens, www.memtest.org is het. Memtest86.com wordt niet goed bijgewerkt. Die versie 3.2 is van november 2004 :S

• Nilco
@.dani.: Je hebt gelijk. het is www.memtest.org Ik twijfelde al.

Verwijderd

Topicstarter
MEGATRON schreef op donderdag 12 mei 2005 @ 19:35:
Je moet wel vanaf bootfloppy draaien!!!! Als er meerdere reepjes inzitten en je krijgt fouten dan moet je reepje voor reepje proberen. Maar aan je shot te zien denk ik dat je geheugen kaduk is.
Zelf ben ik niet kapot van dat twinmos geheugen. In verleden ook veel problemen mee gehad. Koop dan liever Corsair Value of Kingston Value geheugen, dan weet je in iedergeval dat je goed geheugen hebt. Als ik jou was zou ik het geheugen omruilen.
Ik draai een win-versie. Is niet van die site die jij me gaf. Maar ik denk dat je gelijk hebt! _/-\o_
Ik heb nu het reepje uit de tweede bank verwijderd en de test nogmaal gedraaid:
Afbeeldingslocatie: http://www.hyl.nl/memtest2.jpg

Verwijderd

Topicstarter
MEGATRON schreef op donderdag 12 mei 2005 @ 19:43:
@.dani.: Je hebt gelijk. het is www.memtest.org Ik twijfelde al.
Aha, ik had deze gedownload: http://hcidesign.com/memtest/

• Nilco
Nu moet je ook even de reepje wisselen. Als je dan wel errors krijgt is dat reepje dus kaduk.
Maar probeer ook de memtest van de juiste site (reeds door .dani. gegeven). Wel vanaf bootdiskette.

Verwijderd

Topicstarter
MEGATRON schreef op donderdag 12 mei 2005 @ 19:46:
Nu moet je ook even de reepje wisselen. Als je dan wel errors krijgt is dat reepje dus kaduk.
Maar probeer ook de memtest van de juiste site (reeds door .dani. gegeven). Wel vanaf bootdiskette.
Shit, reepje gewisseld, weer geen errors met mijn memtest-tooltje. Conclusie: tweede bank kaduuk??? :?

• Nilco
Dat is ook mogelijk. Heb je al in de handleiding gekeken naar de geheugenbanken-config. Kan zijn dat je andere bank moet nemen. Heeft te maken met DS (double sided) en SS (single sided) geheugen.

Verwijderd

Topicstarter
MEGATRON schreef op donderdag 12 mei 2005 @ 20:07:
Dat is ook mogelijk. Heb je al in de handleiding gekeken naar de geheugenbanken-config. Kan zijn dat je andere bank moet nemen. Heeft te maken met DS (double sided) en SS (single sided) geheugen.
Ik heb DS geheugen. In de handleiding staat dat het zowl in 1 en 2 als in 1 en 3 kan. Als ik de reepjes in bank 1 en 2 heb krijg ik met die dos-memchecker erg veel errors (duizenden) Ben nu aan het testen met 1 en 3. Als daar geen errors komen weet ik genoeg. Dan is bank 2 kaduuk.

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap er niets meer van. Beide reepjes werken individueel van elkaar prima. Het maakt daarbij niet uit of ik het reepje in de eerste, tweede of derde bank stop, het werkt altijd. Conclusie: Alle banken functioneren goed, beide reepjes functioneren goed, maar als beide reepjes in de banken zitten krijg ik duizenden errors met memtest86. Het geheugen was een dual channel kit van Twinmos. Ze zijn dus precies identiek. Zelfde CAS, zelfde Brand. Schiet mij maar lek. :?

Verwijderd

Denk dat dual channel dan niet goed werkt met dat merk geheugen op jou moederbord
probeer anders een ander setje wat je misschien van iemand kan lenen of zelf nog heb liggen

• Nilco
ASUS K8N-E Deluxe is een 754 socket. En een AMD64 op 754 socket heeft maar 1 geheugencontroller. Kan dus nooit in dual-channel draaien.

Verwijderd

Een athlon op socket 939 heeft toch ook maar een geheugen controller????

• Nilco
Verwijderd schreef op zaterdag 14 mei 2005 @ 11:25:
Een athlon op socket 939 heeft toch ook maar een geheugen controller????
Nee. Een AMD64 socket939 heeft 2 geheugencontrollers. Hierdoor kan je wel op dual-channel draaien.

• Boertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:23
Ik heb ook een Asus mobo (wel ander type), maar toen ik die aan heb geschaft vertelde de man van de pc-zaak dat ik beter geen twinmos kon gebruiken op dit mobo omdat het veel problemen gaf!!

Met kingston heb ik iig geen enkel probleem.

dus ik zou eerst is een ander merk proberen!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:43

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Ligt waarschijnlijk niet zozeer aan Twinmos, maar aan de gebruikte chips. Heb hier drie reepjes Twinmos, maar dan met Winbond BH5 en die werken perfect ;)

Specs

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Twinmos staat dus in mijn handleiding niet bij de "Qualified vendor list" en mij hebben ze verteld dat asus nogal kieskeurig is als het geheugen aankomt. Dus misschien beter je latjes inruilen voor Kingston of Corsair die wel in de lijst voorkomen. Misschien dat Twinmos met Winbond wel gaan omdat deze van Corsair er wel op passen.

(ik heb dus ook de K8N-E deluxe maar met Kingston en dit werkt)

[ Voor 11% gewijzigd door kluyze op 14-05-2005 16:48 ]

Pagina: 1