Vastlopende pc, meer info inside

Pagina: 1
Acties:

• lvanhoe
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-07 05:06
Goedenmiddag,

ik heb sinds enkele dagen last van een constant vastlopende pc. Dit vastlopen vindt op verschillende tijdstippen plaats, soms na 5 minuten, soms na 30 minuten. Het treed op als de pc gewoon idle staat te zijn, of wanneer ik erop zit te werken, er valt geen pijl op te trekken.

Het vastlopen kenmerkt zich meestal door het totaal bevriezen van de pc (muis + toetsenbord doen niets meer), hoewel er soms ook gewoon een keiharde automatische reboot plaatsvindt. Ik heb in de afgelopen dagen geen nieuwe software of hardware geïnstalleerd.

Ik heb al verschillende topics doorgelezen over dit onderwerp, en ben tot de conclusie gekomen dat het zoeken naar een naald in een hooiberg is. Toch hoop ik op deze manier iets verder te komen.

Voor zover ik heb gelezen kan het liggen aan:

- Virus/spyware
- Voeding
- Temperaturen van CPU+videokaart
- Geheugen

Qua virus/spyware heb ik gescanned met Norton 2004 pro, Spybot, Adaware en TheCleaner. Ook hierna heb ik nog last van dit probleem. Verder, wat betreft software denk ik vrij zeker te kunnen zeggen dat er niets mis is, temeer omdat ik de afgelopen dagen absoluut niets nieuws heb geïnstalleerd.

Dan komen we bij punt 2, hardware, en op dat punt ben ik dus een compleet leek. Hoe nu verder? Kan een voeding van de ene op de andere dag problemen geven? Kan mijn CPU of videokaart zomaar te warm worden? Kan mijn geheugen er somehow opeens mee stoppen?

Ik hoop dat iemand enige praktische tips/programma's heeft waarmee ik aan de slag kan om dit probleem te verhelpen.

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
Wat is je besturingssysteem? (ik ga ff uit van XP)
Heb je iets nieuws erop gezet de laatste tijd of nieuwe hardware erin?
Zet iig automatische reboot uit zodat je bsods te zien krijg, heb je alle juiste drivers geinstaleerd? controleer iid je temperaturen en voltages

[ Voor 22% gewijzigd door asfaloth_arwen op 12-05-2005 18:12 ]

Specs

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
lvanhoe schreef op donderdag 12 mei 2005 @ 18:08:
Dan komen we bij punt 2, hardware, en op dat punt ben ik dus een compleet leek. Hoe nu verder? Kan een voeding van de ene op de andere dag problemen geven? Kan mijn CPU of videokaart zomaar te warm worden? Kan mijn geheugen er somehow opeens mee stoppen?
Hardware is gewoon apparatuur net als je stereo, je auto of een ander willekeurig apparaat, en ja, dat kan dus sneuvelen*. Wil je het zeker weten, dan kun je proberen je voeding/videokaart/cpu om te wisselen met een andere om het te testen (mocht je uberhaupt beschikking hebben over deze "reserveonderdelen"). Uiteraard wissel je ze dan één voor één, niet alledrie tegelijk want dan weet je nog steeds niet waar het aan ligt B) .
Tevens zou je met in de BIOS of met een multimeter eens kunnen kijken wat je voeding doet (qua voltages etc) en eventueel hoe heet je CPU/videokaart wordt (er is overigens ook zat (al dan niet Windows) software voor te vinden om dit allemaal te "monitoren").
Probeer desnoods nog eens memtest of wat CPU-stressers om het probleem op te sporen.

Het is een kwestie van één voor één dingen uitsluiten totdat je de boosdoener te pakken hebt.

* Hoe en waarom is achteraf vaak moeilijk te achterhalen. Soms is een spanningspiek de boosdoener geweest, soms de temperatuur van het component/apparaat, soms de leeftijd / slijtage (denk aan HD's) en soms gewoon domme pech of de stand van de maan.

[ Voor 30% gewijzigd door RobIII op 12-05-2005 18:18 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-08 03:25
Hoe heb je het geheugen getest. De enige tools die alles testen werken buiten WIndows. Je moet de geheugen testtools een aantal rondes laten draaien. Heb je dat gedaan.

Wat we nu gaan doen is Windows niet laten rebooten bij een crash maar opnieuw laten opstarten.Dat doe je hier: Start --> Configuratiescherm --> Systeem --> Geavanceerd --> Opstart en herstelinstellingen --> Vink hier af "De computer automatisch opnieuw opstarten" .

Je krijgt nu een blauw scherm met een foutcode en meestal ook een foutnaam. Lees de FAQ van WOS na aangaande blauwe schermen en doe een nieuwsgroep search met de code en naam.

• lvanhoe
asfaloth_arwen schreef op donderdag 12 mei 2005 @ 18:10:
Wat is je besturingssysteem? (ik ga ff uit van XP)
Heb je iets nieuws erop gezet de laatste tijd of nieuwe hardware erin?
Zet iig automatische reboot uit zodat je bsods te zien krijg, heb je alle juiste drivers geinstaleerd? controleer iid je temperaturen en voltages
Ik heb een legale versie van XP inderdaad. Ik heb er de afgelopen weken niks nieuws op- of in gezet. Juist daarom verbaast het hele gebeuren me zo.

Wat betreft de auto-reboot: ik heb al op meerdere sites gelezen dat je dat uit moet zetten. Wat schetst nu mijn verbazing? Elke keer als ik dat uitvink en de pc opnieuw opstart, dan staat het vervolgens weer vrolijk aangevinkt!

M.b.t. drivers: tot een week geleden had ik nog geen probs, dus ik neem niet aan dat dat van de ene op de andere dag kan veranderen. Ik neem dus aan dat ik alle juiste drivers heb.

Temperaturen lijken niks mis mee (zo rond de 40 celcius).

Hoe check ik mijn voltages en hoe weet ik vervolgens of die juist zijn?

• lvanhoe
RobIII schreef op donderdag 12 mei 2005 @ 18:13:
[...]

Hardware is gewoon apparatuur net als je stereo, je auto of een ander willekeurig apparaat, en ja, dat kan dus sneuvelen*. Wil je het zeker weten, dan kun je proberen je voeding/videokaart/cpu om te wisselen met een andere om het te testen (mocht je uberhaupt beschikking hebben over deze "reserveonderdelen"). Uiteraard wissel je ze dan één voor één, niet alledrie tegelijk want dan weet je nog steeds niet waar het aan ligt B) .
Tevens zou je met in de BIOS of met een multimeter eens kunnen kijken wat je voeding doet (qua voltages etc) en eventueel hoe heet je CPU/videokaart wordt (er is overigens ook zat (al dan niet Windows) software voor te vinden om dit allemaal te "monitoren").
Probeer desnoods nog eens memtest of wat CPU-stressers om het probleem op te sporen.

Het is een kwestie van één voor één dingen uitsluiten totdat je de boosdoener te pakken hebt.

* Hoe en waarom is achteraf vaak moeilijk te achterhalen. Soms is een spanningspiek de boosdoener geweest, soms de temperatuur van het component/apparaat, soms de leeftijd / slijtage (denk aan HD's) en soms gewoon domme pech of de stand van de maan.
Nope, geen reserveonderdelen beschikbaar, helaas.

Bij je verhaal over BIOS en multimeter raak ik je al kwijt. Hoe check ik dat, of heb je misschien een site waar helder wordt beschreven hoe dat moet? En, memtest? CPU-stressers? Dat bedoel ik dus, wat betreft vakjargon raak ik al vrij snel de draad kwijt. Ik hoopte dat iemand misschien een site wist waar dit stap voor stap staat beschreven.

Met betrekking tot de spanningspiek, de leeftijd, domme pech of de stand van de maan neem ik aan dat alleen een pro in een winkel me verder kan helpen?

• lvanhoe
Ik heb zojuist even gekeken in mijn BIOS, denk ik, en daar de volgende volt's en temp's uitgehaald:

Sys Temp: 27 celcius
CPU temp: 41 celsius
CPUfan: 3183 RPM
Sysfan: 0 RPM
Vcore: 1,70V
Vcc3: 3,29 V
+5V: 5,08 V
+12V: 11,85 V
-12V: -11,70 V
-5V: -5,04V
VBAT: 3,24V
5VSB: 5,48V

Is hier iets abnormaals aan? En zo nee, valt dan de mogelijkheid van problemen met koelers of voeding weg te strepen?

[ Voor 20% gewijzigd door lvanhoe op 12-05-2005 18:50 ]

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:35
Uit die info blijkt niet dat er iets mis is met de hardware. De voedingslijnen zijn binnen nominale waarden (10% afwijking) en je temperatuur is ook absoluut niet hoog te noemen. Ik denk dat je windows installatie op de een of andere manier corrupt geworden. Wat je nog kan nakijken is of de videokaart niet te warm is geworden. Anders is windows herinstalleren het 'makkelijkst' om van het probleem af te komen. Maar dat is mijn mening :P

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

We missen de specs in je topicstart ;) Zie ook PMG Beleid voor een checklist hoe je zo'n topic behoort te starten. De praktische tips vind je in de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter, die je had kunnen vinden, wanneer je netjes het Beleid had doorgenomen.
Pagina: 1